نویسندگان
1
دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرا
4
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، پیشبینی اثربخشی تیمی ورزشکاران رشتههای ورزشی فوتبال و فوتسال بر اساس آیینهای خرافهپرستی بود.
روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است که به شیوه میدانی اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه بازیکنان حرفهای حاضر در لیگهای برتر رشتههای فوتبال و فوتسال ایران میباشد که به دلیل مشخص نبودن تعداد دقیق این افراد از فرمول کوکران بهمنظور تعیین حجم نمونه (325 نفر) استفاده شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد آیینهای خرافی در ورزش (فلانگان، 2013) و پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی تیمی (کشتی دار و همکاران، 1397) استفاده گردید که روایی صوری آن توسط خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه بهوسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد. همچنین، در این پژوهش از آزمونهای تی تک نمونهای، فریدمن، همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس پی اس اس 22 و لیزرل 80/8 استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سطح متغیر خرافهپرستی و تمامی مؤلفههای آن غیر از مؤلفه آیین تیمی کمتر از میانگین فرضی است (05/0P<). همچنین، متغیر اثربخشی تیمی و مؤلفههای آن وضعیتی بالاتر از میانگین فرضی داشتند (05/0P<) و بین خرافهپرستی و اثربخشی تیمی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (05/0P<). همچنین، مؤلفههای خرافهپرستی توانایی پیشبینی اثربخشی تیمی را دارا هستند (56/0=r).
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سطحی از خرافات میتواند موجب افزایش اثربخشی در ورزشکاران حرفهای شود. همچنین، تنها درصورتیکه فرد پس از چندین تلاش نتیجه موفق نگیرد، رفتار خرافی را کنار میگذارد. با توجه به این مدلِ رفتاری شاید برخی از ورزشکاران این تحقیق با رفتار خرافی آشنا شدهاند، اما به دلیل عدم کسب موفقیت آن رفتار را ترک کردهاند.
- Arzhangzadeh, A. (2012). The role of magic in Iranian football, customers of the Magic Superiority Championship. Code 77394 / http://old.jamnews.ir. (Persian).
- Azadfada, S., Tondnevis, F., Kazemnezhad, A. (2013). The Relationship Between Leadership Style With Team Effectiveness And Performance Of Iranian Men's Premier League Volleyball Team. Two Quarterly Journal of Research in Management and Motor Behavior, 6 (22), 150-178. (Persian).
- Birrell, S. (1981). Sport as Ritual: Interpretations from Durkheim to Goffman. Social Forces, 60 (2), 354-376.
- Carron, A, V., Shapcott, K, M. (2007). Group cohesion in sport and exercise: past, peresent and future. Routledge, 117-40.
- Flanagan, E. (2013). Superstitious Ritual in Sport and the Competitive Anxiety Response in Elite and Non-Elite Athletes. Submitted in partial fulfilment of the requirements of the Bachelor of Arts degree (Psychology Specialization) at DBS School of Arts, Dublin, 1-59.
- Falgam, R. (1998). Rituali: A Dictionary of Superstitions. Oxford Paperback Referenc, Oxford University press, 325.
- Guttman, A. (1978). From Ritual to Record: The Nature of Modern Sports. New York: Columbia University Press, 198.
- Hosseinzadeh, M. (2016). Superstition in the green rectangle. Daily newspaper of Khorasan daily, 424. (Persian).
- Hosseini Nia, S, R., Ashoore, S., Bahral-ulum, H. (2016). Relationship between the behavior of leaders at the same level as the team's commitment and effectiveness to the futsal players of Shahrood. Management Studies of Organizational Behavior in Sport, 3(9), 59-67. (Persian).
- Kozub, S. (2000). Exploring the relationship between cohesion and collective efficacy in rugby teams. Journal of Sport Behavior, 23, 120-129.
- Lanman, J. A., Buhrmester, M. D. (2017). Religious actions speak louder than words: exposure to credibility enhancing displays predicts theism. Religion, Brain, and Behavior, 7 (1), 3-16.
- Lindeman, M., Svedholm-Häkkinen, A. M., Lipsanen, J. (2015). Ontological confusions but not mentalizing abilities predict religious belief, paranormal belief, and belief in supernatural purpose. Cognition, 134, 63–76.
- Mahembe, B. Englebrecht, A, S. (2013). The relationship between servant leadership, affective team commitment and team effectiveness. SA Journal of Human Resource Management, 11 (1): 1-10.
- Price, M, S. (2010). Relationships among peer leadership, coach leadership, and individual and team outcomes. Dissertation, United States, University of Virginia.
- Risen, J, L. (2016). Believing What We Do Not Believe: Acquiescence to Superstitious Beliefs and Other Powerful Intuitions. Psychological Review, 123 (2), 182–207.
- Ronayne, L, S. (2004). Effects of coaching behaviors on team dynamics: How coaching behaviors, influence team cohesion and collective efficacy over the course of a season, Master of Science in sport studies. Physical education, health, and sport studies, Miami University.
- Sharary, A., Goodarzi, M., Ant, Z., Jamshidi, O. (2013). The Relationship between Group Coherence and Team Effectiveness of Male and Female Students Participating in the Eleventh Student Olympiad in the Country. Research in academic sport, 3, 63-73. (Persian).
- Shahnooshi, M. (2009). Superstition and some of its causes. Journal of Social Sciences, 41, 101-116. (Persian).
- Ticeba, Е, Н. (2011). Ritual as a means of regulation of the mental state of the athletes. Materials of XII Scientific and Practical Conference of All Russia Young Scientists, Graduate Students and Students, 41-43.
- Van Elk, M. (2017). The self-attribution bias and paranormal beliefs. Consciousness and Cognition, 49, 313–321.
- Van Elk, M. (2015). Perceptual biases in relation to paranormal and conspiracy beliefs. PLoS One, 10 (6), e0130422.
- Van der Tempel, J., & Alcock, J. E. (2015). Relationships between conspiracy mentality, hyperactive agency detection, and schizotypy: Supernatural forces at work? Personality and Individual Differences, 82, 136–141.
- Vyse, S. A. (1997). Believing in magic: The psychology of Superstition. New York: Oxford University Press, 239-250.
- Wood Brooks, A. Schroeder, J. Risen, J. Gino, F. Galinsky, A. Nortona, M. Schweitzer, E. (2016). Don’t stop believing: Rituals improve performance by decreasing anxiety. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 137, 71–85.
- Womack, M. (1992). Why athletes need ritual: A study of magic among professional athletes. In Shirl Hoffman (Ed.), Sport and Religion, Champaign, IL: Human Kinetics, 36, 191-202.
- Wolff, A. (2002). That old black magic. Sports Illustrated, 96, 50–61.
- Zare, A., Zare, H., Emadi, M (2017). Factors Affecting Superstition among Iranian Soccer Players. Sports Management and Development Quarterly, 6 (11), 31-46. (Persian).
- Živanović, N., Ranđelović, N., Savić, Z. (2012). Superstious and Rituals in Modern Sport. APES, 2, 220-224.