نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی،کرمانشاه، ایران
2
استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف:هدف از این پژوهش تحلیل تماتیک عوامل موثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق کیفی تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (اساتید، کارشناسان و خبرگان اقتصاد و مدیریت ورزشی) در زمینه اقتصاد ورزش میباشند. نمونه گیری به روش هدفمند بود. ابزار تحقیق مصاحبه بود. که از 14 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 83/0 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد.
یافتهها:بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختار یافتهعوامل مختلفی بر توسعه اقتصاد ورزش تاثیر گذار هستند این عوامل در قالب 6 مقوله اصلی دسته بندی شدند. مقولهها شامل: توسعه ورزش، عوامل تجاری اقتصادی، فعالیتهای تجاری، الزامات حقوقی- حمایتی، الزامات مدیریتی و میزبانی رویدادهای بین المللی میشوند. که این 6 مورد خود شامل 13 مفهوم و 45 عامل یا کد باز هستند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجه میگیریم برای توسعه اقتصاد ورزش ایران باید بر مقولههای استخراجی از این پژوهش متمرکز شد که در این صورت میتوانیم اقتصادی پویا در زمینه ورزش داشته باشیم.
- Afshari, M. (2015). he Analysis of the Effect of Effective Management of Enthusiasm, Resistance Economics and Exercise Development in the Economic Development of Iran's Sports Industry. Urmia University, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, 90-120. .
- Ø Brown, M., & Nagel, M. (2002). The Size of the Sport Industry in the United States: Understanding (Ed); 10 European Sport Management Congress: Future of Sport Management Proceeding. Firenze: Italy: E AS, 20-67.
- Ø Deniz, S., & Yenel, F. (2013). The Structural Analysis of Physical Education and Sports System in The Turkish Republic of Northern Cyprus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 89, 772-780.
- Ø Goodarzi, M., Asadi, H., Khabiri, M., & Dostadi, M. (2012). Politics and Sports,. First Edition, Qulam Wave Publications, 23-29.
- Ø Haan, M., Koning, R., & Witteloostuijn, A. v. (2000). Market forces in European football. Retrieved from
- Ø Jalali, S. (2017). Explaining the Indices of Resistance Economics in Sport and Its Impact on the Development of Sport Economics, Master's Thesis. Allameh Tabataba'i University, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, 70-90.
- Ø Javid, M., Assadi, H., Goodarzi, M., & Mohamadi Torkamani, A. (2013). The Role of the Internet and New Medias in Sport Tourism Marketing. Applied Research pf Sport Management and Biology, 1(3), 43-49.
- Ø Kalashi, M., Hoseini, S. E., & Rajaei, M. H. (2016). The Effect of Government and Households Sports Expenditure to Gross Domestic Product in Iran. Sport Management Studies, 3(83), 165-182.
- Ø Khazaee, A. (2017). Identifying the Challenges of Implementing Resistance Economics in Exercise Development with Emphasis on the Supreme Leader's Guidelines. Master's Thesis, Allameh Tabataba'i University, Faculty of Physical Education and Sport Sciences,, 70-95.
- Ø Khodadad Kashi, F., & Karimnia, E. (2016). Investigating the Impact of Economic and Social Factors on the Sporting Success of Nations in the Olympic Games (1996-2012),. Quarterly Journal of Economic Modeling Research, 22, 44-67.
- Ø Khorshidi, A., & Shahbazi, M. (2010). The study of the relationship between sport and economics. the Office of Cultural Studies of the Islamic Consultative Assembly.
- Ø Khosravi Zadeh, E., Bahrami, A., & Haghdamadi, A. (2014). Barriers to investment and private sector participation in sports in Markazi province,. Sports Management Studies, 6(24), 207-222.
- Ø Malek-Akhlagh, E., Hosseini, S. S., Seddigh, S., & Ashkani, A. (2013). Sport economy or economic sport. International Journal of Sport Studies, 3(3), 299-307.
- Ø Mohammadi, F. (2018). Designing a Strategic Empowerment Model for Improving Export Performance with a Global Class Approach in the Economic Development of Iran's Sports Industry. Mazandaran University, Faculty of Physical Education and Sport Science, 5-15.
- Ø Ramezani Nejad, R., Haghbari, K., Eydi, H., Reyhani, M., & Asgari, B. (2015). Elite Sports Management: Experience in Successful Countries. First Printing, Amol, North Paydar Publications, 37-63.
- Ø Ramezani, R. (2008). Economics and Investment in Sport: Soccer Case Study. Physical Education Organization, 212-237.
- Ø Rezaei, S. (2015). Designing effective mechanisms for commercialization of Iranian soccer clubs,. two research papers on sport management and motor behavior, 5(9), 119-130.
- Ø Rostamzadeh, P., Sadeghi, H., Assari, A., & Yavari, K. (2014). The Effect of Government Investment in Sport on Economic Growth in Iran. Economic Research, 14(4), 177-210.
- Ø Sanderson, K., Harris, F., Russel, S., & Chase, S. (2000). The economic benefit of sport: A Review. Business and Economic Research Ltd ( BERL).
- Ø Wu, Y. (2012). Trends and Prospects in China's Research and Development Sector. Australian Economic Review, 45(4), 467-474.
- Ø Yousefi, B., Hassani, A., & Del-Anghizan, S. (2008). Principles of Economics and Sport Economics. First Edition, Kermanshah, Razi University, 17-18.
- Ø Zargar, A. (2015). Sports and International Relations: Conceptual and Theoretical Aspects. Journal of Political Science,, 31(11), 7-48.