نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایر
3
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی عوامل تسهیلکننده توسعه گردشگری ماجراجویانه با رویکرد ورزشهای آبی در استان خوزستان اجرا شد.
روششناسی:این تحقیق پژوهشیکاربردی و از نوع تحقیقات کیفی بود که گردآوری اطلاعات با استفاده از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه انجام گردید. بدین منظور تعداد 16 مصاحبه کیفی نیمه ساختار یافته با اساتید مدیریت ورزشی و اعضای هیئت علمی، مدیران سازمانهای ورزشی مرتبط و صاحبنظران حوزه صنعت گردشگری ورزشی ترتیب داده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمونی دادههای حاصل از مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و یکپارچهسازی از طریق مضامین فراگیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. محاسبة پایـایی از طریق روش توافـق درون موضـوعیو با مشخصکردن پروتکل مصاحبه و محورهای اصلی مصاحبه و آزاد بودن پژوهشگر برای طرح پرسشها، روایی پژوهش حاصل شد.
یافتهها:در مجموع 69 مضمون توصیفی، 17 مضمون تفسیری تولید شدند که در نهایت در قالب 3 مضمون فراگیر محیطی، مدیریتی و رفتاری، عوامل تسهیلکننده توسعه گردشگری ورزشهای ماجراجویانه آبی در استان خوزستان را تبیین میکردند.
نتیجهگیری:عوامل تسهیلکننده شناخته شده در این پژوهش در سه دسته عوامل زمینهای یا محیطی، سازمانی یا مدیریتی و عوامل رفتاری میشوند که در تعامل پویا با یکدیگر قرار دارند.
- Aghajani, H. A., Ravanestan, K., & Yahyatabar, F. (2016). Assessment and Prioritization of Capacity of Different Types of Tourism Areas (Experimental Test: Mazandaran, Gilan and Golestan Provinces). Hotel and Hosting Studies, 1(1), 135- 154. ]Persian [
- Alves, B., Ballester, R., Rigall-I-Torrent, R., Ferreira, Ó., & Benavente, J. (2017). How feasible is coastal management? A social benefit analysis of a coastal destination in SW Spain. Tourism Management, 60, 188-200.
- (2018). Adventure Tourism Development Index(ATDI) 2018 report. Washington Dc.: The George Washington University.
- Azadi, R. (2018). Identifying the advertising components that affect the attraction of adventure sports audiences based on sensory marketing. (Master), Sport Marketing Management, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kurdistan University. ]Persian [
- Baral, N. (2016). Marketing of adventure tourism destination in Nepal. Bachelor’s Thesis, Degree Programme in Tourism. November 2016, Tampere University of Applied Sciences.
- Bentley, T. A., & Page, S. J. (2008). A decade of injury monitoring in the New Zealand adventure tourism sector: A summary risk analysis. Tourism Management, 29(5), 857-869.
- Buckley, R., McDonald, K., Duan, L., Sun, L., & Chen, L. X. (2014). Chinese model for mass adventure tourism. Tourism Management, 44, 5-13.
- Carneiro, M. J., Breda, Z., & Cordeiro, C. (2016). Sports tourism development and destination sustainability: the case of the coastal area of the Aveiro region, Portugal. Journal of Sport & Tourism, 20(3-4), 305-334.
- Ganji Imcheh, M. (2018). Feasibility of establishing adventure tourism hub in Ardabil province. (Master), Allameh Tabataba'i University. ]Persian [
- Ghafouri, F., Honarvar, A., & Nematpour, R. (2013). Factors affecting the development of water sports tourism in the coastal cities of Mazandaran. . Two Quarterly Journal of Sport Management and Development, 2(3), 19-30. ]Persian [
- Ghafouri, M. M. (2018). Adventure tourism, operational capacities and sensitivities.Travel Magazine(on line), 27(69), 82.]Persian [
- Giddy, J. K. (2018). A profile of commercial adventure tourism participants in South Africa. Anatolia, 29(1), 40-51.
- Giddy, J. K., & Webb, N. L. (2018). The influence of the environment on adventure tourism: from motivations to experiences. Current issues in tourism, 21(18), 2124-2138.
- Given, L. M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods:Sage publications.Retrieved fromhttp://www.yanchukvladimir.com/
- Henderson, J. C. (2011). Tourism development and politics in the Philippines. Tourismos: An international multi disciplinary journal of tourism, Autumn 2011, 6(2), 159-173.
- Iranian National Standardization Organization (2014). Adventure tourism - Providing information to participants. Technical Commission for Standardization, National Standard of Iran. 1st. Edition, Retrieved. fromhttp://standard.isiri.gov.ir/]Persian [
- Karimi, J., Soltanian, L., Bejani, A. (2019). Designing the Sport Adventurous Tourism Development Model; Grounded Theory. Sport Management Studies. Doi: 10.22089/ smrj.2019.6327.2288.
- Kellett, P., & Russell, R. (2009). A comparison between mainstream and action sport industries in Australia: A case study of the skateboarding cluster. Sport Management Review, 12(2), 66-78.
- King, N., Horrocks, C., & Brooks, J. (2010). Interviews in qualitative research: 2nd edition, London, United Kingdom, SAGE Publications Limited.
- Majidi, C. (2017). The model of participation in adventure sports. PhD dissertation on sport management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences.Kharazmi University.]Persian [
- Majidi, C., & Moharramzadeh, M. (2016). Strategy of development of adventure sports in Sanandaj city using SWOT analysis. Two Quarterly Journal of Research in Sport Management and Motivational Behavior, 6(12), 27-44. ]Persian [
- Miettinen, K., & Pajari, M. (2014). Adventure Tourism in Vaasa Region: Demand for a new business. Degree Programme of Hospitality Management,Vaasa University of Applied Sciences. 42-53.
- Moeinfard, M. R., Shooshinasb, P., &Kazemnejad, A. (2014). Strategies for development of recreational sport tourism in Iran. Two Quarterly Journal of Sport Management and Development, 5(2), 1-17. ]Persian [
- Mohammad Pour, A. (2011). Qualitative Research Method, Anti-Method 2. Second Edition, Tehran: Sociologists.
- Nathanson, A. T., Young, J. M. J., & Young, C. (2015). Pre-participation medical evaluation for adventure and wilderness watersports. Wilderness & environmental medicine, 26(4), 55-62.
- Nejad, I. F., Alavi, M. Y., & Ashrafpour, A. (2011). Investigating Barriers to Development of Tourism Industry in East Azerbaijan Province and Providing Appropriate Solutions. Journal of Social Sciences Research, 7(28), 144- 165. ]Persian [
- Rahnamaei, M. T., Ramazani Gourabi, B., & Razavi Ziabari, S. (2013). Introducing and recognizing the tourism potential of Avisho cave of Masal of Guilan. Journal of Geographical Information, 22(85), 97-109. ]Persian [
- Rokenes, A., Schumann, S., & Rose, J. (2015). The art of guiding in nature-based adventure tourism–how guides can create client value and positive experiences on mountain bike and backcountry ski tours. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 15(1), 62-82.
- Saffari, E., & Sharifi far, F. (2016). Prioritizing the Influential Indicators of Adventure Tourism Marketing in Going, 7P Mixed Model. Paper presented at the 9th International Conference on Physical Education and Sport Sciences., Tehran. ]Persian [
- Sato, S., Kim, H., Buning, R. J., & Harada, M. (2018). Adventure tourism motivation and destination loyalty: A comparison of decision and non-decision makers. Journal of destination marketing & management, 8, 74-81.
- Vujadinović, S., Šabić, D., Joksimović, M., Golić, R., Gajić, M., Živković, L., & Milinčić, M. (2013). Possibilities for mountain-based adventure tourism: the case of Serbia. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, 19(19), 99-111.
Yasemi, S. (2014). Thrilling Flight in Adventure Tourism,. Citizen Magazine, 2(373), 6. Retrieved from http://shahrvand-newspaper.ir/]Persian