نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 استادمدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده

هدف: قیمت­‌گذاری کارکردهای اماکن ورزشی که عموماً بدون قیمت می‌باشند، گام مهمی برای تصحیح تصمیمات اقتصادی در راستای توسعه و رشد صنعت ورزش می­‌باشد.
 روش‌شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و جزء تحقیقات توصیفی-تحلیلی بود که به­‌صورت میدانی انجام گرفت. پژوهش حاضر مجموعه‌های ورزشی استادیوم تختی واقع در چهار راه باغ‌شمال تبریز، میرداماد و منظریه تبریز را مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری شامل مراجعه­‌کنندگان به سالن­‌های ورزشی بود که بر اساس جدول مورگان 384 نفر به صورت تصادفی طبقه‌ای و خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه بود. به‌منظور بررسی سوالات تحقیق از روش ارزش‌مشروط با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و نرم افزار ایویوز نسخه 9 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که میانگین میزان تمایل به پرداخت افراد برای اماکن ورزشی در مناطق باغ‌شمال، منظریه و میرداماد به ترتیب عبارت­اند از: 44910/47 تومان، 34043/52 تومان و 15000/42 تومان بودند. همچنین ارزش کل تمایل به پرداخت برای مناطق مذکور به ترتیب برابر با 95087796 تومان، 59039520 تومان و در نهایت برابر با 60696000 تومان در طول یک سال می باشد.
نتیجه‌گیری: موقعیت جغرافیایی و حضور مربیان مجرب و کارآموزده از دلایل افزایش تمایل به پرداخت می­‌باشد.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Willingness to pay and Estimation of Economic Value of Sports venues in Tabriz

نویسندگان [English]

  • roghayeh sarlab 1
  • Mohammadrasoul Khidadadi 2
  • Mir Mohammad Kashef 3

1 Assistant Professor of Sport Management, Urmia University,   Faculty of Sport Sciences

2 Associate Professor, University of Tabriz, Tabriz, Iran

3 Professor, Urmia University, Urmia, Tran

چکیده [English]

Objective: Sport facilities which are generally non-price pricing functions, an important step towards the development of sports industry is correct economic decisions.
Methodology: The present study is an applied and descriptive-analytical research and has been conducted in the field. The present study examined the sport complexes of Takhti Stadium, Mirdamad and Manzarieh in tabriz. The statistical population consisted of those who referred to the gym, based on Morgan table, 384 persons were selected by stratified random sampling. The research tool was the people's willingness to pay Bidaram et al. (2017) Contingent valuation method was used to investigate the research questions by means of SPSS version 20 and Eviews version 9 software.
Results: The results showed that the average willingness to pay for sports facilities in Baghshamal, Manzarieh and Mirdamad areas were: 47/44910Tomans, 52/ 34043Tomans and 42/15,000 Tomans respectively. Also, the total value of the tendency to pay for sports activities is 95087796 Tomans, Mirdamad for 59039520 Tomans and 60696000 Tomans in one year.
Conclusion: Geographical location and the presence of experienced trainers are the reasons for the increased willingness to pay.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Willingness to Pay
  • Economic Value
  • Contingent Valuation
  • Sport facilities
Asafu-Adjaye, J., & Tapsuwan, S. (2008). A contingent valuation study of scuba diving benefits: Case study in Mu KO Similan Marine national park. Thailand Tourism Management, 29(6), 1122-1130.
Bidram, P., Safari, B., & Darvar, D. (2017). Estimating the economic value of Isfahan City Mobarakeh Steel Football Club. urban economy, 2(1), 50-37. [Persian]
Castellanos, P. J., Sanchez, M., & Garcia Villar, J. (2014). Economic crisis, sport success and willingness to pay: the case of a football club. Sport, Business and Management: An International Journal, 4, 237-249.
Darabi, R., & Alimardani, K. (2012). Valuation of Companies Listed in Tehran Stock Exchange with Approach to Using Real Cash and Applying Arzak Model 2005. Financial Accounting and Auditing Research, 4, 123-155. [Persian]
Hanemann, M. W. (1994). The Statistical Analysis of Discretere sponce CV Data. In Bateman, I. J., Willis, K. G. (Eds), Valuing Environmental Prefernces, Oxford University Press, 302-441.
Jin-ho, S., & Seong, O. (2019). Using a discrete choice experiment to estimate spectators’ willingness to pay for professional baseball park sports cape. Sport Management Review, 22, 502–512.
Johnson, B. K. C., John, B., Whitehead, S., & Daniel, C. (2012). Mason and J. Gordon Walker, Willingness to pay for downtown public goods generate by large, sports-anchored development projects: The CVM approach. City, Culture and Society 3, 201–208.
Kargar Bideh, N., & Liani, G. (2017). Valuation of Shushtar waterfalls and historic structures. Journal of Environmental Economics and Natural Resources, 3, 136-125. [Persian]
Khaksar Astaneh, H., daneshvar, M., & Kalateh Arabi, V. (2011). Estimation of recreational value of forest parks in Mashhad using contingent valuation method. Agricultural Economics Research, 3(2), 78-61. [Persian]
Pieshawar, E., Ghahramanzadeh, M., & Hagjou, M. (2014). The effect of agricultural background on willingness to pay for healthy food products in Tabriz (application of therapeutic effects approach). Journal of Agricultural Science and Sustainable Production, 4 (3). , 131-142.[Persian]
Pitts, B. G., & Zhang, J. J. (2016). Introduction: The WASM foundation stone. Global Sport Management: Contemporary Issues and Inquiries, Routledge, London, 1st Edition, 3-17.
Sports Econ Austria, S. o. t. c. o. s. t. e. g. a. e. i. t. E., EU publications. (2012).
Sultan Hussein, M., Ghahfarokhi Alidost, A., & Farahani, A. (2014). Environmental and Traffic Effects of Yazd Sporting Areas on Urban Environment. Sport Management Studies, 24, 15-30.
Zhang, J. J., Pitts, B. G., & Kim, E. (2017). Introduction: sport marketing in a globalized marketplace. Contemporary Sport Marketing: Global Perspectives, Routledge, London. (3-20).