رحیم رمضانینژاد؛ اسماعیل ملکاخلاق؛ محمدرضا برومند؛ مهرعلی همتینژاد؛ سیدمحمدحسین رضوی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، صفحه 1-19
چکیده
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است.روششناسی: نمونههای تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها، مدیران ورزشی و فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحبنظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای بررسی اسناد ...
بیشتر
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است.روششناسی: نمونههای تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها، مدیران ورزشی و فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحبنظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای بررسی اسناد و مدارک، مطالعات قبلی، جلسات مصاحبه، فرمها و پرسشنامه (فرم شناسایی SWOT شامل سوالات باز و بسته، پرسشنامۀ عوامل درونی، پرسشنامۀ عوامل بیرونی و فرم تعیین موقعیت استراتژیک) استفاده شد. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا با بهرهگیری از نظر چهارده نفر از استادان خبره مدیریت، مدیریت ورزشی و دانشکدۀ کارآفرینی استفاده شد. ثبات درونی ابزار در یک مطالعه مقدماتی روی سی نفر از آزمودنی ها به روش ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 محاسبه شد. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمونهای رتبهای فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و در نهایت ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACEM) استفاده شد.یافتهها: در تجزیه و تحلیل شرایط محیطی (درونی و بیرونی) اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی 18 نقطه قوت، 40 نقطه ضعف، 33 فرصت و 33 تهدید شناسایی و به ترتیب اولویتبندی شد. یافتههای پژوهش نشان داد اشتغال فارغالتحصیلان رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد و با وجود ضعفهای داخلی با تهدیدهای خارجی متعدد و عمده نیز مواجه است که در ماتریس ارزیابی جایگاه، در بدترین وضعیت یعنی در موقعیت تدافعی (WT) قرار دارد.نتیجهگیری: پیشنهاد میشود براساس شرایط موجود برای تبیین استراتژیهای اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران علاوه بر استفاده از استراتژیهای ST، SO و WO بر استراتژیهای WT نیز تاکید شود.واژههای کلیدی: اشتغال، رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک.
حمید قاسمی؛ مهدی کهندل؛ علی قره؛ عباس میرزامحمدی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، صفحه 21-40
چکیده
چکیدههدف: هدف از مطالعۀ حاضر تحلیل محتوای روزنامههای منتخب ورزشی با تاکید بر ورزش کشتی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی بود و از تحلیل محتوا استفاده شد. نمونۀ آماری تحقیق شامل ده روزنامه بود که به صورت چرخشی (از هر هفته یک روز) در سه ماهۀ منتهی به المپیک پکن انتخاب شد. از ابزار برگۀ کدگذاری با روایی و عینیت تایید شده، برای جمعآوری ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از مطالعۀ حاضر تحلیل محتوای روزنامههای منتخب ورزشی با تاکید بر ورزش کشتی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی بود و از تحلیل محتوا استفاده شد. نمونۀ آماری تحقیق شامل ده روزنامه بود که به صورت چرخشی (از هر هفته یک روز) در سه ماهۀ منتهی به المپیک پکن انتخاب شد. از ابزار برگۀ کدگذاری با روایی و عینیت تایید شده، برای جمعآوری دادهها دربارۀ توصیف روزنامههای مورد بررسی، مطالب، سطح پوشش چاپ، ارزش خبری و تصویر، جهتگیری و شخصیتهای مطرح ورزش کشتی استفاده شده است.یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که کمتر از 5 درصد مطالب و عکسها مربوط به کشتی است و بیشتر از 90 درصد به فوتبال اختصاص دارد. همچنین رشتۀ کشتی به عنوان امید مدالآوری در المپیک هیچ تیتر اول و دومی در روزنامههای مورد مطالعه نداشت و این در حالی است که حدود 90 درصد تیترها به رشتۀ فوتبال اختصاص داشتند که به المپیک هم راه نیافته بود.نتیجهگیری: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان در اقدامی هماهنگ و به منظور جلب توجه بیشتر به این رشته میتوانند ابزارهای تشویقی مناسبی مانند تسهیلات حمایتی از نشریات موثر در رشتههای مدالآور ملی را تامین کنند.واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، مطبوعات ورزشی، ورزش کشتی.
مهدی طالبپور؛ جواد خزائی پول؛ عبدالحمید شمسی؛ میثم روحانی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، صفحه 41-53
چکیده
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل و ارزیابی موانع پیادهسازی بلیتفروشی اینترنتی در لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی است.روششناسی: این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است. بر اساس مطالعات گسترده در زمینۀ موضوع مورد بررسی، پرسشنامۀ محققساختهای طراحی شد. روایی این پرسشنامه ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل و ارزیابی موانع پیادهسازی بلیتفروشی اینترنتی در لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی است.روششناسی: این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است. بر اساس مطالعات گسترده در زمینۀ موضوع مورد بررسی، پرسشنامۀ محققساختهای طراحی شد. روایی این پرسشنامه با استفاده از دیدگاهها و نظرات خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی در عرصههای ورزشی و فناوری اطلاعات مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی آن نیز با میزان ناسازگاری 008/0 ارزیابی و تایید شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل خبرگان حوزۀ مدیریت ورزشی، مدیریت بازاریابی، فناوری اطلاعات، مسئولان فدراسیون فوتبال و برخی افراد آگاه به موضوع پژوهش بودند که بر اساس روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی (نظر خبرگان) 113 نفر به عنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش ابتدا موانع به کارگیری فناوری فروش اینترنتی بلیت مسابقات لیگ برتر فوتبال شناسایی، و در چهار دسته مالی، سازمانی، فنی و رفتاری طبقهبندی و سپس این موانع با نمونههای آماری بررسی و تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) و نرمافزار Expert Choice11 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مهمترین موانع فروش اینترنتی بلیت مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به ترتیب موانع فنی (299/0)، مالی (260/0)، سازمانی (221/0)، و رفتاری (220/0) است. در نهایت نیز متناسب با هر یک از این موانع، پیشنهادهایی ارائه شده است.نتیجهگیری: با شناختی که از تحلیل و ارزیابی موانع پیادهسازی بلیتفروشی اینترنتی در لیگ برتر فوتبال ایران حاصل شد، میتوان با بهبود در این وضعیت در جهت تشویق مسئولان به رفع موانع پیادهسازی بلیتفروشی اینترنتی گام برداشت.واژههای کلیدی: بلیتفروشی اینترنتی، لیگ برتر فوتبال، موانع پیادهسازی، فرایند تحلیل سلسلهمراتبی.
مهرزاد حمیدی؛ رضا محمدکاظمی؛ حیدر سلیمانی گتابی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، صفحه 55-64
چکیده
چکیدههدف: این تحقیق با هدف شناسایی و بررسی زمینههای نوآوری در صنعت فوتبال در حوزۀ داوری اجرا شد و نوآوریهای تکنولوژیک در حوزۀ داوری فوتبال برای اجرای بهینۀ مسابقات شناسایی شد. تحولات، تغییرات تکنولوژی و نوآوریهایی که در صنعت فوتبال صورت گرفته، بر ضرورت و اهمیت انجام این تحقیق افزوده است.روششناسی: این تحقیق از نظر هدف از نوع ...
بیشتر
چکیدههدف: این تحقیق با هدف شناسایی و بررسی زمینههای نوآوری در صنعت فوتبال در حوزۀ داوری اجرا شد و نوآوریهای تکنولوژیک در حوزۀ داوری فوتبال برای اجرای بهینۀ مسابقات شناسایی شد. تحولات، تغییرات تکنولوژی و نوآوریهایی که در صنعت فوتبال صورت گرفته، بر ضرورت و اهمیت انجام این تحقیق افزوده است.روششناسی: این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش، تحقیق کیفی کمّی (آمیخته) است. جامعۀ آماری این پژوهش نود نفر از داوران و کمکداوران ملّی و بینالمللی و ناظران داوری فوتبال بودند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و قضاوتی بود و نمونهها شامل نخبگان داوری فوتبال بودند (73 نفر).یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد نخبگان داوری فوتبال، استفاده از فناوریهای جدید را در امر قضاوت مهم قلمداد میکنند و مایل هستند با بهرهگیری از تکنولوژی جدید، استانداردهای داوری افزایش یابد و موجب بهبود و توسعۀ داوری شود.نتیجهگیری: بهکارگیری فناوریهای نو تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر عملکرد داوران خواهد گذاشت.واژههای کلیدی: نوآوری، صنعت فوتبال، نوآوری تکنولوژیک، داوری فوتبال.
محمد رحیم رمضانیان؛ رسول فرجی؛ فرهاد خوشنویس؛ کاظم دانش ثانی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، صفحه 65-83
چکیده
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر مطالعۀ کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه گیلان با استفاده از مدل سِروکوال است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعۀ آماری آن تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان بودهاند که 285 دانشجو (150 پسر و 135 دختر) به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامۀ سِروکوال (پاراسورامان و همکاران، 1985) پاسخ دادند. ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر مطالعۀ کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه گیلان با استفاده از مدل سِروکوال است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعۀ آماری آن تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان بودهاند که 285 دانشجو (150 پسر و 135 دختر) به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامۀ سِروکوال (پاراسورامان و همکاران، 1985) پاسخ دادند. این پرسشنامه دارای 22 سوال هموزن در مقیاس لیکرت 7 ارزشی (کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=7) بود که پنج بُعد کیفیت خدمات (عناصر عینی، اعتبار، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) را در دو بخش ادراکات و انتظارات مورد سنجش قرار میدهد. این پرسشنامه یک ابزار عمومی برای سنجش کیفیت خدمات است که فرانسی و همکاران (2010) آن را برای استفادۀ مناسب در بخش ورزش تعدیل و بازنویسی کردهاند و در این پژوهش نیز روایی صوری آن مورد تایید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن در یک مطالعۀ راهنما به ترتیب 899/0=α و 976/0=α برای پرسشنامههای ادراکات و انتظارات محاسبه شد.یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ویلکاکسون، رتبهبندی فریدمن، t مستقل و اندازهگیری مکرر نشان داد که در همۀ ابعاد کیفیت خدمات در اماکن ورزشی دانشگاه گیلان شکاف منفی معنیداری وجود دارد (05/0>p). بیشترین شکاف کیفیت مربوط به بُعد عناصر ملموس (64/2) و کمترین آن مربوط به بُعد اطمینان (18/2) بود. سایر نتایج نشان داد که جنسیت، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان بر ادراک آنان از کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه تاثیری ندارد.نتیجهگیری: از آنجا که در همۀ ابعاد کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه گیلان شکاف منفی مشاهده شد، به مدیران و مسئولان دانشگاه توصیه میشود برای حضور بیشتر دانشجویان در برنامههای ورزشی دانشگاه، به بهبود کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه در همۀ ابعاد آن توجه جدی داشته باشند. همچنین، پیشنهادهایی برای بهبود خدمات اماکن ورزشی ارائه شده است.واژههای کلیدی: کیفیت خدمات، اماکن ورزشی، مدل سِروکوال.
مهرعلی همتینژاد؛ اکبر میرزایی کالار؛ سید مهدی مدنی؛ فرهاد رحمانینیا
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، صفحه 85-95
چکیده
چکیدههدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی عوامل بازدارنده و سوقدهنده در زمینۀ گردشگری ورزشی است.روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی پیمایشی است و به صورت میدانی انجام گرفته است. نمونۀ آماری تحقیق 319 نفر از گردشگران شرکتکننده در مسابقات تیم ملی فوتبال بودند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ ویمبلدون استفاده شد که روایی آن به وسیلۀ ده نفر از ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی عوامل بازدارنده و سوقدهنده در زمینۀ گردشگری ورزشی است.روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی پیمایشی است و به صورت میدانی انجام گرفته است. نمونۀ آماری تحقیق 319 نفر از گردشگران شرکتکننده در مسابقات تیم ملی فوتبال بودند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ ویمبلدون استفاده شد که روایی آن به وسیلۀ ده نفر از استادان دانشگاه گیلان و ده نفر از کارشناسان گردشگری مورد تایید قرار گرفت و میزان اعتبار آن نیز قبلاً به روش آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شده بود. یافتههای تحقیق با استفاده از آزمون توزیع دو جملهای در سطح معنیداری (05/0p≤) تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که اجتماعی شدن، آرامش و سرگرمی (عوامل سوقدهنده) مهمترین عوامل برای حضور گردشگران و مشکلات مالی و شخصی (عوامل بازدارنده) مهمترین عوامل برای عدم حضور در رویدادهای ورزشی از دیدگاه گردشگران شرکتکننده در مسابقات فوتبال محسوب میشود.نتیجهگیری: با توجه به عوامل سوقدهنده به حضور گردشگران ورزشی و عوامل بازدارنده از حضور آنها در رویدادهای ورزشی، پیشنهاد میشود برای افزایش حضور گردشگران در رویدادهای ورزشی انگیزههای آنها به خوبی شناسایی شود و اطلاعرسانی دقیقی دربارۀ جاذبههای رویداد صورت گیرد؛ همچنین هزینههای مالی، مشکلات ایمنی و سلامتی به حداقل ممکن برسد.واژههای کلیدی: گردشگری ورزشی، عوامل سوقدهنده، عوامل بازدارنده، رویداد ورزشی.
سردار محمدی؛ پیمان سلیمی؛ نسیم صالحی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، صفحه 97-110
چکیده
چکیدههدف: هدف از این مطالعه اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه نگرش نسبت به رایانه (لوید و گرساد) در میان دبیران تربیتبدنی استان کردستان است.روششناسی: تعداد 269 نفر از دبیران تربیتبدنی استان کردستان با استفاده از نمونهگیری تصادفی و جدول کرجسای و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند (900N=). ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از این مطالعه اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه نگرش نسبت به رایانه (لوید و گرساد) در میان دبیران تربیتبدنی استان کردستان است.روششناسی: تعداد 269 نفر از دبیران تربیتبدنی استان کردستان با استفاده از نمونهگیری تصادفی و جدول کرجسای و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند (900N=). ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد نگرشسنج رایانه CAS (لوید و گرساد) است، این مقیاس شامل سه خرده مقیاس اضطراب، علاقهمندی و اطمینان و شامل سی گویه با اظهارات سازگار و ناسازگار درباره نگرش نسبت به رایانه است. برای رواسازی پرسشنامه از روایی صوری محتوایی (نظرات متخصصین) و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و پایایی از روش آلفای کرونباخ (خرده مقیاسهای اضطراب، اطمینان و علاقهمندی نسبت به رایانه به ترتیب 77/0، 71/0 و 77/0 و کل مقیاس 82/0) استفاده شد.یافتهها: در نتایج تحلیل عاملی چهار عامل شناسایی شد، ولی با توجه به تفاوت معنیدار واریانس تبیین شده به وسیله عامل اول میتوان فرم فارسی را تکعاملی دانست. گویههای مبین این عامل، همگی نگرشهای منفی و اضطراب نسبت به رایانه را در بین دبیران تربیتبدنی نشان میدهد. همچنین با توجه به ضرایب آلفای کرونباخ یاد شده میتوان فرم فارسی مقیاس CAS را دارای پایایی مطلوبی قلمداد کرد. همبستگی بالا بین خردهمقیاسها با نمرۀ کل مقیاس نشان میدهد که همۀ آنها بر روی هم حوزۀ رفتاری واحدی را اندازه میگیرند (69/0r=).نتیجهگیری: امروزه رایانه به یک جزء مکمل آموزشی در همه سطوح آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین فهمیدن اینکه چگونه عوامل مختلف در تعامل با محیط و ویژگیهای کاربر قرار دارند برای تاثیر تدریس و فرایند یادگیری که سبب اهداف خوشایند میشود، اهمیت دارد که این موضوع تا حد زیادی از نگرش نسبت به رایانه تاثیر میپذیرد. تحقیقات در این زمینه نشان داد که همواره هنگام ورود فناوریهای جدید به عرصۀ تعلیم و تربیت، مقاومتهایی از سوی اشخاص، به ویژه دبیران و مدیران به عمل میآید و دبیران معمولاً نگرش مثبتی نسبت به فناوریهای نو ندارند و از مواجهۀ با آن دچار هراس میشوند.واژههای کلیدی: اعتباریابی، رواسازی، نگرش نسبت به رایانه.