چکیده
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه نگرش نسبت به رایانه (لوید و گرساد) در میان دبیران تربیتبدنی استان کردستان است.
روششناسی: تعداد 269 نفر از دبیران تربیتبدنی استان کردستان با استفاده از نمونهگیری تصادفی و جدول کرجسای و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند (900N=). ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد نگرشسنج رایانه CAS (لوید و گرساد) است، این مقیاس شامل سه خرده مقیاس اضطراب، علاقهمندی و اطمینان و شامل سی گویه با اظهارات سازگار و ناسازگار درباره نگرش نسبت به رایانه است. برای رواسازی پرسشنامه از روایی صوری محتوایی (نظرات متخصصین) و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و پایایی از روش آلفای کرونباخ (خرده مقیاسهای اضطراب، اطمینان و علاقهمندی نسبت به رایانه به ترتیب 77/0، 71/0 و 77/0 و کل مقیاس 82/0) استفاده شد.
یافتهها: در نتایج تحلیل عاملی چهار عامل شناسایی شد، ولی با توجه به تفاوت معنیدار واریانس تبیین شده به وسیله عامل اول میتوان فرم فارسی را تکعاملی دانست. گویههای مبین این عامل، همگی نگرشهای منفی و اضطراب نسبت به رایانه را در بین دبیران تربیتبدنی نشان میدهد. همچنین با توجه به ضرایب آلفای کرونباخ یاد شده میتوان فرم فارسی مقیاس CAS را دارای پایایی مطلوبی قلمداد کرد. همبستگی بالا بین خردهمقیاسها با نمرۀ کل مقیاس نشان میدهد که همۀ آنها بر روی هم حوزۀ رفتاری واحدی را اندازه میگیرند (69/0r=).
نتیجهگیری: امروزه رایانه به یک جزء مکمل آموزشی در همه سطوح آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین فهمیدن اینکه چگونه عوامل مختلف در تعامل با محیط و ویژگیهای کاربر قرار دارند برای تاثیر تدریس و فرایند یادگیری که سبب اهداف خوشایند میشود، اهمیت دارد که این موضوع تا حد زیادی از نگرش نسبت به رایانه تاثیر میپذیرد. تحقیقات در این زمینه نشان داد که همواره هنگام ورود فناوریهای جدید به عرصۀ تعلیم و تربیت، مقاومتهایی از سوی اشخاص، به ویژه دبیران و مدیران به عمل میآید و دبیران معمولاً نگرش مثبتی نسبت به فناوریهای نو ندارند و از مواجهۀ با آن دچار هراس میشوند.
واژههای کلیدی: اعتباریابی، رواسازی، نگرش نسبت به رایانه.
کلیدواژهها