وجیهه جوانی؛ مینا عالمی
چکیده
هدف: زنان ورزشکار مسلمان در گذشته با مشکلات زیادی مواجه بودند. علاوه بر موانع اجتماعی در جامعه خود، در مسیر ورزشی نیز قوانین مصوب خاصی توسط نهادهای ورزشی جهانی وجود داشت که موجب ایجاد مشکلات بیشتری برای آنها میشد. از این رو، در پژوهش حاضر به واکاوی چالشهایی که زنان مسلمان در رویدادهای ورزشی بینالمللی با آنها روبرو ...
بیشتر
هدف: زنان ورزشکار مسلمان در گذشته با مشکلات زیادی مواجه بودند. علاوه بر موانع اجتماعی در جامعه خود، در مسیر ورزشی نیز قوانین مصوب خاصی توسط نهادهای ورزشی جهانی وجود داشت که موجب ایجاد مشکلات بیشتری برای آنها میشد. از این رو، در پژوهش حاضر به واکاوی چالشهایی که زنان مسلمان در رویدادهای ورزشی بینالمللی با آنها روبرو شدهاند، از دیدگاه زنان ورزشکار حرفهای، پرداخته شده است.روششناسی: روش پژوهش حاضر، کیفی است. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر شامل زنان ورزشکار استان آذربایجان شرقی است که در سطح حرفهای فعالیت کرده و سابقه حضور در رقابتهای بینالمللی را دارند. شیوه نمونهگیری در این پژوهش از نوع هدفمند بود که با استفاده از سوالات نیمهساختاریافته از 20 نفر مصاحبه عمیق انجام شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها تحلیل تماتیک بود.یافتهها: با تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، 17 مضمون سازماندهنده و 3 تم اصلی به شرح؛ موانع داخلی (عوامل فردی و فرهنگی- اجتماعی)، موانع خارجی (سازوکارهای قانونی و مقررات مجامع بینالملل) و الگوی نقش زنان مسلمان ورزشکار، استخراج شدند.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که قوانین بینالمللی ورزشی بر ورزش زنان مسلمان استان آذربایجان شرقی تأثیرگذار بوده است. با اینحال، وجود تبعیض جنسیتی و باورهای سنتی در خصوص نقش زنان بعنوان چالشی در برابر حضور زنان در رویدادهای ورزشی است که رفع آنها نیازمند تلاش همه نهادها و مؤثران، از جمله دولتها، سازمانهای ورزشی و سایر نهادهای مربوطه است.
مهدی سلیمی؛ امیرحسین لباف
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی بر اساس نظریه پردازی داده بنیاد انجام شد.روششناسی: پژوهش به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه در رشتههای مدیریت ورزشی و محیط زیست و مدیران ارشد اماکن و تاسیسات ورزشی بودند. نمونهگیری با استفاده از اصل اشباع نظری 15 تن بود که به ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی بر اساس نظریه پردازی داده بنیاد انجام شد.روششناسی: پژوهش به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه در رشتههای مدیریت ورزشی و محیط زیست و مدیران ارشد اماکن و تاسیسات ورزشی بودند. نمونهگیری با استفاده از اصل اشباع نظری 15 تن بود که به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب شدند .جمع آوری دادهها با مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. برای سنجش روایی از 4 معیار اعتبارپذیری، تعمیم پذیری، اطمینان پذیری و تأییدپذیری استفاده شد. برای سنجش پایایی از توافق درون موضوعی استفاده شد که 91/0 بود.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که توجه به شرایط علی، زمینه، شرایط مداخلهگر، پدیده و راهبردهای ارئه شده در الگوی پژوهش موجب پیامدهای مهمی مانند بهبود فرهنگی، افزایش اعتبار بین المللی، بهبود وضعیت مالی، بهبود زیرساختها، بهبود وضعیت اجتماعی و حفظ منابع طبیعی میشود.نتیجهگیری: پیشنهاد میشود نتایج و الگوی ارائه شده در پژوهش حاضر که شامل شرایط علی، زمینه، شرایط مداخلهگر، پدیده و راهبردها میباشد، جهت توسعه مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی در بخشهای مختلف از جمله تدوین قوانین و دستورالعملها و مدیریت نیروی انسانی مرتبط استفاده شود.
مدیریت و توسعه ورزش
علی مهری؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر ورزشکارگری ایران بود. روششناسی: این تحقیق از لحاظ ماهیت، کیفی از نظر هدف کاربردی و با طرح ترکیبی اکتشافی با رویکرد تحلیل مضمون مبتنی بر روش براون و کلارک (2006) انجام شد. جامعه هدف پژوهش را خبرگان (اساتید دانشگاه، مدیران امور ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فدراسیون ورزش کارگری ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر ورزشکارگری ایران بود. روششناسی: این تحقیق از لحاظ ماهیت، کیفی از نظر هدف کاربردی و با طرح ترکیبی اکتشافی با رویکرد تحلیل مضمون مبتنی بر روش براون و کلارک (2006) انجام شد. جامعه هدف پژوهش را خبرگان (اساتید دانشگاه، مدیران امور ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فدراسیون ورزش کارگری و کارگران ورزشکار دارای عنوان) تشکیل میدادند که با استفاده از تکنیک هدفمند گلولهبرفی تا مرحله اشباع نظری (17 نفر) بعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. بمنظور جمعآوری دادههایکیفی از مصاحبه-های عمیق و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از 6 مرحله تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) با بهره-گیری از نرمافزار Maxqda10 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بعد از تجزیه و تحلیل دادهها در نهایت 112 مفهوم اولیه، 23 تم فرعی و 15 تم اصلی (برنامهریزی راهبردی، فرهنگ سازی، برنامهریزی عملیاتی، منابع مالی، توجه رسانه-ها، بسترهای اقتصادی، جایگاه اجتماعی، تعاملات، ارتقای نظارت، نیازسنجی، ارتقای نوآوری، سیستم اطلاعاتی، توسعه زیر ساختها، تغییر نگرش، مدیریت کارآمد) عوامل موثر بر ورزشکارگری شناسایی شد.نتیجهگیری: یکی از نتایج مهم ورزش و فعالیتهایبدنی ایجاد نشاط و سلامتی در بین کارگران و در جوامع است. شکی نیست که دستیابی به چنین اهداف بزرگی نیازمند نگرشاستراتژیک و فرهنگسازی در راستای حفظ و بهسازی منابع انسانی خواهد بود. این نتایج میتواند مبنایی برای تصمیمهای مدیران و برنامهریزان در راستای توسعه ورزش کارگری ایران باشد.
فهیمه غربی؛ جعفر برقی مقدم؛ حمید جنانی؛ حبیب محمدپور یقینی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل مؤثّر بر حضور خیّرین در توسعه اماکن و تأسیسات ورزشی میباشد. روششناسی: روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود که 16 تن از متخصّصان حوزه مدیریت ورزشی، خیّرین حوزهی ورزش و مدیران وزارت ورزش و ادارات کل ورزش و جوانان بر اساس نمونهگیری هدفمند ملاکمدار انتخاب و مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافتهی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل مؤثّر بر حضور خیّرین در توسعه اماکن و تأسیسات ورزشی میباشد. روششناسی: روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود که 16 تن از متخصّصان حوزه مدیریت ورزشی، خیّرین حوزهی ورزش و مدیران وزارت ورزش و ادارات کل ورزش و جوانان بر اساس نمونهگیری هدفمند ملاکمدار انتخاب و مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافتهی عمیق انجام شد. یافتهها: پس از بررسی مصاحبهها و تحلیل آنها، 28 مقوله کدگذاری شدند که در فرآیند کدگذاری محوری در قالب 7 مقولهی عمده یا تِم نامگذاری شدند 1- ظرفیت رسانه 2- فرهنگ حاکم بر جامعه 3- زمینه و بستر اجتماعی خیّرین 4- نگرش و علایق و باورهای شخصی خیّرین 5- سیاستگذاریهای حامیگرایانه 6- فرهنگسازی در جذب خیّرین 7- دستاوردهای وقف در حوزهی ورزش. در کل، تشکیل انجمنهای حمایت و خیریّه ورزشی، فعّالسازی کمیتههای استانی جذب مشارکت خیّرین ورزشیار، ایجاد کمپینهای حمایت و خیریّه ورزشی، ایجاد صندوقهای حمایت و خیریّه در ورزش، ایجاد موزه حمایت در ورزش، تشکیل هیئت امنای بنیادهای حمایتی برای ورزش از جمله عوامل جذب خیّرین در توسعه اماکن ورزشی شناسایی شدند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان بیان کرد راهبردهای مدیریّتی چون هموارسازی موانع موجود در امر حمایت ورزش از طریق پیگیری و هماهنگی بین سازمانی از جمله اقدامات اساسی میباشد. جذب و حمایت خیّرین در ورزش علاوه بر دستاوردهای آشکار برای ذینفعان فرهنگی و اجتماعی میتواند در بسیاری از زوایای پنهان عرصههای ملّی و فراملّی راهگشا بوده و زمینههای شکوفایی جامعه را فراهم سازد.
مدیریت و توسعه ورزش
معصومه بگیاسا؛ مسعود نادریان
چکیده
هدف کلی پژوهش بررسی میزان رعایت رفتارهای اخلاقی باشگاههای ورزشی در اجرای قراردادهای مالی با بازیکنان فوتبال بود. جامعه آماری شامل کلیه فوتبالیستهای شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1400 بودند که 126 نفر از 16 تیم حاضر در لیگ برتر به صورت داوطلبانه پرسشنامه تحقیق را تکمیل کردند. با مرور ادبیات و نتایج تحقیقات و منابع معتبر حقوقی87 ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش بررسی میزان رعایت رفتارهای اخلاقی باشگاههای ورزشی در اجرای قراردادهای مالی با بازیکنان فوتبال بود. جامعه آماری شامل کلیه فوتبالیستهای شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1400 بودند که 126 نفر از 16 تیم حاضر در لیگ برتر به صورت داوطلبانه پرسشنامه تحقیق را تکمیل کردند. با مرور ادبیات و نتایج تحقیقات و منابع معتبر حقوقی87 منبع داخلی و 36 منبع خارجی مرتبط با قراردادهای مالی در حوزه ورزش 21شاخص در انعقاد قراردادهای ورزشی با بازیکنان فوتبال شناسایی و در 6مولفه کلی (عدم فریب یکدیگر، صداقت، وفای به عهد، برخورد مناسب، فسخ قرارداد و عدم سودجویی) دستهبندی شدند.نتایج تحقیق نشان داد 3 رفتار برخورد مناسب باشگاهها با بازیکنان، عدم سودجویی، فسخ قرارداد در حد متوسط رعایت میشود، اماصداقت، وفای به عهد و عدم فریب کمتر از حد متوسط رعایت میشود.با توجه به ماهیت نظام اسلامی کشور صداقت و راستی در همه رفتارهای افراد جامعه، مهمترین رکن هر عمل است و همچنین تأکید مقامات به ورزش پاک و عاری از رفتارهای انحرافی میبایست متناسب با این آرمان قوانین جامع، واضح و کاربردی و متناسب با شرایط روز ورزش کشور به خصوص فوتبال که به صورت حرفهای انجام میشود، تدوین نمود.
نوشین بنار؛ فاطمه سعیدی؛ معصومه سلحشوری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی کانالهای اثرگذاری شیوع بیماری کرونا (کووید-19) بر اقتصاد ورزش استان گیلان بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی بوده و از استراتژی نظریه داده بنیاد به شیوه گلیزر (1992) استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بوده و جهت نمونهگیری از روش هدفمند و گلوله برفی استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی کانالهای اثرگذاری شیوع بیماری کرونا (کووید-19) بر اقتصاد ورزش استان گیلان بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی بوده و از استراتژی نظریه داده بنیاد به شیوه گلیزر (1992) استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بوده و جهت نمونهگیری از روش هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. در مجموع 19 مصاحبه انجام شد و نمونهگیری تا جایی تداوم یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید. یافتهها: نتایج کدگذاری باز پس از غربالگری نهایی حاکی از آن بود که 47 نشان میتواند از مصادیق کانالهای اثرگذار بیماری کرونا (کوید-19) بر اقتصاد ورزش استان گیلان باشد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، نشانها در 14 مفهوم طبقهبندی شد. در نهایت 6 مقوله شناسایی شده حاصل از کدگذاری انتخابی شامل مقوله اختلال در طرف عرضه، اختلال در طرف تقاضا، اختلال در بازار نیروی کار (اشتغال)، اختلال در بازار کالا و خدمات ورزشی بخش خصوصی، اختلال در بخش دولتی و شبه دولتی، اختلال در سرمایهگذاری طبقهبندی شدند.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود متولیان ورزش با در نظر گرفتن کانالهای اثرگذاری شناساییشده، بهسرعت راهکارهای حمایتی و برنامههای جبرانی را برای صاحبان کسبوکارهای ورزشی تدوین و اجرا کنند. این اقدامات میتواند از تعطیلی و ورشکستگی گسترده در این حوزه جلوگیری کرده و به پایداری اقتصادی ورزش کمک کند. همچنین، حمایتهای دولتی و ایجاد مشوقهای سرمایهگذاری میتواند مسیر ورود سرمایهگذاران جدید را هموار کرده و زمینه رشد و توسعه خدمات ورزشی را در شرایط بحران و پس از آن فراهم سازد.
مجید هنرجو؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ شهرام نظری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی شناسایی و چارچوببندی راهکارهای ارتقای مزیت رقابتی فدراسیون اسکت کشور میپردازد.روششناسی: روش پژوهش کیفی و براساس رویه های تحلیل مضمون (براون و کلارک،2006) انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارشناسان حوزه اسکیت که سابقه بالای 10 سال داشتند تشکیل داده بودند، روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود. اعتبار یابی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی شناسایی و چارچوببندی راهکارهای ارتقای مزیت رقابتی فدراسیون اسکت کشور میپردازد.روششناسی: روش پژوهش کیفی و براساس رویه های تحلیل مضمون (براون و کلارک،2006) انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارشناسان حوزه اسکیت که سابقه بالای 10 سال داشتند تشکیل داده بودند، روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود. اعتبار یابی یافته ها براساس معیارهای چهارگانه لینکلن و گوبا (1985) مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: یافتهها حاکی از استخراج 5 مفهوم نهایی از جمله "عامل توسعه سازمانی" که خود متشکل از (توسعه فنی ورزش اسکیت در سطح کشور، مهارت های مدیریتی؛ نیروی انسانی)؛ "شبکه سازی و روابط بین المللی" که خود متشکل از (توسعه روابط داخلی و توسعه روابط بین المللی)؛ "عامل بازاریابی" که خود متشکل از (مشتری مداری؛ تبلیغات عمومی؛ آگاهی و اطلاع رسانی؛ جذب حامیان مالی)؛ "عامل زیرساختی" که خود متشکل از (امکانات و زیرساختها؛ مکانها و فضاهای آموزشی) و همگانی کردن اسکیت که خود متشکل از (نهادینه سازی ورزش اسکیت و توسعه اسکیت در بین عموم و خانوادهها)، بودند از شاخصهای اصلی ارتقاء مزیت رقابتی هستند.نتیجهگیری: این نتایج می توانند به سازمانها کمک کنند تا راهبردهایش را برای توسعه و گسترش، ایجاد و تقویت شبکه ها، و بهبود عملکرد عملیاتی و پشتیبانی تعیین کند.