مدیریت و توسعه ورزش
وجیهه جوانی؛ مینا عالمی
چکیده
هدف: زنان ورزشکار مسلمان در گذشته با مشکلات زیادی مواجه بودند. علاوه بر موانع اجتماعی در جامعه خود، در مسیر ورزشی نیز قوانین مصوب خاصی توسط نهادهای ورزشی جهانی وجود داشت که موجب ایجاد مشکلات بیشتری برای آنها میشد. از این رو، در پژوهش حاضر به واکاوی چالشهای زنان مسلمان و ورزشکار استان آذربایجانشرقی در رویدادهای ورزشی بینالمللی ...
بیشتر
هدف: زنان ورزشکار مسلمان در گذشته با مشکلات زیادی مواجه بودند. علاوه بر موانع اجتماعی در جامعه خود، در مسیر ورزشی نیز قوانین مصوب خاصی توسط نهادهای ورزشی جهانی وجود داشت که موجب ایجاد مشکلات بیشتری برای آنها میشد. از این رو، در پژوهش حاضر به واکاوی چالشهای زنان مسلمان و ورزشکار استان آذربایجانشرقی در رویدادهای ورزشی بینالمللی پرداخته شده است.روششناسی: روش پژوهش حاضر، کیفی است. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر شامل زنان ورزشکار استان آذربایجانشرقی است که در سطح حرفهای فعالیت میکردند و سابقه حضور در رقابتهای بینالمللی را داشتند. شیوه نمونهگیری در این پژوهش از نوع هدفمند بود که با استفاده از سوالات نیمهساختاریافته از 20 نفر مصاحبه عمیق انجام شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها تحلیل تماتیک بود.یافتهها: با تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، 17 مضمون سازماندهنده و 3 تم اصلی به شرح؛ موانع داخلی (عوامل فردی و فرهنگی- اجتماعی)، موانع خارجی (سازوکارهای قانونی و مقررات مجامع بینالملل) و الگوی نقش زنان مسلمان ورزشکار، استخراج شدند.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که قوانین بینالمللی ورزشی بر ورزش زنان مسلمان استان آذربایجانشرقی در تأثیرگذار بوده است. با اینحال، وجود تبعیض جنسیتی و باورهای سنتی در خصوص نقش زنان به عنوان چالشی در برابر حضور زنان در رویدادهای ورزشی است که رفع آنها نیازمند تلاش همه نهادها و مؤثران، از جمله دولتها، سازمانهای ورزشی و سایر نهادهای مربوطه است.
مهدی سلیمی؛ امیرحسین لباف
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی بر اساس نظریهپردازی داده بنیاد انجام شد.روششناسی: پژوهش به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشگاه در رشتههای مدیریت ورزشی و محیط زیست و مدیران ارشد اماکن و تاسیسات ورزشی بودند. نمونهگیری با استفاده از اصل اشباع نظری 15 تن ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی بر اساس نظریهپردازی داده بنیاد انجام شد.روششناسی: پژوهش به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشگاه در رشتههای مدیریت ورزشی و محیط زیست و مدیران ارشد اماکن و تاسیسات ورزشی بودند. نمونهگیری با استفاده از اصل اشباع نظری 15 تن بود که به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبه نیمهساختار یافته انجام شد. برای سنجش روایی از 4 معیار اعتبارپذیری، تعمیم پذیری، اطمینان پذیری و تأییدپذیری استفاده شد. برای سنجش پایایی از توافق درون موضوعی استفاده شد که 0/91 بود.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که توجه به شرایط علی، زمینه، شرایط مداخلهگر، پدیده و راهبردهای ارئه شده در الگوی پژوهش موجب پیامدهای مهمی مانند بهبود فرهنگی، افزایش اعتبار بینالمللی، بهبود وضعیت مالی، بهبود زیرساختها، بهبود وضعیت اجتماعی و حفظ منابع طبیعی میشود.نتیجهگیری: پیشنهاد میشود الگوی پژوهش حاضر، جهت توسعه مدیریت سبز اماکن و تاسیسات ورزشی در بخشهای مختلف از جمله تدوین قوانین و دستورالعملها و مدیریت نیروی انسانی مرتبط استفاده شود.
مژگان تقوی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ مجتبی اسکندری پور
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات ورزشکاران مهاجر ایرانی انجام شد.روششناسی: روش پژوهش از نوع پژوهشهای کمی- توصیفی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل ورزشکاران مهاجر ایرانی بود و نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد (63=n). ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ۳۲ گویهای شامل چهار بعد اقتصادی و مالی، فرهنگی و اجتماعی، عاطفی و روانی، حقوقی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات ورزشکاران مهاجر ایرانی انجام شد.روششناسی: روش پژوهش از نوع پژوهشهای کمی- توصیفی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل ورزشکاران مهاجر ایرانی بود و نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد (63=n). ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ۳۲ گویهای شامل چهار بعد اقتصادی و مالی، فرهنگی و اجتماعی، عاطفی و روانی، حقوقی و قانونی میباشد که 6 نفر از اساتید مدیریت ورزشی روایی آن را تأیید نمودند. در بررسی پایایی نتایج آلفای کرونباخ 89/0= αبود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS24 و PLS3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد در مؤلفه اقتصادی و مالی: عامل وابستگی دریافتی مالی ورزشکاران با توجه به نتیجه رویداد؛ در مولفه فرهنگی و اجتماعی: عامل شیوع کرونا و توقف سفرهای بین المللی و محروم شدن از تعاملات اجتماعی و بین فرهنگی با مهاجرین و ورزشکاران دیگر شهرها و کشورها؛ در مولفه عاطفی و روانی: عامل کمبود حمایتهای اجتماعی از سوی خانواده، دوستان و ... و در مولفه حقوقی و قانونی، عامل مجازات ورزشی به واسطه عدم آشنایی با قوانین و مقررات لیگ به عنوان بالاترین اولویت ورزشکاران مهاجر ایرانی محسوب میشوند.نتیجهگیری: با شناسایی مشکلات ورزشکاران مهاجر ایرانی، باید آگاهیرسانیهای لازم به مهاجران بالقوه داده شود و همچنین مهاجران با فرآیند ادغام و مشکلات آن جهت سازگاری بهتر آشنا شوند.
مدیریت و توسعه ورزش
علی مهری؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر ورزش کارگری ایران بود.
روششناسی: این پژوهش از لحاظ ماهیت، کیفی از نظر هدف کاربردی و با طرح ترکیبی اکتشافی با رویکرد تحلیل مضمون مبتنی بر روش براون و کلارک (2006) انجام شد. جامعه هدف پژوهش را خبرگان (اساتید دانشگاه، مدیران امور ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فدراسیون ورزش کارگری ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر ورزش کارگری ایران بود.
روششناسی: این پژوهش از لحاظ ماهیت، کیفی از نظر هدف کاربردی و با طرح ترکیبی اکتشافی با رویکرد تحلیل مضمون مبتنی بر روش براون و کلارک (2006) انجام شد. جامعه هدف پژوهش را خبرگان (اساتید دانشگاه، مدیران امور ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فدراسیون ورزش کارگری و کارگران ورزشکار دارای مقام قهرمانی) تشکیل میدادند که با استفاده از تکنیک هدفمند گلولهبرفی تا مرحله اشباع نظری (17 نفر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای کیفی از مصاحبههای عمیق و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از 6 مرحله تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) با بهرهگیری از نرمافزار MAXQDA10 استفاده شد.
یافتهها: بعد از تجزیه و تحلیل دادهها در نهایت 112 مفهوم اولیه، 23 تم فرعی و 15 تم اصلی (برنامهریزی راهبردی، فرهنگسازی، برنامهریزی عملیاتی، منابع مالی، توجه رسانهها، بسترهای اقتصادی، جایگاه اجتماعی، تعاملات، ارتقای نظارت، نیازسنجی، ارتقای نوآوری، سیستم اطلاعاتی، توسعه زیرساختها، تغییر نگرش، مدیریت کارآمد) به عنوان عوامل موثر بر ورزش کارگری شناسایی شدند.
نتیجهگیری: یکی از نتایج مهم ورزش و فعالیتهایبدنی، ایجاد نشاط و سلامتی در بین کارگران و در جوامع است. دستیابی به چنین اهداف بزرگی نیازمند نگرش استراتژیک و فرهنگسازی در راستای حفظ و بهسازی منابع انسانی بود. این نتایج میتواند مبنایی برای تصمیمهای مدیران و برنامهریزان در راستای توسعه ورزش کارگری ایران باشد.
مدیریت و توسعه ورزش
فهیمه غربی؛ جعفر برقی مقدم؛ حمید جنانی؛ حبیب محمدپور یقینی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل مؤثّر بر حضور خیّرین در توسعه اماکن و تأسیسات ورزشی میباشد.روششناسی: روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود که 16 تن از متخصّصان حوزه مدیریت ورزشی، خیّرین حوزهی ورزش و مدیران وزارت ورزش و ادارات کل ورزش و جوانان بر اساس نمونهگیری هدفمند ملاکمدار انتخاب و مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافتهی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل مؤثّر بر حضور خیّرین در توسعه اماکن و تأسیسات ورزشی میباشد.روششناسی: روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود که 16 تن از متخصّصان حوزه مدیریت ورزشی، خیّرین حوزهی ورزش و مدیران وزارت ورزش و ادارات کل ورزش و جوانان بر اساس نمونهگیری هدفمند ملاکمدار انتخاب و مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافتهی عمیق انجام شد.یافتهها: پس از بررسی مصاحبهها و تحلیل آنها، 28 مقوله کدگذاری شدند که در فرآیند کدگذاری محوری در قالب 7 مقولهی عمده یا تِم: 1- ظرفیت رسانه 2- فرهنگ حاکم بر جامعه 3- زمینه و بستر اجتماعی خیّرین 4- نگرش و علایق و باورهای شخصی خیّرین 5- سیاستگذاریهای حامیگرایانه 6- فرهنگسازی در جذب خیّرین 7- دستاوردهای وقف در حوزهی ورزش نامگذاری شدند. در کل، تشکیل انجمنهای حمایت و خیریّه ورزشی، فعّالسازی کمیتههای استانی جذب مشارکت خیّرین ورزشیار، ایجاد کمپینهای حمایت و خیریّه ورزشی، ایجاد صندوقهای حمایت و خیریّه در ورزش، ایجاد موزه حمایت در ورزش، تشکیل هیئت امنای بنیادهای حمایتی برای ورزش از جمله عوامل جذب خیّرین در توسعه اماکن ورزشی شناسایی شدند.نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان بیان کرد راهبردهای مدیریّتی چون هموارسازی موانع موجود در حمایت ورزش از طریق پیگیری و هماهنگی بین سازمانی از جمله اقدامات اساسی میباشد. جذب و حمایت خیّرین در ورزش علاوه بر دستاوردهای آشکار برای ذینفعان فرهنگی و اجتماعی میتواند در بسیاری از زوایای پنهان عرصههای ملّی و فراملّی راهگشا باش و زمینههای شکوفایی جامعه را فراهم سازد.
مدیریت و توسعه ورزش
معصومه بگیاسا؛ مسعود نادریان
چکیده
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر بررسی میزان رعایت رفتارهای اخلاقی باشگاههای ورزشی در اجرای قراردادهای مالی با بازیکنان فوتبال بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است.جامعه آماری شامل کلیه فوتبالیستهای شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1400 بودند؛ نمونهگیری به روش غیرتصادفی ...
بیشتر
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر بررسی میزان رعایت رفتارهای اخلاقی باشگاههای ورزشی در اجرای قراردادهای مالی با بازیکنان فوتبال بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است.جامعه آماری شامل کلیه فوتبالیستهای شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1400 بودند؛ نمونهگیری به روش غیرتصادفی و بهصورت قضاوتی انجام شد؛ بدین ترتیب که 126 نفر از 16 تیم حاضر در لیگ برتر به صورت داوطلبانه پرسشنامه پژوهش را تکمیل کردند. با مرور پیشینه و نتایج پژوهشها و منابع معتبر حقوقی (87 منبع داخلی و 36 منبع خارجی) مرتبط با قراردادهای مالی در حوزه ورزش، 21شاخص در انعقاد قراردادهای ورزشی با بازیکنان فوتبال شناسایی و در شش مولفه (عدم فریب یکدیگر، صداقت، وفای به عهد، برخورد مناسب، فسخ قرارداد و عدم سودجویی) دستهبندی شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد 3 رفتار برخورد مناسب باشگاهها با بازیکنان، عدم سودجویی و فسخ قرارداد در حد متوسط؛ و صداقت، وفای به عهد و عدم فریب کمتر از حد متوسط رعایت میشود.
نتیجهگیری: به منظور توسعه رفتارهای اخلاقی در باشگاههای فوتبال، شفافیت در قراردادهای مالی، صداقت در رفتارها و عدم فریب یکدیگر باید مورد توجه جدی قرار گیرد و تدوین قوانین به روز، جامع و مناسب با شرایط فوتبال و نظارت بر انجام دقیق مفاد قراردادها و منشور اخلاقی باشگاهها ضروری است.
نوشین بنار؛ فاطمه سعیدی؛ معصومه سلحشوری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی کانالهای اثرگذاری شیوع بیماری کرونا (کووید-19) بر اقتصاد ورزش استان گیلان بود.
روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی بود و از استراتژی نظریه دادهبنیاد به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود و جهت نمونهگیری از روش هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. در مجموع 19 مصاحبه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی کانالهای اثرگذاری شیوع بیماری کرونا (کووید-19) بر اقتصاد ورزش استان گیلان بود.
روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی بود و از استراتژی نظریه دادهبنیاد به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود و جهت نمونهگیری از روش هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. در مجموع 19 مصاحبه انجام شد و نمونهگیری تا جایی تداوم یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید.
یافتهها: نتایج کدگذاری باز پس از غربالگری نهایی حاکی از آن بود که 47 نشان میتواند از مصادیق کانالهای اثرگذار بیماری کرونا (کوید-19) بر اقتصاد ورزش استان گیلان باشد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، نشانها در 14 مفهوم طبقهبندی شد. در نهایت 6 مقوله شناسایی شده حاصل از کدگذاری انتخابی شامل مقوله اختلال در طرف عرضه، اختلال در طرف تقاضا، اختلال در بازار نیروی کار (اشتغال)، اختلال در بازار کالا و خدمات ورزشی بخش خصوصی، اختلال در بخش دولتی و شبه دولتی، اختلال در سرمایهگذاری طبقهبندی شدند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود متولیان ورزش با در نظر گرفتن کانالهای اثرگذاری شناساییشده، بهسرعت راهکارهای حمایتی و برنامههای جبرانی را برای صاحبان کسبوکارهای ورزشی تدوین و اجرا کنند. این اقدامات میتواند از تعطیلی و ورشکستگی گسترده در این حوزه جلوگیری و به پایداری اقتصادی ورزش کمک کند. همچنین، حمایتهای دولتی و ایجاد مشوقهای سرمایهگذاری میتواند مسیر ورود سرمایهگذاران جدید را هموار کند و زمینه رشد و توسعه خدمات ورزشی را در شرایط بحران و پس از آن فراهم سازد.
مجید هنرجو؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ شهرام نظری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی شناسایی و چارچوببندی راهکارهای ارتقای مزیت رقابتی فدراسیون اسکیت ایران میپردازد.
روششناسی: روش پژوهش کیفی و بر اساس رویههای تحلیل مضمون (براون و کلارک، 2006) انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارشناسان حوزه اسکیت تشکیل داده بودند که سابقه بالای ده سال داشتند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود و اعتباریابی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی شناسایی و چارچوببندی راهکارهای ارتقای مزیت رقابتی فدراسیون اسکیت ایران میپردازد.
روششناسی: روش پژوهش کیفی و بر اساس رویههای تحلیل مضمون (براون و کلارک، 2006) انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارشناسان حوزه اسکیت تشکیل داده بودند که سابقه بالای ده سال داشتند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود و اعتباریابی یافتهها براساس معیارهای چهارگانه لینکلن و گوبا (1985) مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، پنج مضمون اصلی و سیزده مضمون فرعی مانند "راهبردهای توسعه سازمانی فدراسیون اسکیت" (شامل توسعه فنی ورزش اسکیت در سطح کشور، مهارتهای مدیریتی؛ ارتقای مزیت رقابتی سرمایه انسانی فدراسیون)؛ "گسترش شبکهسازی و روابط بینالمللی" (شامل توسعه روابط داخلی و توسعه روابط بین المللی)؛ "راهبردهای بازاریابی" (شامل مشتری مداری؛ تبلیغات عمومی؛ آگاهی و اطلاع رسانی؛ جذب حامیان مالی)؛ "راهبردهای زیرساختی" (شامل توسعه امکانات و زیرساختها؛ مکانها و فضاهای آموزشی) و راهبردهای همگانی کردن اسکیت (شامل نهادینهسازی ورزش اسکیت و توسعه اسکیت در بین عموم و خانوادهها) شناسایی شدند
نتیجهگیری: این نتایج میتواند به فدراسیون اسکیت کمک کند تا راهبردهایش را برای توسعه و گسترش، ایجاد و تقویت شبکهها، و بهبود عملکرد، عملیاتی و پشتیبانی کند.