نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه تربیت بدنی واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 گروه علوم ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران

4 گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و انسانی، دانشگاه آزاد واحد تبریز، ایران

10.22124/jsmd.2025.27894.2908

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل مؤثّر بر حضور خیّرین در توسعه اماکن و تأسیسات ورزشی می‌باشد.
روش‌شناسی: روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود که 16 تن از متخصّصان حوزه مدیریت ورزشی، خیّرین حوزه‌ی ورزش و مدیران وزارت ورزش و ادارات کل ورزش و جوانان بر اساس نمونه‌گیری هدفمند ملاک‌مدار انتخاب و مصاحبه‌‌ها به صورت نیمه‌ساختاریافته‌ی ‌عمیق انجام شد.
یافته‌ها: پس از بررسی مصاحبه‌ها و تحلیل آن‌ها، 28 مقوله کدگذاری شدند که در فرآیند کدگذاری محوری در قالب 7 مقوله‌ی عمده یا تِم نام‌گذاری شدند 1- ظرفیت رسانه 2- فرهنگ حاکم بر جامعه 3- زمینه و بستر اجتماعی خیّرین 4- نگرش و علایق و باور‌های شخصی خیّرین 5- سیاست‌گذاری‌‌های حامی‌گرایانه 6- فرهنگ‌سازی در جذب خیّرین 7- دستاورد‌های وقف در حوزه‌ی ورزش. در کل، تشکیل انجمن‌های حمایت و خیریّه ورزشی، فعّال‌سازی کمیته‌‌های استانی جذب مشارکت خیّرین ورزش‌یار، ایجاد کمپین‌های حمایت و خیریّه ورزشی، ایجاد صندوق‌‌های حمایت و خیریّه در ورزش، ایجاد موزه حمایت در ورزش، تشکیل هیئت ‌امنای بنیاد‌های حمایتی برای ورزش از جمله عوامل جذب خیّرین در توسعه اماکن ورزشی شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان بیان کرد راهبرد‌های مدیریّتی چون هموارسازی موانع موجود در امر حمایت ورزش از طریق پیگیری و هماهنگی بین سازمانی از جمله اقدامات اساسی می‌باشد. جذب و حمایت خیّرین در ورزش علاوه بر دستاورد‌‌های آشکار برای ذینفعان فرهنگی و اجتماعی می‌تواند در بسیاری از زوایای پنهان عرصه‌‌های ملّی و فراملّی راه‌گشا بوده و زمینه‌‌های شکوفایی جامعه را فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Factors affecting the presence of donors in the development of sports facilities: a qualitative study

نویسندگان [English]

  • Jafar Bargimoghaddam 1
  • fahimeh gharbi 2
  • Hamid Janani 3
  • Habib Mohammadpour 4

1 Assistant Professor, Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

2 Department of Sport Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

3 Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz،Iran

4 Department of Sports Science, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University. Tabriz Branch, Iran

چکیده [English]

Objective: The aim of the present study is to explain the factors affecting the presence of donors in the development of sports venues and facilities.
Methodology: The research method was a qualitative type of conventional content analysis, in which 16 specialists in the field of sports management, donors in sports, and managers of the Ministry of Sports and General Departments of Sports and Youth were selected and interviews were conducted in a semi-structured in-depth manner.
Findings: 28 categories were coded, which were named in the axial coding process in the form of 7 major categories or themes:1- Media capacity 2- Culture governing the society 3- Social background and context of donors 4-Attitudes, interests, and personal beliefs of donors 5- Patronizing policies 6- Culture-building in attracting donors 7- Achievements of endowments in the field of sports. In general, the formation of sports support and charity associations, the activation of provincial committees to attract the participation of sports-supporting donors, the creation of sports support and charity campaigns, the creation of sports support and charity funds, the creation of a sports support museum, were identified as factors for attracting donors.
Conclusion: To this end, management strategies such as smoothing the existing obstacles in supporting sports through inter-organizational follow-up and coordination are among the essential measures. In addition to obvious achievements for cultural and social stakeholders, attracting and supporting donors in sports can be a breakthrough in many hidden corners of national and transnational arenas and provide the basis for the prosperity of society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports-supporting Donors
  • sports management
  • endowments
  • sports venues
  • sports participants