نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، دانشگاه ایوانکی

2 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22124/jsmd.2024.26639.2876

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به بررسی شناسایی و چارچوب‌بندی راهکارهای ارتقای مزیت رقابتی فدراسیون اسکت کشور می‌پردازد.
روش‌شناسی: روش تحقیق کیفی و براساس رویه های تحلیل مضمون (براون و کلارک،2006) انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارشناسان حوزه اسکیت که سابقه بالای 10 سال داشتند تشکیل داده بودند، روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود. اعتبار یابی یافته ها براساس معیارهای چهارگانه لینکلن و گوبا (1985) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از استخراج 5 مفهوم نهایی از جمله "عامل توسعه سازمانی" که خود متشکل از (توسعه فنی ورزش اسکیت در سطح کشور، مهارت های مدیریتی؛ نیروی انسانی)؛ "شبکه سازی و روابط بین المللی" که خود متشکل از (توسعه روابط داخلی و توسعه روابط بین المللی)؛ "عامل بازاریابی" که خود متشکل از (مشتری مداری؛ تبلیغات عمومی؛ آگاهی و اطلاع رسانی؛ جذب حامیان مالی)؛ "عامل زیرساختی" که خود متشکل از (امکانات و زیرساخت‌ها؛ مکان‌ها و فضاهای آموزشی) و همگانی کردن اسکیت که خود متشکل از (نهادینه سازی ورزش اسکیت و توسعه اسکیت در بین عموم و خانواده‌ها)، بودند از شاخص‌های اصلی ارتقاء مزیت رقابتی هستند.
نتیجه‌گیری: این نتایج می توانند به سازمان‌ها کمک کنند تا راهبردهایش را برای توسعه و گسترش، ایجاد و تقویت شبکه ها، و بهبود عملکرد عملیاتی و پشتیبانی تعیین کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and framing strategies to improve the competitive advantage in the skating sport of the country

نویسندگان [English]

  • Majed Honarjo 1
  • Rasool Norouzi Seyed hossini 2
  • shahram nazari 3

1 Department of Physical Education, University of Eyvanekey

2 Associate Professor, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

3 Department of Physical Education Instruction, Farhangian University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: The present study examines the identification and framing of strategies to improve the competitive advantage of the country's skating federation.
Methodology: Methodology: Qualitative research was conducted based on thematic analysis procedures (Brown and Clark, 2006). The statistical population of the research was formed by all experts in the field of skating who had an experience of more than 10 years, the sampling method was purposeful. Validation of the findings was investigated based on the four criteria of Lincoln and Guba (1985).
Results: The findings indicate the extraction of 5 final concepts, including "organizational development factor" which consists of (technical development of skating sports at the country level, management skills; human resources); "Networking and international relations" which consists of (development of internal relations and development of international relations); "Marketing factor" which consists of (customer-oriented; public advertising; awareness and information; attraction of financial sponsors); The "infrastructure factor" which consists of (facilities and infrastructures; educational places and spaces) and the popularization of skating which consists of (institutionalization of skating sport and development of skating among the public and families) were among the indicators. The main ways to improve competitive advantage.
Conclusion: These results can help organizations to determine their strategies to develop and expand, create and strengthen networks, and improve operational performance and support.

کلیدواژه‌ها [English]

  • customer orientation
  • technical development
  • Competitive Advantage
  • Skating Federation, the public expansion of skating