علی افروزه؛ سید نصراله سجادی؛ مهرزاد حمیدی؛ رسول صادقی
چکیده
هدف:هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مشارکت پناهندگان افغانستانی در ورزش بود. روششناسی: روش پژوهش در این تحقیق کیفی بود؛ همچنین با توجه به ماهیت تحقیق، رویکرد نظریه زمینهای برای این مطالعه انتخاب گردید. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوگه برفی و با رویکرد نمونهگیری همگون و در عین حال با رعایت حداکثر ...
بیشتر
هدف:هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مشارکت پناهندگان افغانستانی در ورزش بود. روششناسی: روش پژوهش در این تحقیق کیفی بود؛ همچنین با توجه به ماهیت تحقیق، رویکرد نظریه زمینهای برای این مطالعه انتخاب گردید. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوگه برفی و با رویکرد نمونهگیری همگون و در عین حال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری انتخاب شدند. بر این اساس، ۱۸ نفر از ورزشکاران، مربیان افغانستانی و متخصصان این حوزه به عنوان نمونه در این تحقیق در نظر گرفته شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کیفی، از تاکتیک تحلیل محتوای پنهان استفاده گردید. ابزار جمع آوری دادههای پژوهش نیز مصاحبه بود. پس از پیاده سازی، کدگذاریها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. یافتهها: پس از شناسایی کدهای اولیه و دسته-بندی آنان، ۷۳ مقوله فرعی و ۲۷ مقوله اصلی پدید آمد. مقولاتی از قبیل پذیرش در جامعه و وضعیت سلامتی در طبقه علی، سبک زندگی و وضعیت مدیریتی در طبقه زمینهای، اقتصادی و فرهنگی در طبقه مداخلهگر، تغییر نگرش و اصلاح قانون در طبقه راهبردها و موقلاتی از قبیل توسه سرمایه اجتماعی و توسعه فرهنگی در پیامدها قرار گرفت. نتیجهگیری: به نظر میرسد مسیر توسعه مشارکت ورزشی پناهندگان از مسیر قانون میگذرد، در صورتی که قوانین اصلاح شود و محدودیتها کاهش یابد، دسترسی به فضاهای ورزشی و اجتماعات ورزشی افزایش خواهد یافت، آزادی برای انتخاب نوع و نحوه ورزش شکل خواهد گرفت و توسعهی مشارکت تسهیل خواهد شد.
مدیریت و توسعه ورزش
پدرام عاشوری؛ شهرام شفیعی؛ حسین براخاص
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل عوامل اثر گذار بر توسعه ورزشهای نمایشی استان گیلان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع کیفی و کمی بود. در بخش کیفی روش تحقیق رویکرد اکتشافی نظاممند و در بخش کمی توصیفی- همبستگی، کاربردی و میدانی بود. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی منابع انسانی و منابع اطلاعاتی و در بخش کمی کلیه افراد ذینفع (مربیان، ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل عوامل اثر گذار بر توسعه ورزشهای نمایشی استان گیلان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع کیفی و کمی بود. در بخش کیفی روش تحقیق رویکرد اکتشافی نظاممند و در بخش کمی توصیفی- همبستگی، کاربردی و میدانی بود. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی منابع انسانی و منابع اطلاعاتی و در بخش کمی کلیه افراد ذینفع (مربیان، ورزشکاران، متخصصان در بخش ورزشهای نمایشی و مدیران و خبرگان اداره ورزش و جوانان استانگیلان) تشکیل میدادند. ابزار اندازهگیری در بخش کیفی شامل مصاحبه اکتشافی نیمه ساختارمند و در بخش کمی پرسشنامۀ پژوهشگر ساخته براساس مرحلۀ پیمایش کیفی پژوهش (تحلیل تماتیک) بود. یافتهها: نتایج بخش کیفی نشان داد که پنج منظر پژوهش شامل قابلیتهای فردی مشارکت ورزشهای نمایشی، بستر محیطی رشد ورزشهای نمایشی، زیرساختها و امکانات ورزشهای نمایشی، منابع و حمایتهای ورزشهای نمایشی و توسعه ورزش نمایشی بودند و نتایج بخش کمی نشان داد که قابلیتهای فردی مشارکت ورزشهای نمایشی، بستر محیطی رشد ورزشهای نمایشی، زیرساختها و امکانات ورزشهای نمایشی و منابع و حمایتهای ورزشهای نمایشی به ترتیب با ضریب اثر 64/0، 83/0، 94/0 و 63/0 درصد اثر معنی داری بر توسعه ورزش نمایشی داشتند.نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن بود که مدیران ورزش گیلان باید شرایط و امکانات بیشتری را برای توسعه این رشته فراهم کنند و از جنبه های مختلفی به آن توجه داشته باشند و همچنین باید استفاده از فناوریهای نوین برای طراحی برنامه های کاربردی توجه زمینه توسعه ورزشهای نمایشی را فراهم میکند.
مدیریت و توسعه ورزش
حسین عیدی؛ زینب رحمتی اصل؛ لیلا سلطانیان
چکیده
هدف: برندسازی ملی ارائه تصویر مثبت از یک کشور در ابعاد مختلف در سطح بینالمللی است که در تقلیل تصورات نادرست که نسبت به یک کشور وجود دارد، تأثیر فراوانی دارد. بنابراین، هدف پژوهش راهبردها و پیامدهای موفقیتهای بینالمللی ورزشکاران نخبه بود.روششناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی مبتنی بر روش نظریه دادهبنیاد و تحلیل تماتیک انجام ...
بیشتر
هدف: برندسازی ملی ارائه تصویر مثبت از یک کشور در ابعاد مختلف در سطح بینالمللی است که در تقلیل تصورات نادرست که نسبت به یک کشور وجود دارد، تأثیر فراوانی دارد. بنابراین، هدف پژوهش راهبردها و پیامدهای موفقیتهای بینالمللی ورزشکاران نخبه بود.روششناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی مبتنی بر روش نظریه دادهبنیاد و تحلیل تماتیک انجام شد. جامعة آماری پژوهش شامل خبرگان علمی و اجرایی در زمینه مدیریت ورزشی با تجربه حضور در رویدادهای بینالمللی ورزشی بودند که 15 نفر به روش نمونهگیری نظری هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. روایی ابزار پژوهش (مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگان و اساتید خبره تأیید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی (74 درصد) استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که حمایت سیاسی-اجتماعی، توسعه ورزش بانوان، سیاستهای مدیریتی، فرهنگسازی و آموزش راهبردها و پرستیژ بینالمللی، ارتباطات بینالمللی، برجسته شدن مربیان و ورزشکاران و توسعه اقتصادی پیامدهای برندسازی از طریق موفقیتهای ورزشی می باشند.نتیجهگیری: پیشنهاد میشود از طریق حمایت سیاسی-اجتماعی دولت، حمایت از بانوان نخبه ورزشکار و تقویت ارتباطات بینالمللی ورزشی، برندسازی ورزش کشور مورد توجه قرار گیرد.
نازنین راسخ؛ حمید قاسمی؛ صلاح دستوم؛ سعید جعفری؛ سمیه رهبری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند بستر و سیستم جذب و حفظ حمایت و خیریه به ورزش زنان در استان تهران انجام شد.روششناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. اطلاعات پژوهش از بخش منابع انسانی (خبرگان و متخصصان) و منابع اطلاعاتی (اسناد، مقالات، طرحها، گزارشهای سازمانی، دانشگاهی و رسانهای مرتبط) استخراج شد. روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند بستر و سیستم جذب و حفظ حمایت و خیریه به ورزش زنان در استان تهران انجام شد.روششناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. اطلاعات پژوهش از بخش منابع انسانی (خبرگان و متخصصان) و منابع اطلاعاتی (اسناد، مقالات، طرحها، گزارشهای سازمانی، دانشگاهی و رسانهای مرتبط) استخراج شد. روش نمونهگیری از نوع هدفمند (براساس معیارهای مشخص) بود. مبنای برآورد نمونهگیری نیز بر حسب رسیدن به اشباع نظری بود (96 منبع اطلاعاتی، 26 نفر مصاحبه).یافتهها: نتایج نشان داد که مفاهیم مستخرج از مصاحبه و مطالعه نظری در 310 مولفه (کدگذاری اول)، 44 مقوله (کدگذاری دوم) و 17 تم فرعی و 8 تم اصلی (کدگذاری سوم) چارچوببندی شدند. سطوح هشتگانه مدل مفهومی شامل بستر محیطی، سطح ظرفیتها، سطح چالشها، سطح سیستم، سطح تقسیم کار و همکاری سازمانها، سطح مدیریت فرآیند، سطح راهبردها و سطح پیامدها بود.نتیجهگیری: براساس نتایج تحقیق می توان گفت فرآیند جذب و حفظ حامیان و خیّرین به ورزش متأثر از بستر محیطی و قابلیتهای ساختاری بوده و نیازمند اتخاذ راهبردهای مناسب و مشارکت بین سازمانی جهت بهرهگیری از ظرفیتها و تعدیل چالشها است تا بتواند به نتایج مورد انتظار برسد.