نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری مدیریت ورزش، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌­بندی سیاست‌­ها و رویه‌­های ورزش تربیتی در زمان بروز بحران (نمونه موردی: شیوع ویروس کووید-19 در ایران) اجرا شد.
روش‌شناسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که بر اساس انتخاب گلوله­برفی تعداد 21 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور اولویت‌­بندی سیاست‌­ها و رویه‌­های اجرایی در خصوص ورزش تربیتی با توجه به شیوع ویروس کووید-19 از روش تاپسیس استفاده شد. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده­‌ها با استفاده از نرم‌افزار BT TopSis SoLver انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد 18 سیاست و رویۀ اجرایی در خصوص ورزش تربیتی با توجه به شیوع ویروس کووید-19 شناسایی شد که سطح‌­بندی آموزش­‌های ورزشی ارائه شده در رسانه­‌ها و فضای مجازی مهم‌ترین سیاست؛ و استفاده از ورزشکاران محبوب جهت آموزش و مطابقت آموزش‌­های ورزشی با امکانات و فضاهای موجود ویژه تمامی گروه­ها و افراد، دیگر سیاست و رویه‌­های اجرایی مهم در این خصوص بودند.
نتیجه‌گیری: به نظر می­‌رسد سطح‌­بندی آموزشی در ورزش تربیتی سبب کاربردی نمودن آموزش‌های مجازی می‌شود. ورزشکاران محبوب برای بسیاری از افراد نوجوان و جوان الگوهای مناسبی برای همانندسازی و درونی­سازی محسوب می­شوند و با توجه به نابرابری‌های امکاناتی دانش‌آموزان، مطابقت آموزش‌ها با شرایط و امکانات گروه‌های مختلف موجب تسهیل یادگیری خواهد شد. از این رو، توجه به این سیاست‌­ها و رویه‌­ها می‌­تواند موفقیت آموزش‌­های مجازی و از راه دور در ورزش تربیتی را هموار نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and ranking the policies and procedures of educational sports in times of Covid-19 virus crisis

نویسنده [English]

  • Elaheh Medadi Nansa

PhD of Sport Management, Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to identify and rank the policies and procedures of educational sports at the time of the crisis (case study: prevalence of Covid 19 virus in Iran).
Methodology: The present research method was survey. The statistical population of the present study included experts familiar with the subject of research. Based on the selection of snowballs, 21 people were identified as the research sample. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. In order to prioritize the policies and procedures regarding educational sports, the TOPSIS method was used due to the prevalence of Covid-19 virus.
Results: The results showed that the number of 18 executive policies and procedures regarding educational sports were identified. that the leveling of sports training provided in the media and virtual space is the most important policy and the use of popular athletes for sports training and the matching of sports training with the existing facilities and spaces for all groups and individuals, other policies and executive procedures were important in this regard.
Conclusion: It seems that educational leveling in educational sports makes distance virtual education practical. For many teenagers and young people, popular athletes are suitable models for identification and internalization, and according to the disparities in students' facilities, the matching of training with the conditions and facilities of different groups will facilitate learning. Therefore, paying attention to these policies and procedures can smooth the success of virtual and distance education in educational sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Covid-19
  • Crisis
  • Educational sports
  • Virtual education
  • Physical education lesson