شهناز رضاجو؛ رباب مختاری؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
بدون شک، همگانی شدن ورزش در میان مردم نیازمند منابع مالی است. هدف این پژوهش ارائه مدل عوامل ریسک سرمایه گذاری در ورزش همگانی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. این پژوهش از لحاظ هدف تحقیق از نوع ( کیفی)، از لحاظ نوع روش داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری شامل اساتید و اعضای هیات علمی گروه مدیرت ورزشی و اساتید صاحب نظر در حوزه های اقتصاد و بازاریابی ...
بیشتر
بدون شک، همگانی شدن ورزش در میان مردم نیازمند منابع مالی است. هدف این پژوهش ارائه مدل عوامل ریسک سرمایه گذاری در ورزش همگانی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. این پژوهش از لحاظ هدف تحقیق از نوع ( کیفی)، از لحاظ نوع روش داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری شامل اساتید و اعضای هیات علمی گروه مدیرت ورزشی و اساتید صاحب نظر در حوزه های اقتصاد و بازاریابی استان آذربایجان شرقی به تعداد 8 نفر بودند که مورد مصاحبه قرار گرفتند و این طرح در سه مرحله اساسی کد گذاری انجام شد. نتایج تحلیل سوالات نشان داد که عوامل اثر گذار بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (نیروی انسانی، سیاستگذاری مدیران، برنامهریزیهای کلان اسپانسرگزینی، مشارکت همگانی مردم، تبلیغات و بازاریابی رسانهای و توسعه جاذبههای ورزشی)؛ عوامل زمینهای اثرگذار بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (عوامل ساختاری (نرمافزاری)، عوامل ساختاری (سختافزاری)، زیرساختهای فنی، اعطای مجوز، ثبات نسبی سیاستها و قوانین حاکم در جامعه، آییننامهها و قوانین اساسی و برندسازی بومی و پایه ای)؛ عوامل مداخلهگر بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی(ریسک سیستماتیک، ریسک غیر سیستماتیک، عوامل اقتصادی، عوامل حقوقی، عوامل سیاسی و عوامل اداری)؛ راهبردهای مؤثر بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (آسیبشناسی و تحلیل موانع، ارزیابی عملکردی مستمر، قانونمداری، تخصیص بهینه سرمایه در مناطق سرمایهپذیر، خصوصیسازی و بازاریابی ورزش همگانی)؛ پیامدهای اجرایی ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (ریسک سرمایهگذاری اسپانسرشیپها، پیامدهای فرهنگی ـ ورزشی، سلامت و بهداشت جسمی و روانی جامعه، ناهنجاریهای درون سازمانی و ساختاری) مورد تایید قرار گرفتند.
سعیده رضوی؛ نیما ماجدی؛ فریبا محمدیان
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل اثر نقشهای رسانه اجتماعی بر مشارکت ورزشی با میانجی انواع قابلیتهای مشارکتی است.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را شهروندان تهرانی شرکت کننده در رویدادهای ورزش همگانی سال 1396 شامل میشد. نمونه آماری براساس جدول مورگان 384 نفر برآورد گردید که به روش تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل اثر نقشهای رسانه اجتماعی بر مشارکت ورزشی با میانجی انواع قابلیتهای مشارکتی است.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را شهروندان تهرانی شرکت کننده در رویدادهای ورزش همگانی سال 1396 شامل میشد. نمونه آماری براساس جدول مورگان 384 نفر برآورد گردید که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس طیف لیکرت بود. روایی و پایایی ابزارها بر اساس نظر متخصصان (15 نفر)، آلفای کرونباخ (89/0) و شاخصهای برازش مدل مطلوب ارزیابی شد. از نرمافزار مدلسازی SmartPLS برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها استفاده شد.یافتهها: در بخش روابط مستقیم مشخص شد که نقش رسانههای اجتماعی به صورت مستقیم اثر مثبت و معنیداری بر نگرش ورزشی، تعاملات ورزشی، مصرف رسانهای ورزشی و مشارکت ورزشی دارند. همچنین نگرش ورزشی، تعاملات ورزشی و مصرف رسانهای ورزشی به صورت مستقیم اثر مثبت و معنیداری بر مشارکت ورزشی دارند. در بخش روابط غیرمستقیم آزمون سوبل نشان داد که نقشهای رسانه اجتماعی با نقش میانجی نگرش ورزشی، تعاملات ورزشی و مصرف رسانهای ورزشی اثر مثبت و معنیداری بر مشارکت ورزشی دارند.نتیجهگیری: براساس یافتههای به دست آمده، میتوان گفت که اثر غیر مستقیم رسانه (با میانجی نگرش، تعامل و مصرف) بسیار بیشتر از اثر مستقیم آن بر مشارکت ورزشی میباشد. از این رو رسانهها بدون قابلیت تغییر نگرشی، تعاملی و مصرفی در محتوای خود نمیتوانند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند.
جلیل پورزرنگار؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ حسین رجبی نوش آبادی
چکیده
هدف: با گسترش فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی مردم، نیازهای جدیدی از جمله توسعه ورزش در جامعه پدید آمده است؛ بنابراین هدف تحقیق، مدل رسانههای اجتماعی در توسعه ورزش همگانی است.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی با رویکرد دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام گرفت. اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با جامعه ...
بیشتر
هدف: با گسترش فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی مردم، نیازهای جدیدی از جمله توسعه ورزش در جامعه پدید آمده است؛ بنابراین هدف تحقیق، مدل رسانههای اجتماعی در توسعه ورزش همگانی است.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی با رویکرد دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام گرفت. اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با جامعه آماری شامل 15 نفر از اساتید و صاحبنظران آگاه به موضوع تحقیق تا رسیدن به اشباع نظری به دست آمد. روش نمونهگیری غیرتصادفی و هدفمند است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.یافتهها: در نتیجه تجزیهوتحلیل دادهها، 5 مقوله اصلی، 20 مقوله فرعی و 162 مفهوم یا کد باز شناسایی شد. عوامل علّی: (نیروی انسانی، کاربران، ورزشکاران و تعامل افراد)؛ عوامل زمینهای: (پیشرفت فناوری، سهولت دسترسی، کثرت اطلاعات، پویایی، آزادی بیان و قیمت بهینه)؛ عوامل تأثیرگذار: (بازدارندهها، فیلترینگ)، راهبردها: (مدیریت رسانه، معرفی ورزشهای نوین، بهرهگیری از فرصتها، سرمایهگذاری، اقدامات فرهنگی - اجتماعی) و پیامدها (توسعه ورزش همگانی، مقبولیت رسانههای اجتماعی، مشارکت مردمی) معرفی شدند.نتیجهگیری: با توجه به طراحی مدل این تحقیق، بهنظر میرسد با اجرای الگوی تحقیق و بهرهمندی از دستاوردهای آن میتوان در توسعه ورزش همگانی از طریق رسانههای اجتماعی بهره برد.
نسرین عزیزیان کهن؛ مسعود دارابی؛ ملیحه سادات آقایی شهری؛ مریم ملایی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی پیشران ها ی موثر بر آینده ورزش همگانی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل چهل و یک نفر از خبرگان (یازده نفر از اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی با متوسط سنی چهل و شش سال که 9 سال سابقه فعالیت، علمی و عملی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی پیشران ها ی موثر بر آینده ورزش همگانی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل چهل و یک نفر از خبرگان (یازده نفر از اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی با متوسط سنی چهل و شش سال که 9 سال سابقه فعالیت، علمی و عملی در ورزش همگانی داشتند؛ چهارده نفر از مدیران و کارشناسان معاونت ورزش همگانی وزرات ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش های همگانی با متوسط سنی چهل و یک سال بودند وشانزده نفر از آنها پیشکسوتان ورزش همگانی متوسط سنی پنجاه و شش سال بودند؛ که پانزده سال سابقه فعالیت، عملی در ورزش همگانی کشور داشتند) ورزش های همگانی بودند که از آنها مصاحبه های عمیق به صورت نیمه ساختار یافته انجام شد. در پایان داده ها توسط نرم افزار میک مک تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد عوامل کلیدی موثر بر آینده ورزش قهرمانی در 9 بخش یعنی؛ پیشران های بازاریابی و خلاقیت، پیشران های رویدادها، پیشران های مجریان ورزش همگانی پیشران های آموزشی، پیشران های تسهیلات، پیشران های سازمان های مردم نهاد (NGO)، پیشران های انگیزشی، پیشران های زیرساختی و پیشران های باورپذیری شناسایی شدند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر می توان ادعا نمود فرصت های موجود در محیط سازمان به حدی موثر هستند که می توانند بسیاری از چالش های پیش رو را برطرف سازند بنابر این شایسته است مدیران و برنامه ریزان ورزش همگانی، به اندازه کافی در صدد بهره جویی از فرصت ها باشند.
علی صابری؛ قدرت الله باقری؛ حمید رضا یزدانی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ محمد حسین قربانی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل آمیخته بازاریابی اجتماعی جهت توسعه ورزش همگانی بود.روششناسی: روش پژوهش ترکیبی از روش کمی و کیفی بود که با توجه به شیوه کیفی جمع آوری داده ها در مرحله اول؛ و اعتبار سنجی آن در مرحله بعد از نوع آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان سطح اجرایی و دانشگاهی بودند. روش نمونه گیری در بخش کیفی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل آمیخته بازاریابی اجتماعی جهت توسعه ورزش همگانی بود.روششناسی: روش پژوهش ترکیبی از روش کمی و کیفی بود که با توجه به شیوه کیفی جمع آوری داده ها در مرحله اول؛ و اعتبار سنجی آن در مرحله بعد از نوع آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان سطح اجرایی و دانشگاهی بودند. روش نمونه گیری در بخش کیفی ابتدا به شکل هدفمند و قضاوتی بود و در ادامه به منظور جمع آوری اطلاعات از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. در این پژوهش با مصاحبه از 13 نفر از نمونه های مورد نظر به اشباع نظری رسیده شد. ابزار گردآوری داده ها در مرحله اول مصاحبه بود و بعد از کدگذاری و شناسایی مضمونها و شاخصها، پرسش نامه تدوین و برای طراحی و اعتبار بخشی مدل استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده در قسمت کیفی با استفاده از تحلیل مضمون و در قسمت کمی با استفاده از نرم افزار های SPSSو LISREL انجام شد.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل مضمون نشان داد که آمیخته بازاریابی اجتماعی شامل 6 پی (محصول، مکان، قیمت، ترفیع، افراد و شواهد فیزیکی) بودند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نیز برازش مناسب مدل پژوهش نشان داد. همچنین نتایج کمی حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل شناسایی شده از دیدگاه کارشناسان برای توسعه ورزش همگانی دارای وضعیت مطلوبی نیستند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، داشتن نگاه بازاریابی و مشتری مداری به منظور توسعه ورزش همگانی، لازم و ضرروی است. یکی از عوامل موثر در این امر توجه به عناصر آمیخته بازاریابی است که مسئولان و متصدیان امر توسعه ورزش همگانی و ارتقاء سلامت در کشور جهت افزایش مشارکت مردم در ورزش و فعالیت بدنی می توانند از آن استفاده کنند.
محمد جوادیپور؛ ناهید اتقیا؛ سمیه رهبری؛ حلیمه طایفی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر فرایند سیاستگذاری نظام ورزش همگانی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف در شمار پژوهشهای کاربردی و از منظر ماهیت دادههای پژوهشی جزو پژوهشهای کیفی بود. برای این منظور 16 نفر از خبرگان آشنا با حوزه ورزش همگانی به صورت هدفمند و گلوله برفی برای مصاحبه های عمیق ساختارنیافته انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر فرایند سیاستگذاری نظام ورزش همگانی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف در شمار پژوهشهای کاربردی و از منظر ماهیت دادههای پژوهشی جزو پژوهشهای کیفی بود. برای این منظور 16 نفر از خبرگان آشنا با حوزه ورزش همگانی به صورت هدفمند و گلوله برفی برای مصاحبه های عمیق ساختارنیافته انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه گردآوری شدند و به روش استرابرت و کارپنتر کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر فرایند سیاستگذاری نظام ورزش همگانی ایران شامل سیاست های جاری، توصیه بزرگان، ادارات و سازمان های ذیربط و مسئول، فرهنگ عمومی و رسانه ها و مسائل مالی می باشد. همچنین آسیب های موجود در این فرآیند شامل عواملی از جمله ضعف نظارت و کنترل، ساختار ضعیف، ضعف در برنامه ریزی و اجرا، عملکرد ضعیف رسانه ها، منابع مالی محدود، عملکرد ضعیف نیروی انسانی، قوانین، مشارکت محدود مراکز علمی و پژوهشی نیز شناسایی گردید.نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود که توجه و تحلیل این عوامل، از اولین گام ها در فرایند و تصمیم گیری های سیاست گذاری ورزش همگانی در ایران بشمار آید.
اعظم شیرویی؛ سارا کشکر؛ رضا اسماعیلی؛ حسین اسدی
چکیده
هدف: ورزش پدیدهای سازمان یافته است که از جنبههای گوناگون قابل بررسی است. یکی از مهمترین جنبههای آن همگانی بودن آن و به تعبیری ورزش همگانی است. هدف از تحقیق حاضر مطالعه جامعهشناختی نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور و ارائه مدل مطلوب میباشد.روششناسی: روش تحقیق در این پژوهش کیفی و از نوع گراندد تئوری است. جامعه آماری این پژوهش ...
بیشتر
هدف: ورزش پدیدهای سازمان یافته است که از جنبههای گوناگون قابل بررسی است. یکی از مهمترین جنبههای آن همگانی بودن آن و به تعبیری ورزش همگانی است. هدف از تحقیق حاضر مطالعه جامعهشناختی نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور و ارائه مدل مطلوب میباشد.روششناسی: روش تحقیق در این پژوهش کیفی و از نوع گراندد تئوری است. جامعه آماری این پژوهش 18 نفر از متخصصان و اساتید (مدیریت ورزشی و جامعهشناسی) میباشند که از طریق مصاحبه عمیق به جمعآوری اطلاعات از آنها پرداخته شد. سپس دادههای حاصل از 18 مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد، کدگذاری و تجزیه تحلیل گردید. همچنین نمونهها از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.یافته ها: بر اساس نتایج تحقیق و مدل به دست آمده میتوان عنوان کرد که خانواده، رسانه جمعی، سیاستگذاری کلان و انسجام ساختارها و تجربه زیسته در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران مؤثر هستند.نتیجه گیری: راهکار پیشنهادی این پژوهش ارائه مدل جامع برای همگانی شدن ورزش در کل کشور و همچنین وجود برنامه سیستماتیک بین همه نهادهای اجتماعی میباشد تا نهادینه کردن ورزش همگانی در زندگی روزمره مردم حیات یافته و به اجرا درآید.
مهدی سوادی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمدحسن قلی زاده؛ حمیدرضا گوهررستمی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش مدلسازی عوامل و رویههای توسعه ورزش همگانی در استان هرمزگان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحلیلی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد صاحبنظر در زمینه توسعه ورزش همگانی (مدرسان، مدیران، کارشناسان و مربیان) در استان هرمزگان میباشد. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی (241 نفر) انتخاب و نظرخواهی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش مدلسازی عوامل و رویههای توسعه ورزش همگانی در استان هرمزگان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع تحلیلی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد صاحبنظر در زمینه توسعه ورزش همگانی (مدرسان، مدیران، کارشناسان و مربیان) در استان هرمزگان میباشد. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی (241 نفر) انتخاب و نظرخواهی شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته براساس مطالعه نظری (کتابخانهای) و تجربی (مصاحبه) شامل ایعاد اصلی محیطی، مدیریتی، منابع و رفتاری (66 گویه) بود. روایی صوری و محتوایی توسط متخصصان (15 نفر)، پایایی توسط آلفای کرونباخ (94/0) و روایی سازه توسط تحلیل عامل تأییدی (برازش مطلوب) تأیید شد. جهت تحلیل یافتهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری (Amos20) استفاده شد.یافتهها: تحلیل عاملی الگوی پژوهش نشان داد که ساخت نظری تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار است. تحلیل مسیر ابعاد توسعه ورزش همگانی استان نشان داد عامل محیطی بر عوامل مدیریت، منابع و رفتاری به ترتیب با ضرایب 90/0، 56/0 و 45/0 تأثیر گذار است. همچنین عامل مدیریت بر عاملهای رفتاری و منابع به ترتیب با ضرایب 97/0 و 91/0 و عامل منابع با ضریب 66/0 بر سطح رفتاری اثرگذارند.نتیجه گیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که همگانی شدن ورزش در استان هرمزگان براساس چارچوب حمایت عوامل محیطی، مداخله مثبت عوامل مدیریتی، بسترسازی منابع و نهایتا از طریق عوامل رفتاری صورت میپذیرد. بنابراین ضرورت دارد خطمشیهای توسعه ورزش همگانی در این استان مبتنی بر الگو شناسایی و تحلیل شده باشد.
فریدون منافی؛ رحیم رمضانینژاد؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ صلاح دستوم
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت توسعه ورزش دانشگاهی کشور در برنامههای کلان توسعه بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل اسنادی است. جامعه آماری شامل تمامی اسناد و گزارش های موجود و مرتبط با برنامهها، رویدادها و اقدامات ادارهکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. مولفهها و شاخصهای مورد ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت توسعه ورزش دانشگاهی کشور در برنامههای کلان توسعه بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل اسنادی است. جامعه آماری شامل تمامی اسناد و گزارش های موجود و مرتبط با برنامهها، رویدادها و اقدامات ادارهکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. مولفهها و شاخصهای مورد نظر به صورت توصیفی بررسی، و به صورت کیفی با برنامهها و اهداف توسعه ورزش دانشگاهی تطبیق داده شد. همچنین روند تغییرات برنامههای کلان توسعه ورزش دانشگاهی، بررسی و بر اساس چشمانداز 1404 تحلیل و تفسیر گردید.یافتهها: . نتایج نشان داد تغییرات ساختاری و رشد برنامههای توسعه ورزش دانشگاهی با وجود تأکید در برنامه دوم و سوم توسعه، فقط در برنامه چهارم صورت گرفته است. همچنین نوع و سطح رویدادها و برنامهها در برنامههای توسعه، رشد کمی نسبتاً مطلوبی داشت، ولی ثبات و کیفیت پایین و تغییرات پیشبینی نشده زیادی داشته است. البته سطح پوشش دانشجویان در ورزش قهرمانی و همگانی، سرانه برنامهها، امکانات و بودجه تا حد زیادی به اهداف تعیین شده دست یافته است. ضمناً تاسیس فدارسیون ملی ورزش دانشگاهی، دبیرخانه مناطق ورزشی، تغییر رویکرد از ورزش قهرمانی به همگانی و برگزاری المپیادهای سطح ملی، مهمترین ابعاد اثر گذار بر روند توسعه ورزش دانشگاهی بود. به طور کلی، شاخصهای توسعه ورزش دانشگاهی کشور تناسب مطلوبی با چشمانداز 1404 و برنامههای پنج ساله توسعه کشور ندارد.نتیجهگیری: لذا پیشنهاد میشود برنامهها، ساختار و تشکیلات ورزش دانشگاهی کشور در حوزههای آموزشی، تفریحی، همگانی و قهرمانی دانشگاهی کشور، براساس معیارها و واقعیتهای جامعه دانشگاهی مورد بازبینی اساسی و طراحی نوین قرار گیرد.
علیرضا ایرج پور؛ ناهید مجرد؛ فرامرز دباغ رضاییه
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 36-52
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف بررسی تأثیر نقشهای رسانههای جمعی (فرهنگسازی، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی) در توسعه فرهنگی ورزش همگانی و حرفهای کشور در سال 1392 انجامشده است.روششناسی: این تحقیق از حیث روش در زمره تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش با توجه به متغیرهای تحقیق، شامل صاحبنظران (متخصصان، مدیران ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با هدف بررسی تأثیر نقشهای رسانههای جمعی (فرهنگسازی، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی) در توسعه فرهنگی ورزش همگانی و حرفهای کشور در سال 1392 انجامشده است.روششناسی: این تحقیق از حیث روش در زمره تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش با توجه به متغیرهای تحقیق، شامل صاحبنظران (متخصصان، مدیران و کارشناسان) حوزه ورزش و رسانه بود که تعداد این افراد 360 نفر بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه محاسبه گردید که برابر 186 نفر شد. برای جمعآوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای(اسناد و مدارک، مطالعات قبلی) و میدانی(پرسشنامه و مصاحبه ) استفاده شد. از آمار توصیفی برای توصیف دادهها و از آزمونهای آماریt، همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزارهایLisrel و SPSS استفاده گردید. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد که میزان آن 898/0 بود.یافتهها: فرضیههای تحقیق در سطح معنی داری 05/0 تأیید شدند و بین نقشهای چهارگانه رسانههای جمعی (فرهنگسازی، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی )و توسعه فرهنگی ورزش همگانی و حرفهای کشور رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد. بر اساس میانگینهای بهدستآمده، عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگی ورزش همگانی و حرفهای کشور رتبهبندی گردید. نقش فرهنگسازی رسانههای جمعی، رتبه اول و نقشهای آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی به ترتیب،رتبههای بعدی را به دست آوردند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق و اظهارات آزمودنیها، باوجود تأثیر رسانههای جمعی بر توسعه فرهنگی ورزش کشور، رسانههای جمعی توجه مناسب و مطلوبی به این مسئله نداشتهاند،در ضمن بیشتر برنامههای ورزشی رسانهها در ارتباط با ورزش قهرمانی و حرفهای میباشد و ورزش همگانی و تفریحی کمتر موردتوجه قرار میگیرد.ازاینرو، میتوان برنامهریزی عملیاتی مناسبی در جهت تعامل با رسانهها و استفاده از ظرفیتهای آنها برای توسعه فرهنگی ورزش کشور در ابعاد مختلف انجام داد.
زینت نیک آئین؛ سید حمید سجادی هزاره؛ بهناز متکلمی؛ دلآرام صراحی؛ تهمینه سعیدی
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 211-230
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش نیازسنجی ورزشی و ارزیابی کیفی آن جهت غنیسازی شغلی در حوزه فوریتهای پزشکی استان گیلان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان فوریتهای پزشکی (370≈N) و صاحبنظران در زمینه ورزش نظام بهداشت و پزشکی در استان گیلان بود. نمونه آماری به صورت تصادفی از پرسنل ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش نیازسنجی ورزشی و ارزیابی کیفی آن جهت غنیسازی شغلی در حوزه فوریتهای پزشکی استان گیلان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان فوریتهای پزشکی (370≈N) و صاحبنظران در زمینه ورزش نظام بهداشت و پزشکی در استان گیلان بود. نمونه آماری به صورت تصادفی از پرسنل (201n= در فرمول کوکران) و به صورت هدفمند و در دسترس از صاحبنظران (13n=) انتخاب شد. ابزار پژوهش محقق ساخته و شامل یک پرسشنامه (6 بخش و 33 گویه) و یک رونوشت مصاحبه (ارزیابی کیفی مؤلفهها) با مقیاسبندی مرتبط هر بخش (لیکرت، موردی یا بازپاسخ) بود. روایی نظری (۸۹/0= سیگمای شمارشی/ 10 نفر متخصص) و پایایی (۸8/0= بازآزمایی) مطلوب ارزیابی شد. تحلیل یافتههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (K-S و خی دو) در نرمافزار Excel و SPSS20 صورت گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که امکانات ورزشی بسیار کم، فشار کاری متوسط به بالا اما فعالیت بدنی مناسب متوسط به پایین، عوارض جسمانی متنوع، رضایت بسیار کم از خدمات سازمان و فعالیت ورزشی خود و تفاوت قابل ملاحظه بین فعالیت فعلی و موردعلاقه در فعالیتهای ورزشی پرسنل وجود دارد. همچنین تفاوت معنیداری بین اهمیت شاخصهای نیازستجی از دیدگاه پرسنل مشاهده شد (000/0P=).در مدل کیفی ارائه شده بر اساس ضریب تأکید متخصصان، مؤلفه مدیریت و عملیات دارای بیشترین اثر در غنیسازی ورزشی حرفه فوریت پزشکی شناخته شدند. علاوه بر این الگوی ساختاری مطلوبی جهت توسعه و غنیسازی فعالیت ورزشی در محیط سازمانی فوریتهای پزشکی ارائه شدنتیجهگیری: به نظر میرسد با توجه وضعیت نامطلوب ارزیابی شده از نیازسنجی پرسنل، مدیریت بخش مربوط باید مداخله مناسب و متناسب اساسی در این زمینه انجام دهد.