محبوبه سورانی؛ سعید صادقی بروجردی؛ بهرام یوسفی؛ محمد سلطان حسینی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تبین ابعاد جذابیتهای سازمانی گروهها و دانشکدههای علومورزشی دانشگاههای دولتی ایران از دیدگاه دانشجویان کارشناسی بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی و به صورت تحلیل مضمون و جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی در گروهها و دانشکدههای علومورزشی دانشگاههای دولتی میباشند. ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تبین ابعاد جذابیتهای سازمانی گروهها و دانشکدههای علومورزشی دانشگاههای دولتی ایران از دیدگاه دانشجویان کارشناسی بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی و به صورت تحلیل مضمون و جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی در گروهها و دانشکدههای علومورزشی دانشگاههای دولتی میباشند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بود و مصاحبه نیمهساختاریافته با 14 مشارکتکننده تا اشباع نظری صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که جذابیتهای سازمانی گروهها و دانشکدههای علومورزشی شامل سه مضمون اصلی ساختاری، مفهومی، فناوری و نوآوری بود که 16 مضمون فرعی و 65 مفهوم را در بر میگیرند.نتیجهگیری: این پژوهش به مدیران و مسئولان دانشکدهها و دانشگاهها برای شناخت ادراکات دانشجویان کارشناسی به عنوان ذینفعان خارجی کمک میکند تا بتوانند شرایط بهتری را برای جذب آنها و ایجاد، ارتقاء و حفظ جذابیتهای سازمانی شناخته شده فراهم کنند.
اکرم قبادی یگانه؛ بهرام یوسفی؛ حسین عیدی؛ فرزاد امیری
چکیده
هدف: بررسی آثار اقتصادی و تدوین سناریو حضور بانوان بر توسعه اقتصاد فوتبال لیگ برتر برای افق سال 1416 بود.روششناسی: با انجام 25 مصاحبه با خبرگان و متخصصان ، عوامل مؤثر بر توان مالی لیگ شناسایی شد. براساس نمودار های حلقه علی بر مبنای مصاحبه ها و پیشینه پژوهش، ترسیم و توان مالی لیگ به عنوان متغیر حالت در نظر گرفته شد. یافتهها : مدل پویا ...
بیشتر
هدف: بررسی آثار اقتصادی و تدوین سناریو حضور بانوان بر توسعه اقتصاد فوتبال لیگ برتر برای افق سال 1416 بود.روششناسی: با انجام 25 مصاحبه با خبرگان و متخصصان ، عوامل مؤثر بر توان مالی لیگ شناسایی شد. براساس نمودار های حلقه علی بر مبنای مصاحبه ها و پیشینه پژوهش، ترسیم و توان مالی لیگ به عنوان متغیر حالت در نظر گرفته شد. یافتهها : مدل پویا سیستمی سیاست حضور بانوان در مسابقات لیگ بر اساس عوامل شناسایی شده طراحی گردید. شرایط اقتصادی دو لیگ بر اساس روند کنونی، برای چند سال آینده تخمین زده شد و سپس استراتژی راهبردی مناسب تخمین حضور بانوان در کل مسابقات بر اقتصاد لیگ تأیید گردید.نتیجهگیری: با روند کاهش تماشاگران و بحران اقتصادی، حضور بانوان در لیگ برتر فوتبال میتواند به عنوان یک استراتژی راهبردی مهم در حل این معضل در اختیار سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و باشگاههای ورزشی قرار داده شود.
ولی ناصری پلنگرد؛ شهاب بهرامی؛ شیرین زردشتیان؛ بهرام یوسفی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خانواده و مدرسه در رشد و توسعه استعدادهای ورزشی دانش آموزان بود.روششناسی: پژوهش حاضر کیفی بوده و با استفاده از رویکرد تحلیل تماتیک (مضمون) انجام شد. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از خبرگان حوزه ورزشی و مسئولین درگیر در بحث استعدادیابی بود که به روش نمونهگیری هدفمند آغاز و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خانواده و مدرسه در رشد و توسعه استعدادهای ورزشی دانش آموزان بود.روششناسی: پژوهش حاضر کیفی بوده و با استفاده از رویکرد تحلیل تماتیک (مضمون) انجام شد. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از خبرگان حوزه ورزشی و مسئولین درگیر در بحث استعدادیابی بود که به روش نمونهگیری هدفمند آغاز و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه یافت. به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده گردید. بعد از جمع آوری دادهها به منظور تجزیه و تحلیل آنها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد.یافتهها: بر مبنای مصاحبههای انجام شده با استفاده از نظر خبرگان، حمایتهای مالی خانوادهها و مدارس، حمایتهای عمومی و خیریه ای، عوامل انگیزشی، بهداشتی، تعلق اجتماعی و تایید و همراهی به عنوان عوامل اثر گذار در توسعه استعدادهای ورزشی دانشآموزان شناسایی شد.نتیجهگیری: بر مبنای نتایج، نقش حمایتی خانواده ها در قالب حمایت های مالی و انگیزشی و اجتماعی کلیدی می باشد و همچنین همراهی های لازم از جانب مدارس نیز می توان به توسعه استعدادهای ورزشی کمک شایانی داشته باشد.
نگار قلی پور؛ حسین عیدی؛ بهرام یوسفی؛ فرزاد امیری
چکیده
هدف: تماشـاچیان بـرای باشـگاههـا، مهم ترین گروه برای کسب درآمد به حساب میآیند. در نتیجه شناسایی نیازهای موردنظر تماشاگر ورزشی و درک مثبت او از کیفیت خدمات ارائه شده برای پشتیبانی تیم، حضور و درآمد تیم بسیار حیاتی است. بر همین اساس تحقیق حاضر به تحلیل راهبردی نیازهای هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر ایران پرداخت.روششناسی: جامعه ...
بیشتر
هدف: تماشـاچیان بـرای باشـگاههـا، مهم ترین گروه برای کسب درآمد به حساب میآیند. در نتیجه شناسایی نیازهای موردنظر تماشاگر ورزشی و درک مثبت او از کیفیت خدمات ارائه شده برای پشتیبانی تیم، حضور و درآمد تیم بسیار حیاتی است. بر همین اساس تحقیق حاضر به تحلیل راهبردی نیازهای هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر ایران پرداخت.روششناسی: جامعه آماری کلیه هواداران سه بازی پرسپولیس- استقلال، پیکان- استقلال، سپیدرود- پرسپولیس بودند. با توجه به تعداد گویه ها400 پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع گردید و در نهایت 373پرسشنامه صحیح موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایائی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ تعیین شد. ابزار تحقیق ا پرسشنامة محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تأیید شد. همچنین ابزار راهبردی ماتریس BCG و بهرهگیری از روش کمی تحلیل دادهها و روابط خاکستری وضعیت راهبردی در هریک از ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمات بررسی شد.یافتهها: در تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی 5 بعد مورد شناسایی قرارگرفت که با استفاده از روابط خاکستری مورد اولویت بندی قرار گرفتند. این ابعاد به ترتیب شامل امکانات فیزیکی، عوامل مدیریتی، اتمسفر، امکانات جانبی و رسانه و اطلاع رسانی بودند.نتیجهگیری: به مدیران توصیه میگردد که با اقدامات خلاقانه و برنامه ریزی صحیح که چندان هزینه بر و زمان بر نباشد، رضایت هواداران ورزشی را جلب نمایند.
منا فرزادفر؛ بهرام یوسفی؛ شهاب بهرامی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیامدهای اجتماعی ملی و بین المللی موفقیت زنان ورزشکار مسلمان در رویدادهای ورزشی بین المللی انجام شد.روششناسی: برای این منظور از روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه تحقیق حاضر شامل ورزشکاران زن مسلمان است که سابقه و تجربه (زیسته) در رویدادهای بزرگ برون مرزی را داشتند. روش نمونه گیری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیامدهای اجتماعی ملی و بین المللی موفقیت زنان ورزشکار مسلمان در رویدادهای ورزشی بین المللی انجام شد.روششناسی: برای این منظور از روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه تحقیق حاضر شامل ورزشکاران زن مسلمان است که سابقه و تجربه (زیسته) در رویدادهای بزرگ برون مرزی را داشتند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند انتخاب شد و در نهایت با 7 نفر از ورزشکاران مصاحبه شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و گردآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (2+7). برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری و ایجاد کدهای سرشاخه تا رسیدن به مدل سلسله مراتبی استفاده شد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار تحلیل دادههای کیفی ان ویوو نسخه 10 استفاده شدیافتهها: یافتهها نشان داد پیامدهای موفقیت زنان ورزشکار مسلمان در روایدادهای بین المللی، در دو طبقه: 1.پیامدهای ملی، که شامل افزایش غرور و اعتماد به نفس در جامعه و 2.پیامدهای بین المللی که شامل، شناساندن دین اسلام به سایر ملل، ارتباط و استحکام ملتها و عدم ایجاد محدودیت حجاب و پوشش زنان ورزشکار مسلمان است. نتیجهگیری: با توجه به نیازی که جامعه ما به خودباوری و حس اعتماد به تواناییهای زنان خود دارد، موفقیتهای ورزش بانوان جایگاه ویژهای می یابد. موفقیت زنان در میادین بین المللی ورزشی از مهم ترین عوامل خنثی کننده تبلیغات دروغین و تصحیح نگاه جهانیان به جایگاه زن مسلمان میشود.
اکرم قبادی یگانه؛ بهرام یوسفی؛ حسین عیدی
چکیده
هدف: حرفهایگرایی در ورزش از مهمترین و کاربردیترین مفاهیم بازاریابی ورزش است و به یکی از مفاهیم پایه در ورزش کشورهای توسعه یافته تبدیل شدهاست. بنابراین، هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای سنجش مشکلات موجود در زمینه حرفهایگرایی در لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: جامعه آماری شامل کلیه شرکتکنندگان در پنجمین ...
بیشتر
هدف: حرفهایگرایی در ورزش از مهمترین و کاربردیترین مفاهیم بازاریابی ورزش است و به یکی از مفاهیم پایه در ورزش کشورهای توسعه یافته تبدیل شدهاست. بنابراین، هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای سنجش مشکلات موجود در زمینه حرفهایگرایی در لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: جامعه آماری شامل کلیه شرکتکنندگان در پنجمین کنگره ملی مدیریت ورزشی با رویکرد اقتصادی بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 201 نفر بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که اعتبار سازه آن، به روش تحلیل عاملی تأییدی، آزمون شد. پایایی آن نیز براساس آلفای کرونباخ 93/0 بدست آمد. همچنین برای سنجش مشکلات موجود، از معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: بر اساس یافتهها، مدل تحقیق دارای برازش مناسبی است و مشکلات در این حوزه شامل بخش اقتصادی، اطلاعاتی و روابط عمومی، مدیریتی و رهبری، قانونگذاری و حقوقی، حمایتی و سیاسی و تسهیلاتی و تجهیزات میباشد.نتیجهگیری: فدارسیون فوتبال و مدیران باشگاهها میتوانند با برنامهریزی بلندمدت مشکلات موجود را برطرف و زمینه رشد حرفهگرایی در لیگ فوتبال ایران را فراهم آورند
بهرام یوسفی؛ حامد فرزی؛ کامران عیدیپور
چکیده
مقدمه: هدفاینتحقیق،بررسیارتباطعدمتعادلتلاش- پاداشبادلبستگیشغلیمعلمانتربیتبدنیاستان لرستانبود.روششناسی: روش تحقیقاینپژوهش،توصیفی - همبستگیاست.جامعۀآماریتحقیقشاملدبیرانتربیتبدنیآموزشوپرورشاستانلرستان میباشد. کهبااستفادهازجدولکرجسیومورگان (1970)، 186 نفر(102 دبیر مرد و 84 دبیر زن) بهعنواننمونۀآماری نمونهی آماری انتخاب ...
بیشتر
مقدمه: هدفاینتحقیق،بررسیارتباطعدمتعادلتلاش- پاداشبادلبستگیشغلیمعلمانتربیتبدنیاستان لرستانبود.روششناسی: روش تحقیقاینپژوهش،توصیفی - همبستگیاست.جامعۀآماریتحقیقشاملدبیرانتربیتبدنیآموزشوپرورشاستانلرستان میباشد. کهبااستفادهازجدولکرجسیومورگان (1970)، 186 نفر(102 دبیر مرد و 84 دبیر زن) بهعنواننمونۀآماری نمونهی آماری انتخاب شدند. برایجمعآوریاطلاعات،ازپرسشنامههایاستانداردعدمتعادلتلاش - پاداشسیگریست(ERIQ)، پرسشنامه دلبستگی شغلی شافلی و باکر (2003) و پرسشنامه محقق ساخته مشخصات فردی استفاده شد. برای تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از نظر متخصصین و اساتید دانشگاه استفاده شد و برای تایید پایایی ابزار نیز، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. به همین منظور تعداد 25 پرسشنامه بین نمونههای منتخب توزیع گردید. پس از جمع آوری پرسشنامهها و تحلیل آنها، میزان ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه عدم تعادل 8/0 و برای پرسشنامه دلبستگی 89/0 بدست آمد.یافته ها: برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی از آزمونهای آمار استنباطی نظیر همبستگی پیرسون، رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین دلبستگی شغلی با متغیرهای جمعیت شناختی رابطه وجود دارد و همچنین بین عدم تعادل تلاش-پاداش و دلبستگی شغلی معلمان تربیت بدنی رابطۀ معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین، مؤلفه های تلاش و پاداش تبیین کننده خوبی برای میزان دلبستگی شغلی بودند.نتیجه گیری: به طور کلی افرادی که عدم تعادل در تلاش-پاداش بالایی داشتند از دلبستگی شغلی کمتری برخوردار بودند.
فرهاد نظری؛ بهرام یوسفی؛ حسین عیدی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 19-35
چکیده
هدف: مقایسه و تعیین اولویت عوامل ارزیابی کیفیت سیستم توسعه استعدادیابی ورزشی در جمهوری اسلامی ایران میباشد.روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است که از لحاظ هدف در دستة پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، شامل مربیان، ورزشکاران، کارشناسان فدراسیونها و هیاتها و اساتید متخصص تربیت بدنی بود که ...
بیشتر
هدف: مقایسه و تعیین اولویت عوامل ارزیابی کیفیت سیستم توسعه استعدادیابی ورزشی در جمهوری اسلامی ایران میباشد.روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است که از لحاظ هدف در دستة پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، شامل مربیان، ورزشکاران، کارشناسان فدراسیونها و هیاتها و اساتید متخصص تربیت بدنی بود که به ترتیب83 نفر(04/17%)، 267 نفر (04/58%)، 71 نفر (43/15%) و 39 نفر (47/8%)، در کل460 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. ابزار مورد استفاد، پرسشنامه الریک روجر (2010)، بود که کیفیت در سیستمهای شناسایی و توسعه استعداد را میسنجد. پایایی با استفاده از ضریب الفای کرونباخ، 84/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی (میانگین و انحراف استاندراد، آنوا، کولموگروف- اسمیرنوف، آنوا و آزمون رتبهای فریدمن) استفاده شده است.یافتهها: نتایج آزمون آنوا نشان داد که، بین نمونهها منتخب در عاملهای ساختار، فرایند، و نتایج تفاوت معناداری(05/0>P) ، وجود دارد. همچنین، بر اساس آزمون فریدمن، عامل نتایج دارای بالاترین اولویت در سیستم استعدادیابی ورزشی ایران بود.نتیجهگیری: در مجموع می توان نتیجه گرفت که، ارزیابی سیستم توسعه استعدادیابی به عنوان زیر ساخت ورزش حرفهای و قهرمانی میتواند باعث موفقیت ورزش کشور در صحنههای جهانی و بین المللی شود.
بهرام یوسفی؛ شیوا صفری تکیه
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 201-216
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه مقایسه ابعاد ارزش ویژه برند در بین مشتریان ورزشکار و غیر ورزشکار پوشاک ورزشی آدیداس بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. آدیداس جزء برندهای ورزشی محبوب و شناختهشده در جهان است و در ایران نیز نمایندگی رسمی دارد. جامعه هدف مشتریانی تعریف شد که به نمایندگی رسمی آدیداس در تهران (پایتخت ایران) مراجعه ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه مقایسه ابعاد ارزش ویژه برند در بین مشتریان ورزشکار و غیر ورزشکار پوشاک ورزشی آدیداس بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. آدیداس جزء برندهای ورزشی محبوب و شناختهشده در جهان است و در ایران نیز نمایندگی رسمی دارد. جامعه هدف مشتریانی تعریف شد که به نمایندگی رسمی آدیداس در تهران (پایتخت ایران) مراجعه و خرید میکردند . 404 پرسشنامه به روش تصادفی ساده توسط مشتریان کامل شد که پیش از این توسط تانگ و هایولی (2009) به کار گرفته شده بود. بخش اصلی پرسشنامه شامل 5 قسمت برای اندازهگیری ابعاد ارزش ویژه برند یعنی آگاهی برند، وفاداری برند، تداعی برند و کیفیت ادراک شده برند بود. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون یو من ویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون Z فیشر انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد مشتریان ورزشکار و غیر ورزشکار پوشاک ورزشی در آگاهی و وفاداری برند تفاوت دارند، اما در ابعاد تداعی برند و کیفیت ادراک شده تفاوت معنادار نبود. به علاوه، نتایج تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین چهار بعد ارزش ویژه برند (آگاهی برند، وفاداری برند، تداعی برند و کیفیت ادراک شده برند) با ارزش ویژه برند پوشاک ورزشی وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش، مدیران صنعت پوشاک ورزشی باید برای توسعه برند، فعالیتهای بازاریابیشان را بیشتر بر روی کیفیت ادراک شده و تداعی برند متمرکز کنند.