,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: حرفهایگرایی در ورزش از مهمترین و کاربردیترین مفاهیم بازاریابی ورزش است و به یکی از مفاهیم پایه در ورزش کشورهای توسعه یافته تبدیل شدهاست. بنابراین، هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای سنجش مشکلات موجود در زمینه حرفهایگرایی در لیگ برتر فوتبال ایران بود.
روششناسی: جامعه آماری شامل کلیه شرکتکنندگان در پنجمین کنگره ملی مدیریت ورزشی با رویکرد اقتصادی بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 201 نفر بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که اعتبار سازه آن، به روش تحلیل عاملی تأییدی، آزمون شد. پایایی آن نیز براساس آلفای کرونباخ 93/0 بدست آمد. همچنین برای سنجش مشکلات موجود، از معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: بر اساس یافتهها، مدل تحقیق دارای برازش مناسبی است و مشکلات در این حوزه شامل بخش اقتصادی، اطلاعاتی و روابط عمومی، مدیریتی و رهبری، قانونگذاری و حقوقی، حمایتی و سیاسی و تسهیلاتی و تجهیزات میباشد.
نتیجهگیری: فدارسیون فوتبال و مدیران باشگاهها میتوانند با برنامهریزی بلندمدت مشکلات موجود را برطرف و زمینه رشد حرفهگرایی در لیگ فوتبال ایران را فراهم آورند
- Behnam, M; Ahmadi, H; & Bakhshandeh, H. (2013). Has coaching changed the performance of professional soccer teams? Comparative Study of Iranian Football Premier League Teams and Five Authentic European Leagues, Sport Management Journal, 5(3): 191-206[In persion].
- Ø Bertling, C. (2007). The Rise Of Professionalism In The Olympic Movement And The Consequences For National Sport Systems, Journal Of Olympic History, 2(15): 50-59.
- Elahi, A; & Pour Aghaei Ardakani, Z. (2004). Review of National Football Stadiums Compared to European Standards, Journal of Motion Release, 19: 63-79 [In persion].
- Elahi, A; Goodarzi, M; & Khabiri, M. (2005). A Survey of the Performance of the Professional Football League of the Islamic Republic of Iran and Comparison with the Professional League of Japan, Journal of Movement Publication, 27: 55-71[In persion].
- Ø GARNHAM, N. (2002), Professionals and Professionalism in Pre-Great War Irish Soccer, Journal of sport history, 1 (29): 77-93.
- Ø Hansona, H., & Harlanda, A. (2012). The 16th century football: 450 year old sports technology assessed by modern standards, Journal of Procedia Engineering, (34): 373-378.
- Hesami, L; Jalali Farahani, M; & Soleimani, Kh. (2013). Explaining the Safety Status of the National Professional League Soccer Stadiums, Sports Management Journal, 6(2):343-359 [In persion].
- Izzo, G., Munteanu, G., Langford, B., Ceobanu, C., Dumitru, I., & Nichifor, F. (2012). Sport fans’ motivations: an investigation of Romanian soccer spectators, Journal of International Business and Cultural Studies, 1-13.
- Ø Jakob,B., Kolar, E., & Jurak, G. (2010). Analysis of the sports services market in Slovenia, Journal of Kinesiology, 42(2): 142-52.
- Jalilian, Gh; & Khabiri, M. (2005). Describing the status of the Iranian Premier League clubs and comparing them with the Premier League clubs of China, Malaysia and England, Journal of Motion Science and Sport, 1(5): 41-54[In persion].
- Ø Kapustin, P. (2016). Professionalism in Sport for All Management – a pilot study about the TAFISA CLC, International Journal of Science Culture and Sport, 4(1):31-45.
- Khatibzadeh, M., Honarvar, A., Ehsani, M., & Kouzechian, H. (2012). A survey of the demographic features and sport tourists’ priorities in Iran, Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31: 90-94.
- Khosravi Zadeh, E; Bahrami, A; Haghdadi, A. (2014). Barriers to Private Sector Investment and Participation in Sport in Markazi Province, Journal of Sport Management Studies, 24: 20-222 [In persion].
- Ø Melissa, A., Wolfson, S., Neave, N., & Moss, M. (2012). Perspectives on the home advantage: A comparison of football player fans and referees, Journal of Psychology of Sport and Exercise, (13):311-316.
- Ø Rubio, K. (2013). From amateurism to professionalism: sport’s transformations by the Brazilian Olympic Athletes’ lenses, Journal of Humanities and Social Sciences, 1(3): 85-91.
- Ø Sæther, S., & Mehus, I. (2016), You’re Not Born with Talent” Talented Girls’ and Boys’ Perceptions of Their Talents as Football Players, Journal of sport, 4 (6): 1-8.
- Ø Southall, R., & Nagel, M. (2007), Marketing Professional Soccer In The United States: Lessons In Exchange Theory And Causerelated Marketing, The Smart Journal, 2 (3): 54-69.
- Ø Strutner,M., Parrish, C., & Nauright, J. (2014), Making Soccer “Major League” in the USA and Beyond: Major League Soccer’s First Decade, Sport History Review, 45: 23-36.
- Ø Yousefi, B; Dashti, K; & Tahmasebi, V. (2009). Interpretation of Results and Reporting in SPSS, First Edition, Razi University Press, Kermanshah [In persion].