نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 اصفهان-نجف آباد-یزدانشهر-بهارستان۳
2 استاد گروه مدیریت ورزشی،گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی،دانشگاه کردستان،سنندج
3 دانشیار گروه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖورزشی، دانشکده علوم ورزشی، داﻧشگاه رازی،کرﻣﺎﻧﺸﺎه، اﯾﺮان
4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
چکیده:
هدف: هدف از تحقیق حاضر، شناسایی و تبین ابعاد جذابیتهای سازمانی گروهها و دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی ایران از دیدگاه دانشجویان کارشناسی بود.
روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی و به صورت تحلیل مضمون و جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی در گروهها و دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای دولتی می-باشند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 14 مشارکت-کننده تا اشباع نظری صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری استفاده شد.
یافتهها: یافتههای نشان داد که جذابیتهای سازمانی گروهها و دانشکدههای تربیتبدنی شامل سه مضمون اصلی ساختاری، مفهومی، فناوری و نوآوری بوده که 16 مضمون فرعی و 65 مفهوم را در بر میگیرند.
نتیجهگیری: این تحقیق به مدیران و مسئولان دانشکدهها و دانشگاهها برای شناخت ادراکات دانشجویان کارشناسی به عنوان ذینفعان خارجی کمک میکند تا بتوانند شرایط بهتری را برای جذب آنها و ایجاد، ارتقاء و حفظ جذابیتهای سازمانی شناخته شده فراهم کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Organizational attractiveness of sport sciences departments and faculties of Iranian national universities from the perspective of undergraduate students
نویسندگان [English]
- mahboobe surani 1
- Saeed Sadeghi Boroujerdi 2
- Bahram Yousefi 3
- mohammad soltanhoseini 4
1
2 Professor of Sports Management, Department of Physical Education and Sports Sciences, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran
3 Associate Professor of Sports Management, faculty of Sports Sciences, Razi University Kermanshah, Kermanshah, Iran
4 Associate Professor of Sports Management, faculty of Sports Sciences, University of Isfahan, Isfahan Iran
چکیده [English]
Objective: The purpose of this research was to identify and explain the dimensions of the organizational attractiveness of sport sciences departments and faculties of Iranian national universities from the perspective of undergraduate students.
Methodology: The research method was qualitative and in the form of thematic analysis. The statistical population includes undergraduate students in physical education departments and faculties of national universities. The sampling method was purposeful and a semi-structured interview was conducted with 14 participants until theoretical saturation. The coding technique was used to analyze the data.
Results: The findings of the research show that the organizational attractions of physical education faculties include three main themes: structural, conceptual, technology and innovation, which include 16 sub-themes and 65 concepts.
Conclusion: This research can helps managers and officials of Faculties and universities to understand the perspective of undergraduate students as external stakeholders, so they can provide better understanding for attracting them and creating, promoting and maintaining well-known organizational attractions
کلیدواژهها [English]
- External stakeholders
- attraction
- physical education
- thematic analysis