بینش بزرگپور؛ مهرعلی همتی نژاد
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای تحلیل جامعه یادگیرنده حرفهای در مربیان ورزش کشور بود. روششناسی: روش تحقیق از نظر نوع توصیفی- همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل: اساتید دانشگاه، مدیران سازمانی، مربیان و تحلیلگران صاحبنظر در زمینه موضوع پژوهش بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای تحلیل جامعه یادگیرنده حرفهای در مربیان ورزش کشور بود. روششناسی: روش تحقیق از نظر نوع توصیفی- همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل: اساتید دانشگاه، مدیران سازمانی، مربیان و تحلیلگران صاحبنظر در زمینه موضوع پژوهش بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی در نرمافزار smart pls (تعداد متغیرهای پنهان × عدد مبنای انتخابی) برآورد گردید (106 نفر). روش نمونهگیری از نوع هدفمند (قضاوتی) بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه مربوط به مولفههای مدل تایید شده در بخش کیفی بود. روایی ابزار از نظر محتوایی (تایید 8 متخصص)، پایایی (شاخص پایایی ترکیبی) و سازه (075/0SRMR =) تایید شد. یافتهها: نتایج نشان داد که چالشها (287/0)، پیش زمینهها (269/0)، پیشرانها (267/0)، شبکه سازمانی (254/0) و قابلیتهای مربیان (065/0) به ترتیب اثر معنیداری بر ظرفیت شکلگیری جامعه یادگیرنده حرفهای مربیان داشتند. همچنین ظرفیت شکلگیری (424/0)، بستر ICT (350/0) و کارآمدی مدیریتی (189/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه این جامعه یادگیرنده بود. در نهایت توسعه جامعه یادگیرنده با ضریب 882/0 اثر معنیداری بر پیامدهای آن داشت. نتیجهگیری: براساس نتایج میتوان گفت که تحقق جامعه یادگیرنده حرفهای برای مربیان ورزش کشور از طریق یک فرایند نظاممند (شکلگیری، توسعه و پایداری) و برآیند اثر مطلوب از عوامل مرتبط آن (پیشرانها، چالشها، قابلیتها، شبکهسازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات) است. از این رو پیشنهاد میشود که از یافتههای علمی مرتبط با این عوامل و فرایندها (مانند چارچوب ارائه شده در این پژوهش) استفاده شود.
محمد همتی نژاد طولی؛ شهرام شفیعی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ زهرا تسلیمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش طراحی مدل نقش ورزش در صلح جهانی بود.روششناسی: در این روش تحقیق کیفی، برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش داده بنیاد استفاده شده است. گردآوری داده ها به روش مصاحبه های نیمه ساختار یافته صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را صاحب نظران و متخصصانی تشکیل دادند که با موضوع صلح و ورزش آشنایی داشتند. با توجه به استفاده از روش داده ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش طراحی مدل نقش ورزش در صلح جهانی بود.روششناسی: در این روش تحقیق کیفی، برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش داده بنیاد استفاده شده است. گردآوری داده ها به روش مصاحبه های نیمه ساختار یافته صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را صاحب نظران و متخصصانی تشکیل دادند که با موضوع صلح و ورزش آشنایی داشتند. با توجه به استفاده از روش داده بنیاد، نمونه گیری به صورت نظری انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی با به کارگیری نسخۀ 7 نرم افزارAtlas-Ti انجام شد.یافتهها: پس از کدگذاری باز، مقوله های شرایط علّی شامل سیاست، بین الملل، آموزش و اقتصاد بود. شرایط زمینه ای شامل شرایط سازمانی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی، بین الملل می شد. استراتژی های عمل شامل راهبردهای سیاسی، سازمانی، آموزشی، مدیریتی گردید و پیامدهای آن ساختاری و انسانی استخراج شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری و انتخابی، پیوند بین این مقوله ها در قالب مدل پارادایمی پژوهش تعیین گردید و نظریه نهایی شکل گرفت.نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش در مورد نقش ورزش در صلح جهانی میتوان گفت که هنوز مسیر پرچالشی در پیشرو قرار دارد. به نظر می رسد با تاکید بر نقش سیاست، روابط بین الملل، آموزش و همکاری سازنده بین متولیان ملی و بین المللی ورزش و حاکمان جهانی، میتوان به بهبود شرایط موجود و ارتقا صلح جهانی از طریق ورزش امیدوار بود.
سپیده شبانی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ رسول فرجی؛ بهبود یاریقلی
چکیده
هدف: به منظور بهبود جو استادیومهای فوتبال و افزایش لذت تماشای بازی برای تماشاگران، لازم است طیف وسیعی از سازمانها در جهت ارتقای آداب حضور در استادیومها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمانها و نهادهای نقشآفرین در توسعهی فرهنگ و آداب حضور در استادیومهای فوتبال ...
بیشتر
هدف: به منظور بهبود جو استادیومهای فوتبال و افزایش لذت تماشای بازی برای تماشاگران، لازم است طیف وسیعی از سازمانها در جهت ارتقای آداب حضور در استادیومها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمانها و نهادهای نقشآفرین در توسعهی فرهنگ و آداب حضور در استادیومهای فوتبال ایران با هدف ارتقای امنیت آنها انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع اکتشافی و روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. سیزده مصاحبهی نیمهساختاریافته عمیق با متخصصان حوزه مدیریت و جامعهشناسی ورزشی، تا رسیدن به حد اشباع نظری، انجام شد. دادههای به دست آمده با استفاده از کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار کدگذاریها نیز با بازبینی و کنترل صحت کدهای استخراج شده و کدگذاری مجدد مصاحبهها توسط دو نفر متخصص همکار مورد تأیید قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، باشگاههای فرهنگی- ورزشی و مجموعه پلیس و نیروهای انتظامی به عنوان متولیان مستقیم و مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسانهها، نهاد مذهب، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، خانوادهها، شهرداریها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانهای مردم نهاد و چهرههای سرشناس به عنوان متولیان غیرمستقیم میتوانند در الگوسازی فرهنگی و توسعه آداب حضور افراد در استادیومهای فوتبال دخیل باشند.نتیجهگیری: تعامل و اتحاد استراتژیک و ارتباطات شبکه ای سازمانها و نهادهای شناسایی شده در این پژوهش میتواند به واسطه توسعه فرهنگ و آداب حضور افراد در استادیومهای فوتبال، سطح خشونت و پرخاشگری تماشاگران و سایر افراد حاضر در استادیومها را کاهش داده و از وقوع حوادث امنیتی پیشگیری نماید.
بهنام عاشقی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیلمحتوای مقالات نشریه مدیریت و توسعه ورزش دانشکده تربیت بدنی علوم ورزشی دانشگاه گیلان میباشد.روششناسی: جامعه پژوهش این مطالعه شامل 231 مقاله انتشار یافته در 20 شماره نشریه مذکور از ابتدا تا کنون میباشد.یافتهها: نتایج نشان داد که روش پژوهش اکثر مقالات کمی و اکثر نویسندگان مقالات نیز استادیار و ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیلمحتوای مقالات نشریه مدیریت و توسعه ورزش دانشکده تربیت بدنی علوم ورزشی دانشگاه گیلان میباشد.روششناسی: جامعه پژوهش این مطالعه شامل 231 مقاله انتشار یافته در 20 شماره نشریه مذکور از ابتدا تا کنون میباشد.یافتهها: نتایج نشان داد که روش پژوهش اکثر مقالات کمی و اکثر نویسندگان مقالات نیز استادیار و مرد بودهاند، بیشتر مقالات از منابع لاتین برای استناددهی استفاده نموده اند و هر مقاله به طور متوسط دارای 30 منبع میباشد و نزدیک به 60 درصد این منابع، مقالات میباشند . همچنین مدت زمان انتظار برای چاپ در صورت تایید از زمان دریافت مقاله نزدیک به 20 ماه میباشد، اکثر مقالات با همپژوهی 3 نویسنده انجام شده و بیشتر به گرایشهای بازاریابی ورزشی (23.81 درصد) ، برنامهریزی راهبردی (19.48 درصد) و رفتار سازمانی (16.02 درصد) اختصاص یافته است. همچنین از نظروابستگی سازمانی بیشتر نویسندگان به ترتیب از دانشگاه گیلان (17.06 درصد)، دانشگاه های آزاد اسلامی (13.35 درصد) و دانشگاه های پیامنور (7.57 درصد) بودند.نتیجهگیری: با توجه به اهداف نشریه، چاپ مقالات سطح کلان و مدیریت استراتژیک ورزش کشور باید نسبت به مقالات بازاریابی و رفتار سازمانی افزایش؛ و مدت انتظار چاپ مقاله کاهش یابد.
هشام رستمی؛ شهرام شفیعی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف: هدف این پژوهش ارائة مدل معادلات ساختاری به منظور تبیین فرآیند حرفهایسازی در فدراسیونهای ورزشی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی بود که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعة آماری این تحقیق شامل مدیران فدراسیونهای ورزشی، مربیان، ورزشکاران، داوران بودند که نمونة آماری بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش ارائة مدل معادلات ساختاری به منظور تبیین فرآیند حرفهایسازی در فدراسیونهای ورزشی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی بود که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعة آماری این تحقیق شامل مدیران فدراسیونهای ورزشی، مربیان، ورزشکاران، داوران بودند که نمونة آماری بر اساس تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی در نرمافزار PLS به میزان 10 تا 20 برابر ابعاد ترسیم شده در مدل مفهومی برآورد شدند (160 نفر). جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (12 نفر) تائید شدوپایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (91/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شد.یافتهها: بر اساس تحلیل مسیر مشخص شد که به ترتیب اثر شرایط علی، زمینهای، و مداخلهگر بر حرفه-ایسازی، مستقیم، مثبت و معنیدار است (37/0، 19/0، 74/0). همچنین به ترتیب شرایط مداخلهگر و زمینهای با استراتژیها اثر مستقیم، مثبت و معنیداری داشتند (28/0، 24/0). در نهایت نتایج نشان داد اثر حرفهایسازی بر راهبردها (58/0)، و استراتژیها با پیامدها (84/0) مستقیم، مثبت و معنیدار است.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این تحقیق میتوان نتیجهگیری کرد که شناخت مسیرهای فرآیند حرفهایسازی میتواند به فدراسیونهای ورزشی ایران جهت رسیدن به یک فرآیند کسب و کار کمک شایانی نماید. همچنین شناسایی پتانسیلهای بالقوة درونی و بیرونی فدراسیونها میتواند روند حرفهای-سازی و پیشرفت آنها را تسریع بخشد.
سحر سهیلی پیشکناری؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمد حسن قلیزاده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر پیاده سازی مدیریت عملکرد در سازمانهای ورزشی (فدراسیون ورزش دانش آموزی و دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی) بود. روششناسی: این پژوهش از نظر نوع کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری شامل خبرگان علمی-اجرایی و جامعه اطلاعاتی در حوزه مدیریت عملکرد بودند. نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر پیاده سازی مدیریت عملکرد در سازمانهای ورزشی (فدراسیون ورزش دانش آموزی و دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی) بود. روششناسی: این پژوهش از نظر نوع کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری شامل خبرگان علمی-اجرایی و جامعه اطلاعاتی در حوزه مدیریت عملکرد بودند. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند نمونه گیری و نظرخواهی گردید (14 نفر). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظام مند و مصاحبه اکتشافی نیمه ساختاریافته بود. روایی محتوایی و صوری فرم چارچوب مصاحبه از دیدگاه متخصصان و پایایی کدگذاری ها از طریق روش پایایی بین دو کدگذار (86 درصد) مورد تایید قرار گرفت. از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی و چارچوب بندی مفهومی برای تحلیل یافته ها استفاده گردید.یافتهها: نتایج شامل 50 مولفه در کدگذاری باز بود که در 10 بعد و 4 عامل مهندسی سازمان، سرمایه دانشی-روانشناختی، زمینه ای و مدیریت عملکرد سازمانی طبقه بندی شدند. نتیجهگیری: طراحی و اجرای دقیق و هدفمند نظام های مرتبط با الگوی پیشنهادی در سطوح مختلف سازمان نیازمند توجه و اهتمام بیشتر مدیران در این زمینه میباشد و بررسی و مطالعه دقیقتری را به منظور انطباق و سازگاری با وضعیت سازمانی میطلبد.
علی نظریان؛ مهرعلی همتی نژاد؛ نوشین بنار
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و فروشگاههای ورزشی بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و فروشگاههای ورزشی بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد توسعه صادرات (51/0)، توسعه مصرف داخلی (33/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (67/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (19/0) و کارآمدسازی تولید (19/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه پایدار کالاهای ورزشی ایرانی بود. اثر محیط بینالمللی بر محیط داخلی (89/0) معنیداری بود. همچنین اثر محیط داخلی بر مدیریت راهبردی (65/0) معنیدار بود. اثر مدیریت راهبردی بر توسعه صادرات (67/0)، توسعه مصرف داخلی (58/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (54/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (74/0) و کارآمدسازی تولید (75/0) معنیدار بود.نتیجهگیری: بهصورت کلی بر اساس مدل میتوان گفت سیستم محصولات ورزشی ایرانی در بستر اکوسیستم محیطی و با کارآمدسازی راهبری صنعت میبایست به اصلاح ساختاری خرده سیستمهای تولید، توزیع و مصرف بپردازد تا به پیامدهای توسعهای مطلوب بیانجامد.
احمد اسدی نیا؛ نوشین بنار؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمد خبیری؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری نظری و هدفمند و براساس مصاحبههای عمیق با 8 تن از کارشناسان، دادههای تحقیق جمعآوری شد. نمونهگیری تا زمانی ادامه یافت که تحقیق به اشباع نظری رسید. براساس نظریه دادهبنیاد و با رویکرد سیستماتیک، دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی دادهها که معادل روایی و پایایی است از دو روش بازکدگذاری توسط محقق و روش بازبینی اعضا استفاده شد.یافتهها: براساس نتایج حاصل از سه مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، راهبردهای شناسایی شده در قالب زیرمقولههای قانونی، فرهنگی_اجتماعی، حاکمیتی، آموزشی، سازمانی و مدیریت ذینفعان، استخراج شدند.نتیجهگیری: به نظر میرسد با همکاری نهادهای مختلف کشور و ایجاد بسترهای لازم در بلندمدت و انجام راهبردهای شناسایی شده بتوان این مدل از مالکیت را در باشگاه استقلال اجرایی کرد.
ذبیح اله نقی لو؛ مهرعلی همتی نژاد؛ مهدی نادری نسب
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی الگوی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناس سازمانهای خدمات ورزشی، مربیان و متخصصان، صاحبان کسب و کار فعال در خدمات ورزشی بودند که نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی الگوی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناس سازمانهای خدمات ورزشی، مربیان و متخصصان، صاحبان کسب و کار فعال در خدمات ورزشی بودند که نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند (274 نفر). روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط صاحبنظران (14 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (97/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. برای بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار پی.ال.اس استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که اکوسیستم بازار دارای اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر مدیریت بازار (182/0)، ساخت بازار (725/0) و قابلیت بازار (216/0) میباشد. همچنین عامل ساخت بازار نیز اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر قابلیت بازار (660/0)، مدیریت بازار (664/0) و رقابتپذیری بازار (244/0) داشت. علاوه بر این عامل قابلیت بازار اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر رقابتپذیری بازار (366/0) دارد، اما اثر معنیداری بر مدیریت بازار (001/0) نداشت. در نهایت اثر متغیر مدیریت بازار نیز بر رقابتپذیری (173/0) مستقیم، مثبت و معنیداری بود.نتیجهگیری: براساس چارچوب طراحی و تبیین شده در این پژوهش میتوان گفت که رقابتپذیری در بازار خدمات ورزشی نیازمند توسعه یافتگی اکوسیستم کسب و کار، چابکی ساختار بازار و قابلیتهای کارکردی بازار میباشد اما در نهایت توسط مولفههای مدیریت بازار صورت میگیرد.
موسی جلیلی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ مهدی نادری نسب
چکیده
هدف: پزوهش حاضر در صدد ارائه چارچوب مفهومی بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه انسانی (مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی، اساتید دانشگاه با تخصص مدیریت کسب و کار و بازاریابی ورزشی) و جامعه اطلاعاتی (منابع ...
بیشتر
هدف: پزوهش حاضر در صدد ارائه چارچوب مفهومی بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای ورزشی بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه انسانی (مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی، اساتید دانشگاه با تخصص مدیریت کسب و کار و بازاریابی ورزشی) و جامعه اطلاعاتی (منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای با موضوع مدیریت کسب و کار و بلوغ مدیریت) بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند (21 نفر و 52 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید.یافتهها: چارچوب تحلیلی ارائه شده دارای شش منظر کلی شامل؛ اکوسیستم بازار، سیستم شرکت، زنجیره فرآیند، عملکرد فرآیند، مدیریت فرآیند و بلوغ مدیریت فرآیند کسب و کار میباشد. مدل مفهومی برخاسته از چارچوب کُدها به صورت یک سیستم فرایندی از اکوسیستم بازار و سیستم شرکت تا بلوغ مدیریت فرایند شناسایی شد.نتیجهگیری: به صورت کلی نتایج پژوهش نشان داد که برپایه این مدل، میتوان به ارزیابی عینی از سطح فعالیتهای مدیریت کسب وکار در هر شرکت ورزشی پرداخت و اطلاعات علمی در زمینه اقدامات مناسبی را که باید سازمان برای رسیدن به سطح بعدی بلوغ از نظر توسعه مدیریتی انجام دهد، فراهم ساخت.
زهرا تسلیمی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمد حسن قلیزاده؛ محمد حسن پاسوار
چکیده
هدف:هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب تأمین مالی فدراسیونهای ورزشی پایه با محوریت خودکفایی بود.روششناسی: روش تحقیق کیفی است که در آن برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش دادهبنیاد استفاده شده است. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را تمامی صاحبنظران، مدیران و متخصصانی ...
بیشتر
هدف:هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب تأمین مالی فدراسیونهای ورزشی پایه با محوریت خودکفایی بود.روششناسی: روش تحقیق کیفی است که در آن برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش دادهبنیاد استفاده شده است. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را تمامی صاحبنظران، مدیران و متخصصانی تشکیل دادند که با موضوع تأمین مالی سروکار دارند. با توجه به استفاده از روش دادهبنیاد، نمونهگیری بهصورت نظری انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهکارگیری نسخۀ 5.2 نرمافزار Atlas.Ti انجام شد.یافتهها: پس از کدگذاری باز، مقولههایی شامل شرایط علّی، شرایط زمینهای، استراتژیهای عمل و پیامدهای خودکفایی مالی فدراسیونهای ورزشهای پایه استخراج شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری و انتخابی، پیوند بین این مقولهها در قالب مدل پارادایمی پژوهش تعیین گردید و نظریه نهایی شکل گرفت.نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، محدویت موجود در تأمین مالی فدراسیونهای ورزشی ایران تحت تأثیر شرایط مختلفی اتفاق افتاده است که با وضعیت مطلوب و مورد انتظار فاصله دارد. به نظر میرسد، با استفاده از استراتژیهای کشف شده در مدل پژوهش، امکان دستیابی به وضعیت مطلوب و پیامدهایی چون افزایش کانالهای تأمین مالی و همچنین افزایش بهرهوری و پوشش هزینهها حاصل خواهد شد.
مهرعلی همتی نژاد؛ احمد تاجی فایندری؛ کاظم هژبری؛ ابوذر سوری
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق بررسی اماکن ورزشی شهر رشت با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکانهای ورزشی شهر رشت اعم از دولتی و خصوصی به تعداد 148 مکان ورزشی بود. دادههای توصیفی با استفاده از مدارک و اسناد و دادههای مکانی با استفاده از دستگاه GPS جمعآوری ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق بررسی اماکن ورزشی شهر رشت با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکانهای ورزشی شهر رشت اعم از دولتی و خصوصی به تعداد 148 مکان ورزشی بود. دادههای توصیفی با استفاده از مدارک و اسناد و دادههای مکانی با استفاده از دستگاه GPS جمعآوری و در محیط GIS، پایگاه اطلاعاتی تشکیل گردید. سپس برای هر یک از شاخصهای تأثیرگذار در مکانیابی اماکن ورزشی لایهها تهیه شد. پس از ترکیب و تحلیل تمامی لایهها با یکدیگر، موقعیت فعلی مکانهای ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که از 148 مکان ورزشی، 26 مورد یک، دو یا سه حریم (رودخانه، لولههای گاز و خطوط انتقال نیرو) را رعایت نکرده بودند که معادل 18 درصد از کل مکانهای ورزشی رشت میباشد و 122 مکان، معادل 82 درصد، هر سه حریم را رعایت کرده بودند. از نظر شعاع کاربری تعداد کمی از اماکن (29 مکان ورزشی)، استانداردهای موردنظر را رعایت کرده بودند و همچنین از جنبه تراکم جمعیتی توزیع اماکن ورزشی بزرگ نسبت به اماکن کوچک و متوسط نامناسب بودند.نتیجهگیری: نتایج نهایی به دست آمده از پژوهش نشان میدهد اغلب اماکن ورزشی موجود در محدوده، از لحاظ مکانی دارای وضعیت نامناسب و متوسط و در برخی موارد اندک، دارای وضعیت مناسب و بسیار مناسباند. این مسئله را میتوان گواهی بر عدم استفادة مدیران از روشهای نوین و رایانهای در مکانیابی و ساخت اماکن ورزشی دانست.
مهرعلی همتی نژاد؛ محمدحسن قلی زاده؛ سپیده شبانی
چکیده
هدف: با بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات، میتوان زمینه را برای تدوین برنامههای مناسب جهت بهبود کیفیت خدمات فراهم کرد. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفیت خدمات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن تمامی دانشجویان ...
بیشتر
هدف: با بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات، میتوان زمینه را برای تدوین برنامههای مناسب جهت بهبود کیفیت خدمات فراهم کرد. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفیت خدمات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان در نیمسال اول تحصیلی 94-1393 بود. 108 دانشجو به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب و به پرسشنامههای ادراکات و انتظارات مشتری از کیفیت خدمات ارائه شده (خدمات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی) در مقیاس لیکرت 7 ارزشی (کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=7) پاسخ دادند. این پرسشنامهها پنج بُعد کیفیت خدمات (عناصر عینی، اعتبار، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) را در دو بخش ادراکات و انتظارات مورد سنجش قرار میدهد. روایی صوری ابزار مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی آن نیز در یک مطالعه راهنما با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد.یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ویلکاکسون نشان داد که در همه ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان امتیاز ادراکات دانشجویان از کیفیت خدمات (وضعیت موجود) به طور معنیداری کمتر از انتظارات آنها بوده و به عبارتی در هر پنج بُعد بجز بُعد پاسخگویی در بخش پژوهش شکاف منفی وجود دارد (05/0>P).نتیجهگیری: از آنجا که در همه ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده شکاف منفی مشاهده شد، به نظر میرسد که ایجاد کانالهای رسمی و غیر رسمی با دانشجویان و همچنین بهبود وضعیت ظاهری، فضاها و امکانات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی برای کاهش یا حذف شکاف مفید باشد
شهرام شفیعی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ یوسف پرواز
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تبیین اثر عوامل سازمانی و مدیریتی بر بروز فساد اداری - مالی در سازمانهای ورزشی استان گیلان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمانهای دولتی و اجرای در ورزش استان گیلان بود. نمونه آماری به روش دردسترس جهت مدلسازی در نرمافزار PLS2 انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تبیین اثر عوامل سازمانی و مدیریتی بر بروز فساد اداری - مالی در سازمانهای ورزشی استان گیلان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمانهای دولتی و اجرای در ورزش استان گیلان بود. نمونه آماری به روش دردسترس جهت مدلسازی در نرمافزار PLS2 انتخاب و نظرخواهی شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای محققساخته با مقایس پنج ارزشی لیکرت بود (46 گویه). روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (10نفر) و شاخصهای برازش مدلسازی تایید شد.یافتهها: یافتهها نشان دادند که مدل مفهومی پژوهش دارای برازش مطلوب بوده و عوامل سازمانی( 227/11 = T-values ؛544/0= R2) و مدیریتی( 025/10 = T-values ؛ 437/0 R2) همچنینضرایب آنها به ترتیب 74/0 و 66/0 اثر مستقیم و معنیداری بر بروز فساد اداری مالی دارند. همچنین عوامل سازمانی ( 439/20 = T-values؛667/0= R2) بر عوامل مدیریتی دارای اثر مستقیم و معنیدار میباشد (82/0).نتیجههدف: هدف از این پژوهش تبیین اثر عوامل سازمانی و مدیریتی بر بروز فساد اداری - مالی در سازمانهای ورزشی استان گیلان بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمانهای دولتی و اجرای در ورزش استان گیلان بود. نمونه آماری به روش دردسترس جهت مدلسازی در نرمافزار PLS2 انتخاب و نظرخواهی شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای محققساخته با مقایس پنج ارزشی لیکرت بود (46 گویه). روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (10نفر) و شاخصهای برازش مدلسازی تایید شد.یافتهها: یافتهها نشان دادند که مدل مفهومی پژوهش دارای برازش مطلوب بوده و عوامل سازمانی( 227/11 = T-values ؛544/0= R2) و مدیریتی( 025/10 = T-values ؛ 437/0 R2) همچنینضرایب آنها به ترتیب 74/0 و 66/0 اثر مستقیم و معنیداری بر بروز فساد اداری مالی دارند. همچنین عوامل سازمانی ( 439/20 = T-values؛667/0= R2) بر عوامل مدیریتی دارای اثر مستقیم و معنیدار میباشد (82/0).نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن قدرت تبیین و شدت ضرایب اثر در متغیرهای پژوهش، میتوان گفت که عوامل سازمانی و مدیریتی نقش بالایی در بروز فساد یا به عکس در پیشگیری از آن دارند و میتواند مقدم بر سایر متغیرها در کانون توجهات و تمرکز سیستم نظارت و کنترل در سازمانهای ورزشی استان گیلان قرار گیرند. علاوه براین عوامل مدیریتی در سایه عوامل سازمانی و اثر مداخلهگر آنها قرار دارند.گیری: با توجه به بالا بودن قدرت تبیین و شدت ضرایب اثر در متغیرهای پژوهش، میتوان گفت که عوامل سازمانی و مدیریتی نقش بالایی در بروز فساد یا به عکس در پیشگیری از آن دارند و میتواند مقدم بر سایر متغیرها در کانون توجهات و تمرکز سیستم نظارت و کنترل در سازمانهای ورزشی استان گیلان قرار گیرند. علاوه براین عوامل مدیریتی در سایه عوامل سازمانی و اثر مداخلهگر آنها قرار دارند.
مهرعلی همتی نژاد؛ محمدمهدی رحمتی؛ محمد صفرزاده
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 36-50
چکیده
هدف: : هدف از این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران لیگ برتر بسکتبال ایران است. روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. پرسشنامه مورداستفاده در این تحقیق در نوبتهای مختلف توسط گرین (1995)، هانسن و گوتیر (1992)، اسکافیلد (1983)، کاسکی (1994) و ژانگ و همکاران (1995) بهمنظور بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در ورزشگاهها در ...
بیشتر
هدف: : هدف از این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران لیگ برتر بسکتبال ایران است. روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. پرسشنامه مورداستفاده در این تحقیق در نوبتهای مختلف توسط گرین (1995)، هانسن و گوتیر (1992)، اسکافیلد (1983)، کاسکی (1994) و ژانگ و همکاران (1995) بهمنظور بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در ورزشگاهها در ورزشهای توپی مورد استفاده قرار گرفته است. پس از تعیین حجم نمونه، پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس بین 370 نفر از تماشاگران در دو ورزشگاه و دو شهر تهران و اصفهان توزیع گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمونهای فریدمن و تعقیبی ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: : نتایج نشان میدهد که عامل نظم، امنیت و انضباط اخلاقی (برگزاری منظم و مناسب لیگ، برخورد مناسب پرسنل و مأموران کنترل نظم و مدیریت رفتار) مهمترین دلیل حضور تماشاگران بود. از بین عامل خدمات، تسهیلات و امکانات ورزشگاه (مناسب بودن جایگاه تماشاگران و سهولت در تهیه بلیت)، کسب هویت ورزشی و پرکردن اوقات فراغت (برخورداری ورزشگاهها از امکانات و تجهیزات مدرن، و حضور با دوستان در مسابقهها)، حساسیت رقابت و نتیجه آن، حضور بازیکنان مطرح (ستاره) در تیمهای ورزشی، فضا و زمان مناسب برگزاری مسابقه، مطلوب بودن سیستم گرمایشی و سرمایشی سالن و برگزاری مسابقه در تعطیلات آخر هفته، اطلاعرسانی و تبلیغات مناسب در مورد زمان و مکان مسابقه به ترتیب بیشترین تأثیر را بر حضور تماشاگران در ورزشگاه داشتهاند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق انتظار میرود مسئولان مربوطه بهمنظور افزایش حضور تماشاگران در ورزشگاهها برنامهریزیهای مناسب برای حفظ و ارتقای هنجارهای حاکم بر سالنهای محل برگزاری مسابقهها اتخاد نمایند. افزون بر این، فراهم ساختن امکانات رفاهی برای ورزشگاهها و تبلیغات مناسب در مورد زمان و مکان برگزاری مسابقات میتواند سبب افزایش شمار تماشاگران در ورزشگاهها گردد.