نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2 استاد مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای تحلیل جامعه یادگیرنده حرفهای در مربیان ورزش کشور بود.
روششناسی: روش پژوهش از نظر نوع توصیفی- همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل صاحبنظران علمی و اجرایی (اساتید مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، مربیان خبره) در زمینه موضوع پژوهش بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی در نرمافزار Smart PLS برآورد شد (106 نفر). روش نمونهگیری از نوع هدفمند (قضاوتی) بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه مربوط به مولفههای مدل تایید شده در بخش کیفی بود. روایی ابزار از نظر محتوایی (تایید 8 متخصص)، پایایی (شاخص پایایی ترکیبی) و سازه (075/0SRMR =) تایید شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که چالشها (287/0)، قابلیتها (269/0)، پیشرانها (267/0)، شبکه سازمانی (254/0) و قابلیتهای مربیان (065/0) به ترتیب اثر معنیداری بر ظرفیت شکلگیری جامعه یادگیرنده حرفهای مربیان داشتند. همچنین ظرفیت شکلگیری (424/0)، بستر ICT (350/0) و کارآمدی مدیریتی (189/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه این جامعه یادگیرنده بود. در نهایت توسعه جامعه یادگیرنده با ضریب 882/0 اثر معنیداری بر پیامدهای آن داشت.
نتیجهگیری: شکلگیری، توسعه و پایداری جامعه یادگیرنده حرفهای برای مربیان ورزش کشور نیازمند همسوسازی با پبشرانها، تعدیل چالشها، شبکهسازی بین سازمانی، حرفهایسازی مربیگری و کارآمدسازی مدیریت سرمایه انسانی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این چارچوب و اطلاعات میتواند راهنمای مدیران و محققان در اقدامات و مطالعات آتی مدیریت جامعه مربیان ورزشی کشور قرار بگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Explaining the Professional Learning Community Model for Sports Coaches in Iran
نویسندگان [English]
- Binesh Bozorgpour 1
- Mehrali Hemti Nejad 2
1 PhD student in Sport Management, Department of Sport Management, Faculty of Sports Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Professor of Sport Management, Department of Sport Management, Faculty of Sports Sciences, University of Guilan, Guilan, Iran
چکیده [English]
Objective: The purpose of this research was to present a model for the analysis of the professional learning community among sports coaches in the country.
Methodology: The research method is descriptive-correlational in terms of type, applied in terms of purpose and survey in terms of execution method. The statistical population included: university professors, organizational managers, trainers and analysts who are experts in the field of the research topic. The statistical sample was estimated to be sufficient for modeling in smart pls software (number of hidden variables x selected base number) (106 people). The sampling method was purposeful (judgmental). The research tool was a questionnaire related to the components of the model approved in the qualitative section. The validity of the tool was confirmed in terms of content (confirmed by 8 experts), reliability (composite reliability index) and structure (SRMR = 0.075).
Results: The results showed that challenges (0.287), backgrounds (0.269), drivers (0.267), organizational network (0.254) and trainers' capabilities (0.065) ) respectively had a significant effect on the formation capacity of the professional learning community of educators. Also, formation capacity (0.424), ICT platform (0.350) and managerial efficiency (0.189) had a significant effect on the development of this learning community. Finally, the development of the learning community had a significant effect on its consequences with a coefficient of 0.882.
Conclusion: Based on the results, it can be said that the realization of the professional learning community for sports coaches in the country through a systematic process (formation, development and sustainability) and the result of the desired effect of its related factors (drivers, challenges, capabilities, networking and information and communication technology).
کلیدواژهها [English]
- Learning Organization
- Human Capital
- Community of Trainers
- Professional Development
- Coaching Profession