نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان،گیلان، ایران
2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای تحلیل جامعه یادگیرنده حرفهای در مربیان ورزش کشور بود.
روششناسی: روش تحقیق از نظر نوع توصیفی- همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل: اساتید دانشگاه، مدیران سازمانی، مربیان و تحلیلگران صاحبنظر در زمینه موضوع پژوهش بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی در نرمافزار smart pls (تعداد متغیرهای پنهان × عدد مبنای انتخابی) برآورد گردید (106 نفر). روش نمونهگیری از نوع هدفمند (قضاوتی) بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه مربوط به مولفههای مدل تایید شده در بخش کیفی بود. روایی ابزار از نظر محتوایی (تایید 8 متخصص)، پایایی (شاخص پایایی ترکیبی) و سازه (075/0SRMR =) تایید شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که چالشها (287/0)، پیش زمینهها (269/0)، پیشرانها (267/0)، شبکه سازمانی (254/0) و قابلیتهای مربیان (065/0) به ترتیب اثر معنیداری بر ظرفیت شکلگیری جامعه یادگیرنده حرفهای مربیان داشتند. همچنین ظرفیت شکلگیری (424/0)، بستر ICT (350/0) و کارآمدی مدیریتی (189/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه این جامعه یادگیرنده بود. در نهایت توسعه جامعه یادگیرنده با ضریب 882/0 اثر معنیداری بر پیامدهای آن داشت.
نتیجهگیری: براساس نتایج میتوان گفت که تحقق جامعه یادگیرنده حرفهای برای مربیان ورزش کشور از طریق یک فرایند نظاممند (شکلگیری، توسعه و پایداری) و برآیند اثر مطلوب از عوامل مرتبط آن (پیشرانها، چالشها، قابلیتها، شبکهسازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات) است. از این رو پیشنهاد میشود که از یافتههای علمی مرتبط با این عوامل و فرایندها (مانند چارچوب ارائه شده در این پژوهش) استفاده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Explaining the professional learning community model for sports coaches in Iran
نویسندگان [English]
- binesh bozorgpour 1
- Mehrali Hemti Nejad 2
1 PhD of Sports Management, Faculty of Physical Education, University of Guilan, Guilan, Iran.
2 Professor of Sports Management, Gilan University, Rasht, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this research was to present a model for the analysis of the professional learning community among sports coaches in the country.
Methodology: The research method is descriptive-correlational in terms of type, applied in terms of purpose and survey in terms of execution method. The statistical population included: university professors, organizational managers, trainers and analysts who are experts in the field of the research topic. The statistical sample was estimated to be sufficient for modeling in smart pls software (number of hidden variables x selected base number) (106 people). The sampling method was purposeful (judgmental). The research tool was a questionnaire related to the components of the model approved in the qualitative section. The validity of the tool was confirmed in terms of content (confirmed by 8 experts), reliability (composite reliability index) and structure (SRMR = 0.075).
Results: The results showed that challenges (0.287), backgrounds (0.269), drivers (0.267), organizational network (0.254) and trainers' capabilities (0.065) ) respectively had a significant effect on the formation capacity of the professional learning community of educators. Also, formation capacity (0.424), ICT platform (0.350) and managerial efficiency (0.189) had a significant effect on the development of this learning community. Finally, the development of the learning community had a significant effect on its consequences with a coefficient of 0.882.
کلیدواژهها [English]
- learning organization
- human capital
- community of trainers
- professional development
- coaching profession