سمیرا زمانیان یزدی؛ هادی باقری؛ رضا اندام
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به مطالعه عوامل انگیزاننده هواداران ورزشی برای مشارکت در صفحات مجازی باشگاههای فوتبال پرداخته است.روششناسی: این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی از طریق مصاحبه با 20 نفر از هواداران ورزشی فعال در صفحات اینستاگرام، کانال تلگرام و وبسایت باشگاهها، خبرگان رسانههای اجتماعی و ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به مطالعه عوامل انگیزاننده هواداران ورزشی برای مشارکت در صفحات مجازی باشگاههای فوتبال پرداخته است.روششناسی: این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی از طریق مصاحبه با 20 نفر از هواداران ورزشی فعال در صفحات اینستاگرام، کانال تلگرام و وبسایت باشگاهها، خبرگان رسانههای اجتماعی و بازاریابی ورزشی و تحلیل ادبیات موجود، نُه عامل انگیزاننده شناسایی شد. در بخش کمّی، با استفاده از روش تحلیلی مدلسازی ساختاری تفسیری، سطوح و روابط بین این عوامل تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شد. در این بخش، از پرسشنامه زوجی برای گردآوری دادهها استفاده شد. بدین منظور، 14 نفر از فعالان صفحات مذکور، به صورت هدفمند انتخاب و نظرات آنها گردآوری شد.یافتهها: با تحلیل پرسشنامهها، انگیزههای مشارکت هواداران در صفحات مجازی باشگاهها در شش سطح دستهبندی شد که عبارت از: 1) سرگرمی؛ 2) درآمد و پاداش؛ 3) توانمندسازی؛ 4) همهویتی، همبستگی و تعامل اجتماعی و حمایت از باشگاه؛ 5) علاقه به برند و مطالبهگری؛ و 6) کسب اطلاعات بودند.نتیجهگیری: مطالعه حاضر با تمرکز بر رفتار هواداران در فضای مجازی، مسیر دیگری را برای توسعه ارتباط باشگاهها با هوادارانشان و گسترش پایگاه هواداری آنها نشان میدهد که مبتنی بر اهمیت و جایگاه انگیزههای مشارکت در صفحات مجازی است.
مریم خارکن؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ حسین زارعیان
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای اقتصادمقاومتی در ورزش دانشگاهی ایران بود.روششناسی: با توجه به ماهیت کیفی و اکتشافی موضوع، از روش پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری و به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. نخست، از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی عوامل مؤثر شناسایی شد. سپس، مصاحبههای نیمه ساختاریافته (تعداد= 30 نفر) با نخبگان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای اقتصادمقاومتی در ورزش دانشگاهی ایران بود.روششناسی: با توجه به ماهیت کیفی و اکتشافی موضوع، از روش پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری و به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. نخست، از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی عوامل مؤثر شناسایی شد. سپس، مصاحبههای نیمه ساختاریافته (تعداد= 30 نفر) با نخبگان آگاه از موضوع پژوهش انجام شد.یافتهها: نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 199 نشان میتوانند در اقتصاد مقاومتی در ورزش دانشگاهی مؤثر باشند. سپس، در مرحلهی کدگذاری محوری، نشانها در 33 مفهوم طبقهبندی شدند. در نهایت، 8 مقولهی شناساییشدهی حاصل از کدگذاری انتخابی شامل مقولهی قانون مداری، مدیریت مصرف، آموزش و اطلاعرسانی، تحرک و پویایی، توسعه اجتماعی، مشارکت فعال، اتکای به خود و برنامهریزی طبقه بندی شدند.نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش، راهکارهایی شناسایی شدند که میتوان با تقویت آنها موجب توسعه ورزش دانشگاهی کشور شد، علاوه بر این سیاستگذاران تربیتبدنی آموزش عالی کشور میتوانند از نشانها، مفاهیم و مقوله های شناساییشده در برنامه ریزیهای آتی خود برای عملیاتی شدن اقتصادمقاومتی در ورزش دانشگاهی استفاده کنند.
علیرضا نظری؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ حسین عیدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود.روش شناسی: روش تحقیق پژوهش حاضر کیفی و با ماهیت اکتشافی بنیادی بود. از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی و بر اساس مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با 17 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد صاحب نظر، دادههای تحقیق جمعآوری شد و بر اساس نظریه داده بنیاد ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود.روش شناسی: روش تحقیق پژوهش حاضر کیفی و با ماهیت اکتشافی بنیادی بود. از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی و بر اساس مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با 17 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد صاحب نظر، دادههای تحقیق جمعآوری شد و بر اساس نظریه داده بنیاد و با رویکرد کلاسیک دادهها کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند و درنهایت مدل زمینهای بر اساس رویکرد کلاسیک گلیزر (1992) طراحی شد. روش ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ پژوهشهای پیشین و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻋﻤﻴﻖ و ﺑﺎز بود. در جهت سنجش اعتبار، انتقال و تأییدپذیری، یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ را ﺑﺮای مشارکتکنندگان اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آنها ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. روش مورداستفاده برای قابلیت اعتماد، روش توافق درون موضوعی که میانگین میزان توافق درون موضوعی 82/0 گزارش شد.یافته ها: نتایج نشانداد، با طبقهبندی 42 مفهوم بهدستآمده، 13 مقوله فرعی شکل گرفت که در مرحله کدگذاری نظری در 4 مقوله اصلی عوامل سازمانی، عوامل فردی، عوامل اجتماعی و عوامل شغلی طبقهبندی گردید.نتیجه گیری: درنهایت، مشخص شد که میتوان با الگوسازی این مدل نسبت به تعیین شاخصهای ارتقا فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی اقدام کرد.
محسن سالاری؛ حسن بحرالعلوم؛ رضا اندام؛ رسول نظری
چکیده
هدف: از آنجا که شناخت تفاوت های منطقه ای و مطالعه ساختارها و عوامل موثر بر ورزش به منظور رسیدن به توسعه پایدار اجتناب ناپذیر است، لذا هدف پژوهش حاضر تدوین استراتژیک آمایش سرزمینی بخش ورزش استان فارس بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش خبرگان ورزش استان فارس بودند. با استفاده از دو روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع ...
بیشتر
هدف: از آنجا که شناخت تفاوت های منطقه ای و مطالعه ساختارها و عوامل موثر بر ورزش به منظور رسیدن به توسعه پایدار اجتناب ناپذیر است، لذا هدف پژوهش حاضر تدوین استراتژیک آمایش سرزمینی بخش ورزش استان فارس بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش خبرگان ورزش استان فارس بودند. با استفاده از دو روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری (50 نفر) نمونه گیری ادامه پیدا کرد. ابزار پژوهش، چک لیست محقق ساخته بود که در آن از پاسخ دهندگان خواسته شد وضعیت موجود ورزش را فهرست کنند، ضمن اینکه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) ارائة مدل به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت و بخشی از اطلاعات به دست آمده در محیط نرم افزار Arc – GIS تحلیل و بررسی شد.یافتهها: یافته ها نشان داد، توزیع غیرمتوازنی از زیرساخت های سخت افزاری و انسان افزاری ورزشی در پهنه ورزش استان فارس وجود دارد. مهمترین اهداف کلان سند ارتقای نگرش آمایشی در سیاستگذاریها و ارتقای همگرایی و هماهنگی بین بخشی در ورزش استان می باشد. ایجاد و تعمیق نگرش آمایشی برای برقراری توازن در فاکتورهای آمایشی، هم افزایی هر چه بهتر فعالیت های ورزشی سازمان ها می تواند به عنوان مهم ترین استراتژی های بخش ورزش استان در نظر گرفته شود.نتیجهگیری: به طور کلی می توان اذعان نمود ایجاد و تعمیق نگرش آمایشی برای برقراری توازن در فاکتورهای آمایشی، هم افزایی هر چه بهتر فعالیتهای ورزشی سازمانها می تواند به عنوان مهم ترین استراتژی های بخش ورزش استان در نظر گرفته شود.
علی اکبر آقائی؛ حسن بحرالعلوم؛ رضا اندام
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر استقرار "مدیریت استعداد" معلمان تربیت بدنی کشور بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعة آماری پژوهش را کلیة معلمان تربیت بدنی کشور تشکیل دادند. با توجه به هدف پژوهش، 384 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 345 نفر در بخش تحلیل عاملی تأییدی به روش تصادفی ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر استقرار "مدیریت استعداد" معلمان تربیت بدنی کشور بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعة آماری پژوهش را کلیة معلمان تربیت بدنی کشور تشکیل دادند. با توجه به هدف پژوهش، 384 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 345 نفر در بخش تحلیل عاملی تأییدی به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونة آماری پژوهش انتخاب شدند. دادههای موردنیاز برای شناسایی مؤلفهها و تحلیل مدل اندازهگیری با استفاده از پرسشنامة محقق ساخته، پس از اخذ روایی (صوری، محتوا و سازه) و اعتبارسنجی، گردآوری شد. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (90/0=α) و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 و نرم افزار لیزرل انجام گرفت.یافتهها: براساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، 23 گویه شناسایی شده بهعنوان پیش نیازهای مدیریت استعداد معلمان تربیت بدنی در پنج بُعد کارکنان، سازمان، نگرش مدیران، سیاستها و قوانین کلی و مفهومسازی استعداد دستهبندی شدند. بررسی و آزمون مدل پژوهش نیز نشان داد شاخصهای کلی برازش مدل اندازهگیری در وضعیت مطلوبی قرار دارند؛ بهطوریکه میزان شاخص نیکویی برازش 90/0، شاخص نیکویی برازش تطبیقی 99/0 و شاخص ریشة میانگین مجذور برآورد تقریب 07/0 بود.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آناست که مدیران منابع انسانی در سطح کلان وزارت آموزش و پرورش میبایست ضمن تلاش جهت استقرار فرآیند مدیریت استعداد معلمان تربیت بدنی، برای دستیابی به نتیجه ی مطلوب، به تأمین پیشنیاز ها و عوامل مؤثر بر استقرار مبادرت ورزند.
عباس سبحانی؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ رسول فرجی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تدوین الگوی مدیریت امنیت گردشگری ورزشی در کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک است. جامعه آماری این پژوهش شامل صاحبنظران، اساتید و پژوهشگران، برگزارکنندگان ، تأمینکنندگان امنیت ، ورزشکاران و تماشاگران رویدادهای ورزشی بود که نمونهگیری با استفاده از ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تدوین الگوی مدیریت امنیت گردشگری ورزشی در کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک است. جامعه آماری این پژوهش شامل صاحبنظران، اساتید و پژوهشگران، برگزارکنندگان ، تأمینکنندگان امنیت ، ورزشکاران و تماشاگران رویدادهای ورزشی بود که نمونهگیری با استفاده از روش هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری صورت گرفت. جمعآوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و تعداد 17 مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته انجام گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش سیستماتیک شامل کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد.یافته ها:در مجموع 146 کد اولیه ایجاد شد؛ سپس تمامی کدهای مشابه در گروه خاص خود قرار گرفتند و به 19 مقوله فرعی تقلیل یافتند و نهایتاً بر اساس کدهای باز ثانویه، 7 مقوله اصلی ایجاد شد که شامل ارتقای مدیریت امنیت گردشگری ورزشی، مدیریت منابع انسانی، زیرساختها، حفاظت فیزیکی، تدوین برنامه مدیریت امنیت، شرایط میزبانی رویداد و پیامدهای فردی و سازمانی میباشند. در ادامه و طی فرایند کدگذاری محوری و انتخابی مقولههای شناساییشده در الگوی پارادایمی قرار گرفته و روابط بین آنها تعیین شد؛ این الگوی پارادایمی شامل پدیده محوری، شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها میباشد. بدین ترتیب الگوی مدیریت امنیت گردشگری ورزشی تدوین گردید.نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد مدیران و متصدیان زمینه گردشگری ورزشی میتوانند با تمرکز بر توسعه عوامل مدیریت منابع انسانی، تدوین برنامه مدیریت امنیت، حفاظت فیزیکی، زیرساختها، بهبود شرایط میزبانی رویدادها باعث افزایش امنیت روانی گردشگران ورزشی و برگزاری هر چه بهتر رویدادهای ورزشی شوند.
مریم نیازی تبار؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ ژاله معماری؛ عباس رضایی پندری
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت روزافزون انجام فعالیتهای اجتماعی در ورزش، هدف پژوهش حاضر واکاوی " مسئولیت اجتماعی فوتبال " بود.روششناسی: روش انجام پژوهش داده بنیاد با رویکرد گلیزری بود. بدین منظور، طی نمونهگیری بهروش هدفمند و گلولهبرفی 13 نفر از خبرگان حوزۀ مطالعات مسائل اجتماعی فوتبال در ایران مشخص شدند که 13 مصاحبه عمیق تا رسیدن ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت روزافزون انجام فعالیتهای اجتماعی در ورزش، هدف پژوهش حاضر واکاوی " مسئولیت اجتماعی فوتبال " بود.روششناسی: روش انجام پژوهش داده بنیاد با رویکرد گلیزری بود. بدین منظور، طی نمونهگیری بهروش هدفمند و گلولهبرفی 13 نفر از خبرگان حوزۀ مطالعات مسائل اجتماعی فوتبال در ایران مشخص شدند که 13 مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. دادهها از طریق مقایسۀ مستمر در فرایند کدگذاری حقیقی و نظری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تبیین مدل پژوهش پیرامون مقوله محوری، از مدل خانواده C6 در رویکرد ظاهرشونده، بهره گرفته شد.یافتهها: 192کد بهدست آمد که در 29 مفهوم طبقهبندی شد. نتایج نشان داد ارتقای ارزشهای اجتماعی و فرهنگی، عدالت اجتماعی، الگوسازی، ترویج فرهنگ داوطلبی، برنامهمحوری، قانونمداری، بسترسازی اخلاقی، اقدامات بشردوستانه و محیط زیستگرایی از مهمترین عوامل تبیینکنندۀ مسئولیت اجتماعی فوتبال هستند.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بر توسعۀ فرهنگی- اجتماعی، آموزش ارزشهای اجتماعی و موضوعات اخلاقی از طریق فوتبال، تاکید بیشتری داشتند. با شناسایی جنبههای مختلف مسئولیت اجتماعی از جمله امور فرهنگی، اقدامات زیست محیطی و فعالیتهای بشردوستانه و بررسی آثار آن بر جامعه، مدیران ورزش کشور میتوانند در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی برنامههای خود، درک و شناخت بهتری داشته و نیازهای جامعه و هواداران را با شیوههای بهتری پاسخ دهند.
سمیرا فیضی؛ مهرزاد حمیدی؛ سید محمد حسین رضوی؛ رضا اندام
چکیده
هدف: یکی از روشهای اصلی تأمین منابع و هزینهها توسط باشگاههای حرفهای جهان، فروش بلیت است؛ به طوریکه فروش بلیت، رگ حیات هر لیگ ورزشی است. از اینرو، هدف از این مطالعه، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال ...
بیشتر
هدف: یکی از روشهای اصلی تأمین منابع و هزینهها توسط باشگاههای حرفهای جهان، فروش بلیت است؛ به طوریکه فروش بلیت، رگ حیات هر لیگ ورزشی است. از اینرو، هدف از این مطالعه، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال در لیگ برتر فوتبال کشور در فصل 95 ـ 94 بودند که حجم نمونه (324n=) بر اساس روش تحلیل عاملی دو تا ده برابر تعداد گویهها انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن را 15 نفر از اساتید صاحبنظر دانشگاهی تأیید کردند. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (9/0=α) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بکار رفت.یافتهها: بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی 33 گویه پژوهش در خصوص عوامل مؤثر بر بلیت فروشی در هشت حیطه "تسهیلات، فرهنگی ـ اجتماعی، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، فناوری و برنامهریزی" دستهبندی شدند. همچنین بر اساس مدل تأییدی، عوامل فرهنگی ـ اجتماعی، بازاریابی، فناوری، مدیریتی، اقتصادی، برنامهریزی، جذابیت و تسهیلات، به ترتیب دارای بیشترین تأثیر در بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بودند.نتیجهگیری: بنابراین باشگاهها و سازمان لیگ، برای فروش بهتر بلیت و افزایش درآمد خود باید به عوامل مؤثر بر بلیت فروشی، شامل، تسهیلات، فرهنگی ـ اجتماعی، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، فناوری و برنامهریزی توجه بیشتری مبذول نمایند.
مرضیه پارسااصل؛ سید رضا حسینی نیا؛ رضا اندام
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل مؤلفههای کیفیت خدمات در اماکن ورزشی با استفاده از تکنیک دیمتل است.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی، رئیس و نایبرئیسان هیئتهای ورزشی و ورزشکاران تیم ملی شهر مشهد بود که از بین آنها 12 نفر به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. جهت گردآوری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل مؤلفههای کیفیت خدمات در اماکن ورزشی با استفاده از تکنیک دیمتل است.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی، رئیس و نایبرئیسان هیئتهای ورزشی و ورزشکاران تیم ملی شهر مشهد بود که از بین آنها 12 نفر به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که با تکنیک دیمتل تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد مؤلفه برنامههای تمرینی با اهمیتترین مؤلفه است و بیشترین تأثیرگذاری را بر روی سایر مؤلفهها دارد. همچنین مؤلفه وجهه باشگاه بیشترین تأثیرپذیری را از سایر مؤلفههای پژوهش دارد.نتیجهگیری: مدیران اماکن ورزشی باید عوامل اثرگذار را در مرکز توجه و در اولویت قرار دهند تا با کسب مزیت رقابتی نسبت به دیگر رقبا به رضایتمندی و سودآوری بیشتر دستیابند.
امیر منتظری؛ مهدی طالب پور؛ رضا اندام؛ انوشیروان کاظم نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تصویر تیم در هویت تیمی هواداران در صنعت ورزش ایران از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ هواداران بالای 18 سال تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 95 ـ 94 (لیگ پانزدهم) تشکیل دادند. در نهایت 640 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تصویر تیم در هویت تیمی هواداران در صنعت ورزش ایران از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ هواداران بالای 18 سال تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 95 ـ 94 (لیگ پانزدهم) تشکیل دادند. در نهایت 640 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. برای سنجش هویت تیمی از پرسشنامه هییر و همکاران(2011) و برای سنجش تصویر تیم از پرسشنامه چان (2008)، استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها، میزان پایایی پرسشنامههای هویت تیمی و تصویر تیم در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 93/0=α و 81/0=α برآورد شدند.یافتهها: تجزیه و تحلیل مدل معادله ساختاری پژوهش نشان داد، تصویر تیم بر هویت تیمی هواداران تأثیر مثبت و معنیداری دارد.نتیجهگیری: بنابراین به مدیران ورزشی توصیه میشود در ایجاد تصویر مثبت از تیم در ذهن هواداران به منظور ایجاد و بالا بردن هویت تیمی آنان به مواردی از قبیل قدردانی از هواداران و انجام بازی جوانمردانه توجه نمایند.
رضا اندام؛ میترا سلیمی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر در ایجاد ناهنجاریهای رفتاری هواداران مسابقات لیگ برتر هندبال ایران بود.روش شناسی: روش تحقیق تحلیلی - کمی بود. جامعه آماری، هواداران حاضر در مسابقات لیگ برتر هندبال ایران بودند. نهایتاً 407 هوادار زن و مرد به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر در ایجاد ناهنجاریهای رفتاری هواداران مسابقات لیگ برتر هندبال ایران بود.روش شناسی: روش تحقیق تحلیلی - کمی بود. جامعه آماری، هواداران حاضر در مسابقات لیگ برتر هندبال ایران بودند. نهایتاً 407 هوادار زن و مرد به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط گروهی از متخصصان بررسی و تأیید شد. برای محاسبه پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (92/0=α). برای تجزیه تحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استفاده شد.یافته ها: بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی 38 متغیر در شش گروه محیطی، فرهنگی، روانی، امنیتی، حمایتی و مدیریتی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که «استفاده از بازیکنان، مربیان، داوران مجرب و حرفه ای» مهم ترین آیتم بود(81/0±42/4). «کنترل نامحسوس مأموران» کم اهمیتترین (37/1±26/3) متغیر بود. یافتهها نشان داد رتبهبندی عواملی که در بهبود رفتار هواداران مؤثر است، به ترتیب عوامل مدیریتی، محیطی، روانی، حمایتی، فرهنگی و امنیتی می باشد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، توجه به عامل مدیریتی و توجه به پرورش همه نیروهای انسانی فعال و اصلی میتواند گامی مؤثر در بهبود رفتار هواداران باشد.
رضا اندام؛ سهیلا روح پرور
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 152-164
چکیده
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر بررسی هوش اخلاقی مدیران و تعیین رابطة بین هوش اخلاقی مدیران با اثربخشی سازمانهای داوطلبی ورزشی در استان خراسانشمالی بود. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را مسئولان و اعضای هیأتهای ورزشی استان خراسانشمالی تشکیل دادند. با توجه به محدود بودن این افراد، نمونه برابر ...
بیشتر
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر بررسی هوش اخلاقی مدیران و تعیین رابطة بین هوش اخلاقی مدیران با اثربخشی سازمانهای داوطلبی ورزشی در استان خراسانشمالی بود. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را مسئولان و اعضای هیأتهای ورزشی استان خراسانشمالی تشکیل دادند. با توجه به محدود بودن این افراد، نمونه برابر جامعه در نظر گرفته شد (n=N). بدین منظور 184 نفر (59 نفر از مدیران و 125 نفر از اعضای هیأتهای ورزشی) پرسشنامههای ویژگیهای فردی، هوش اخلاقی لنیک و کیل (2011) و اثربخشی سازمانی عیدی (1391) را تکمیل کردند. روایی پرسشنامهها با بهرهگیری از نظرهای اصلاحی استادان مدیریت ورزشی، مدیران و اعضای هیأتهای ورزشی به دست آمد و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0 و 92/0 تعیین گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کالموگراف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون یومنویتنی و کروسکالوالیس) در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین هوش اخلاقی مدیران با اثربخشی هیأتهای ورزشی (02/0 ,p=19/0r=) رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین، بین میانگین نمرههای هوش اخلاقی مدیران و متغیرهای جمعیت شناختی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به رابطه معنیدار مثبت بین هوش اخلاقی و اثربخشی سازمانهای داوطلبی، بر ضرورت توجه به هوش اخلاقی مدیران بهمنظور اثربخشی بهتر سازمان تأکید نموده است.
رضا اندام؛ رحیمه مهدیزاده؛ مژگان علیآبادی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 1-13
چکیده
چکیدههدف: با توجه به نقش حیاتی ارائۀ خدمات با کیفیت در بقا و سودآوری باشگاههای ورزشی، این پژوهش با هدف مقایسۀ کیفیت خدمات، رضایمندی و وفاداری مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار انجام شد.روششناسی: روش پژوهش حاضر علّی مقایسهای بود و جامعۀ آماری آن کلیۀ مشتریان زن باشگاههای آمادگی جسمانی ...
بیشتر
چکیدههدف: با توجه به نقش حیاتی ارائۀ خدمات با کیفیت در بقا و سودآوری باشگاههای ورزشی، این پژوهش با هدف مقایسۀ کیفیت خدمات، رضایمندی و وفاداری مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار انجام شد.روششناسی: روش پژوهش حاضر علّی مقایسهای بود و جامعۀ آماری آن کلیۀ مشتریان زن باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار بودند. از این تعداد 341 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ استاندارد چین لیو (2008) استفاده شد که روایی محتوایی و صوری آن را استادان متخصص تایید کردند و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد (98/0=α).یافتهها: بررسی یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین کیفیت ارائۀ خدمات و مولفههای آن از جمله اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی در باشگاههای خصوصی و دولتی وجود دارد (05/0α≤). همچنین بین رضایتمندی مشتریان از باشگاه و مولفههای ظاهر باشگاه، پرسنل، راحتی و تسهیلات و تجهیزات تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0α≤). همچنین یافتهها در مولفۀ وفاداری و نیز خردهمقیاسهای آن (نگرشی و رفتاری) تفاوت معنیداری بین مشتریان باشگاهها نشان دادند (05/0α≤).نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر، ضروری است تا مسئولان و مدیران در جهت تحقق رضایت بیشتر مشتری و سودآوری مستمر باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی، با تعهد به قولهای داده شده و ارائۀ خدمات ملموستر به مشتریان شرکتکننده، نقش بارزتری را به منظور ارتباط بهتر با مشتری ایفا کنند.واژههای کلیدی: بازاریابی ورزشی، خدمات، باشگاههای ورزشی، مشتریان