نویسندگان
1
دکتری مدیریت ورزشی، آموزش و پرورش خراسان رضوی
2
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
3
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران
4
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: یکی از روشهای اصلی تأمین منابع و هزینهها توسط باشگاههای حرفهای جهان، فروش بلیت است؛ به طوریکه فروش بلیت، رگ حیات هر لیگ ورزشی است. از اینرو، هدف از این مطالعه، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال در لیگ برتر فوتبال کشور در فصل 95 ـ 94 بودند که حجم نمونه (324n=) بر اساس روش تحلیل عاملی دو تا ده برابر تعداد گویهها انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن را 15 نفر از اساتید صاحبنظر دانشگاهی تأیید کردند. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (9/0=α) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بکار رفت.
یافتهها: بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی 33 گویه پژوهش در خصوص عوامل مؤثر بر بلیت فروشی در هشت حیطه "تسهیلات، فرهنگی ـ اجتماعی، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، فناوری و برنامهریزی" دستهبندی شدند. همچنین بر اساس مدل تأییدی، عوامل فرهنگی ـ اجتماعی، بازاریابی، فناوری، مدیریتی، اقتصادی، برنامهریزی، جذابیت و تسهیلات، به ترتیب دارای بیشترین تأثیر در بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بودند.
نتیجهگیری: بنابراین باشگاهها و سازمان لیگ، برای فروش بهتر بلیت و افزایش درآمد خود باید به عوامل مؤثر بر بلیت فروشی، شامل، تسهیلات، فرهنگی ـ اجتماعی، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، فناوری و برنامهریزی توجه بیشتری مبذول نمایند.
- Ø Alidost Ghahfarrokhi, E., & Ahmadi, A., (2012). The Relationship between Service Quality and Satisfaction of Spectators in Host Stadiums of AFC Championship League. Journal of Sport Management, 4(14), 31-47. [Persian].
- Ø Almiri, M., Naderian, M., Hosseini, M., Esfahani, A., & Rahimi, M.
(2009). Factors Influencing Soccer Spectators' Attendance in Professional Soccer Games in Iran. Journal of Sport Management, 1(3), 61-73. [Persian].
- Ø Amirtash, A., & Mozafari, A. A. (2014). Conditions and necessity of Entering Premier League’s Professional Football Clubs into the stock Market. Journal of Sport Management, 6(3), 399-419. [Persian].
- Ø Asadi Dastjerdi, H., Khabiri, M., & Fallahi, A. (2009). Recognizing Factors Affecting Spectators Attendance in Football Pro-League Matches’ Considering Domestic Clubs (Tehran, Isfehan) and Non-Domestic clubs (Qazvin, Hamedan). Paper presented at the The International Congress on Science and Football, Tehran
- Ø Baker, J., Berry, L. L., & Parasuraman, A. (1988). The marketing impact of branch facility design. Journal of Retail Banking, 10(2), 33-42.
- Ø Booms, B. H., & Bitner, M. J. (1982). Marketing services by managing the environment. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 23(1), 35-40.
- Ø Butler University Athletics (2006). Butler Bulldogs to benefit from the fan research. Retrieved June 8, 2015 from http://www.rojoresearch.com/static/030608.html
- Ø Caro, L. M., & García, J. A. M. (2007). Consumer satisfaction with a periodic reoccurring sport event and the moderating effect of motivations. Sport Marketing Quarterly, 16(2), 70.
- Ø Chen, S., Salazar, W., & Fitzgerald, L. (2009). Factors affecting collegiate sports season-ticket holders' satisfaction and renewal intention. Research Quarterly for Exercise and Sport, 80, 890-905.
- Ø Chen, S., Salazar, W., & Fitzgerald, L. (2009). Factors affecting collegiate sports season-ticket holders' satisfaction and renewal intention. Research Quarterly for Exercise and Sport, 80, 890-905.
- Ø Cohen, A., & Avrahami, A. (2005). Soccer fans’ motivation as a predictor of participation in soccer-related activities: an empirical examination. Social Behavior and Personality: an international journal, 33(5), 419-434.
- Ø Correia, A., & Esteves, S. (2007). An exploratory study of spectators' motivation in football. International Journal of Sport Management and Marketing, 2(5-6), 572-590.
- Ø Ferreira, M., & Armstrong, K. L. (2004). An Exploratory Examination of Attributes Influencing Students' Decisions to Attend College Sport Events. Sport Marketing Quarterly, 13(4), 194-208.
- Ø FIFA (2015). Financial Report 2014. 65th FIFA Congress, Zurich, 28 and 29 May 2015.
- Ø Freiling, H. P. (1997). An analysis of the factors that influence fan attendance at minor league baseball games. Microform Publications, University of Oregon.
- Ø Hansen, H., & Gauthier, R. (1989). Factors affecting attendance at professional sport events. Journal of sport management, 3(1), 15-32.
- Ø Howard, D. R., & Crompton, J. L. (2004). Tactics used by sports organizations in the United States to increase ticket sales. Managing Leisure, 9(2), 87-95.
- Ø Jalilian, G., & Khabiri, M. (2005). The descriptive study of Iran's Football Premier League clubs and its Comparison With that of, in China, Malaysia and England. 3(5), 41-54. [Persian].
- Ø Johnson, T. F., & Reese, J. T. (2011). Ticketing (packaging, quantity, re-selling, sales). In L. E. Swayne & M. Dodds (Eds.) Encyclopedia of sport management and marketing, (Vol. 4, pp. 1556-1559). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
- Ø Karami, M. (2006). Factors influencing adoption of online ticketing. Master Thesis, Lulea.
- Ø Katkat, D. (2014). Real-Time Quota-Controlled Ticketing System (RQTS) in Sports Organizations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (116), 3940-3946.
- Ø Kline, R. B., (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, NY: Guilford Press.
- Ø Lawshe, C. H. (1975). A Quantitative Approach to Content Validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
- Ø Macpherson, T., Garland, R., & Haughey, K. (2000). Factors that influence Rugby spectator attendance. International sport journal, 2(4), 43-53.
- Ø Mak, J. Y., & Chen, S. (2012). Factors Influencing Men’s Basketball Season Ticket Purchase. KAHPERD Journal, 49(2), 32-40.
- Ø Nikhashemi, S. R., Haque, A., Yasmin, F., & Khatibi, A. (2012). Service quality and influencing factor on consumer purchase intention of online Ticketing: An empirical study in Iran. Business Management Dynamics, 1(7), 22-30.
- Ø Reese, J. T. (2013). Ticket Operations and Sales Management in Sport: West Virginia University.
- Ø Stevens, A. (2007). Maximising Revenue from Ticketing and CRM: SportBusiness Group.
- Ø Talebpour, M., Khazaei Pool, J., Shamsi, A., & Rohani, M. (2013). The analysis and evaluation of online ticket sale barriers in Iran’s premier football league by using the analytic hierarchy process (AHP). Sport Management and Development, 1(2), 41-54. [Persian].
- Ø UEFA (2013). Benchmarking report on the clubs qualified and licensed to compete in the UEFA competition season 2013/14.
- Ø Westerbeek, H. M., & Shilbury, D. (1999). Increasing the focus on “place” in the marketing mix for facility dependent sport services. Sport Management Review, 2(1), 1-23.