محمدحسن فردوسی؛ الخاص ویسی؛ حیدر حسینی
چکیده
هدف: تحلیل کاربست نظریه های کاربردشناسی زبان موضوعی جدید است. پژوهش حاضر در بستری زبان شناختی و با تکیه بر نظریه «کارگفت» به بررسی نقش انواع کارگفت ها در تعاملات گفتاری در بافت ورزشی میان مربیان و بازیکنان فوتبال ایران پرداخته است. بدین منظور فراوانی کارگفت ها در میان مربیان فوتبال ایران و بازیکنان آنها مورد بررسی قرار گرفته ...
بیشتر
هدف: تحلیل کاربست نظریه های کاربردشناسی زبان موضوعی جدید است. پژوهش حاضر در بستری زبان شناختی و با تکیه بر نظریه «کارگفت» به بررسی نقش انواع کارگفت ها در تعاملات گفتاری در بافت ورزشی میان مربیان و بازیکنان فوتبال ایران پرداخته است. بدین منظور فراوانی کارگفت ها در میان مربیان فوتبال ایران و بازیکنان آنها مورد بررسی قرار گرفته است.روش شناسی: در این پژوهش از روش کیفی(مصاحبه) استفاده شده بدین منظور، ۴۰ مصاحبه از چهار نفر از مربیان و 20 بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران گردآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل کارگفت جان.آر. سرل(1975) استفاده شد. پنج سطح از مدل کارگفت سرل عبارتند از: اظهاری، تعهدی، عاطفی، اعلامی و ترغیبی. برای اطمینان از اعتبار و پایایی داده ها, مصاحبه ها هم از تیم های برنده و هم بازنده به عمل آمد.یافته ها: نتایج نشان داد که کارگفت های اظهاری، عاطفی و ترغیبی به ترتیب بیشتر در گفتگوهای بین مربیان و بازیکنان استفاده می شود، همچنین کارگفت های تعهدی و اعلامی کمترین کاربرد را داشتند. از سوی دیگر، نتایج حاصل از تحلیل ها در مسابقات منتج به برد و باخت تیم ها، تفاوت داشتند.نتیجه گیری: نتایج از میزان بسامد بالای کارگفت ها و اهمیت و تاثیر بسزای آنها در بافت ورزشی حکایت می کند. از سویی دیگر مشخص گردید که روابط نزدیک بین مربیان و بازیکنان تا چه حد می تواند با استفاده از هر یک از کارگفت های اظهاری، تعهدی، عاطفی، اعلامی و ترغیبی در موقعیت های مختلف و گفت و گوهای قبل از مسابقات و بعد از مسابقات، در موفقیت و ناکامی آنها موثر باشد.
جبار سیف پناهی شعبانی؛ رقیه مصطفوی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل عوامل موثر بر 35 سال موفقیت و اقتدار تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران در رویدادهای بینالمللی بود.روششناسی: این پژوهش کیفی بود و از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد نظاممند استفاده شد. دادههای مورد نیاز از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با نخبگان و برجستهگان والیبال نشسته ایران بدست آمد. جامعه ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل عوامل موثر بر 35 سال موفقیت و اقتدار تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران در رویدادهای بینالمللی بود.روششناسی: این پژوهش کیفی بود و از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد نظاممند استفاده شد. دادههای مورد نیاز از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با نخبگان و برجستهگان والیبال نشسته ایران بدست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین، مربیان و بازیکنان اسبق و فعلی تیم ملی والیبال نشسته بود. روش نمونهگیری هدفمند بود و دادهها با انجام 15 مصاحبه عمیق انفرادی نیمه ساختار یافته تا رسیدن به مرحله اشباع نظری بدست آمد. دادههای جمع آوری شده از مصاحبهها در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در تحلیل دادهها ده عامل مهم؛ (1) جامعه بزرگ بازیکنان والیبال نشسته، (2) کادر مربیگری مجرب و کارآمد، (3) فرآیند استعدادیابی، (4) مسابقات تدارکاتی و رسمی ملی و باشگاهی، (5) پشتوانه سازی برای تیم ملی، (6) فرهنگ نشستن ایرانیها روی زمین، (7) مدیریت و برنامهریزی کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین، (8) حمایت حاکمیت، دولت و مسئولان، (9) امکانات و تجهیزات و (10) داشتن کرسیهای جهانی، به عنوان عوامل اثرگذار بر 35 سال موفقیت و اقتدار تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران در رویدادهای جهانی تبیین شد.نتیجهگیری: توجه به عوامل تبیین شده حفظ موفقیت و اقتدار موجود، توجه به کمبودها و نواقص می تواند به ارتقاء هر چه بیشتر والیبال نشسته مردان ایران در میادین بینالمللی کمک نماید. همچنین مدل طراحی شده میتواند الگو و راهنمایی برای دیگر رشتههای ورزشی معلولین و حتی غیر معلولین برای کسب موفقیت و پیشرفت باشد.
هادی تمهیدی؛ شهرام نظری؛ کامران عیدی پور
چکیده
هدف: هدف تحقیق، ارزش گذاری ورزش والیبال و بررسی میزان تمایل به پرداخت جهت موفقیت در بازی های المپیک 2020 با رویکرد ارزیابی احتمالی بود.روششناسی: روش تحقیق، توصیفی همبستگی است و در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اقشار مردم استان های غرب و شمال غرب کشور، به تعداد نامحدود می باشند. روش نمونه گیری به صورت ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق، ارزش گذاری ورزش والیبال و بررسی میزان تمایل به پرداخت جهت موفقیت در بازی های المپیک 2020 با رویکرد ارزیابی احتمالی بود.روششناسی: روش تحقیق، توصیفی همبستگی است و در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اقشار مردم استان های غرب و شمال غرب کشور، به تعداد نامحدود می باشند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای و طبقه ای است و به صورت تصادفی ساده اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شده است. از میان استان های غرب و شمال غرب کشور، مراکز شهری سه استان کرمانشاه، همدان، تبریز و در مجموع 942 نفر یه عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش-نامه تمایل به پرداخت ویکر و همکاران (2016) استفاده شده است. جهت تحلیل داده ها از روش های آمار استنباطی از قبیل رگرسیون لجستیک و رگرسیون لجستیک تشخیصی جهت پیش بینی متغیرها استفاده شده است.یافتهها: یافته های تحقیق نشان داد 40% درصد از نمونه آماری تحقیق تمایل داشتند که به طور میانگین 000/68 هزار تومان و به طور میانه 000/59 از سهم خود در بودجه عمومی را جهت کسب موفقیت تیم ملی والیبال در بازی های المپیک هزینه کنند. متغیرهای تشویق، رضایت، علاقه، افتخار، عملکرد، شادی، شهرت، جامعه، انگیزه، صحبت، عدالت و نام بیشترین و قوی ترین رابطه معنی دار را با پیش بینی میزان تمایل به پرداخت دارند. افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری هستند، گروه های سنی پایین تر و گروه های درآمدی متوسط و بالا تمایل به پرداخت بیشتری داشته اند.نتیجهگیری: مسئولان مربوطه می توانند با حمایت های کامل از تیم ملی والیبال به بهبود عملکرد تیم ملی والیبال در مسابقات بین المللی کمک کنند تا باعث ایجاد افتخار برای مردم کشور بشود و تمایل به پرداخت آنها را افزایش بدهد.
آکو ابراهیم؛ بهزاد ایزدی؛ علی فقه مجیدی؛ رسول نوروزی سید حسینی
چکیده
چکیدههدف: ورزش در اقلیمهای مختلف سیاسی تابع شرایط و وضعیتهای مختلفی قرار گرفته است. این ویژگی منجر به شکلگیری کارکردهای مختلف ورزش در موقعیت های سیاسی شده است. هدف از این تحقیق شناسایی و چارچوببندی چالشهای ورزش در نظام سیاسی اقلیم کردستان بود.روششناسی: با استفاده از روش کیفی و کاربرد استراتژی موردپژوهی دادههایی از طریق ...
بیشتر
چکیدههدف: ورزش در اقلیمهای مختلف سیاسی تابع شرایط و وضعیتهای مختلفی قرار گرفته است. این ویژگی منجر به شکلگیری کارکردهای مختلف ورزش در موقعیت های سیاسی شده است. هدف از این تحقیق شناسایی و چارچوببندی چالشهای ورزش در نظام سیاسی اقلیم کردستان بود.روششناسی: با استفاده از روش کیفی و کاربرد استراتژی موردپژوهی دادههایی از طریق مصاحبه جمعآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل مضامین استفاده شد. مشارکتکنندگان در تحقیق 35 نفر از صاحبنظران در حوزه سیاست ورزش بودند. یافتهها: نتایج نشان داد 9 مقوله مرجعیتهای تصمیمگیری، سیستم طبقهبندی، سازمان فراورزش، بازیگران ورزشی، حمایت مالی، مسابقات ملی و منطقهای، مدیریت و تحقیقات علمی، استعدادیابی و رسانهها وجود دارد که در 3 مضمون اصلی شامل "سیال بودن ساختار ورزش" "پیشبرد ورزش به شکل سلیقهای" و "استفاده ابزاری از سیستم ورزشی توسط احزاب سیاسی"، چالشهای ورزش در نظام سیاسی اقلیم کردستان عراق را تعیین کردند.نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش میتوان گفت چالشهای ورزش در نظام سیاسی اقلیم کردستان از پیچیدگیی و گستردگی زیادی برخوردار است. از این رو چارچوب مفهومی ارائه شده در این پژوهش میتواند به درک جامع و نظاممند این چالشها توسط تصمیمگیران کمک نماید.واژههای کلیدی: نظام ورزش، معضلات سیاسی، سیاست ورزشی، ایالت کردستان عراق
حوریه دهقان پوری؛ خدیجه لطفی یامچی؛ رقیه سرلاب
چکیده
هدف: هدف این پژوهش ارائهی مدل تأثیر خطمشیگذاری بر توسعهی گردشگری ورزشی با نقش میانجی گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی میباشد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش، مدیران و متخصصین ورزشی، کارآفرینان و کارگزاران گردشگری شمالغرب کشور بودند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش ارائهی مدل تأثیر خطمشیگذاری بر توسعهی گردشگری ورزشی با نقش میانجی گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی میباشد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش، مدیران و متخصصین ورزشی، کارآفرینان و کارگزاران گردشگری شمالغرب کشور بودند. حجم نمونهی آماری 220 نفر برآورد شد. روش نمونهگیری، احتمالی پیچیده از نوع خوشهای چند مرحلهای بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد، خطمشیگذاری بر توسعهی گردشگری ورزشی، بر گرایش کارآفرینانه، و بر بازارگرایی، و گرایش کارآفرینانه بر توسعهی گردشگری ورزشی تأثیر مثبت و معنیداری دارند. همچنین شاخصهای برازش مدل، همگی مطلوب و نشاندهندهی تأیید مدل پژوهش است.نتیجهگیری: خطمشیگذاری، برنامهریزی و توسعهی گردشگری مستلزم شناسایی انگیزهها و تقاضاهای گردشگران از طریق بازاریابی است. گرایش کارآفرینانه متولیان گردشگری ورزشی برای از بین بردن موانع گردشگری و برنامهریزی جامع، میتواند تنوع محیطهای تفریحی و سیاحتی را برای منطقه و کشور فراهم آورد.
سیروس جعفری ظفرابادی؛ سعید صادقی بروجردی؛ رضا صابونچی
چکیده
هدف: تبیین بهرهوری باشگاههای خصوصی استان لرستان مبتنی بر تمایز خدمات بود. روش تحقیق: روش پژوهش گرنددتئوری با رویکرد گلیزر میباشد. جامعه آماری صاحبنظران (اساتید مدیریت ورزشی) بودند. روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری در این روش به تعداد مصاحبهها پایان داد؛ نحوه گزینش نمونه در تکنیک نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی/ ...
بیشتر
هدف: تبیین بهرهوری باشگاههای خصوصی استان لرستان مبتنی بر تمایز خدمات بود. روش تحقیق: روش پژوهش گرنددتئوری با رویکرد گلیزر میباشد. جامعه آماری صاحبنظران (اساتید مدیریت ورزشی) بودند. روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری در این روش به تعداد مصاحبهها پایان داد؛ نحوه گزینش نمونه در تکنیک نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی/ شبکهای بود. یافتهها: در مرحله کدبندی باز 58 مفهوم استخراج شد. از بین این کدها زنجیره ارزش، شبکه ارزش و تحول سریع هر کدام با 9 فراوانی بیشترین میزان رجوع را به خود اختصاص دادند؛ در مرحله محوری 16 مقوله، دسترسی انحصاری، واسط مسلط، استاندارد اختصاصی، بازتعریف تجربه مشتری در ارتباط با باشگاه، یکپارچگی با مشتری، گستردگی افقی، هزینه پایین، تمایز، رسالت کسبوکار، دستورالعملهای اجرایی کسبوکار، ساختار صنعت، جایگاه رقابتی، اثربخشی، آماجیابی، نوآوری و دستورالعملهای اجرایی راهبردهای فرایندهای کسبوکار استخراج شد؛ در مرحله گزینشی 5 مقوله به نامهای پایبندسازی به سیستم، راهحل جامع مشتریان، بهترین محصول، دستورالعملهای اجرایی و فرایندهای انطباقی استخراج شد. نتیجهگیری: به منظور بهرهوری باشگاههای ورزشی خصوصی توجه به موارد مانند ارائه بهترین محصول، راهحل جامع مشتریان، پایبندسازی به سیستم، دستورالعملهای اجرایی و فرایندهای انطباقی از اهمیت اجرایی بالایی برخوردار است که باید بهطورجدی در راستای بهبود بهرهوری این باشگاهها مورد توجه قرار گیرد.
منصوره ارزشمند؛ مسعود نادریان؛ علی محمد صفانیا؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق طراحی مدل ساختاری تفسیری مدیریت تنوع ادارات کل تربیتبدنی دانشگاههای پیامنور ایران کشور بوده است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته متوالی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش اول شامل پژوهشهای موجود و قابل دسترس در پایگاههای علمی معتبر در زمینه مدیریت تنوع و در بخش دوم مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق طراحی مدل ساختاری تفسیری مدیریت تنوع ادارات کل تربیتبدنی دانشگاههای پیامنور ایران کشور بوده است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته متوالی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش اول شامل پژوهشهای موجود و قابل دسترس در پایگاههای علمی معتبر در زمینه مدیریت تنوع و در بخش دوم مدیران و کارکنان ادارات کل تربیتبدنی پیامنور کشور بوده است. نمونهگیری با روش هدفمند انجامشده است. شناسایی عوامل موردنظر با روش فراترکیب و تعیین روابط میان آنها به کمک مدلسازی ساختاری تفسیری انجامشده است.یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که مدیریت تنوع میتواند در چهار سطح طبقهبندی شود بر این اساس که در سطح اول عوامل اجتماعی (قانونگذاری، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی)، در سطح دوم عوامل سازمانی (سیاستها و رویههای مدیریت سازمانی)، در سطح سوم عوامل گروهی (چیدمان گروه کاری، ادغام تفاوتها، برخورد عادلانه، ورود به تصمیمگیری) و سطح چهارم عوامل فردی (خصوصیات فردی، نگرانی هویتی، پذیرش استانداردهای عملکردی، خودکارآمدی، عدم تجانس کارکنان، هویت گروه کاری، انگیزه کاری درونی و بیرونی، نوآوری، اثربخشی و بهزیستی) قرارگرفته است.نتیجهگیری: تنوع کارکنان در سطوح مختلف اجتماعی، سازمانی، گروهی و فردی توسط سیاستگذاران و مدیران منابع انسانی موردتوجه قرار گیرد و بر تأثیرات بالقوه مدیریت تنوع اثربخش تمرکز بیشتری شود.
مصطفی دهقان؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی فرصت ها، چالشها، و راهکارهای توسعه کارآفرینی و اشتغال در ورزش پرورشی و پایه بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع هدف کاربردی بوده و به روش توصیفی پیمایشی انتخاب شد. جامعه آماری را کلیه افراد صاحب نظر در زمینه اشتغال و کارآفرینی در حوزه ورزش پرورشی و پایه تشکیل می دادند. با توجه به تنوع و غیرقابل شمارش ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی فرصت ها، چالشها، و راهکارهای توسعه کارآفرینی و اشتغال در ورزش پرورشی و پایه بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع هدف کاربردی بوده و به روش توصیفی پیمایشی انتخاب شد. جامعه آماری را کلیه افراد صاحب نظر در زمینه اشتغال و کارآفرینی در حوزه ورزش پرورشی و پایه تشکیل می دادند. با توجه به تنوع و غیرقابل شمارش بودن جامعه آماری، با استفاده از روش نمونهگیری به روش قضاوتی، تعداد 164 نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری(10 نفر) و نرمال بودن توزیع متغیرها تایید و ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ (87/0) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری فریدمن، یومن ویتنی و ویلکاکسون در نرم افزار SPSS استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش شامل چهار بخش اصلی حوزههای کارآفرینی، اشتغال، چالشها و راهکارها بود. یافتهها تفاوت معنیداری را بین وضعیت موجود با ظرفیت بالقوه در حوزههای مختلف کارآفرینی و اشتغال نشان دادند. همچنین بین اولویت مولفهها در هر دو بخش چالشها و راهکارها تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین یافتهها نشان داد بین دیدگاه مدرسان و مجریان تنها در چالشهای ارتباطی و اطلاعاتی تفاوت معنیداری وجود دارد و در سایر ابعاد تفاوت معنیداری وجود نداشت.نتیجهگیری: به صورت کلی، براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که ورزش پرورشی از ظرفیت متنوع و بالایی برای کارآفرینی و اشتغال برخوردار است و لازم است ضمن در نظر گرفتن دیدگاهها و اولویتهای مشخص شده با اتخاد راهکارهای مناسب برای هر بخش از شغل و کسب و کار به رونق این بازار زمینه رشد کارآفرینی و ورود افراد متخصص ورزشی را هر چه بیشتر فراهم نمایند. و با ارزیابی هر یک از فرصتهای اشتغال و کارآفرینی و اقدام در جهت رفع چالشهای پیش روی آنها و روابط بین آن ها به اجرای راهبردهای توسعه دهنده مناسب در این زمینه پرداخت.
سیده عاصفه حسینی؛ سید محمد حسین رضوی؛ سعید امیرنژاد؛ سید عماد حسینی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل برابری جنسیتی در ورزش ایران (با تاکید بر ورزش قهرمانی و حرفه ای) بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی با رویکرد گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) بود.گردآوری دادهها از طریق بررسی مبانی نظری و پیشینه های تحقیق و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 خبره آگاه به موضوع انجام گرفت. جامعه آماری شامل اعضای ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل برابری جنسیتی در ورزش ایران (با تاکید بر ورزش قهرمانی و حرفه ای) بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی با رویکرد گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) بود.گردآوری دادهها از طریق بررسی مبانی نظری و پیشینه های تحقیق و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 خبره آگاه به موضوع انجام گرفت. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی علوم ورزشی و جامعه شناسی، ورزشکاران و مربیان زن فعال در سطوح قهرمانی و حرفهای، مدیران وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، فدراسیونهای ورزشی و هیات های ورزشی استانی و شهرستانی بود. نمونهگیری به صورت نظری انجام و پس از 11 مصاحبه، اشباع نظری حاصل و چارچوب مدل شکل گرفت. روایی این پژوهش توسط محقق و مصاحبه شوندگان مورد بررسی و تایید قرار گرفت. به منظور سنجش کیفیت کدگذاری انجام شده نیز از روش توافق بین دو کدگذار بر اساس ضریب کاپای کوهن (79/0) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد.یافتهها: در بخش شرایط علی 3 مقوله محوری (عدالت و برابری، جنبش های تساوی طلبانه، تحولات بنیادین فکری)، شرایط زمینه ای 4 مقوله محوری (رویکردهای تنظیمی، رویکردهای شناختی، رویکردهای هنجاری، رویکردهای ارزشی)، شرایط مداخلهگر 6 مقوله محوری (بی عدالتی و تبعیض، ایستایی دینی، جنسیت زدگی، ساختارهای معیوب حاکمیتی، ایستارهای تاریخی و سنتی، در حاشیه بودن)، راهبردها 4 مقوله محوری (راهبردهای ساختاری، راهبردهای سازمانی، راهبردهای حمایتی، راهبردهای اجرایی) و در بخش پیامدها نیز 3 مقوله محوری (پیامدهای فردی، پیامدهای سازمانی، پیامدهای فرهنگی- اجتماعی)، استخراج گردید.نتیجهگیری: نگاه جنسیتی با رعایت عدالت محوری می بایست از ورزش حذف گردد و باور و اعتقاد قلبی به توانمند بودن زنان در ورزش نهادینه گردد. در همین راستا حاکمیت، سیاست، قوانین و مقررات، دین و مذهب، سیستم های مدیریتی و آموزشی و رسانه می توانند زمینه ساز این امر باشند. همچنین بهره مندی از نفوذ نهادهای سیاسی و دینی، حمایت نهادهای بین المللی، افزایش منابع مالی و مبارزات مدنی نیز همگی از جمله راهبردهای مناسب برای تحقق برابری جنسیتی در ورزش ایران به شمار می روند.
سحر سهیلی پیشکناری؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمد حسن قلیزاده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر پیاده سازی مدیریت عملکرد در سازمانهای ورزشی (فدراسیون ورزش دانش آموزی و دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی) بود. روششناسی: این پژوهش از نظر نوع کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری شامل خبرگان علمی-اجرایی و جامعه اطلاعاتی در حوزه مدیریت عملکرد بودند. نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر پیاده سازی مدیریت عملکرد در سازمانهای ورزشی (فدراسیون ورزش دانش آموزی و دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی) بود. روششناسی: این پژوهش از نظر نوع کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری شامل خبرگان علمی-اجرایی و جامعه اطلاعاتی در حوزه مدیریت عملکرد بودند. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند نمونه گیری و نظرخواهی گردید (14 نفر). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظام مند و مصاحبه اکتشافی نیمه ساختاریافته بود. روایی محتوایی و صوری فرم چارچوب مصاحبه از دیدگاه متخصصان و پایایی کدگذاری ها از طریق روش پایایی بین دو کدگذار (86 درصد) مورد تایید قرار گرفت. از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی و چارچوب بندی مفهومی برای تحلیل یافته ها استفاده گردید.یافتهها: نتایج شامل 50 مولفه در کدگذاری باز بود که در 10 بعد و 4 عامل مهندسی سازمان، سرمایه دانشی-روانشناختی، زمینه ای و مدیریت عملکرد سازمانی طبقه بندی شدند. نتیجهگیری: طراحی و اجرای دقیق و هدفمند نظام های مرتبط با الگوی پیشنهادی در سطوح مختلف سازمان نیازمند توجه و اهتمام بیشتر مدیران در این زمینه میباشد و بررسی و مطالعه دقیقتری را به منظور انطباق و سازگاری با وضعیت سازمانی میطلبد.