رابطه ارزش های ورزش والیبال با میزان تمایل به پرداخت جهت موفقیت آن در بازی های المپیک 2020

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی، ایوان کی، سمنان، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران، تهران، ایران

3 دکتری مدیریت ورزشی، مدرس گروه تربیت بدنی، دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی، ایوان کی، سمنان، ایران

10.22124/jsmd.2022.5739

چکیده

هدف:  هدف تحقیق، ارزش گذاری ورزش والیبال و بررسی میزان تمایل به پرداخت جهت موفقیت در بازی های المپیک 2020 با رویکرد ارزیابی احتمالی بود.
روش‌شناسی: روش تحقیق، توصیفی همبستگی است و در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اقشار مردم استان های غرب و شمال غرب کشور، به تعداد نامحدود می باشند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای و طبقه ای است و به صورت تصادفی ساده اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شده است. از میان استان های غرب و شمال غرب کشور، مراکز شهری سه استان کرمانشاه، همدان، تبریز و در مجموع 942 نفر یه عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش-نامه تمایل به پرداخت ویکر و همکاران (2016) استفاده شده است. جهت تحلیل داده ها از روش های آمار استنباطی از قبیل رگرسیون لجستیک و رگرسیون لجستیک تشخیصی جهت پیش بینی متغیرها استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته های تحقیق نشان داد 40% درصد از نمونه آماری تحقیق تمایل داشتند که به طور میانگین 000/68 هزار تومان  و به طور میانه 000/59 از سهم خود در بودجه عمومی را جهت کسب موفقیت تیم ملی والیبال در بازی های المپیک هزینه کنند. متغیرهای تشویق، رضایت، علاقه، افتخار، عملکرد، شادی، شهرت، جامعه، انگیزه، صحبت، عدالت و نام بیشترین و قوی ترین رابطه معنی دار را با پیش بینی میزان تمایل به پرداخت دارند. افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری هستند، گروه های سنی پایین تر و گروه های درآمدی متوسط و بالا تمایل به پرداخت بیشتری داشته اند.
نتیجه‌گیری: مسئولان مربوطه می توانند با حمایت های کامل از تیم ملی والیبال به بهبود عملکرد تیم ملی والیبال در مسابقات بین المللی کمک کنند تا باعث ایجاد افتخار برای مردم کشور بشود و تمایل به پرداخت آنها را افزایش بدهد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between the values of volleyball and the willingness to pay for its success in the 2020 Olympic Games

نویسندگان [English]

  • hadi tamhidi 1
  • shahram nazari 2
  • kamran Eidipour 3
1 Graduate of Master of Sports Management, Non-Governmental, Non-Profit University, , Eyvanekey University, Semnan, Iran
2 Assistant Professor of Sports Management, Farhangian University, Pardis Shahid Chamran, Tehran, Iran
3 PhD in Sports Management, Lecturer, Department of Physical Education, Non-Governmental University, Non-Profit, و , Eyvanekey University, Semnan, Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to evaluate the sport of volleyball in the community and to examine the willingness to pay for success in the Olympic Games with a contingent valuation method.
Methodology: The research method is descriptive correlation and is in the category of applied research. The statistical population of the study includes all people in the western and northwestern provinces of the country in unlimited numbers. The sampling method is cluster and stratified and the required information is collected in the form of snowballs. Among the western and northwestern provinces of the country, urban centers of three provinces of Kermanshah, Hamedan, Tabriz and a total of 942 people were selected as a research sample. To collect information, Vicker et al.'s (2016) willingness to pay questionnaire, which has 15 questions and measures 12 intangible components of exercise, has been used. In order to analyze the data, inferential statistical methods such as logistic regression and diagnostic logistic regression have been used to predict the variables.
Results: Findings showed that 0.40% of the statistical sample of the study tended to spend an average of 68.489 And in the middle 59/000 thousand tomans (Iranian currency) of their share in the general budget for the success of the national volleyball team in the Olympic Games. The variables of encouragement, satisfaction, interest, honor, performance, happiness, fame, community, motivation, speech, justice and name have the most and the strongest significant relationship with predicting the willingness to pay. People with a master's or doctoral degree, lower age groups, and middle- and upper-income groups were more likely to pay
Conclusion: With the full support of the national volleyball team, the relevant officials can help improve the performance of the national volleyball team in international competitions in order to bring pride to the people of the country and increase their willingness to pay.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • willingness to pay
  • contingent valuation method
  • valuation volleyball
  • intangible effects
  1. Brad, R .H. Bruce, K. J. Daniel. S. M. and John, C. W. (2019). Estimating the Value of Medal Success in the Olympic Games. Journal of Sports Economics, 19(3): 398-416.
  2. BakKenbIill ,L. Dilger,A. (2015). The willingness to pay for a German Win of the 2014 FIFA World Cup in Barzil. Discussion paper of the Institute for Organisational Economics. Westfalische wilhelms-universitat Minster Institot for organization Schamhorststrabe. 5-7.
  3. Castellanos, P. Garcıa. J. & Sanchez, J. (2011). The willingness to pay to keep a football club in a city: How important are the methodological issues? Journal of Sports Economics, 12(4): 464-486.
  4. Carson, R. T. Flores, N. E. and Meade N. F. (2011).Contingent Valuation: Controversies and Evidence. Environmental and Resource Economics 19:173–210.
  5. Frick, B. & Wicker, P. (2017). The value of alpine skiing to the Austrian population: A CVM study of the 2017 World Championships. Managing Sport and Leisure, 22(6):414–427.
  6. Gratton, C. and Tice, A. (1989). Sport participation and helth; Leisure studies,8: 77-92.
  7. Humphreys, B. R. Johnson, B. K. Mason, D. S. & Whitehead, J. C. (2018). Estimating the value of medal success in the Olympic Games. Journal of Sports Economics, 19(3): 398–416.
  8. Hallmann, K; Breuer, C. (2014). The influence of socio-demographic indicators economic determinants and social recognition on sport participation in Germany. European Journal of Sport Science, 14(1), 324-331.
  9. Johnson, B.K. Mondello, M.J. & Whitehead, J.C. (2007). The value of public goods generated by a national football league team. Journal of Sport Management. 21(1):123-136.
  10. Morgan, O. A. and J. C. Whitehead (2015). Willingness to Pay for Soccer Player Development in the United States. Journal of Sports Economics 19(2), 279- 296.
  11. Pitts, B. G., & Zhang, J. J. (2016). Introduction: The WASM foundation stone. Global Sport Management: Contemporary Issues and Inquiries, Routledge, London, 1st Edition, 3-17.
  12. Rowe, D. and P. Mcguirk. (2014). Drunk for Three Weeks— Sporting Success and City Image. International Review for the Sociology of Sport.34: 125–41.
  13. Walton, H. Longo, A. & Dawson, P. (2008). A contingent valuation of the 2012 London Olympic Games. Journal of Sports Economics. 9(3): 304-317.
  14. Walker, M. & Mondello, M. (2007). Moving beyond economic impact: A closer look at the contingent valuation method. International Journal of Sport Finance. 2: 149-160.
  15. Wicker, P. Whitehead, J. C. Johnson, B. K. & Mason, D. S. (2016). Willingness-to-pay for sporting success of Football Bundesliga teams. Contemporary Economic Policy. 34(3): 446–462.
  16. Wicker, P. Prinz, J. & von Hanau, T. (2012). Estimating the value of national sporting success. Sport Management Review. 15(2): 200-210.
  17. Wicker, P. & Coates, D. (2018). Flame goes out: Determinants of individual support at the 2024 Hamburg Games referendum. Contemporary Economic Policy. 36(2): 302–317.
  18. Zhang, J. J., Pitts, B. G., & Kim, E. (2017). Introduction: sport marketing in a globalized marketplace. Contemporary Sport Marketing: Global Perspectives, Routledge, London. 3-2