نویسندگان
1
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
2
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی فرصت ها، چالشها، و راهکارهای توسعه کارآفرینی و اشتغال در ورزش پرورشی و پایه بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع هدف کاربردی بوده و به روش توصیفی پیمایشی انتخاب شد. جامعه آماری را کلیه افراد صاحب نظر در زمینه اشتغال و کارآفرینی در حوزه ورزش پرورشی و پایه تشکیل می دادند. با توجه به تنوع و غیرقابل شمارش بودن جامعه آماری، با استفاده از روش نمونهگیری به روش قضاوتی، تعداد 164 نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری(10 نفر) و نرمال بودن توزیع متغیرها تایید و ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ (87/0) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری فریدمن، یومن ویتنی و ویلکاکسون در نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش شامل چهار بخش اصلی حوزههای کارآفرینی، اشتغال، چالشها و راهکارها بود. یافتهها تفاوت معنیداری را بین وضعیت موجود با ظرفیت بالقوه در حوزههای مختلف کارآفرینی و اشتغال نشان دادند. همچنین بین اولویت مولفهها در هر دو بخش چالشها و راهکارها تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین یافتهها نشان داد بین دیدگاه مدرسان و مجریان تنها در چالشهای ارتباطی و اطلاعاتی تفاوت معنیداری وجود دارد و در سایر ابعاد تفاوت معنیداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: به صورت کلی، براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که ورزش پرورشی از ظرفیت متنوع و بالایی برای کارآفرینی و اشتغال برخوردار است و لازم است ضمن در نظر گرفتن دیدگاهها و اولویتهای مشخص شده با اتخاد راهکارهای مناسب برای هر بخش از شغل و کسب و کار به رونق این بازار زمینه رشد کارآفرینی و ورود افراد متخصص ورزشی را هر چه بیشتر فراهم نمایند. و با ارزیابی هر یک از فرصتهای اشتغال و کارآفرینی و اقدام در جهت رفع چالشهای پیش روی آنها و روابط بین آن ها به اجرای راهبردهای توسعه دهنده مناسب در این زمینه پرداخت.
- Ball, S. (2005). The importance of entrepreneurship to hospitality, leisure, sport and tourism. Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Network, May, 1–14.
- Castonguay, S. (2008). Technology, innovation and grit: Faster, higher, stronger in disabled sports. WIPO Magazine, 4, 3–5.
- Emery,P. (2010). past, present, future major sport event management practice: the practitioner perspective. Sport management review ,13,158-170. Journal homepage,12,5-23.
- Faghih, Nezameddin & Javanmardi, Ehsan (2014). Sports Entrepreneurship: A dynamic model of the fundamental economic factors in the English Premier League. Science connect ,a Qatar foundation academic journal, available at: http://dx.doi.org/10.5339/connevt.2014.27
- Futterman, M. (2008). As economy weakens, sports feel a chill. Wall Street Journal (Eastern Edition), p. B.1, October 14.
- Gibson (Ed). (2006).Sport tourism:Concepts and theories,Oxon: Routledge, Journal of Sport & Tourism, 47,106–130.
- Harvey, N., Wongthong, P. (2014). Integrated coastal managementand sustainable tourism: A case study of the reef-based SCUBA dive industry from Thailand. Ocean & Coastal Management, 95, 138-146.
- Henry, C., Hill, F., & Leitch, C. (2003). Entrepreneurship education and training. Aldershot: Ashgate.
- Hua, K. P., Ibrahim, I., & Chiu, L. K. (2013).Sport Tourism: Physically-disabled Sport Tourists’ Orientation.Procedia-Social and Behavioral Sciences, 91, 257-269.
- Hui Shi. (2012). Sport Tourism: Physically-disabled Sport Tourists’ Orientation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 91, 257-269.
- Karlis, G. (2006). The Future of Leisure, Recreation, and Sport in Canada: A SWOT for Small Sized Enterprises. The Sport Journal, 9, p. 2.
- Kellet, P., and Russel, R. (2009). A comparison between mainstream and action sport industries in Australia : a case study of the skateboarding cluster. Sport Management Review, Vol. 12, PP: 66-78.
- Khatibzadeh,M., Honarvar,A., Ehsani,M., Kouzechian,H. (2012). A survey of the demographic features and sport tourists’ priorities in Iran. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 90 – 94.
- Kozaak, M. (2005).Comparative Analysis of Tourist Motivations by Nationality and Destinations. Tourism Management,23, 221-232.
- Moskowitz, Eric. (2004). Entrepreneurship through tennis championship competitions. Business week on line, PN.PAG.OOP
- Mullin, B., Hardy, J., & Sutton, W. (2007). Sport marketing (3rd ed.). Champaign: Human Kinetics.
- Nova, Jana (2015). Developing the entrepreneurial competencies of sport management students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 174 ( 2015 ) 3916 – 3924.
- Olivier, S. (2006). Moral dilemmas of participation in dangerous leisure activities. Leisure Studies, 25(1), 95–109.
- Phan, P.H., Wright, M., Ucbasaran, D. and Tan, W. (2009). Corporate entrepreneurship: current research and future directions. Journal of Business Venturing, Vol. 2, 197–205.
- Preuss, H., Benoit, S., Norm O, Reilly. (2007). Profiling mager sport eventvisitors: The 2002 commonwealth games.12, 5-23.
- Ratten, V. (2010). Sport-based entrepreneurship: towards a new theory, of entrepreneurship and sport management. Int Entrep Manag J. DOI 0.1007/s11365-010-0138-z.
- Ratten, V. (2012). Sport entrepreneurship: challenges and directions for future research. J. Entrepreneurial Venturing, Vol. 4, No. 1, 65-76.
- Sleap, M. (2005). University Experiences and the Employment Environment. Unpublished Research Report, Higher Education Academy Networkfor Hospitality, Leisure, Sport and Tourism. Available at.
- Spencer, A., Kirchhoff, B., & White, C. (2008). Entrepreneurship, innovation, and wealth distribution: The essence of creative destruction. International Small Business Journal, 26(1), 9–23.
- Sweeney, J. (2007). Sportscast: Ten controversial issues confronting the sports industry. The Futurist, 41(1), 35–39.
- Taleghani,G., GHafari,A., Asgharpour,S., Bekiai,M. (2014). An investigation of the barriers related to tourism industry development in Iran. Procedia-Social& behavioral sciences,120, 772-778.
- Tesone, D. V., Platt, A. and Alexalkis, G. (2004). The Human Capital Factor: Strategies for Dealing with Performance Challenges in Business and Sport Management. The Journal of Applied Management and Entrepreneurship, Vol. 9, No. 3, 22-33.
- VanderZee, E. (2011). Image improvement as a tangible legacy of Hallmark events; the case of the 2010 World Cup in South Africa,Research Master Human Geography and planning Faculty of Geosciences.
- Weintraup, A. (2004). Marketing champ of the world. Business week, issue 39, P64.
- Wolcott, R., & Lippitz, M. (2007). The four models of corporate entrepreneurship. MIT Sloan Management Review, 49(1), 74–82.
- Yavari, F., Heydarinejad, S. & Habibi, A. (2013). Study of Entrepreneurship Characteristics among Physical Education Students and Effect of University’s Courses on its Development. International Journal of Sport Studies. Vol 3 (1), 67-73