تحلیل گفتمان ورزشی: واکاوی نقش کارگفت های پنج گانه جان سرل در تعاملات زبانی میان مربیان و بازیکنان در تیم های لیگ برتر فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران

2 دانشیار، گروه زبان شناسی و زبان های خارجه، دانشگاه پیام نور، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، ایران

10.22124/jsmd.2022.5738

چکیده

هدف: تحلیل کاربست نظریه های کاربردشناسی زبان موضوعی جدید است. پژوهش حاضر در بستری زبانشناختی و با تکیه بر نظریه «کارگفت» به بررسی نقش انواع کارگفت ها در تعاملات گفتاری در بافت ورزشی میان مربیان و بازیکنان فوتبال ایران پرداخته است. بدین منظور  فراوانی کارگفت ها در میان مربیان فوتبال ایران و بازیکنان آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
روش شناسی: در این پژوهش از روش کیفی(مصاحبه) استفاده شده بدین منظور، ۴۰ مصاحبه از چهار نفر از مربیان و 20 بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران گردآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل کارگفت جان.آر. سرل(1975) استفاده شد. پنج سطح از مدل کارگفت سرل عبارتند از: اظهاری، تعهدی، عاطفی، اعلامی و ترغیبی. برای اطمینان از اعتبار و پایایی داده ها, مصاحبه ها هم از تیم های برنده و هم بازنده به عمل آمد. یافته ها: نتایج نشان داد که کارگفت های اظهاری، عاطفی و ترغیبی به ترتیب بیشتر در گفتگوهای بین مربیان و بازیکنان استفاده می شود، همچنین کارگفت های تعهدی و اعلامی کمترین کاربرد را داشتند. از سوی دیگر، نتایج حاصل از تحلیل ها در مسابقات منتج به برد و باخت تیم ها، تفاوت داشتند. نتیجه گیری: نتایج از میزان بسامد بالای کارگفت ها و اهمیت و تاثیر بسزای آنها در بافت ورزشی حکایت  می کند.  از سویی دیگر مشخص گردید که روابط نزدیک بین مربیان و بازیکنان تا چه حد می تواند با استفاده از هر یک از کارگفت های اظهاری، تعهدی، عاطفی، اعلامی و ترغیبی در موقعیت های مختلف و گفت و گوهای قبل از مسابقات و بعد از مسابقات، در موفقیت و ناکامی آنها موثر باشد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Speech Act Analysis of Iranian Pro League Football Coaches and team players Depending on Austin and Searle’s Model

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hassan Ferdowsi 1
  • Elkhas veysi 2
  • heidar Hoseini 3
1 Assistant professor, Sport Management department, Payame –Noor University, Iran
2 Associate professor, Department of Linguistics and foreign languages, Payame –Noor University, Iran
3 Assistant professor, Sport Management department, Payame –Noor University, Iran
چکیده [English]

Objective: The application analysis is a new thematic language theory. The present study was conducted in the linguistic hospitalization and relying on the theory of "speech act", investigating the role of various types of speech acts in speech interactions in sports tissue between coaches and football players in Iran. For this purpose, the frequency of the said work has been investigated among Iranian football coaches and their players.
Methodology: To this end, the researcher collected 40 interviews of four Iranian football coaches (C1, C2, C3 and C4) and 20 Iranian football players. Searle’s (1976) speech acts model was used to analyze the data. Five classes of Searle’s speech act model are: Commissives, Directives, Expressives, Declarative, and assertive. To ensure a higher level of quality and reliability, the same number of utterances chosen from both losing games and winning games.
Results: Then, after selecting and counting all speech acts in their speech, the results obtained by statistical analysis showed that assertive, expressive and directive were respectively the most frequently used speech acts and commissive and declarative were the least used speech acts in the case of both coaches and football players.
Conclusion: On the other hand, losing matches and winning matches yielded different results. Finally, the findings generally indicate that how close relations between coaches and players would be practically possible by using some speech acts given and taken between them in different contexts and situations.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Speech acts
  • Searle Model
  • Football Coaches
  • Football Players
 


Ahmed, S. (2006). "The nonperformativity of antiracism." Meridians 7(1): 104-126.
Austin, J. L. (1976). "How to do things with words.> Cambridge, Mass." J. Austin.–Harvard University Press.
Ayeomoni, O. M. and O. S. Akinkuolere (2012). "A Pragmatic Analysis of Victory and Inaugural Speeches of President Umaru Musa Yar'Adua." Theory & Practice in Language Studies 2(3).
Becker, W. C., C. H. Madsen Jr, C. R. Arnold and D. R. Thomas (1967). "The contingent use of teacher attention and praise in reducing classroom behavior problems." The Journal of Special Education 1(3): 287-307.
Berisha, V., S. Wang, A. LaCross, J. Liss and P. Garcia-Filion (2017). "Longitudinal changes in linguistic complexity among professional football players." Brain and language 169: 57-63.
Brown, P. & S. Levinson (1987). Politeness: Some Universals in Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press.
Flor, A. M. and E. U. Juan (2010). Speech act performance: Theoretical, empirical and methodological issues, John Benjamins Publishing.
Gledhill, A., C. Harwood and D. Forsdyke (2017). "Psychosocial factors associated with talent development in football: A systematic review." Psychology of Sport and Exercise 31: 93-112.
Hurford, J. R., B. Heasley and M. B. Smith (2007). Semantics: a coursebook, Cambridge University Press.
Killion, C. H. and C. Bryan (2012). "Problem-solving protocol."
Leech, G. (1983). Semantics 3: Speech Act. New York: Academic Principles of Pragmatics, London: Longman Group Ltd.
Lorenzo, J., R. Navarro, J. Rivilla and A. Lorenzo (2013). "The analysis of the basketball coach speech during the moments of game and pause in relation to the performance in competition." Revista de psicología del deporte 22(1): 227-230.
Mazer, J. P., K. Barnes, A. Grevious and C. Boger (2013). "Coach verbal aggression: A case study examining effects on athlete motivation and perceptions of coach credibility." International Journal of Sport Communication 6(2): 203-213.
McConnell-Ginet, S. and P. Eckert (2003). Language and gender, Cambridge University Press.
Nastri, J., J. Peña and J. T. Hancock (2006). "The construction of away messages: A speech act analysis." Journal of Computer-Mediated Communication 11(4): 1025-1045.
Nugraha, W. A. (2016). Identity of jose mourinho in football press conferences, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Pérez-Sabater, C. and G. M. Moffo (2019). "Managing identity in football communities on Facebook: Language preference and language mixing strategies." Lingua 225: 32-49.
Pulling, C., P. Kearney, D. Eldridge and M. Dicks (2018). "Football coaches' perceptions of the introduction, delivery and evaluation of visual exploratory activity." Psychology of Sport and Exercise 39: 81-89.
Relvas, H., M. Littlewood, M. Nesti, D. Gilbourne and D. Richardson (2010). "Organizational structures and working practices in elite European Professional Football Clubs: Understanding the relationship between youth and professional domains." European Sport Management Quarterly 10(2): 165-187.
Rettig, J. (2018). "The road to victory in the UEFA Women's Champions League: A multi-level analysis of successful coaches, teams, and countries." Psychology of Sport and Exercise 39: 132-146.
Searle, J. R. and J. R. Searle (1976). Speech acts: An essay in the philosophy of language, Cambridge university press.
Tuan, L. T. (2019). "Coach humility and player creativity: The roles of knowledge sharing and group diversity." Sport Management Review.
Wegener, J. (2018). "Language use in coaching collegiate basketball: a speech act analysis of collegiate basketball coaches during gameplay."
Xu, L. (2015). "Using Speech-act Theory as a Means of Analysing the Phenomenon and Essence of “Dirty Talks” in Sports." English Linguistics Research 4(1): 14-21.