مهدی محبی نژاد؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ سمیرا علی آبادی؛ مظفر یکتایار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تاثیر شایستگی های محوری بر نوآوری سازمان های ورزشی با بررسی نقش میانجی سرمایه فکری انجام گرفت. این تحقیق از نظر موضوع در حیطه مطالعات همبستگی، از نظر ماهیت، در حیطه تحقیقات توصیفی قرار دارد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون های ورزشی و کمیته ملی المپیک بود (1200=N). با توجه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تاثیر شایستگی های محوری بر نوآوری سازمان های ورزشی با بررسی نقش میانجی سرمایه فکری انجام گرفت. این تحقیق از نظر موضوع در حیطه مطالعات همبستگی، از نظر ماهیت، در حیطه تحقیقات توصیفی قرار دارد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون های ورزشی و کمیته ملی المپیک بود (1200=N). با توجه به حداقل نمونه مورد نیاز در جدول کرجسی مورگان، حجم نمونه 291 نفر تعیین شد که به روش طبقه ای نمونه گیری انجام گرفت. از چهار پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه شایستگی های محوری قاسمی و همکاران (1393)، پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس و همکاران (2000) و پرسشنامه نوآوری سازمانی جیمنز- و همکاران (2008) استفاده شد. برای تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از نظرات اساتید راهنما و چند تن از اساتید مدیریت ورزشی استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز با اجرای آزمایشی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تائید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از آزمون های کلموگروف اسمیرنف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS نسخه 26 و مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos نسخه 24 استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین شایستگیهای محوری و نوآوری، شایستگیهای محوری و سرمایه فکری و بین سرمایه فکری و نوآوری در سازمان های ورزشی کشور ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین، شایستگیهای محوری بر نوآوری، اثر مستقیم؛ بعلاوه سرمایه فکری بر نوآوری در سازمانهای ورزشی به صورت غیرمستقیم اثر مثبت معناداری دارد.
مدیریت و توسعه ورزش
صفورا نیک نهاد؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ جواد شهلایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آزادی بیان بر اثربخشی مدیریت راهبردی در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت.روششناسی: روش پژوهش کمی-توصیفی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل همه کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بود (800=N). طبق جدول مورگان، حجم نمونه 260 نفر تعیین شد و نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی انجام گرفت. ابزار اندازهگیری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آزادی بیان بر اثربخشی مدیریت راهبردی در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت.روششناسی: روش پژوهش کمی-توصیفی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل همه کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بود (800=N). طبق جدول مورگان، حجم نمونه 260 نفر تعیین شد و نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی انجام گرفت. ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامه اثربخشی مدیریت راهبردی نیکنژاد (2015)، پرسشنامه آزادی بیان امرالهی (2017) بود که بعد از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای آماری SPSS و PLS نسخه 3 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که اثربخشی مدیریت راهبردی در وزارت ورزش و جوانان به طور معنیداری در وضعیت نامناسب و میانگین آزادی بیان به طور معنیداری پایینتر از حد متوسط قرار دارد. همچنین، رابطه مثبت و معنیداری بین آزادی بیان و اثربخشی مدیریت راهبردی وجود دارد (0/01=Sig). در نهایت، نتیجه مدل معادلات ساختاری نشان داد که اثر آزادی بیان بر اثربخشی مدیریت راهبردی مستقیم و معنیدار است.نتیجهگیری: برای دستیابی به سازمانی اثربخش، توجه به عوامل مرتبط با منابع انسانی مانند آزادی بیان، در سازمان ضروریست. بنابراین افزایش میزان آزادی بیان کارکنان میتواند زمینهساز ارتقای خلاقیت و نوآوری کارکنان شده و احتمال دستیابی به اهداف سازمانی را افزایش دهد.
مهدی علییاری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ غلامعلی کارگر
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی راهبردها و پیامدهای ورود ورزشکاران به دنیای سیاست بود. روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و به شیوه کیفی بود که با رویکرد تحلیل تماتیک (تحلیل مضمون) انجام شد. شرکتکنندگان در مصاحبه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند (12 نفر). صاحبهشوندگان متشکل مصاحبهشوندگان متشکل از کلیه صاحبنظران با سابقه علمی (اساتید ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی راهبردها و پیامدهای ورود ورزشکاران به دنیای سیاست بود. روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و به شیوه کیفی بود که با رویکرد تحلیل تماتیک (تحلیل مضمون) انجام شد. شرکتکنندگان در مصاحبه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند (12 نفر). صاحبهشوندگان متشکل مصاحبهشوندگان متشکل از کلیه صاحبنظران با سابقه علمی (اساتید رشته مدیریت ورزشی)، اجرایی (مدیران و کارشناسان ورزشی صاحبنظر) و ورزشی (ورزشکاران حرفهای با سابقه فعالیت سیاسی) بودند.یافتهها: در بخش راهبردها، تعداد 43 مقوله فرعی بدست آمد که در 9 مقوله اصلی راهبردهای رسانه-ای، قانونگذاری، ساختاری، نیروی انسانی، برنامهریزی، ارزیابی، فرهنگسازی و اطلاع رسانی، ارتباطی و تشویقی قرار گرفت. در بخش پیامدها، تعداد 29 مقوله فرعی بدست آمد که در 6 مقوله اصلی پیامدهای فردی، سازمانی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و پیامدهای منفی قرار گرفت.نتیجهگیری: ورزشکاران و مدیران ذیربط میتوانند از نتایج این تحقیق در جهت ورود موفق ورزشکاران به حوزه سیاست، بهرهمند شوند.
مهدی علییاری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ غلامعلی کارگر
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی راهبردها و پیامدهای ورود ورزشکاران به دنیای سیاست بود.روششناسی: تحقیق حاضر به شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد. شرکتکنندگان در مصاحبه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند (12 نفر). مصاحبهشوندگان متشکل از کلیه صاحب نظران با سابقه علمی (اساتید رشته مدیریت ورزشی)، اجرایی (مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی راهبردها و پیامدهای ورود ورزشکاران به دنیای سیاست بود.روششناسی: تحقیق حاضر به شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد. شرکتکنندگان در مصاحبه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند (12 نفر). مصاحبهشوندگان متشکل از کلیه صاحب نظران با سابقه علمی (اساتید رشته مدیریت ورزشی)، اجرایی (مدیران و کارشناسان ورزشی صاحبنظر) و ورزشی (ورزشکاران حرفهای با سابقه فعالیت سیاسی) بودند.یافتهها: در بخش راهبردها، تعداد 43 مقوله فرعی بدست آمد که در 9 مقوله اصلی راهبردهای رسانهای، قانونگذاری، ساختاری، نیروی انسانی، برنامهریزی، ارزیابی، فرهنگسازی و اطلاع رسانی، ارتباطی و تشویقی قرار گرفت. در بخش پیامدها، تعداد 29 مقوله فرعی بدست آمد که در 6 مقوله اصلی پیامدهای فردی، سازمانی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و پیامدهای منفی قرار گرفت.نتیجهگیری: ورزشکاران و مدیران ذیربط میتوانند از نتایج این تحقیق در جهت ورود موفق ورزشکاران به حوزه سیاست، بهره مند شوند.
مهدی محمودی یکتا؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ جواد شهلایی؛ فرزاد غفوری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی بود که گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت.جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحبنظران سه حوزه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی بود که گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت.جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحبنظران سه حوزه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل دادند که این افراد شامل، کارشناسان و صاحبنظران حوزه کارآفرینی (شامل کارآفرینان برتر ورزشی و اساتید این حوزه) اعضای هیأت علمی نخبه و صاحبنظر دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی و روسا و مدیران سازمان های ورزشی (وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک) تشکیل میدادند.روش نمونهگیری هدفمند و به صورت گلوله برفی بود و مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (19 مصاحبه). یافتههای پژوهش از طریق فرایند کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع 27 عامل اثرگذار در قالب چهار مقوله فرعی (مؤلفه)؛ مدیریت ارتباط بخش علمی و اجرایی ورزش کشور، برنامه ریزی اصولی و کاربردی دروس و سرفصل ها،سیستم آموزشی دانشگاه ها و توجه به واحد کارورزی و کارآفرینی و در دو مقوله کلی (مفهوم) برنامه و ساختار مناسب و نظام آموزشی و تربیتی دستهبندی شدند.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که مهم ترین علل توسعه کارآفرینی نظام آموزشی علوم ورزشی کشور، داشتن برنامه و ساختار مناسب و استفاده از نظام آموزشی و تربیتی به روز و کارآمد در دانشگاه ها است که می تواند تأثیر مثبتی برکارآمدی فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی در بازار کار داشته باشد.
ولی علیزاده؛ جواد شهلائی باقری؛ حبیب هنری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی راهبردها و پیامدهای توسعه هندبال جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نظریة داده بنیاد بود.روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیّت کیفی بود که بهصورت پی-درپی انجام پذیرفت. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعه اسناد و مصاحبه با 14 نفر از صاحب-نظران حوزه هندبال بهصورت مصاحبه عمیق ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی راهبردها و پیامدهای توسعه هندبال جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نظریة داده بنیاد بود.روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیّت کیفی بود که بهصورت پی-درپی انجام پذیرفت. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعه اسناد و مصاحبه با 14 نفر از صاحب-نظران حوزه هندبال بهصورت مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند صورت گرفت که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. سپس دادههای حاصل از مصاحبهها به روش تئوری زمینهیابی در سه مرحله کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها بیانگر وجود 195 گویه مؤثر در بخش راهبردها بود که در 17 مقوله فرعی(مؤلفه)؛ تقویت بخش خصوصی و حرفهایسازی، حمایت مالی، تقویت منابع مالی، برنامهریزی، اجرایی، ارتباطی، ساختاری، نظارتی، منابع انسانی، آموزشی– پژوهشی، تبلیغاتی– رسانهای، مشارکت ورزشی، مدیریت استعداد، حمایتی، نگرشی، اماکن ورزشی و تجهیزات ورزشی بود که در پنج مقولۀ اصلی دستهبندی شدند. در بخش پیامدها نیز، 108 گویه در پنج مقولۀ ؛ هندبالی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی طبقهبندی شدند.نتیجهگیری: بهطورکلی بر اساس یافتههای این پژوهش، راهبردها و پیامدهای ارائهشده میتواند به مسئولین حاکمیّتی در راستای توسعه همه جانبه هندبال کشور کمک شایانی نماید.
غلامرضا شعبانی بهار؛ حمید رضا مقصودی؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: هدف از اجرای این تحقیق،تدوین مدل معادلات ساختاری تفکر راهبردی و چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر همبستگی بودو برای تدوین مدل از معادلات ساختاری (مدل ساختاری، تحلیل مسیر)استفاده شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه تفکر راهبردی (لیدکا، 1998) و پرسشنامه چابکی ...
بیشتر
هدف: هدف از اجرای این تحقیق،تدوین مدل معادلات ساختاری تفکر راهبردی و چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر همبستگی بودو برای تدوین مدل از معادلات ساختاری (مدل ساختاری، تحلیل مسیر)استفاده شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه تفکر راهبردی (لیدکا، 1998) و پرسشنامه چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007)بود. روایی پرسشنامهها به صورت صوری و محتوایی و ضریب الفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه چابکی سازمانی96/0و تفکر راهبردی 96/0 تعیین گردید. جامعه آماری تحقیق شامل850 نفر از مدیران و کارکنان22 فدراسیون موفق و منتخب ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. نمونه آماری شامل 269 نفر با استفاده جدول کرجسی مورگان تعیین گردیدکه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدندو برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری لیزرل استفاده شد.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان دادکه مولفههای نگرش سیستمی (86/0=β)، عزم راهبردی (91/0=β)، تفکر فرضیه محور (87/0=β)، فرصت طلبی هوشمندانه (92/0=β) و تفکر به موقع (88/0=β) بر تفکر راهبردی اثر مستقیم معنیداری داشتند (01/0>P). در ضمن مولفههای سرعت (92/0=β)، شایستگی (92/0=β)، انعطافپذیری (85/0=β)، پاسخگویی (85/0=β) برچابکی سازمانی اثرمستقیم معنیداری داشتند (01/0>P). همچنین تفکر راهبردی بر چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی اثر مستقیم و معنی داری داشت(01/0>P 82/17=t 94/0=β). شاخصهای آزمون دارای برازش مطلوب و مبین تاثیر تفکر راهبردی بر چابکی سازمانی بود.نتیجهگیری: با عنایت به نتایج بدست آمده نتیجه گیری می شود با تدوین اهداف و استراتژی منسجم برای توسعه تفکر راهبردی بین مدیران و کارکنان فدراسیون های ورزشی، زمینه توسعه چابکی سازمانی در بین فدراسیون های ورزشی را می توان در آینده فراهم نمود
غلامرضا شعبانیبهار؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف: هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل، فرایندی کارمندمحور و مرتبط با ارزشمندشدن شغل است. با توجه به عدم وجود ابزار دقیق ارزیابی این پدیده در منابع انسانی، پژوهش حاضر با هدف بومیسازی پرسشنامه هنرآفرینی شغل (JCS) در کارمندان ورزشی طراحی شده است.روششناسی: تعداد 191 کارمند ستادی وزارت ورزش و جوانان به طور تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و همکاران ...
بیشتر
هدف: هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل، فرایندی کارمندمحور و مرتبط با ارزشمندشدن شغل است. با توجه به عدم وجود ابزار دقیق ارزیابی این پدیده در منابع انسانی، پژوهش حاضر با هدف بومیسازی پرسشنامه هنرآفرینی شغل (JCS) در کارمندان ورزشی طراحی شده است.روششناسی: تعداد 191 کارمند ستادی وزارت ورزش و جوانان به طور تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و همکاران (1970) انتخاب شدند و به پرسشنامه 21 گویهای هنرآفرینی شغل تیمز و همکاران (2012) پاسخ دادند. همچنین روایی صوری و محتوایی اولیه پرسشنامه به وسیله 17 نفر از اساتید دانشگاه و بخشی از نمونه آماری مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که بر اساس 64 درصد واریانس کل و با حذف دو گویه 6 و 21، همان چهار عامل افزایش منابع ساختاری، کاهش به تأخیر انداختن تقاضاهای شغلی، افزایش منابع اجتماعی و افزایش چالش در تقاضاهای شغلی منعکسکننده هنرآفرینی شغل در نیروی انسانی ورزشی به شمار میروند. به طور ویژه، عامل افزایش منابع اجتماعی شغل بهترین منعکسکننده هنرآفرین کردن شغل برای منابع انسانی در ورزش بود (65/0 R2=).نتیجهگیری: بر این اساس باید بیان کرد که محققان برای طراحی مطالعات خود در حوزه منابع انسانی در ورزش میتوانند نسخه 19 گویهای موجود در این پژوهش را با روایی و پایایی مناسبی استفاده نمایند.
غلامرضا شعبانی بهار؛ ابوالفضل فراهانی؛ محمد علی قره؛ محمد سیاوشی
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 109-126
چکیده
هدف: از پژوهش حاضر، تعیین مؤلفههای محتوای بالندگی حرفهای اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی کشور است.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی (205 نفر) بودند. نمونه آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد ولی پس از توزیع پرسشنامه، 173 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه ...
بیشتر
هدف: از پژوهش حاضر، تعیین مؤلفههای محتوای بالندگی حرفهای اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی کشور است.روش شناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی (205 نفر) بودند. نمونه آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد ولی پس از توزیع پرسشنامه، 173 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته بالندگی استفاده شد که فهرستی از 9 مؤلفه بالندگی هیأت علمی را شناسایی کرد که پس از مصاحبه با متخصصان و صاحبنظران این حوزه (17 نفر)، 6 مؤلفه شناسایی و به گویههای پرسشنامه تبدیل شدند تا بر مبنای آن وضعیت موجود بالندگی ترسیم شود. برای تعیین روایی محتوا از دیدگاههای مدرسان و جهت بررسی روایی سازه از آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای برنامه بالندگی حرفهای 90/0 محاسبه شد. از آمار توصیفی برای طبقهبندی یافتهها و برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t تک نمونهای استفاده شد. همچنین در راستای تحلیلهای تکمیلی از معادلات ساختاری (SEM) برای مدلسازی روابط علی با تأکید بر نرمافزار لیزرل 2/9 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد تحلیلهای مدل یابی معادلات ساختاری، برازندگی مدل را با دادهها مورد حمایت قرار دادند، همچنین یافتهها بیانگر این بودند که بعد بالندگی حرفهای دانشکدههای تربیتبدنی کشور در حد مطلوب قرار دارد. در خصوص وضعیت موجود مؤلفه بالندگی حرفهای اعضای هیأت علمی، انتشارات علمی با میانگین 79/3 و زبان انگلیسی با میانگین 98/3 کمتر از میانگین است و بقیه عوامل بیشتر از میانگین میباشد.نتیجهگیری: نیاز به ایجاد و راهاندازی مرکزی منظم و رسمی تحت عنوان مرکز بالندگی در دانشگاهها حس میشود تا از این طریق و با استفاده از متخصصین در حوزه بالندگی و مدیریت منابع انسانی، بتوان بهطور اثربخش و منظم و برنامهریزیشده به اجرای برنامههای بالندگی اعضای هیأت علمی همت گماشت.