نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 استاد مدیریت ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 استادیار مدیریت ورزش، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
4 استادیار مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
چکیده
هدف: هدف پژوهش، تعیین تأثیر شایستگیهای محوری بر نوآوری سازمانهای ورزشی با بررسی نقش میانجی سرمایه فکری بود.
روششناسی: این پژوهش از نظر موضوع در حیطه مطالعات همبستگی و از نظر ماهیت، در حیطه پژوهشهای توصیفی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی و کمیته ملی المپیک بود (1200=N). با استفاده از جدول کرجسی مورگان، حجم نمونه 291 نفر تعیین شد که به روش تصادفی ساده نمونهگیری انجام گرفت. از چهار پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی، شایستگیهای محوری قاسمی و همکاران (2013)، سرمایه فکری بونتیس و همکاران (2000) و نوآوری سازمانی جیمنز و همکاران (2008) استفاده شد و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از نظرات 7 تن از اساتید مدیریت ورزشی تایید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با اجرای آزمایشی روی 30 نفر از اعضای جامعه پژوهش و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تائید و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS نسخه 26 و مدل معادلات ساختاری در نرمافزار Amos نسخه 24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین شایستگیهای محوری و نوآوری، شایستگیهای محوری و سرمایه فکری و بین سرمایه فکری و نوآوری در سازمانهای ورزشی کشور ارتباط معنیداری وجود دارد (0/001=Sig). همچنین شایستگیهای محوری بر نوآوری (0/001=Sig؛ 10/561=t) با ضریب مسیر (0/782=β)، سرمایه فکری بر نوآوری (0/001=Sig؛ 6/040=t) با ضریب مسیر (0/443=β) و شایستگیهای محوری بر سرمایه فکری (0/001= Sig؛ 8/573=t) با ضریب مسیر (0/572=β) در سازمانهای ورزشی اثر مثبت و معنیداری داشتند.
نتیجهگیری: مدیران سازمانهای ورزشی کشور به منظور ارتقای میزان نوآوری سازمان تحت امرشان، در استخدام کارکنان بر متغیرهای شایستگیهای محوری و ابعاد آن و نیز قابلیتهای نوآوری آنان تأکید ویژهای داشته باشند. همچنین، با ارتقای شایستگیهای کارکنان کنونی سازمانشان از طریق آموزشهای تخصصی، چرخش شغلی و ...، میزان نوآوری آنان را نیز ارتقاء بخشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Core Competencies on the Innovation of Sports Organizations by Examining the Mediating Role of Intellectual Capital
نویسندگان [English]
- Mehdi Mohebbinejad 1
- Gholamreza Shabani bahar 2
- Samira Aliabadi 3
- Mozaffar Yekta Yar 4
1 Department of Sports Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sanandaj branch
2 Professor of sports management at Allameh Tabatabai University
3 Assistant Professor of Sport Management, Department of Physical Education and Sport Sciences, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
4 Sports Management Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
چکیده [English]
Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of core competencies on the innovation of sports organizations by examining the mediating role of intellectual capital.
Methodology: In terms of subject, this research is in the field of correlation studies, in terms of nature, it is in the field of descriptive research. The statistical population of the research included managers and experts of the Ministry of Sports and Youth, sports federations and the National Olympic Committee (N=1200). According to the minimum sample required in the Morgan table, the sample size was determined to be 291 people, which was done by simple random sampling. Four demographic information questionnaires, Qasemi et al.'s core competencies questionnaire (2013), Bontis et al.'s (2000) intellectual capital questionnaire, and Jimenez et al.'s organizational innovation questionnaire (2008) were used. To confirm the formal and content validity of the questionnaire, the opinions of 7 sports management professors were used. The reliability of the questionnaire was also confirmed by conducting a test on 30 members of the research community and calculating Cronbach's alpha coefficient. For data analysis, descriptive and inferential statistics were used in SPSS version 26 and structural equation model in Amos software version 24.
Results: The results showed that there is a significant relationship between core competencies and innovation, core competencies and intellectual capital, and between intellectual capital and innovation in sports organizations in the country (Sig=0.001). Also, core competencies have a significant positive effect on innovation (Sig=0.001, t=10.561) with a path coefficient (β=0.782), intellectual capital on innovation (Sig=0.001, t=6.040) with a path coefficient (β=0.443), and core competencies have a significant positive effect on intellectual capital (Sig=0.001, t=8.573) with a path coefficient (β=0.572) in sports organizations.
Conclusion: In order to promote the innovation of their organization, the managers of the country's sports organizations have a special level in hiring employees based on their competence and facilities as well as their innovation capabilities. Also, by improving the competencies of organizational employees through specialized training, job rotation, etc., they also promote their innovation.
کلیدواژهها [English]
- Core Competencies
- Innovation
- Sports Organizations
- Intellectual Capital