نگین احمدی؛ میرحسن سیدعامری
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق شناسایی و تحلیل مهمترین شاخصهای برانگیزاننده هزینهکرد ورزشی(زمان و پول) در بین شهروندان ارومیه بود.روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و با ترکیبی از روشهای کمی با پرسشنامه و کیفی به شکل مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گرفته است و به لحاظ هدف، کاربردی بوده است. جامعه آماری تحقیق 156 نفر از اساتید هیئت علمی ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق شناسایی و تحلیل مهمترین شاخصهای برانگیزاننده هزینهکرد ورزشی(زمان و پول) در بین شهروندان ارومیه بود.روششناسی: روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و با ترکیبی از روشهای کمی با پرسشنامه و کیفی به شکل مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گرفته است و به لحاظ هدف، کاربردی بوده است. جامعه آماری تحقیق 156 نفر از اساتید هیئت علمی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور، مدیران، معاونین، کارشناسان و متخصصان صاحبنظر در زمینه تحقیق در اداره کل ورزش و جوانان و نیز اداره کل آموزش و پرورش، کارشناسان مطلع در اداره ورزش و جوانان شهرستان ارومیه و نهایتاً معلمان تربیتبدنی متخصص و مجرب در خصوص موضوع پژوهش بودند. نمونه آماری نیز براساس روش تمامشمار و غیرتصادفی هدفمند برآورد شد. روایی پرسشنامه محقق ساخته حاضر، توسط 10 نفر از اساتید کانون مرکزی تحقیق تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه نیز مقداری قابل قبول 84/. بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های کالموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تائیدی، تی تکنمونه ای، فریدمن و خیدو استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین شاخصهای اثرگذار در هزینه کرد ورزشی، عوامل درونفردی ( عوامل ذهنی-نگرشی، بهداشتی-سلامتی، شناختی-دانشی و برنامهریز-هدفگذاری) و عوامل برونفردی (عوامل فرهنگی-اجتماعی، حمایت اقتصادی، امکانات و تجهیزات، حقوقی-قانونی و نهایتاً رسانه و تبلیغات) است.نتیجهگیری: پیامد توجه و اهتمام به عوامل درونفردی و برونفردی، دربرگیرنده: گسترش سلامتی، ایجاد سبک زندگی فعال و سالم، بازگشت سرمایه و کاهش هزینه درمان و نهایتاً ارتقای مشارکت ورزشی شهروندان خواهد بود.
داود صالح نیا؛ میرحسن سیدعامری
چکیده
هدف: بهبود برند منابع انسانی و تصویر سازمانی ناشی از آن، کارکنان متعهد را شکل خواهد داد و نهایتا بهبود عملکرد سازمان، سهم بازار و جایگاه رقابتی را منجر خواهد شد. برند و شهرت منابع انسانی از جمله عوامل اصلی شکلدهی به مزیت های رقابتی پایدار برای سازمان ها میباشد. پژوهشگر در این تحقیق سعی داشته به تدوین مدل مدیریت برند منابع انسانی ...
بیشتر
هدف: بهبود برند منابع انسانی و تصویر سازمانی ناشی از آن، کارکنان متعهد را شکل خواهد داد و نهایتا بهبود عملکرد سازمان، سهم بازار و جایگاه رقابتی را منجر خواهد شد. برند و شهرت منابع انسانی از جمله عوامل اصلی شکلدهی به مزیت های رقابتی پایدار برای سازمان ها میباشد. پژوهشگر در این تحقیق سعی داشته به تدوین مدل مدیریت برند منابع انسانی در اماکن ورزشی شمالغرب کشور بپردازد.روششناسی: پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی محسوب میشود. روش تحقیق مورد نظر توصیفی از نوع مطالعات علی است که بصورت میدانی به مرحله اجرا درآمد. در پایان این مرحله مدل مدیریت برند منابع انسانی در اماکن ورزشی شمالغرب کشور کشور تدوین شد. جامعه آماری شامل 1267 مدیر و کارکنان اماکن ورزشی (سالن، مجموعه ورزشی، استخر، استادیوم و ...) استانهای آذربایجانشرقی، آذربایجان غربی و اردبیل میباشد. روش نمونهگیری این تحقیق تصادفی طبقهای بوده و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به تعداد 350 تعیین شد. در این تحقیق برای مدلسازی و بررسی آن از روش تحلیل مسیر استفاده شد. تجزیه و تحلیلها توسط نرم افزار SPSS صورت پذیرفت. همچنین برای مدلسازی مدیریت برند منابع انسانی در اماکن ورزشی شمال غرب کشور از معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش سیاست ها، و اقدامات ذیل بر شکل گیری برند منابع انسانی تاثیرگذار است: ارزش پیشنهادی استخدام، ارتباطات برند، برند کارکنان، برند سازمان و محصولات.نتیجهگیری: مدیران اماکن ورزشی برای بهبود وضعیت مدیریتی خود باید به مولفههای مدیریت منابع انسانی توجه نمایند.
محسن طیبی؛ امیر حسام رحیمی؛ میرحسن سیدعامری
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش فرهنگ در پیشگیری از شرطبندی در ورزش بود.روششناسی: روش انجام تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به روش میدانی اجرا شد. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ شامل متخصصین مرتبط با حوزههای فرهنگ و ورزش، (اساتید و دانشجویان دکتری در رشتههای تحصیلی علوم اجتماعی، تربیتی، فرهنگی، ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش فرهنگ در پیشگیری از شرطبندی در ورزش بود.روششناسی: روش انجام تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به روش میدانی اجرا شد. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ شامل متخصصین مرتبط با حوزههای فرهنگ و ورزش، (اساتید و دانشجویان دکتری در رشتههای تحصیلی علوم اجتماعی، تربیتی، فرهنگی، جامعهشناسی، روانشناسی، علوم ورزشی و علوم دینی) بودند که تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه تحقیق به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوی آن ضمن بررسی دقیق متون و ادبیات تحقیق، پس از نظرخواهی از اساتید و متخصصین تایید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (94/0) محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم) استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد مهمترین نقشهای فرهنگ در پیشگیری از شرطبندی به ترتیب شامل ارزشهای بنیادین (90/0)، جامعهپذیری و کنترل رفتار (89/0)، هویتبخشی (86/0)، ایجاد تغییر (82/0)، عوامل و شیوههای انگیزشی (78/0) و ایجاد ثبات اجتماعی (67/0) بودند.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت با داشتن فرهنگ غنی و گسترش آن در تمامی سطوح جامعه، میتوان از شرطبندی در ورزش پیشگیری نمود.
بهزاد احدی؛ میرحسن سیدعامری؛ مالک احمدی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی و نمونه پژوهش شامل 175 نفر معلم زن و مرد تربیتبدنی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر ارومیه است که بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی شهر ارومیه بر اساس وضعیت موجود و مطلوب است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی و نمونه پژوهش شامل 175 نفر معلم زن و مرد تربیتبدنی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر ارومیه است که بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با اعتبار و روایی مناسب (96/0) استفاده گردید.یافتهها: نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تی همبسته نشان داد که بین مؤلفههای مدیریت، رهبری، محیط یادگیری، نظارت و ارزشیابی، برنامهریزی و توسعه حرفهای در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت وجود دارد. در مؤلفه مسئولیتهای قانونی تفاوت معنی داری بین وضعیت موجود و مطلوب مشاهده نشد. در مولفه تدریس معلمان از مهارت لازم برخوردار بودند (05/0P<)نتیجهگیری: در کل نتایج بیانگر برخی تفاوتها در وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی شهر ارومیه است. پیشنهاد میشود مسئولین امر با استفاده از روشهای مؤثر آموزشی مانند برگزاری دورههای ضمن خدمت و کارگاههای آموزشی این اختلافها را کاهش دهند.
محسن وحدانی؛ مهرداد محرم زاده؛ میرحسن سید عامری
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 1-16
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل عوامل مؤثر بر تحلیل رفتگی شغلی و استراتژیهای مقابله با آن در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان ایران میباشد.روششناسی: تعداد 348 کارمند ادارات کل ورزش و جوانان از 7 استان ایران به صورت تصادفی انتخاب شدند .و سه پرسشنامه تحلیل رفتگی شغلی (مسلچ و جکسون، 1981) را با 22 گویه، 3 بعد تکمیل کردند. ضمنا پرسشنامه های محقق ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل عوامل مؤثر بر تحلیل رفتگی شغلی و استراتژیهای مقابله با آن در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان ایران میباشد.روششناسی: تعداد 348 کارمند ادارات کل ورزش و جوانان از 7 استان ایران به صورت تصادفی انتخاب شدند .و سه پرسشنامه تحلیل رفتگی شغلی (مسلچ و جکسون، 1981) را با 22 گویه، 3 بعد تکمیل کردند. ضمنا پرسشنامه های محقق ساخته منابع تحلیل رفتگی و استراتژی های مقابله با تحلیل رفتگی نیز هر کدام با 48 گویه منابع و استراتژی های مقابله با تحلیل رفتگی شغلی را ارزیابی می کردند. اطلاعات با استفاده از آزمون های کالموگروف-اسمیرنوف یک نمونه ای، تجزیه و تحلیل واریانس، و تحلیل عاملی در سطح معنی داری p≤0.05 تحلیل شد.یافتهها: یافته ها نشان داد که بین سطوح تحلیل رفتگی کارکنان ادارت کل ورزش و جوانان در استان های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که مولفه های فردی، سازمانی و اجتماعی به عنوان منابع تحلیل رفتگی شغلی شناخته شدند که میانگین استراتژی های مربوطه نیز بالاتر از میانگین فرضی بود.نتیجهگیری: فراهم کردن یک جو سازمانی مناسب ، ترویج حمایت کاری ، تفویض اختیار ، برقراری روابط اجتماعی و دوستانه و غیره از جمله راهکارهایی است که مدیران سازمان های ورزشی می توانند برای مقابله با تحلیل رفتگی کارکنان خود اتخاذ کنند.
محسن شیرمحمدزاده؛ سید محمد کاشف؛ میرحسن سیدعامری؛ ابوالفضل قاسم زاده
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 248-261
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندها و پیامدهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان ادارات ورزش و جوانان مبتنی بر مدلیابی معالات ساختاری بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش همه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای شمالغرب ایران بود (588 نفر) و از میان آنها 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندها و پیامدهای توانمندسازی روانشناختی کارکنان ادارات ورزش و جوانان مبتنی بر مدلیابی معالات ساختاری بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش همه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای شمالغرب ایران بود (588 نفر) و از میان آنها 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر (1997)، اعتماد سازمانی سید جوادین (1388)، رضایت شغلی برایفیلد و روتس (1951)، تعهد سازمانی مودی (1979)، سبک رهبری باردنز و متزکانس (2000) و فرهنگ سازمانی نانچیان (1998) جمعآوری شد. پس از بررسی پایائی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، اعتماد سازمانی، فرهنگ سازمانی و رهبری به عنوان پیشایند و تعهد سازمانی و رضایت شغلی به عنوان پیامد توانمندسازی روان شناختی مورد تاکید است. بیشترین میزان همبستگی معنیدار بین رهبری با فرهنگ و کمترین میزان بین فرهنگ و توانمندسازی مشاهده شد(05/0>P). همچنین در مورد پیامدهای توانمندسازی روانشناختی نیز مسیر علی بین توانمندسازی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی مثبت و معنیدار بود(05/0>P).نتیجهگیری: میتوان گفت افزایش در نمرات رهبری، فرهنگ و اعتماد همراه با افزایش در احساس توانمندسازی کارکنان و افزایش در نمرات توانمندسازی همراه با افزایش در میزان تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان بود. بنابراین، افراد با ادراک رهبری سازمانی، فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی بالا، احساس توانمندسازی بالایی را از خود در محیط کار نشان میدهند.
محمد مازیاری؛ سید محمد کاشف؛ میرحسن سید عامری
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 117-134
چکیده
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تحلیل کانونی رابطۀ حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان دوم و سوم متوسطه از مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی مدارس بوده است.روششناسی: این پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. 381 نفر از دانش آموزان کلاس های دوم و سوم مقطع متوسطۀ شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه ای، ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تحلیل کانونی رابطۀ حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان دوم و سوم متوسطه از مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی مدارس بوده است.روششناسی: این پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. 381 نفر از دانش آموزان کلاس های دوم و سوم مقطع متوسطۀ شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه ای، چندمرحله ای به عنوان نمونههای آماری انتخاب شدند و مقیاس رفتار بینفردی پلیتر و همکاران (2008) با پایایی (81/0=α) و پرسشنامۀ بی انگیزگی در تربیت بدنی شن و همکاران (2010) با پایایی (78/0=α) را پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی کانونی (بنیادی) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که حمایت از استقلال با ارزشمند نبودن فعالیتها (130/0=r؛ 05/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (166/0=r؛ 05/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد. حمایت از شایستگی با کمبود توانایی (135/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (133/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیتها (197/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (202/0=r؛ 01/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد و حمایت از تعلق با کمبود توانایی (110/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (108/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیتها (157/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (178/0=r؛ 01/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد. همچنین، تحلیل کانونی یک مجموعۀ معنیدار را بین حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان نشان داد که در آن، مجموعۀ حمایت اجتماعی 19 درصد از تغییرات مجموعۀ بیانگیزگی را تبیین میکند.نتیجهگیری: دبیران تربیتبدنی که محیط حمایتی برای دانشآموزان فراهم کنند، میتوانند بر بیانگیزگی دانشآموزان تاثیر بگذارند و مشارکت آنان را در فعالیتهای تربیتبدنی افزایش دهند.واژههای کلیدی: انگیزش، حمایت اجتماعی، تربیتبدنی، تحلیل کانونی.
مهرداد محرمزاده؛ میرحسن سیدعامری؛ محمد امین صیادی؛ میترا محمدی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 31-45
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی مهمترین شاخصهای موثر در توسعۀ بازاریابی گردشگری ورزشی در استان آذربایجانغربی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفیتحلیلی بوده و با توجه به نوع تحقیق بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل کارشناسان ورزش سازمان گردشگری و میراث فرهنگی (24 نفر) و کارشناسان ورزش ادارۀ ورزش و جوانان ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی مهمترین شاخصهای موثر در توسعۀ بازاریابی گردشگری ورزشی در استان آذربایجانغربی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفیتحلیلی بوده و با توجه به نوع تحقیق بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل کارشناسان ورزش سازمان گردشگری و میراث فرهنگی (24 نفر) و کارشناسان ورزش ادارۀ ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی (50 نفر) بود، از اینرو نمونۀ پژوهش بهصورت تمامشمار و غیرتصادفی هدفمند (74N=n=) انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ شاخصهای بازاریابی بیدختی و نظری (1388) با پایایی 82% بوده که براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت تنظیم شده است. روایی پرسشنامه نیز با استفاده از نظر متخصصان مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. دادهها به وسیلۀ آزمونهای آماری t تکنمونهای و فریدمن در سطح معنیداری (p