نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه
2
استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: بهبود برند منابع انسانی و تصویر سازمانی ناشی از آن، کارکنان متعهد را شکل خواهد داد و نهایتا بهبود عملکرد سازمان، سهم بازار و جایگاه رقابتی را منجر خواهد شد. برند و شهرت منابع انسانی از جمله عوامل اصلی شکلدهی به مزیت های رقابتی پایدار برای سازمان ها میباشد. پژوهشگر در این تحقیق سعی داشته به تدوین مدل مدیریت برند منابع انسانی در اماکن ورزشی شمالغرب کشور بپردازد.
روششناسی: پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی محسوب میشود. روش تحقیق مورد نظر توصیفی از نوع مطالعات علی است که بصورت میدانی به مرحله اجرا درآمد. در پایان این مرحله مدل مدیریت برند منابع انسانی در اماکن ورزشی شمالغرب کشور کشور تدوین شد. جامعه آماری شامل 1267 مدیر و کارکنان اماکن ورزشی (سالن، مجموعه ورزشی، استخر، استادیوم و ...) استانهای آذربایجانشرقی، آذربایجان غربی و اردبیل میباشد. روش نمونهگیری این تحقیق تصادفی طبقهای بوده و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به تعداد 350 تعیین شد. در این تحقیق برای مدلسازی و بررسی آن از روش تحلیل مسیر استفاده شد. تجزیه و تحلیلها توسط نرم افزار SPSS صورت پذیرفت. همچنین برای مدلسازی مدیریت برند منابع انسانی در اماکن ورزشی شمال غرب کشور از معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش سیاست ها، و اقدامات ذیل بر شکل گیری برند منابع انسانی تاثیرگذار است: ارزش پیشنهادی استخدام، ارتباطات برند، برند کارکنان، برند سازمان و محصولات.
نتیجهگیری: مدیران اماکن ورزشی برای بهبود وضعیت مدیریتی خود باید به مولفههای مدیریت منابع انسانی توجه نمایند.
- A human brand: Brand anthropomorphism unraveled. Business Horizons, Available online at www.sciencedirect.com https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.01.003.
- Barrow, S., & Mosley, R. (2005, 2010); the employer brand: Bringing the best of brandmanagement to people at work. New York: John Wiley & Sons.
- Batt, R. (2002). Managing customer services: Human resource practices, quit rates, and sales growth. Academy of Management Journal, 45: 587-597.
- Chuang, C. H., & Liao, H. (2010). Strategic human resource management in service context: Taking care of business by taking care of employees and customers. Personnel Psychology, 63: 153-196.
- Clyne, P. (2001), an easy guide to Factor analysis. Translated by Sadrosadat, J. Minaie, and A. Tehran. SAMT Pub. [Persian].
- Gull, S., & Mubeen Ashraf, S. (2012). The impact of internal branding on service employee’s quality commitment - study on education sector of Pakistan. International Journal of Business & Social Science, 3(14), 302–311.
- Katou, A. A., & Budhwar, P. S. (2010). Causal relationship between HRM policies and organisational performance: Evidence from the Greek manufacturing sector. European Management Journal, 28(1), 25-39.
- Milkovich, G.T., & Newman, J.M. (2008); Compensation. New York: McGraw-Hill/Irwin.
- Minchington, B. (2006); your employer brand. Torrensville: Hyde Park Press.
- Minchington, B. (2010); the employer brand manager’s handbook: Torrensville: Collective Learning.
- Moroko, L., & Uncles, M. (2009); Employer branding and market segmentation. Retrieved October 05, 2010, http//www.palgrave-journals.com/bm/journal/v17/n3/.../bm200910a.html
- Mortensen, R.M. (2010); Employer branding & talent relationship management. Unpublished Master’s thesis, Aarhus School of Business, Aarhus University, Denmark.
- Okoli, Chitu and Pawlowski, S. (2004) The. Delphi method as a research too: an. example, design considerations and. applications, Information & Management, 42, 1, 15-29.
- Park, H. J., Mitsuhashi, H., Fey, C. F., & Björkman, I. (2003). The effect of human resource management practices on Japanese MNC subsidiary performance: a partial mediating model. The International Journal of Human Resource Management, 14(8), 1391-1406.
- Portal, S.; Abratt, R and Bendixen, M. (2018). Building
- Punjaisri, K.,Wilson, A.,& Evanschitzky,H.(2014).Exploring the influences of internalbranding on employees' brand promise delivery: Implications for strengthening customer-brand relationships. Journal ofRelationship Marketing,7(4),407–424
- Purcell, J. and Hutchinson, S. (2007) Front-line managers as agents in the HRM-performance causal chain: Theory, analysis and evidence. Human Resource Management Journal 17(1), 3–20.
- Rashidi, E and Farajpour Khanaposhtani, Gh (2017). An investigation of the factors effective in human resources branding and its effect on the reputation and brand of insurance industry. International Journal of Organizational Leadership 6(2017) 308-322
- Salarzehi, H. Mobaraki, M. Moradzadeh, A. (2016). The role of mediator of organizational identity in the relationship between branding and the tendency to job leave. Brand Management journal. No.5 pp.97-118. [Persian].
- Sehat, S. Mazlumi, N. Fakhim Mohammadpor, H. (2015). The relationship between innovation and competitive advantage in Insurance companies. The insurance research journal. Vol.30 (2).pp1-34. [Persian].
- Speak, Karl D., & Gilamn Hanson (2008); Brand inside Meets Brand Outside,” Design management Review. Vol 21, No 4.
- Strauss, A., & Corbin, J. (1998), Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques (2nd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
- Wilden, R.M., Gudergan, S., & Lings, I.N. (2010); Employer branding: Strategic implications for staff recruitment. Journal of Marketing Management, 26(1), 56–73.
- Zucker, R. (2003); ‘More than a name change – internal branding at Pearl’, Strategic Communication Management, vol. 6, no. 4, June/July, pp. 4–7.