علی افروزه؛ سید نصراله سجادی؛ مهرزاد حمیدی؛ رسول صادقی
چکیده
هدف:هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مشارکت پناهندگان افغانستانی در ورزش بود. روششناسی: روش پژوهش در این تحقیق کیفی بود؛ همچنین با توجه به ماهیت تحقیق، رویکرد نظریه زمینهای برای این مطالعه انتخاب گردید. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوگه برفی و با رویکرد نمونهگیری همگون و در عین حال با رعایت حداکثر ...
بیشتر
هدف:هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مشارکت پناهندگان افغانستانی در ورزش بود. روششناسی: روش پژوهش در این تحقیق کیفی بود؛ همچنین با توجه به ماهیت تحقیق، رویکرد نظریه زمینهای برای این مطالعه انتخاب گردید. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوگه برفی و با رویکرد نمونهگیری همگون و در عین حال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری انتخاب شدند. بر این اساس، ۱۸ نفر از ورزشکاران، مربیان افغانستانی و متخصصان این حوزه به عنوان نمونه در این تحقیق در نظر گرفته شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کیفی، از تاکتیک تحلیل محتوای پنهان استفاده گردید. ابزار جمع آوری دادههای پژوهش نیز مصاحبه بود. پس از پیاده سازی، کدگذاریها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. یافتهها: پس از شناسایی کدهای اولیه و دسته-بندی آنان، ۷۳ مقوله فرعی و ۲۷ مقوله اصلی پدید آمد. مقولاتی از قبیل پذیرش در جامعه و وضعیت سلامتی در طبقه علی، سبک زندگی و وضعیت مدیریتی در طبقه زمینهای، اقتصادی و فرهنگی در طبقه مداخلهگر، تغییر نگرش و اصلاح قانون در طبقه راهبردها و موقلاتی از قبیل توسه سرمایه اجتماعی و توسعه فرهنگی در پیامدها قرار گرفت. نتیجهگیری: به نظر میرسد مسیر توسعه مشارکت ورزشی پناهندگان از مسیر قانون میگذرد، در صورتی که قوانین اصلاح شود و محدودیتها کاهش یابد، دسترسی به فضاهای ورزشی و اجتماعات ورزشی افزایش خواهد یافت، آزادی برای انتخاب نوع و نحوه ورزش شکل خواهد گرفت و توسعهی مشارکت تسهیل خواهد شد.
زلیخا علیزاده؛ مهرزاد حمیدی؛ سید احسان امیرحسینی
چکیده
هدف پژوهش، طراحی مدل مدیریت عملکرد فدارسیون اسکی ایران با تلفیق رویکردهای BSC و ISM بود. روش شناسی: این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است و داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کمّی، شامل مسئولان و کارکنان فدراسیون اسکی، سرپرستان و مربیان تیم های ملی و رؤسا و نواب رئیس هیات های اسکی استان ...
بیشتر
هدف پژوهش، طراحی مدل مدیریت عملکرد فدارسیون اسکی ایران با تلفیق رویکردهای BSC و ISM بود. روش شناسی: این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است و داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کمّی، شامل مسئولان و کارکنان فدراسیون اسکی، سرپرستان و مربیان تیم های ملی و رؤسا و نواب رئیس هیات های اسکی استان ها، برابر با 82 نفر و در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان بودند. به دلیل محدود بودن اعضا، جامعه با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه به تایید رسید و پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ، تأیید شد (96/0=α). برای طراحی مدل از روش های ISM و BSC استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که برای توسعه مدیریت عملکرد فدراسیون اسکی، 12 بُعد و 40 مؤلفه وجود دارد و ابعاد در هفت سطح و چهار منظر رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی، مشتری و مالی قرار گرفتند. ابعادِ استقرار نظام رشد آفرین و انگیزشی و دوره های آموزش مربیگری، داوری و مدیریت در سطح زیربنایی قرار گرفتند.نتیجه گیری: می توان گفت که توسعه دوره های آموزشی و اقدامات انگیزشی، تسهیل گر دستیابی به دیگر ابعاد مدیریت عملکرد و بهبود عملکرد فدراسیون اسکی خواهد شد.
محمد مازیاری؛ مهرزاد حمیدی؛ محمد خبیری؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال از طریق نقش واسطهای ریسک ادراکشده بود.روششناسی: جامعۀ آماری شامل تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر دورۀ شانزدهم بود که 365 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش احساس اجتماع ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال از طریق نقش واسطهای ریسک ادراکشده بود.روششناسی: جامعۀ آماری شامل تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر دورۀ شانزدهم بود که 365 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش احساس اجتماع برند از پرسشنامۀ هدلند (2011)، با پایایی 96/0 α= و برای سنجش حضور، مصرف رسانهای و ریسک ادراکشده از پرسشنامههای محقق ساخته (به ترتیب؛ با پایایی70/0α=، 82/0 α= و 91/0α=) استفاده شد. همچنین، روایی صوری پرسشنامهها توسط اساتید مدیریت ورزشی تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که احساس اجتماع برند بر حضور تماشاگران در ورزشگاه و مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد و بر ریسک ادراکشده تأثیر منفی و معنیدار دارد. همچنین، ریسک ادراکشده بر حضور تماشاگران در ورزشگاه تأثیر منفی و معنیدار دارد و بر مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد. به علاوه، نتایج غیرمستقیم نشان داد که ریسک ادراکشده بین احساس اجتماع برند و حضور تماشاگران در ورزشگاه دارای نقش واسطهای است.نتیجهگیری: برای افزایش حضور تماشاگران در ورزشگاه، لازم است اجتماع هواداران تقویت شود و عواملی که باعث ادراک ریسک بیشتر میشوند، مورد توجه قرار گیرند.
افشین ملایی سفیددشتی؛ مهرزاد حمیدی؛ حسین رجبی؛ محمد مهدی ذوالفقارزاده
چکیده
هدف: هدف کلی این پژوهش، تدوین سناریوها، راهبردها و سیاست های نوین مبتنی بر آینده های ورزش قهرمانی کشور می باشد.روششناسی: روش تحقیق این پژوهش آیندهنگاری با تاکید بر روش تحلیل تاثیر متقابل و سناریونویسی است. نمونه گیری بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و تعداد نمونه برابر شانزده نفر بود. از نرم افزار میکمک برای تحلیل اثرات متقابل استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف کلی این پژوهش، تدوین سناریوها، راهبردها و سیاست های نوین مبتنی بر آینده های ورزش قهرمانی کشور می باشد.روششناسی: روش تحقیق این پژوهش آیندهنگاری با تاکید بر روش تحلیل تاثیر متقابل و سناریونویسی است. نمونه گیری بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و تعداد نمونه برابر شانزده نفر بود. از نرم افزار میکمک برای تحلیل اثرات متقابل استفاده شد.یافته ها: نیروهای پیشران تاثیرگذار با بررسی پیشینه تحقیق و مصاحبه با پنل خبرگان استخراج شد. میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هر یک از آنها در مصاحبه های پنل خبرگان به دست آمد. نهایتاً، سه پیشران کلیدی ثبات مدیریت و نظام شایستهسالاری، استراتژی ملی برای میزبانی رویدادهای بزرگ و نگاه ویژه حاکمیت به ورزش بانوان ارائه، سناریوها تدوین و آینده های ممکن ترسیم گردید.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق می تواند چشم اندازی متفاوت پیش روی مدیران ورزش در بخش قهرمانی قرار دهد. ثبات در دوره تصدی مدیریتی، فرصت لازم را برای اجرای برنامه ها فراهم میکند؛ شایسته سالاری در انتخاب منابع انسانی، اهرمهای اجرایی را برای مدیر فراهم می کند؛ میزبانی رویداد باعث توسعه زیرساختها و توجه مسئولین به ورزش میشود؛ نهایتا، با توجه به اهمیت جهانی رشد ورزش زنان، باید به پتانسیل زنان در ورزش توجه کرد.
سمیرا فیضی؛ مهرزاد حمیدی؛ سید محمد حسین رضوی؛ رضا اندام
چکیده
هدف: یکی از روشهای اصلی تأمین منابع و هزینهها توسط باشگاههای حرفهای جهان، فروش بلیت است؛ به طوریکه فروش بلیت، رگ حیات هر لیگ ورزشی است. از اینرو، هدف از این مطالعه، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال ...
بیشتر
هدف: یکی از روشهای اصلی تأمین منابع و هزینهها توسط باشگاههای حرفهای جهان، فروش بلیت است؛ به طوریکه فروش بلیت، رگ حیات هر لیگ ورزشی است. از اینرو، هدف از این مطالعه، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال در لیگ برتر فوتبال کشور در فصل 95 ـ 94 بودند که حجم نمونه (324n=) بر اساس روش تحلیل عاملی دو تا ده برابر تعداد گویهها انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن را 15 نفر از اساتید صاحبنظر دانشگاهی تأیید کردند. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (9/0=α) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بکار رفت.یافتهها: بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی 33 گویه پژوهش در خصوص عوامل مؤثر بر بلیت فروشی در هشت حیطه "تسهیلات، فرهنگی ـ اجتماعی، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، فناوری و برنامهریزی" دستهبندی شدند. همچنین بر اساس مدل تأییدی، عوامل فرهنگی ـ اجتماعی، بازاریابی، فناوری، مدیریتی، اقتصادی، برنامهریزی، جذابیت و تسهیلات، به ترتیب دارای بیشترین تأثیر در بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بودند.نتیجهگیری: بنابراین باشگاهها و سازمان لیگ، برای فروش بهتر بلیت و افزایش درآمد خود باید به عوامل مؤثر بر بلیت فروشی، شامل، تسهیلات، فرهنگی ـ اجتماعی، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، فناوری و برنامهریزی توجه بیشتری مبذول نمایند.
سیداحمد نژادسجادی؛ مهرزاد حمیدی؛ محسن ارسلان
چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر، اولویتبندی استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری تهران با استفاده از مدل AHP بود.روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران ورزش شهرداریها و اعضای شورای راهبردی سازمان ورزش شهرداری تهران بودند (145N=). تعداد 60 نفر از این افراد به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت روشنتر شدن مسیر ...
بیشتر
هدف: هدف از مطالعه حاضر، اولویتبندی استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری تهران با استفاده از مدل AHP بود.روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران ورزش شهرداریها و اعضای شورای راهبردی سازمان ورزش شهرداری تهران بودند (145N=). تعداد 60 نفر از این افراد به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت روشنتر شدن مسیر تحقیق، شاخصهای اولیه تحقیق از الگوی اجرایی استراتژیهای سازمان ورزش شهر تهران استخراج و با جمعبندی نظرات نمونه آماری، شاخصهای نهایی تدوین گردید. پرسشنامه نهایی در اختیار نمونه قرار داده شد و برای تلفیق دیدگاهها، تعیین اولویت، وزندهی معیارها و زیرمعیارها، از مدل AHP استفاده گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که در اولویتبندی کلی مناظر و استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری، منظر مالی و منظر فرآیند داخلی به ترتیب بالاترین و پایینترین اولویت را به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: به نظر میرسد که سازمان ورزش شهرداری میتواند در افق تعیین شده از نظر مالی روی پای خود بایستد. همچنین از نظر منظر داخلی در شرایط قابل قبولی است و میتواند با داشتههای فعلی خود، برای تحقق اهدافش تا افق تعیین شده انجام وظیفه نماید
زهرا بیگمی؛ مهرزاد حمیدی؛ سید نصرالله سجادی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی ساختاری سیاستهای مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری، کارشناسان وزارت ورزش و جوانان(466 نفر) بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی ـ مورگان 214 نفر بود. اما به جهت پیش فرضهای لازم روشهای آماری، پرسشنامه ها بین 320 نفر توزیع ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی ساختاری سیاستهای مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری، کارشناسان وزارت ورزش و جوانان(466 نفر) بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی ـ مورگان 214 نفر بود. اما به جهت پیش فرضهای لازم روشهای آماری، پرسشنامه ها بین 320 نفر توزیع گردید. از312 پرسشنامه مرجوع، 294پرسشنامۀ قابل استفاده، بعنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه اطلاعات فردی، سیاستهای مدیریت منابع انسانی، کارایی سازمانی پین پریانگ و سینگ سای(2012) و اثربخشی سازمانی هسو(2002) بود. از تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی با چرخش متعامد، برای شناسایی عوامل متغیرهای تحقیق و روایی ساختاری ابزار استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمونهای KMO وکرویت بارتلت، همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و برای ارایه مدل معادلات ساختاری، از نرم افزارهای SPSS و لیزرل استفاده شد.یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی پنج عامل برای سیاستهای مدیریت منابع انسانی و دو عامل برای عملکرد سازمانی شناسایی نمود که به ترتیب 61 و 44 درصد واریانس کل را تبیین می نمودند. ضریب همبستگی چندگانه (مولتیپل رگرسیون) بین ابعاد سیاستهای مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی در سطح اطمینان 99 درصد، معنی دار و حدود 51 درصد تغییرات عملکرد سازمانی متأثر از مؤلفههای سیاستهای مدیریت منابع انسانی بود. مدل تحقیق نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود. تحلیل مسیر نشان داد سیاستهای مدیریت منابع انسانی دارای ضریب اثر 61/0 بر عملکرد سازمانی می باشد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج، سیاستهای مدیریت منابع انسانی و ابعاد آن، قدرت تبیین اثربخشی و کارایی سازمانی را دارا می باشند و در سیاستگذاری های منابع انسانی باید مورد توجه مدیران قرار گیرند.
سید احمد نژاد سجادی؛ مهرزاد حمیدی؛ محسن ارسلان
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 103-116
چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر، اولویتبندی استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری تهران با استفاده از مدل AHP بود. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران سازمان ورزش شهرداریها و اعضای شورای راهبردی سازمان ورزش شهرداری تهران بودند (145N=). تعداد 60 نفر از این افراد به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت روشنتر شدن ...
بیشتر
هدف: هدف از مطالعه حاضر، اولویتبندی استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری تهران با استفاده از مدل AHP بود. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران سازمان ورزش شهرداریها و اعضای شورای راهبردی سازمان ورزش شهرداری تهران بودند (145N=). تعداد 60 نفر از این افراد به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت روشنتر شدن مسیر تحقیق، شاخصهای اولیه تحقیق، از رساله دکتری نژاد سجادی(1391) استخراج، و با جمعبندی نظرات نمونه آماری، شاخصهای نهایی تدوین گردید. پرسشنامه نهایی در اختیار نمونه قرار داده شد و برای تلفیق دیدگاهها، تعیین اولویت، وزندهی معیارها و زیر معیارها، از مدل AHP استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که در اولویتبندی کلی مناظر و استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری، منظر مالی و منظر فرآیند داخلی به ترتیب بالاترین و پایینترین اولویت را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: به نظر میرسد که ورزش شهروندی بایستی در افق تعیینشده از نظر مالی روی پای خود بایستد،(به عنوان اولین اولویت) و از نظر منظر داخلی در شرایط قابل قبولی است و میتواند با داشتههای فعلی خود، برای تحقق اهدافش تا افق تعیینشده انجاموظیفه نماید.(آخرین اولویت).
مهرزاد حمیدی؛ رضا محمدکاظمی؛ حیدر سلیمانی گتابی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، ، صفحه 55-64
چکیده
چکیدههدف: این تحقیق با هدف شناسایی و بررسی زمینههای نوآوری در صنعت فوتبال در حوزۀ داوری اجرا شد و نوآوریهای تکنولوژیک در حوزۀ داوری فوتبال برای اجرای بهینۀ مسابقات شناسایی شد. تحولات، تغییرات تکنولوژی و نوآوریهایی که در صنعت فوتبال صورت گرفته، بر ضرورت و اهمیت انجام این تحقیق افزوده است.روششناسی: این تحقیق از نظر هدف از نوع ...
بیشتر
چکیدههدف: این تحقیق با هدف شناسایی و بررسی زمینههای نوآوری در صنعت فوتبال در حوزۀ داوری اجرا شد و نوآوریهای تکنولوژیک در حوزۀ داوری فوتبال برای اجرای بهینۀ مسابقات شناسایی شد. تحولات، تغییرات تکنولوژی و نوآوریهایی که در صنعت فوتبال صورت گرفته، بر ضرورت و اهمیت انجام این تحقیق افزوده است.روششناسی: این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش، تحقیق کیفی کمّی (آمیخته) است. جامعۀ آماری این پژوهش نود نفر از داوران و کمکداوران ملّی و بینالمللی و ناظران داوری فوتبال بودند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و قضاوتی بود و نمونهها شامل نخبگان داوری فوتبال بودند (73 نفر).یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد نخبگان داوری فوتبال، استفاده از فناوریهای جدید را در امر قضاوت مهم قلمداد میکنند و مایل هستند با بهرهگیری از تکنولوژی جدید، استانداردهای داوری افزایش یابد و موجب بهبود و توسعۀ داوری شود.نتیجهگیری: بهکارگیری فناوریهای نو تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر عملکرد داوران خواهد گذاشت.واژههای کلیدی: نوآوری، صنعت فوتبال، نوآوری تکنولوژیک، داوری فوتبال.
اسفندیار خسرویزاده؛ مهرزاد حمیدی؛ جهانگیر یدالهی؛ محمّد خبیری
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 11-25
چکیده
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تدوین راهبردهای کمیته ملی المپیک ایران است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان کمیته ملی المپیک، نخبگان ورزشی و مدیریتی و اعضای شورای راهبردی است (147 نفر) که بر اساس جدول مورگان، هشتاد نفر از مدیران و کارکنان، بیست نفر از نخبگان و تمامی اعضای شورای راهبردی (ده نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تدوین راهبردهای کمیته ملی المپیک ایران است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان کمیته ملی المپیک، نخبگان ورزشی و مدیریتی و اعضای شورای راهبردی است (147 نفر) که بر اساس جدول مورگان، هشتاد نفر از مدیران و کارکنان، بیست نفر از نخبگان و تمامی اعضای شورای راهبردی (ده نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از نظرسنجی و جلسات راهبردی استفاده شد. در بخش نظرسنجی از فرمهای تعیین موقعیت راهبردی و تدوین راهبردها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون فریدمن و تحلیل SWOT استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که موقعیت راهبردی کمیته ملی المپیک در منطقه SO قرار دارد. با وجود این، تمامی سیزده راهبرد تدوینشده برای تحقق رسالت و اهداف بلندمدت آن انتخاب شدند.نتیجه گیری: بنابراین کمیته ملی المپیک برای تحقق اهداف باید بتواند از قوتها و فرصتهای خود بهخوبی استفاده کند.واژههای کلیدی: تحلیل SWOT، راهبرد، کمیته ملی المپیک.
مهرزاد حمیدی؛ ژاله معماری؛ محمّد اصغریجعفرآبادی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 55-74
چکیده
چکیدههدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل تاییدی و ارائه مقیاس انتخاب مربیان ملی کشور بوده است.روش شناسی: روش انجام پژوهش توصیفی پیمایشی است. این مقیاس که برای انتخاب مربیان ملی کشور طراحی شده، از طریق گردآوری فهرستی از متغیرهای اثرگذار بر انتخاب مربیان و انجام یک مطالعه تاییدی تهیه شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای با 25 سوال بستهپاسخ ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل تاییدی و ارائه مقیاس انتخاب مربیان ملی کشور بوده است.روش شناسی: روش انجام پژوهش توصیفی پیمایشی است. این مقیاس که برای انتخاب مربیان ملی کشور طراحی شده، از طریق گردآوری فهرستی از متغیرهای اثرگذار بر انتخاب مربیان و انجام یک مطالعه تاییدی تهیه شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای با 25 سوال بستهپاسخ بود که استادان دانشگاه روایی آن را تایید کردند و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ معادل 968/0تعیین شد (01/0p<). پرسشنامه در اختیار 450 نفر شامل ورزشکاران نخبه، مربیان و مدیران با تجربه در ورزش قهرمانی، کارشناسان و اساتید به عنوان نمونه پژوهش قرار گرفت و در نهایت 407 پرسشنامه تکمیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مقیاس انتخاب مربیان ملی کشور متشکل از چهار عامل بوده است. در هر یک از عاملها، متغیرهای تبیینکننده هر عامل و بارهای عاملی هر متغیر، همچنین مهمترین عاملها و نیز مهمترین نقاط قابل دستکاری برای مدیران برای اثرگذاری در هر عامل، شناسایی و تعیین شدند. همچنین مدل تاییدی و مدل تحلیل مسیری این ابعاد به دست آمد. شاخصهای برازش بهدست آمده اعتبار مدل را تایید کردند. در نتیجه مدل به سطح مطلوبی از برازش دست یافت و براساس یک مطالعه تاییدی ساختار حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تایید شد. براساس این مدل، معیارهای انتخاب مربیان ملی کشور عبارتاند از: مهارتهای رهبری شامل مهارتهای ارتباطی و مهارتهای ویژه و مهارتهای فنی شامل سوابق فنی و توان عملیاتی. همچنین براساس مدل تحلیل مسیری، دو عامل مهارتهای رهبری و مهارتهای فنیِ مربیان همبستگی دوسویهای به میزان 92/0 با یکدیگر دارند.نتیجه گیری: همبستگی بالای مهارت های رهبری و فنی نشان می دهد که اگر مربی در یکی از این مهارت ها ضعیف بود، می تواند روی مهارت دیگر سرمایه گذاری کند و آن را توسعه دهد. در ضمن، با توجه به تشابه مدل اکتشافی این پژوهش با مدل لین و جسک (1996) می توان از آن برای انتخاب مربیان ملی استفاده کرد.واژههای کلیدی: مهارت های فنی، مهارت های ارتباطی، مهارت های رهبری.