زهرا سهرابی؛ مهرداد محرم زاده؛ رسول نظری
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی پیشرانها و عدم قطعیت های بحرانی باشگاه های حرفه ای ایران از طریق تحلیل ماتریس متقاطع بود.روش شناسی: پژوهش حاضر دارای پارادایم پستمدرن و رویکرد تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) و روش نمونهگیری انتخاب مشارکتکنندگان، هدفمند و گلوله برفی بوده است. تجزیهوتحلیل پژوهش، با تحلیل محتوای 20 مصاحبه عمیق، تعداد کد باز ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه شناسایی پیشرانها و عدم قطعیت های بحرانی باشگاه های حرفه ای ایران از طریق تحلیل ماتریس متقاطع بود.روش شناسی: پژوهش حاضر دارای پارادایم پستمدرن و رویکرد تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) و روش نمونهگیری انتخاب مشارکتکنندگان، هدفمند و گلوله برفی بوده است. تجزیهوتحلیل پژوهش، با تحلیل محتوای 20 مصاحبه عمیق، تعداد کد باز در 114 شاخص تجمیع و دستهبندی گردید، شاخصها در قالب فهرستی از سؤالات بسته، بین 10 نفر از خبرگان با بهرهگیری از تکنیک دلفی به اشتراک گذاشته شد در و پس از سه دور مصاحبه دلفی و رسیدن به توافق گروهی، 20 عامل موثر بر باشگاه ها شناسایی گردید؛ سپس عوامل استخراج شده با تحلیل اثرات متقابل و استفاده از نرمافزار میکمک مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد و در نهایت نتایج بیانگر شناسایی تعداد 20 عامل کلیدی و راهبردی بوده است. با آیندهنگاری حول عوامل شناساییشده، گرایش به سمت آینده مطلوب باشگاه های حرفه ای ایران افزایش خواهد یافت و با تدوین راهبردهای مطلوب حول این عوامل، رسیدن به تعالی و مطلوبیت ورزش حرفه ای در راستای نهادینهکردن این مهم در ایران تضمین خواهد شد.نتیجهگیری: هسته اصلی باشگاه های حرفه ای ایران را باشگاه های ورزشی تشکیل می دهند، پیشران های موثر بر باشگاه های حرفه ای ورزش ایران شامل پیشران های فردی، مدیریتی، حقوقی و قانونی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، محیطی کالبدی و سیاسی و مهمترین عدم قطعیت شامل فنآوری و شرایط اقلیمی می باشد.
مدیریت و توسعه ورزش
رسول نظری؛ جواد شهولی کوه شوری؛ محسن سالاری
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف کشف آیندههای پیشروی ورزش استان فارس و تدوین سناریوهای آن برای 20 سال آینده و ارائه استراتژی انجام شده است.روششناسی: مشارکتکنندگان پژوهش حاضر شامل 30 نفر از ذینفعان داخلی و خارجی ورزش استان فارس بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری داده ها با مصاحبه صورت گرفت. برای طراحی سناریوها از روش ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف کشف آیندههای پیشروی ورزش استان فارس و تدوین سناریوهای آن برای 20 سال آینده و ارائه استراتژی انجام شده است.روششناسی: مشارکتکنندگان پژوهش حاضر شامل 30 نفر از ذینفعان داخلی و خارجی ورزش استان فارس بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری داده ها با مصاحبه صورت گرفت. برای طراحی سناریوها از روش تحلیل روند ها و عدمقطعیتها استفاده گردید. ابتدا، محدودۀ پروژه مشخص، سپس عوامل اصلی توسعه و نقاط کور با بازخورد 360 درجه شناسایی گردید. پس از آن، دو عدم قطعیت کلیدی به عنوان پایه طراحی سناریوها تدوین شد. در گام بعد تعریف تفصیلی و کامل چهار سناریو ممکن صورت پذیرفت. در مرحلۀ پنجم یک استراتژی کلی بر اساس سناریوها ارائه گردید. استفاده از ماتریس های راهبردی و سیستم اطلاعات جغرافیایی ارائة مدل به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. یافتهها: یافته ها نشان داد، توزیع غیرمتوازنی از زیرساخت های سخت افزاری ورزشی وجود دارد. مهمترین هدف ارتقای همگرایی و هماهنگی بین بخشی می باشد. تعمیق نگرش آمایشی برای برقراری توازن در فاکتورهای آمایشی، هم افزایی فعالیتهای ورزشی می تواند به عنوان مهمترین استراتژی های بخش ورزش در نظر گرفته شود.نتیجهگیری: به طور کلی 23 عامل اصلی راهبردی برای توسعه ورزش استان فارس بدست آمد که در نهایت منجر به تولید دو عدمقطعیت کلیدی "خصوصی سازی بر مبنای دسترسی حداکثری نسبت به اهداف (ورزش همگانی و قهرمانی) با رویکرد بهره ورانه"و " توسعه گردشگری ورزشی" شد که اساس چهار سناریو اصلی توسعه راهبردی ورزش استان فارس گردیدند.
مدیریت و توسعه ورزش
جواد مرادی چالشتری؛ رسول نظری
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه ارائه الگوی تجاریسازی صنعت فوتبال ایران مبتنی بر توسعه و عملکرد پایدار است.روششناسی: با توجه به ماهیت اکتشافی پژوهش، از روش پژوهش کیفی برای ارائه مدلی مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شد. بدین منظور مصاحبه نیمهساختاریافته با 28 نفر از خبرگان صورت پذیرفت. با توجه به استفاده از روش دادهبنیاد چارمز، نمونة پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه ارائه الگوی تجاریسازی صنعت فوتبال ایران مبتنی بر توسعه و عملکرد پایدار است.روششناسی: با توجه به ماهیت اکتشافی پژوهش، از روش پژوهش کیفی برای ارائه مدلی مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شد. بدین منظور مصاحبه نیمهساختاریافته با 28 نفر از خبرگان صورت پذیرفت. با توجه به استفاده از روش دادهبنیاد چارمز، نمونة پژوهش به صورت ترکیبی از روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی انتخاب شد. تجزیه و تحلیل دادهها همزمان با پیادهسازی مصاحبهها صورت پذیرفت.یافتهها: نتایج نشان داد صنعت فوتبال ایران به دلیل ضعف شدید در سودآوری و تجاری بودن دارای عملکرد پایدار در دو بخش درآمدی و ورزشی نمیباشد. بر اساس نتایج پژوهش، این موانع و عوامل در سه سطح ساختاری شامل (اقتصادی کلان، اقتصادی خرد، مالکیتی و سرمایهگذاری که ریشه در ساختارهای کلان از قبیل ساختار اقتصادی، حقوقی-قانونی و مدیریتی دارند)، زمینهای (سیاستگذاری، طرحریزی و مدیریتی که دلالت بر عواملی دارند که زمینهساز فعالیت مناسب و سودآور بنگاههای اقتصادی در صنعت ورزش و صنعت فوتبال میباشند) و نهادی (ورزشی، درآمدی، زیرساختی و مدیریتی هستند که برطرف کردن چنین موانعی نیازمند تعریف و ایجاد تغییراتی در برنامهریزیهای راهبردی و عملیاتی در نهادهای صنعت فوتبال کشور را طلب میکند..نتیجهگیری: برای تجاریسازی مؤثر مبتنی بر توسعه و عملکرد پایدار در دو بخش ورزشی و درآمدی باید با تدابیر مناسب، توجه و رعایت الزامات مربوط به ملاحظات الگوی پژوهش حاضر، زمینه سودآوری باشگاهها و در ادامه استقلال مالی و مدیریتی باشگاه را فراهم نمود.
محسن سالاری؛ حسن بحرالعلوم؛ رضا اندام؛ رسول نظری
چکیده
هدف: از آنجا که شناخت تفاوت های منطقه ای و مطالعه ساختارها و عوامل موثر بر ورزش به منظور رسیدن به توسعه پایدار اجتناب ناپذیر است، لذا هدف پژوهش حاضر تدوین استراتژیک آمایش سرزمینی بخش ورزش استان فارس بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش خبرگان ورزش استان فارس بودند. با استفاده از دو روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع ...
بیشتر
هدف: از آنجا که شناخت تفاوت های منطقه ای و مطالعه ساختارها و عوامل موثر بر ورزش به منظور رسیدن به توسعه پایدار اجتناب ناپذیر است، لذا هدف پژوهش حاضر تدوین استراتژیک آمایش سرزمینی بخش ورزش استان فارس بود.روششناسی: جامعه آماری پژوهش خبرگان ورزش استان فارس بودند. با استفاده از دو روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری (50 نفر) نمونه گیری ادامه پیدا کرد. ابزار پژوهش، چک لیست محقق ساخته بود که در آن از پاسخ دهندگان خواسته شد وضعیت موجود ورزش را فهرست کنند، ضمن اینکه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) ارائة مدل به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت و بخشی از اطلاعات به دست آمده در محیط نرم افزار Arc – GIS تحلیل و بررسی شد.یافتهها: یافته ها نشان داد، توزیع غیرمتوازنی از زیرساخت های سخت افزاری و انسان افزاری ورزشی در پهنه ورزش استان فارس وجود دارد. مهمترین اهداف کلان سند ارتقای نگرش آمایشی در سیاستگذاریها و ارتقای همگرایی و هماهنگی بین بخشی در ورزش استان می باشد. ایجاد و تعمیق نگرش آمایشی برای برقراری توازن در فاکتورهای آمایشی، هم افزایی هر چه بهتر فعالیت های ورزشی سازمان ها می تواند به عنوان مهم ترین استراتژی های بخش ورزش استان در نظر گرفته شود.نتیجهگیری: به طور کلی می توان اذعان نمود ایجاد و تعمیق نگرش آمایشی برای برقراری توازن در فاکتورهای آمایشی، هم افزایی هر چه بهتر فعالیتهای ورزشی سازمانها می تواند به عنوان مهم ترین استراتژی های بخش ورزش استان در نظر گرفته شود.
نرگس بنکدار؛ رسول نظری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی عوامل موثر بر تجاری سازی ورزش انجام شد.روششناسی: روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظاممند نظریۀ داده بنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه وتحلیل اطلاعات به روش گلیزری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی عوامل موثر بر تجاری سازی ورزش انجام شد.روششناسی: روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظاممند نظریۀ داده بنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه وتحلیل اطلاعات به روش گلیزری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و فعالان حوزه اقتصاد ورزشی بودند که تعداد مورد نظر به شکل غیراحتمالی و با بهره گیری از تکنیکهای هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شد. استدر این پژوهش از 14 نفر مصاحبه به عمل آمد و از مصاحبه 11 به بعد تکرار در دادههای دریافتی مشاهده و در مصاحبه 13 به اشباع رسید. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد. پایایی و روایی از طریق درصد توافق درون موضوعی و تایید گروه آماری و مصاحبه شونده ها مورد تایید قرار گرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد عوامل مختلفی نظیر عوامل فرهنگی، عوامل سازمانی، عوامل اجتماعی، عوامل قانونی و عوامل ساختاری بر تجاری سازی ورزش اثر دارد. نتیجهگیری: به طور کلی باید اذعان نمود در سیاستهای مدیران سازمان های ورزشی این عوامل باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.
سارا جورکش؛ رسول نظری
چکیده
هدف: امروزه با توجه به رشد جمعیت سالمندان و تغییرات هرم جمعیتی کشور؛ آیندهنگاری بر روی نیازهای سالمندان به عنوان یک گروه آسیب پذیر جامعه قابل تامل است. بدین جهت در این مقاله به بحث در خصوص تدوین سناریوهای عوامل موثر بر ورزش سالمندی ایران پرداخته است.روششناسی: نوع تحقیق حاضر، کاربردی و روش بررسی آن با استفاده از روش آینده پژوهی ...
بیشتر
هدف: امروزه با توجه به رشد جمعیت سالمندان و تغییرات هرم جمعیتی کشور؛ آیندهنگاری بر روی نیازهای سالمندان به عنوان یک گروه آسیب پذیر جامعه قابل تامل است. بدین جهت در این مقاله به بحث در خصوص تدوین سناریوهای عوامل موثر بر ورزش سالمندی ایران پرداخته است.روششناسی: نوع تحقیق حاضر، کاربردی و روش بررسی آن با استفاده از روش آینده پژوهی است. در این تحقیق براساس ماهیت آن، اطلاعات لازم به دو شیوه کتابخانهای و پرسشنامهای گردآوری شد. با توجه به اینکه از نرمافزار Micmac و Scenario Wisard برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد، نوع پرسشنامه به صورت ماتریس آثار متقابل و به پیمایش نظرات کارشناسان و متخصصان بود.یافتهها: برای تدوین سناریو، 6 عامل کلیدی موثر با تعیین حالتهای عدم قطعیت در پرسشنامه توسط خبرگان وارد نرمافزار سناریوویزارد گردیده و 2 سناریوی پیش روی آینده ورزش سالمندی ایران، مشخص گردید.نتیجهگیری: سناریوی پیشرونده اگرچه امیدهای فراوانی به وقوع شرایط مطلوب در ورزش سالمندی را نشان میدهند، ولی از طرف دیگر وقوع سناریوی بازدارنده را دور از انتظار نمیداند.
وحید حاجی حیدری؛ رسول نظری؛ ایمان یاستانی فر
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین استراتژیهای نهادینهشده در سیاستکلان اقتصاد مقاومتی در ورزش ایران با استفاده از طرح نظامدار نظریه داده بنیاد بود.روششناسی: شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریت ورزشی و اقتصاد بودند که از بین آنها 12نفر مدنظر قرارگرفتند. روش نمونهگیری پژوهش، روش نظری بود، به ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین استراتژیهای نهادینهشده در سیاستکلان اقتصاد مقاومتی در ورزش ایران با استفاده از طرح نظامدار نظریه داده بنیاد بود.روششناسی: شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریت ورزشی و اقتصاد بودند که از بین آنها 12نفر مدنظر قرارگرفتند. روش نمونهگیری پژوهش، روش نظری بود، به این صورت که دادهها در جریان پژوهش تکوین یافت و هر داده از تحلیل دادههای پیشین شکل گرفت.نمونهگیری تا رسیدن مقولهها به اشباع نظری ادامه یافت.ابزار پژوهش حاضر، مصاحبههای عمیق و اکتشافی بود. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید.یافتهها: پس از اتمام مصاحبهها فرایند کدگذاری با 193کد باز، 95 کد محوری و 73 کدانتخابی در قالب ابعاد 6گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علّی، مقولههای مرکزی، راهبردها، ویژگیهای زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدها شناسایی شدند.نتیجهگیری: به طورکلی میتوان اذعان نمود که یکپارچهسازی مقولهها بر مبنای روابط موجود بین موجباتعلّی، عوامل محیطی، شرایط مداخلهگر و راهبردها حول محور نهادینهسازیاقتصاد مقاومتی در ورزش میتواند پیامدهای مثبتی در سطح کلان اقتصاد ایران داشته باشد.
جواد مرادی چالشتری؛ رسول نظری؛ محمدرضا مرادی
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه تحلیل موانع اقتصادی و مالی اثرگذار بر عملکرد و توسعه پایدار درصنعت فوتبال ایران است.روششناسی: با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق از روش پژوهش کیفی برای شناسایی مهم ترین موانع مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شد. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختار یافته با 28 نفر از خبرگان امر صورت پذیرفت. با توجه به استفاده از روش داده ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه تحلیل موانع اقتصادی و مالی اثرگذار بر عملکرد و توسعه پایدار درصنعت فوتبال ایران است.روششناسی: با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق از روش پژوهش کیفی برای شناسایی مهم ترین موانع مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شد. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختار یافته با 28 نفر از خبرگان امر صورت پذیرفت. با توجه به استفاده از روش داده بنیاد، نمونة تحقیق به صورت ترکیبی از روش نمونه گیری نظری و گلوله برفی انتخاب شد.یافتهها: نتایج تحقیق 45 مانع اقتصادی و مالی را بر عملکرد و توسعه پایدار صنعت فوتبال ایران اثرگذار دانست.نتیجهگیری: بنا به یافته های تحقیق می توان موانع اقتصادی و مالی اثرگذار بر عملکرد و توسعه پایدار صنعت فوتبال ایران را به دو دسته کلی عوامل برون محیطی و عوامل درون محیطی تقسیم نمود. بر این اساس عوامل برون محیطی به عواملی اطلاق می شوند که خارج صنعت فوتبال ایران هستند و عواملی هستند که مدیران و مسئولان فوتبال ایران توانایی اثرگذاری بر آنها را ندارند. عوامل داخلی عواملی هستند که مدیران و دست اندرکاران ارکان صنعت فوتبال توانایی اثرگذاری بر کارکرد آنها دارند.
رسول نظری؛ سعید تابش
چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر چالش توسعه ورزش ایران با رویکرد گلخانه ای استعدادیابی و نخبه پروری بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع آمیخته و در واقع ترکیبی از روش کیفی و کمی است. در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته، چالشها شناسایی شد. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 20 نفر از کارشناسان برجسته مقوله استعدادیابی و نخبه پروری ورزش ...
بیشتر
هدف: هدف از مطالعه حاضر چالش توسعه ورزش ایران با رویکرد گلخانه ای استعدادیابی و نخبه پروری بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع آمیخته و در واقع ترکیبی از روش کیفی و کمی است. در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته، چالشها شناسایی شد. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 20 نفر از کارشناسان برجسته مقوله استعدادیابی و نخبه پروری ورزش بودند. بخش کمی تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری مشخص نبود، سقف نمونه آماری شامل 384 نفر از کارشناسان و مربیان ورزشی به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شش بخشی آسیب شناسی چالشتوسعه ورزش ایران با رویکرد استعدادیابی و نخبه پروری گلخانه ایبرآمده از تحلیل بخش کیفی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید ده نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید. پایایی ابزار پژوهش نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد (79/0=α). دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مهمترین چالشهای نظام مدل گلخانه ای استعدادیابی و نخبه پروری ورزش ایران شامل: ارتباطات، رهبری، پاداش، مکانیزمهای کمک کننده، ساختار و اهداف به ترتیب اولویت قرار گرفتند. بیشترین میانگین مربوط به بعد ارتباطات با میانگین 45/5 و کمترین میانگین مربوط به بعد اهداف با میانگین 82/3 بود.نتیجهگیری: به طور کلی می توان اذعان نمود مدل گلخانه ای ماهیت و واقعیت ورزش کشور را نشان نمی دهد و با سرمایه گذاری بر روی افراد محدود، عملکرد ورزش کشور دچار حالت نوسانی و سینوسی قرار می گردد.
رسول نظری؛ مریم مختاری
چکیده
هدف:هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل عناصر سازنده برند باشگاههای فوتبال براساس ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان (CBBE) بود.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران، معاونین، پرسنل باشگاهها، بازیکنان و هواداران و مشتریان چهار باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، ...
بیشتر
هدف:هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل عناصر سازنده برند باشگاههای فوتبال براساس ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان (CBBE) بود.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران، معاونین، پرسنل باشگاهها، بازیکنان و هواداران و مشتریان چهار باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، ذوبآهن اصفهان، گیتیپسند و ریف بودند. تعداد حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر مشخص شد و پرسشنامهها بصورت تصادفی در اختیار نمونهها قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه عناصر سازنده برند بر اساس ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری کلر (2001) شامل 71 سوال بود. روایی پرسشنامه توسط دو تن از اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافتههای پژوهش از نرمافزار SPSS و برای ارائه مدل از نرمافزار لیزرل استفاده شد.یافتهها: شش عامل برجستگی برند، عملکرد برند، تصویرسازی برند، قضاوتها نسبت به برند، احساسات نسبت به برند و همنوایی با برند به عنوان عامل تبیینکننده ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان معرفی شدهاند (05/0=P).نتیجهگیری: به طور کلی دستاوردهای پژوهش حاکی از آنست که از بین شش عامل عناصر سازنده برند مولفه تعهد از همنوایی با برند دارای بیشترین تاثیر و مولفههای تصویرسازی برند و کیفیت از عامل قضاوتها نسبت به برند کمترین تاثیر را در ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان داشتند.