چالش‌های توسعه ورزش ایران با رویکرد استعدادیابی و نخبه‌پروری گلخانه‌ای

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان،‌ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر،‌ایران

چکیده

هدف: هدف از مطالعه­ حاضر چالش توسعه ورزش ایران با رویکرد گلخانه ای استعدادیابی و نخبه پروری بود.
روش‌شناسی: روش تحقیق از نوع آمیخته و در واقع ترکیبی از روش کیفی و کمی است. در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ­ساختار یافته، چالشها شناسایی شد. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 20 نفر از کارشناسان برجسته مقوله استعدادیابی و نخبه پروری ورزش بودند. بخش کمی تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری مشخص نبود، سقف نمونه آماری شامل 384 نفر از کارشناسان و مربیان ورزشی به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شش بخشی آسیب شناسی چالشتوسعه ورزش ایران با رویکرد استعدادیابی و نخبه پروری گلخانه ایبرآمده از تحلیل بخش کیفی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید ده نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید. پایایی ابزار پژوهش نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد (79/0=α). داده­ها در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مهمترین چالشهای نظام مدل گلخانه ای استعدادیابی و نخبه پروری ورزش ایران شامل: ارتباطات، رهبری، پاداش، مکانیزمهای کمک کننده، ساختار و اهداف به ترتیب اولویت قرار گرفتند. بیش‌ترین میانگین مربوط به بعد ارتباطات با میانگین 45/5 و کمترین میانگین مربوط به بعد اهداف با میانگین 82/3 بود.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می توان اذعان نمود مدل گلخانه ای ماهیت و واقعیت ورزش کشور را نشان نمی دهد و با سرمایه گذاری بر روی افراد محدود، عملکرد ورزش کشور دچار حالت نوسانی و سینوسی قرار می گردد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Challenge of Iran's Sport development with Non Systematic Talent idification approach and elite Approach

نویسندگان [English]

  • Rasool Nazari 1
  • saeid tabesh 2
1 Associate Professor, Faculty of Sport Sciences, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Sport Sciences and Pysical Education, Mazandaran University, Babolsar, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was The Challenge of Iran's Sport development with Non Systematic Talent idification approach and elite Approach.
Methodology: The reasech method was mixed type and actually is a combination of qualitative and quantitative methods. The population in the qualitative phase includes 20 of managers, coaches and university professors who are active or acted in the get talent and elitism of sport. The quantitative section of the reasech is analytical type. In this part we rank the identified ghallenge. Given that the number of population was not statistically significant, so the maximum sample in the quantitative section 384 experts and sports trainers were selected randomly. Instruments included a six-part questionnaire objectives, structure, leadership, communications, compensation and aid mechanisms that were obtained from the qualitative analysis. These questions are classified in six sections of aims, structures, leadership, communications, compensation and aid mechanisms. Face and content validity of the questionnaire was approved by ten sports management and its reliability was calculated through Cronbach's alpha (α=0.79). After collecting the questionnaires, data are analyzed in two descriptive and inferential sectionsIncluding fridmantest  by use of spss22 software.
Results: The results showed that the most important challenges of the greenhouse model you will find talent and elite sport in Iran include: communication, leadership, compensation, assistance mechanisms, structure and objectives in order of priority groups.The highest mean of the communication aspect was with a mean of 4.55 and the lowest mean of the target dimension with an average of 3.82.
Conclusion: Generally, it can be acknowledged nonsystematic approaches do not show the nature and reality of sport and capitalize on limited subjects, sports performance and sinusoidal vibration mode are experiencing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Challenge
  • Development
  • Elite
  • Non Systematic
  • Talent
Adamsen, B. (2016). the Language of Talent. Demystifying Talent Management. Demystifying Talent Management, 1(1), 62-69.
ØDoostar, S. A. G., F. Sohail, B. (2014). investigated the problems of football talent.  . Sport Managment., 7(4), 621-635.
ØEehsani, M. A., M. Gharekhani, H. (2013). Interior design and develop a comprehensive system of professional sports. . Sports Management Studies., 17(1), 125-136. [Persian].
ØFaber, I. (2012). A first step to an evidence-based talent identification program in the Netherlands. A. research proposal. International Journal of Table Tennis Sciences. , 7(1), 15-18.
ØHosseini, S. H., M. Rajabi, A. Sajadi, N. (2014). Identify the strengths, weaknesses, opportunities and threats talent in athletics Islamic Republic of Iran, issues and challenges facing it. . Sport Managment. , 17(1), 24-59. [Persian].
ØJavadipoor, M. (2015). Management challenges championship in Iran. . Sports Management Studies. , 30(1), 13-34. [Persian].
ØKajbafnejad, H. (2013). Talent identification and prediction of psychological athletes with factor analysis. Sport psychology studies. , 4(1), 39-46. [Persian].
ØKhodayari, A. R., AR. Hazraty pour B. (2012). Check some indicators from the perspective of the top coaches’ Iranian Greco-Roman wrestling talent. . Exercise Science. , 10(1), 57-72. [Persian].
ØKubiliusOlszewski, P. T., D. (2015). Talent development as a framework for gifted education . Gifted child today., 28(1), 49-59.
ØMaleč, D. N., E. (2015). Learning Strategy, Learning Motivation and Parent Support to Untalented Students and Students with Sports Talent. . . Kinesiologica. , 2(1), 23-29.
ØMilistetd, M. M., I. Ivanhoe, A. Vieira, J. (2013). Coaches Representation about Detection and Selection of Talents on the Brazilian Volleyball. International Journal of Sports Science. , 3(5), 157-162.
Ø Mnkrsy, Sh. Sfanya, A. Ghasemi, H. (2014). Identify challenges in the fields of athletics Iran Prmdal Olympics. . Youth Sports Strategic Studies., 27(1), 159-174. [Persian].
ØMozaffari, A. M., M. Poursoltani, H. Musharraf Javadi, B. Esmaeili, M. . (2009). Describe the implementation status of physical education and sport in first grade of primary school three countries with the teachers and administrators.  . Research in Sport Management and motor behavior. , 14(1), 119-140. [Persian].
ØSajadi, N. H., H. Timuriy, A. (2010). Check and compare the performance of the comprehensive development of sport and entertainment and development center based on Weisbord. . Sports Management Studies. , 26(1), 153-170. [Persian].
ØVazini, A. S., M. Bagherzadeh, F. (2011). Using multivariate approach in scouting football players under 16 years.  Growth and learning exercises., 1(1), 103-128. [Persian].
ØVeladat, F. N., A. (2011). designing a model for managing talents of students in elementary school: A qualitative study based on grounded theory. . Social and Behavioral Sciences. , 29(1), 1052-1060. [Persian].