نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3
استادیار اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین استراتژیهای نهادینهشده در سیاستکلان اقتصاد مقاومتی در ورزش ایران با استفاده از طرح نظامدار نظریه داده بنیاد بود.
روششناسی: شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریت ورزشی و اقتصاد بودند که از بین آنها 12نفر مدنظر قرارگرفتند. روش نمونهگیری پژوهش، روش نظری بود، به این صورت که دادهها در جریان پژوهش تکوین یافت و هر داده از تحلیل دادههای پیشین شکل گرفت.نمونهگیری تا رسیدن مقولهها به اشباع نظری ادامه یافت.ابزار پژوهش حاضر، مصاحبههای عمیق و اکتشافی بود. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید.
یافتهها: پس از اتمام مصاحبهها فرایند کدگذاری با 193کد باز، 95 کد محوری و 73 کدانتخابی در قالب ابعاد 6گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علّی، مقولههای مرکزی، راهبردها، ویژگیهای زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدها شناسایی شدند.
نتیجهگیری: به طورکلی میتوان اذعان نمود که یکپارچهسازی مقولهها بر مبنای روابط موجود بین موجباتعلّی، عوامل محیطی، شرایط مداخلهگر و راهبردها حول محور نهادینهسازیاقتصاد مقاومتی در ورزش میتواند پیامدهای مثبتی در سطح کلان اقتصاد ایران داشته باشد.
- Ø Amini Roshan, Z., Sharifian, E., & Nurayi, T. (2014). Comparison Use of Promotion Mix Strategies in Sport Industry Product Section in Iran. Sport Management Studies, 5(21), 97-110. [Persian]
- Ø Asadi, A. (2014). Islamic economic system is a complete model for Resistive Economy. Scientific Journal Management System, 2(Vol 2- No5), 25-39. [Persian]
- Ø Askarian, F., & Jafari, A. (2007). A Study of the International Exchanges of Iranian Sporting Goods in 1998 and 2001. Olympic Quarterly, 15(4), 97-103. [Persian]
- Ø Danaeifard, H., Alwani, M., & Azar, A. (2015). Qualitative research methodology in management: a comprehensive approach. Tehran: Saffar Publications. [Persian]
- Ø Daneshjafari, D., & Karimi, S. (2015). Oil, 6th development plan, resistive economy. Scientific Journal Management System, 2(Vol 2- No 8), 1-35. [Persian]
- Ø Eidelkhani, Y., Akhavan, P., & Hosnavi, R. (2017). A model of knowledge management process impact on resistive economy in Islamic Republic of Iran (case study: Ansar Bank). Journal of Emergency Management, 5(2), 65-76. [Persian]
- Ø Farzandi Ardakani, A. A., Yousefi, M., & Annanpour Kheirabadi, M. (2015). Resistance Economy in the Islamic Republic of Iran: Challenges and Strategies. Quarterly Journal of Contemporary Research of the Islamic Revolution, 1(1), 63-87. [Persian]
- Ø Fashari, M., & Pourghfar, J. (2014). nvestigating and explaining the model of resistance economy in Iran's economy. Economic Journal, 14(5), 29-40. [Persian]
- Ø Ghalibaf, M. B. (2010). A strategic view of the sports system in the country from the program of progress and justice. Tehran: Negarestan Publishing. [Persian]
- Ø Gohar Rostami, H. R., Koozehchian, H., Amiri, M., & Honari, H. (2012). Typology of stakeholders and their strategic management in the country's sports system. Sports Management Studies, 5(19), 959-971. [Persian]
- Ø Goya, M. A. (2014). Analysis of Economic Behaviors in Resistance Economics with Emphasis on Islamic Teachings. (Master Thesis), Imam Sadegh University. [Persian]
- Ø Heydari, M. (2017). A study on the meaning and concept of resistance economy in the Islamic Republic of Iran. Journal of Defense Policy, 25(97), 36-80. [Persian]
- Ø Hosseinpour, D., Rezaei Manesh, B., & Mohammadi Siahboomi, H. R. (2016). The Relationship between the Jihadi Management and the Strataegies of Resistive Economy. Quarterly Journal of Economic Research and Policy, 24(79), 99-122. [Persian]
- Ø Kennelly, M., & Toohey, K. (2014). Strategic alliances in sport tourism: National sport organisations and sport tour operators. Sport management review, 17(4), 407-418.
- Ø Khaleghian Meymand, A., Waez Barzani, M., Heidari, M. R., & Toghyani, M. (2017). Fiscal Policy in Moqawama Economy Strategies. Islamic Economics, 17(66), 13-45. [Persian]
- Ø Lashkar Boloki, M. (2011). Commands and Techniques of Strategic Thinking. Tehran: Nas Publications. [Persian]
- Ø Lotfalipour, M. R. (2004). Economics, School of Economics and Systems of Islamic Economics. Journal of the Faculty of Administrative Sciences and Economics, 16(3 & 4), 89-106. [Persian]
- Ø Makian, S. N., & Zangiabadi, P. (2016). Sanctions and requirements of a resistance economy. Paper presented at the Proceedings of the First Conference on Resistance Economics. [Persian]
- Ø Miles, S. J., & Van Clieaf, M. (2017). Strategic fit: Key to growing enterprise value through organizational capital. Business Horizons, 60(1), 55-65.
- Ø Mobini Dehkordi, A., & Heidari, H. (2014). Fundamentals of Strategic Environmental Science: Saffar Publications. [Persian]
- Ø Mohammad Kazemi, R., & Omidi, Y. (2011). Sport entrepreneurship: an emerging approach to entrepreneurship and sport management. Two Quarterly Journal of Research in Sport Management and Motor Behavior, 9(2), 86-69.
- Ø Moharramzadeh, M. (2006). Comparative Study of Procedures of Collegiate Sport Marketing in Iran and Turkey. IRPHE, 12(3), 93-108. [Persian]
- Ø Montes, F. J. L., Moreno, A. R., & Fernández, L. M. M. (2004). Assessing the organizational climate and contractual relationship for perceptions of support for innovation. International Journal of manpower.
- Ø Nazari, R., Tabatabaei, M., & Karimian, J. (2017). An Analysis of the Barriers to Implementing Isfahan Sports Strategic Plan Based on the Fortune Model. Journal of Sport Management, 9 (1), 99-112. doi:10.22059/jsm.2017.62275. [Persian]
- Ø Pitney, W. A., & Parker, J. (2009). Qualitative research in physical activity and the health professions: Human Kinetics.
- Ø Salimi, M., Sultan Hussein, M., & NaderianJahromy, M. (2015). Assessment of obstacles to the development of sports marketing. Journal of Sport Management, 29(1), 13-36.
- Ø Seif, A. M. (2012). Proposed model of resistance economy of the Islamic Republic of Iran (based on the view of the Supreme Leader). Scientific Journal of Security Horizons, 5(16), -. [Persian]
- Ø Seyed Javadin, S. R., Barari, M., & Saatchian, V. (2014). Relationship Marketing in Sport Industry. Journal of Sport Management, 6(24), 15-34. [Persian]
- Ø Soleimani, Y., & Seyyedhoseinzadeh Yazdi, S. (2016). Explaining the approaches and components of moqawama economy(CASE STUDY: explaining the twelfth paragraph of policies: the components of economic diplomacy). Scientific Journal Management System, 4(Resistive Economy), 91-114. [Persian]
- Ø Tahmasbpour Shafiei, M., Hosseini, S. E., Dosti Pashaklaei, M., & Alizadeh, F. (2016). Assessment of the marketing mix Premier League football in Mazandaran (7p). Journal of Sport Management and Motor Behavior, 12(23), 251-268. [Persian]
- Zhang, X., Sh, M., & Foo, S. (2012). Library and Information Science Trends and Research: Asia. Oceania, 2, 125-147