فریدون منافی؛ رحیم رمضانینژاد؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ صلاح دستوم
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت توسعه ورزش دانشگاهی کشور در برنامههای کلان توسعه بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل اسنادی است. جامعه آماری شامل تمامی اسناد و گزارش های موجود و مرتبط با برنامهها، رویدادها و اقدامات ادارهکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. مولفهها و شاخصهای مورد ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت توسعه ورزش دانشگاهی کشور در برنامههای کلان توسعه بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل اسنادی است. جامعه آماری شامل تمامی اسناد و گزارش های موجود و مرتبط با برنامهها، رویدادها و اقدامات ادارهکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. مولفهها و شاخصهای مورد نظر به صورت توصیفی بررسی، و به صورت کیفی با برنامهها و اهداف توسعه ورزش دانشگاهی تطبیق داده شد. همچنین روند تغییرات برنامههای کلان توسعه ورزش دانشگاهی، بررسی و بر اساس چشمانداز 1404 تحلیل و تفسیر گردید.یافتهها: . نتایج نشان داد تغییرات ساختاری و رشد برنامههای توسعه ورزش دانشگاهی با وجود تأکید در برنامه دوم و سوم توسعه، فقط در برنامه چهارم صورت گرفته است. همچنین نوع و سطح رویدادها و برنامهها در برنامههای توسعه، رشد کمی نسبتاً مطلوبی داشت، ولی ثبات و کیفیت پایین و تغییرات پیشبینی نشده زیادی داشته است. البته سطح پوشش دانشجویان در ورزش قهرمانی و همگانی، سرانه برنامهها، امکانات و بودجه تا حد زیادی به اهداف تعیین شده دست یافته است. ضمناً تاسیس فدارسیون ملی ورزش دانشگاهی، دبیرخانه مناطق ورزشی، تغییر رویکرد از ورزش قهرمانی به همگانی و برگزاری المپیادهای سطح ملی، مهمترین ابعاد اثر گذار بر روند توسعه ورزش دانشگاهی بود. به طور کلی، شاخصهای توسعه ورزش دانشگاهی کشور تناسب مطلوبی با چشمانداز 1404 و برنامههای پنج ساله توسعه کشور ندارد.نتیجهگیری: لذا پیشنهاد میشود برنامهها، ساختار و تشکیلات ورزش دانشگاهی کشور در حوزههای آموزشی، تفریحی، همگانی و قهرمانی دانشگاهی کشور، براساس معیارها و واقعیتهای جامعه دانشگاهی مورد بازبینی اساسی و طراحی نوین قرار گیرد.
رحیم رمضانینژاد؛ سید موسی کافی؛ نرگس جهانی راد؛ محمد ریحانی
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 127-145
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل استرسزای ورزشکاران تیمهای منتخب ملی ایران بود.روششناسی پژوهش: جامعه آماری تحقیق را 85 نفر از ورزشکاران تیمهای ملی ایران در رشتههای گروهی بسکتبال، والیبال، فوتبال، فوتسال و هندبال تشکیل میداد. نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد که در مجموع 71 ورزشکار (83 درصد) در تحقیق شرکت ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل استرسزای ورزشکاران تیمهای منتخب ملی ایران بود.روششناسی پژوهش: جامعه آماری تحقیق را 85 نفر از ورزشکاران تیمهای ملی ایران در رشتههای گروهی بسکتبال، والیبال، فوتبال، فوتسال و هندبال تشکیل میداد. نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد که در مجموع 71 ورزشکار (83 درصد) در تحقیق شرکت کردند. پرسشنامه محقق ساخته عوامل استرسزای ورزشکاران با مطالعه مبانی نظری و در یک فرآیند اکتشافی تنظیم و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، دوازده خرده مقیاس شناسایی شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی، آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنیداری 05/0 ≤ p استفاده شد. بر اساس تحلیل عاملی، 65 گویه با بار عاملی 30/0 در دوازده عامل طبقهبندی گردید.یافتههای پژوهش: نتایج تحقیق نشان داد عوامل آسیبدیدگی جسمانی، وضعیت جسمانی، مسائل شخصی و اجتماعی، تعارض با مربی، جوّ تیم، پیروزی و برنده شدن، یکنواختی و روحیه نداشتن، فشار زمان، ابهام و عدم اطمینان، انتظار پیشرفت، فشار تمرین و رسانه و استرس داخل زمین بیشترین نقش را در ایجاد استرس ورزشکاران دارند و تفاوت اولویت این عوامل نیز معنیدار بود.نتیجهگیری: بهطور خلاصه، اولویت عامل استرسزای آسیبدیدگی جسمانی، وضعیت جسمانی و مسائل شخصی و اجتماعی نشان میدهد که مدیریت تمرینات و رقابتهای ورزشی، پیشگیری و درمان آسیبهای بدنی و مهارتهای ارتباطی و میان فردی ورزشکاران به توجه بیشتری نیاز دارند.
محبوبه سورانی؛ رحیم رمضانینژاد؛ نوشین بنار
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 82-95
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی و تعیین اولویت مهارتهای مدیران عامل باشگاههای اصفهان از دیدگاه مدیران و مسئولان سطوح مختلف باشگاه ها بود. روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی است که به شکل میدانی انجام گرفت. نمونه آماری تحقیق را کلیه مدیران سطوح و واحدهای مختلفباشگاههای سپاهان، ذوبآهن، فولاد ماهان و گیتیپسند استان اصفهان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی و تعیین اولویت مهارتهای مدیران عامل باشگاههای اصفهان از دیدگاه مدیران و مسئولان سطوح مختلف باشگاه ها بود. روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی است که به شکل میدانی انجام گرفت. نمونه آماری تحقیق را کلیه مدیران سطوح و واحدهای مختلفباشگاههای سپاهان، ذوبآهن، فولاد ماهان و گیتیپسند استان اصفهان (83 نفر) تشکیل دادهاند. روایی پرسشنامه محقق ساخته، مورد تأیید 15 نفر از متخصصان و اساتید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 97/0α= به دست آمد. همچنین برای تأیید روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار Amos استفاده گردید. از آزمون فریدمن برای مقایسه وضعیت مطلوب و وضعیت موجود؛ و از آزمون ویلکاسون برای تعیین اولویت مهارتها و گویهها در سطح معنیداری 05/0p≤ استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین رتبه مهارتها در وضعیت مطلوب، تفاوت معنیداری وجود ندارد (075/0Sig=)، ولی تفاوت معنیداری بین مهارتها در وضعیت موجود مشاهده شد و اولویت مهارتها نیز به ترتیب شامل مهارت فنی، سیاسی، انسانی و ادراکی بود. نتیجهگیری: مقایسه وضعیت موجود با وضعیت مطلوب مهارتها نشان داد که مدیران عامل از مهارتهای ادراکی، سیاسی و فنی لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین، مدیران باید در جهت توسعه و بهبود این مهارتها تلاش کنند.
رحیم رمضانینژاد؛ مهرعلی همتینژاد؛ حسین عیدی؛ آکوابراهیم فقی محمود
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 35-49
چکیده
چکیده\r\nهدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی اثربخشی فدراسیونهای ورزشی منتخب عراق بر مبنای مدل ارزشهای رقابتی بود.\r\nروششناسی: جامعۀ آماری تحقیق 221 نفر از روسا، کارمندان متخصص، ورزشکاران تیمهای ملی بزرگسالان و داوران درجۀ ملی چهار فدراسیون منتخب فوتبال، بسکتبال، وزنه برداری و دو و میدانی بودند، که 184 نفر (82%) از آنها به پرسشنامه ...
بیشتر
چکیده\r\nهدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی اثربخشی فدراسیونهای ورزشی منتخب عراق بر مبنای مدل ارزشهای رقابتی بود.\r\nروششناسی: جامعۀ آماری تحقیق 221 نفر از روسا، کارمندان متخصص، ورزشکاران تیمهای ملی بزرگسالان و داوران درجۀ ملی چهار فدراسیون منتخب فوتبال، بسکتبال، وزنه برداری و دو و میدانی بودند، که 184 نفر (82%) از آنها به پرسشنامه پاسخ دادند. از پرسشنامه اثربخشی سازمانی عیدی و همکاران (1390) با مقیاس پنج ارزش لیکرت برای تحقیق استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن را 12 نفر از اساتید صاحب نظر دانشگاهی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تایید شد (97/0 =r ). از نرم افزار لیزرل برای تحلیل عاملی تاییدی و تایید بر ازش مدل و روابط بین عاملها استفاده شد.\r\nیافتهها: نتایج نشان داد که عاملهای نیروی انسانی متخصص (88/0)، تعامل سازمانی (88/0)، بهرهوری (87/0)، انسجام نیروی کار (84/0)، برنامهریزی (84/0)، ثبات سازمانی (81/0)، انعطافپذیری (78/0) و منابع سازمانی (74/0) بیشترین تاثیر را بر اثربخشی سازمانی داشتند. از طرف دیگر، نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که الگوهای فرایندهای داخلی (تعامل و ثبات سازمانی) و اهداف عقلایی (برنامهریزی و بهرهوری) اصلیترین الگوهای رویکرد ارزشهای رقابتی و تعیینکنندههای اثربخشی فدراسیونهای منتخب عراق بودند. همچنین، فدراسیونهای فوتبال، دوومیدانی، وزنهبرداری و بسکتبال به ترتیب بالاترین میانگین اثربخشی سازمانی را داشتند.\r\nنتیجهگیری: بر مبنای نتایج تحقیق، محققان پیشنهاد کردند که برای رسیدن به اثربخشی سازمانی در فدراسیونهای ورزشی باید شاخصهای گوناگونی را مورد توجه قرار دهند که مهمترین آنها به کارگیری و استخدام نیروی انسانی ماهر و متخصص هستند.\r\nواژههای کلیدی: اثربخشی سازمانی، مدل ارزشهای رقابتی، فدراسیونهای ورزشی عراق.
رحیم رمضانینژاد؛ مهرعلی همتینژاد؛ کاظم هژبری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 73-89
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اولویت درس تربیتبدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی بود.روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر مدارس دولتی مقطع راهنمایی شهر رشت (20776 نفر) و والدین آنها بودند که 400 نفر از دانشآموزان (209 دختر و 191 پسر) و به همین تعداد نیز از والدین به صورت تصادفی جزء نمونۀ پژوهش قرار گرفتند. ابتدا ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اولویت درس تربیتبدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی بود.روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر مدارس دولتی مقطع راهنمایی شهر رشت (20776 نفر) و والدین آنها بودند که 400 نفر از دانشآموزان (209 دختر و 191 پسر) و به همین تعداد نیز از والدین به صورت تصادفی جزء نمونۀ پژوهش قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامۀ محققساختهای با هفتاد سوال تنظیم شد که پس از مصاحبه و اعمال نظرات تخصصی 10 نفر از استادان دانشگاهی و 10 نفر از دبیران باتجربۀ تربیتبدنی به سی سوال کاهش یافت و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ تایید شد (75/0=α). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای فریدمن، یومنویتنی و ویلکاکسون و آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری 05/0 ≤ p انجام گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشآموزان و والدین درس تربیتبدنی در میان ده درس بهترتیب در اولویتهای ششم و هفتم قرار داشت، البته این تفاوت معنیداری نبود. همچنین دانشآموزان پسر و دختر بهترتیب این درس را در اولویت چهارم و ششم قرار دادند و این تفاوت معنیدار بود. تفاوت جایگاه این درس در بین دانشآموزان پایههای مختلف نیز معنیدار نبود.نتیجهگیری: جایگاه نسبتاً پایین درس تربیتبدنی از دیدگاه والدین و دانشآموزان دختر لزوم ارایۀ آگاهیها، تشریح اهداف، برنامهها و فواید درس تربیتبدنی برای والدین و فراهم آوردن محیطی راحت و لذتبخش، فارغ از تنش بههمراه فعالیتهایی جالب و سرگرمکننده و متناسب با خواست و علایق دانشآموزان دختر را ضروری میسازد.واژههای کلیدی: اولویتبندی دروس، انتخاب دانشآموز، موقعیت درس تربیتبدنی.
رحیم رمضانینژاد؛ اسماعیل ملکاخلاق؛ محمدرضا برومند؛ مهرعلی همتینژاد؛ سیدمحمدحسین رضوی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، ، صفحه 1-19
چکیده
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است.روششناسی: نمونههای تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها، مدیران ورزشی و فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحبنظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای بررسی اسناد ...
بیشتر
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است.روششناسی: نمونههای تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها، مدیران ورزشی و فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحبنظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای بررسی اسناد و مدارک، مطالعات قبلی، جلسات مصاحبه، فرمها و پرسشنامه (فرم شناسایی SWOT شامل سوالات باز و بسته، پرسشنامۀ عوامل درونی، پرسشنامۀ عوامل بیرونی و فرم تعیین موقعیت استراتژیک) استفاده شد. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا با بهرهگیری از نظر چهارده نفر از استادان خبره مدیریت، مدیریت ورزشی و دانشکدۀ کارآفرینی استفاده شد. ثبات درونی ابزار در یک مطالعه مقدماتی روی سی نفر از آزمودنی ها به روش ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 محاسبه شد. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمونهای رتبهای فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و در نهایت ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACEM) استفاده شد.یافتهها: در تجزیه و تحلیل شرایط محیطی (درونی و بیرونی) اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی 18 نقطه قوت، 40 نقطه ضعف، 33 فرصت و 33 تهدید شناسایی و به ترتیب اولویتبندی شد. یافتههای پژوهش نشان داد اشتغال فارغالتحصیلان رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد و با وجود ضعفهای داخلی با تهدیدهای خارجی متعدد و عمده نیز مواجه است که در ماتریس ارزیابی جایگاه، در بدترین وضعیت یعنی در موقعیت تدافعی (WT) قرار دارد.نتیجهگیری: پیشنهاد میشود براساس شرایط موجود برای تبیین استراتژیهای اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران علاوه بر استفاده از استراتژیهای ST، SO و WO بر استراتژیهای WT نیز تاکید شود.واژههای کلیدی: اشتغال، رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک.
محمّد خبیری؛ نوشین بنار؛ رحیم رمضانینژاد؛ اسماعیل ملکاخلاق؛ انوشیروان کاظمنژاد
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 75-86
چکیده
چکیدههدف: هدف از این تحقیق طرّاحی مدل ملاکهای انتخاب حمایت ورزشی در لیگهای برتر کشور است.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه حامیان 9 رشته ورزشی فعال در لیگ برتر بودند که 134 حامی به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. از پرسشنامه محققساخته با 24 سوال برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از این تحقیق طرّاحی مدل ملاکهای انتخاب حمایت ورزشی در لیگهای برتر کشور است.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه حامیان 9 رشته ورزشی فعال در لیگ برتر بودند که 134 حامی به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. از پرسشنامه محققساخته با 24 سوال برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری و محتوای آن را پانزده نفر از استادان مدیریت ورزشی و کارشناسان حمایت ورزشی تایید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استفاده شد.یافتهها: 24 متغیر در چهار گروه، ماهیت رشته ورزشی، ماهیت حامی، علایق مدیریتی و درجه سازگاری با ملاکهای انتخاب حامیان، شناسایی و طبقهبندی شدند. مدل اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که ماهیت حامی و ماهیت رشته ورزشی متغیرهای مستقل، درجه سازگاری متغیر واسطه و علایق مدیریتی متغیر پاسخ در این مدل بودند که متغیر ماهیت رشته ورزشی با 52/0 بیشترین اثر را بر علایق مدیریتی نشان داد.نتیجهگیری: با تقویت عاملهای مستقل و اثرگذار، دستیابی به حامیان ورزشی افزایش می یابد و موجب رضایتمندی و حفظ حامیان در عرصههای ورزشی می شود.واژههای کلیدی: مدیریت حمایت ورزشی، بازاریابی ورزشی، انتخاب حمایت ورزشی.