مدیریت و توسعه ورزش
صفورا نیک نهاد؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ جواد شهلایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آزادی بیان بر اثربخشی مدیریت راهبردی در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت.روششناسی: روش پژوهش کمی-توصیفی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل همه کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بود (800=N). طبق جدول مورگان، حجم نمونه 260 نفر تعیین شد و نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی انجام گرفت. ابزار اندازهگیری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آزادی بیان بر اثربخشی مدیریت راهبردی در وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت.روششناسی: روش پژوهش کمی-توصیفی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل همه کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بود (800=N). طبق جدول مورگان، حجم نمونه 260 نفر تعیین شد و نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی انجام گرفت. ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامه اثربخشی مدیریت راهبردی نیکنژاد (2015)، پرسشنامه آزادی بیان امرالهی (2017) بود که بعد از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای آماری SPSS و PLS نسخه 3 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که اثربخشی مدیریت راهبردی در وزارت ورزش و جوانان به طور معنیداری در وضعیت نامناسب و میانگین آزادی بیان به طور معنیداری پایینتر از حد متوسط قرار دارد. همچنین، رابطه مثبت و معنیداری بین آزادی بیان و اثربخشی مدیریت راهبردی وجود دارد (0/01=Sig). در نهایت، نتیجه مدل معادلات ساختاری نشان داد که اثر آزادی بیان بر اثربخشی مدیریت راهبردی مستقیم و معنیدار است.نتیجهگیری: برای دستیابی به سازمانی اثربخش، توجه به عوامل مرتبط با منابع انسانی مانند آزادی بیان، در سازمان ضروریست. بنابراین افزایش میزان آزادی بیان کارکنان میتواند زمینهساز ارتقای خلاقیت و نوآوری کارکنان شده و احتمال دستیابی به اهداف سازمانی را افزایش دهد.
پوریا عنایتی؛ سعید تابش؛ حسین زارعیان
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدل ارتباط تفکر استراتژیک با پیچیدگی ساختار سازمانی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران در سال 1397 میباشد.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و ازلحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارشناسان وزارت ورزش و جوانان (320=N) بوده که از این تعداد (175=n) نفر بر اساس جدول مورگان ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدل ارتباط تفکر استراتژیک با پیچیدگی ساختار سازمانی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران در سال 1397 میباشد.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و ازلحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارشناسان وزارت ورزش و جوانان (320=N) بوده که از این تعداد (175=n) نفر بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند که پس از توزیع و جمعآوری 210 پرسشنامه، تعداد 175 پرسشنامه به صورت صحیح جمعآوری شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه استاندارد پیچیدگی رابینز (1987) و پرسشنامه تفکر استراتژیک شاخصهای مدل لیدکا (1988) بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید تربیتبدنی و علوم ورزشی تأیید شد، جهت بررسی روایی سازه پرسشنامهها از روش تحلیل عامل تأییدی و جهت آزمون کفایت تعداد نمونهبرداری از شاخص KMOو آزمون کرویت بارتلت استفاده شد. پایایی پرسشنامه تفکر استراتژیک با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 و پایایی پرسشنامه پیچیدگی 77/0 محاسبه شد.یافتهها: در سازه تفکر استراتژیک بیشترین بار عاملی (90/0) مربوط به مؤلفه تفکر در طول زمان و کمترین بار عاملی (55/0) مربوط به مؤلفه نگرش سیستمی میباشد؛ در سازه پیچیدگی ساختار سازمانی بیشترین بار عاملی (72/0) مربوط به مؤلفه تفکیک عمودی و کمترین بار عاملی (58/0) مربوط به مؤلفه تفکیک افقی میباشد. همچنین ضریب استاندارد مسیر تأثیر تفکر استراتژیک بر روی پیچیدگی ساختار سازمانی 41/0 میباشد که مقدار آماره t به دست آمده (33/4) میباشد.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران میتوانند با شناخت بهتر مؤلفههای تفکر استراتژیک و درک ارتباط آنها با پیچیدگیهای ساختار سازمان، پیچیدگی ساختار سازمانی را کاهش دهند و با کاهش پیچیدگی ساختار سازمانی کارایی و انعطاف سازمان را بالا ببرند.
زهرا بیگمی؛ مهرزاد حمیدی؛ سید نصرالله سجادی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی ساختاری سیاستهای مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری، کارشناسان وزارت ورزش و جوانان(466 نفر) بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی ـ مورگان 214 نفر بود. اما به جهت پیش فرضهای لازم روشهای آماری، پرسشنامه ها بین 320 نفر توزیع ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی ساختاری سیاستهای مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی در وزارت ورزش و جوانان انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری، کارشناسان وزارت ورزش و جوانان(466 نفر) بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی ـ مورگان 214 نفر بود. اما به جهت پیش فرضهای لازم روشهای آماری، پرسشنامه ها بین 320 نفر توزیع گردید. از312 پرسشنامه مرجوع، 294پرسشنامۀ قابل استفاده، بعنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه اطلاعات فردی، سیاستهای مدیریت منابع انسانی، کارایی سازمانی پین پریانگ و سینگ سای(2012) و اثربخشی سازمانی هسو(2002) بود. از تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی با چرخش متعامد، برای شناسایی عوامل متغیرهای تحقیق و روایی ساختاری ابزار استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمونهای KMO وکرویت بارتلت، همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و برای ارایه مدل معادلات ساختاری، از نرم افزارهای SPSS و لیزرل استفاده شد.یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی پنج عامل برای سیاستهای مدیریت منابع انسانی و دو عامل برای عملکرد سازمانی شناسایی نمود که به ترتیب 61 و 44 درصد واریانس کل را تبیین می نمودند. ضریب همبستگی چندگانه (مولتیپل رگرسیون) بین ابعاد سیاستهای مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی در سطح اطمینان 99 درصد، معنی دار و حدود 51 درصد تغییرات عملکرد سازمانی متأثر از مؤلفههای سیاستهای مدیریت منابع انسانی بود. مدل تحقیق نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود. تحلیل مسیر نشان داد سیاستهای مدیریت منابع انسانی دارای ضریب اثر 61/0 بر عملکرد سازمانی می باشد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج، سیاستهای مدیریت منابع انسانی و ابعاد آن، قدرت تبیین اثربخشی و کارایی سازمانی را دارا می باشند و در سیاستگذاری های منابع انسانی باید مورد توجه مدیران قرار گیرند.
غلامرضا شعبانیبهار؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف: هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل، فرایندی کارمندمحور و مرتبط با ارزشمندشدن شغل است. با توجه به عدم وجود ابزار دقیق ارزیابی این پدیده در منابع انسانی، پژوهش حاضر با هدف بومیسازی پرسشنامه هنرآفرینی شغل (JCS) در کارمندان ورزشی طراحی شده است.روششناسی: تعداد 191 کارمند ستادی وزارت ورزش و جوانان به طور تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و همکاران ...
بیشتر
هدف: هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل، فرایندی کارمندمحور و مرتبط با ارزشمندشدن شغل است. با توجه به عدم وجود ابزار دقیق ارزیابی این پدیده در منابع انسانی، پژوهش حاضر با هدف بومیسازی پرسشنامه هنرآفرینی شغل (JCS) در کارمندان ورزشی طراحی شده است.روششناسی: تعداد 191 کارمند ستادی وزارت ورزش و جوانان به طور تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و همکاران (1970) انتخاب شدند و به پرسشنامه 21 گویهای هنرآفرینی شغل تیمز و همکاران (2012) پاسخ دادند. همچنین روایی صوری و محتوایی اولیه پرسشنامه به وسیله 17 نفر از اساتید دانشگاه و بخشی از نمونه آماری مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که بر اساس 64 درصد واریانس کل و با حذف دو گویه 6 و 21، همان چهار عامل افزایش منابع ساختاری، کاهش به تأخیر انداختن تقاضاهای شغلی، افزایش منابع اجتماعی و افزایش چالش در تقاضاهای شغلی منعکسکننده هنرآفرینی شغل در نیروی انسانی ورزشی به شمار میروند. به طور ویژه، عامل افزایش منابع اجتماعی شغل بهترین منعکسکننده هنرآفرین کردن شغل برای منابع انسانی در ورزش بود (65/0 R2=).نتیجهگیری: بر این اساس باید بیان کرد که محققان برای طراحی مطالعات خود در حوزه منابع انسانی در ورزش میتوانند نسخه 19 گویهای موجود در این پژوهش را با روایی و پایایی مناسبی استفاده نمایند.
مریم موسیوند؛ محمد امرایی؛ محمد سیاوشی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 85-101
چکیده
هدف: هدف این تحقیق، ارزیابی سطح «سیستم مدیریت دانش» و رابطه آن با «کیفیت زندگی شغلی» کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود.روششناسی: تعداد 245 نفر از کارکنان رسمی و پیمانی وزارت ورزش به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه مدیریت دانش سالیس و جونز و کیفیت زندگی ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق، ارزیابی سطح «سیستم مدیریت دانش» و رابطه آن با «کیفیت زندگی شغلی» کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود.روششناسی: تعداد 245 نفر از کارکنان رسمی و پیمانی وزارت ورزش به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه مدیریت دانش سالیس و جونز و کیفیت زندگی شغلی والتون استفاده شد. با استفاده از روش آلفای کرونباخ، اعتبار پرسشنامه مدیریت دانش(88/0) و کیفیت زندگی شغلی(91/0) محاسبه شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای t تکنمونهای، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه و ANOVA صورت گرفت.یافتهها: سطح «مدیریت دانش» و «کیفیت زندگی شغلی» در وزارت ورزش به ترتیب «ضعیف رو به متوسط» و «متوسط» ارزیابی شد. نتایج تحقیق همچنین حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار(766/0) بین سیستم مدیریت دانش و کیفیت زندگی شغلی در وزارت ورزش بود (001/0=p). متغیرهای «بکارگیری دانش»، «مدیریت دانش»، «تولید دانش» و «ذخیرهسازی و ساماندهی دانش» به ترتیب بالاترین تاثیر رگرسیونی را روی متغیر کیفیت زندگی شغلی داشتهاند، بیانگر این که ابعاد سیستم مدیریت دانش، پیشبینی کنندههای معنیداری برای کیفیت زندگی شغلی هستند (01/0>p).نتیجهگیری: ارتقای سطح دانش کارکنان وزارت ورزش، میتواند ضمن بهرهمند ساختن آنها از دانش روز و لذا ارتقای عملکرد شغلیشان، زمینه بهبود بیش از پیش کیفیت زندگی شغلی آنها را فراهم سازد.
حمیدرضا گوهررستمی؛ هاشم کوزهچیان؛ مجتبی امیری؛ حبیب هنری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 1-17
چکیده
چکیدههدف: توسعۀ ورزش ملی نیازمند همکاری و حمایت ذینفعان درگیر در ورزش ملی است تا بتوان برنامههای توسعۀ ورزش را به وسیلۀ این ذینفعان اجرا کرد، ولی سازمانها در این مورد با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجه هستند و این تحقیق با هدف طراحی الگوی تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر مشروعیت سازمانی انجام شد.روششناسی: ...
بیشتر
چکیدههدف: توسعۀ ورزش ملی نیازمند همکاری و حمایت ذینفعان درگیر در ورزش ملی است تا بتوان برنامههای توسعۀ ورزش را به وسیلۀ این ذینفعان اجرا کرد، ولی سازمانها در این مورد با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجه هستند و این تحقیق با هدف طراحی الگوی تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر مشروعیت سازمانی انجام شد.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام گرفت. بر این اساس، مصاحبۀ ساختارمندی با 22 نفر از مدیران و متخصصان ورزشی برای طراحی مدل مفهومی تحقیق انجام شد. روش نمونهگیری در این تحقیق طبقهای است که دو طبقه از ذینفعان اولیه (فدراسیونهای ورزشی) و ذینفعان ثانویه (بخش خصوصی درگیر در ورزش) انتخاب شدند. پرسشنامۀ محقق ساختهای با روایی و پایایی مورد تایید بین نمونهها توزیع و جمعاً 366 پرسشنامه جمعآوری شد. از معادلات ساختاری برای طراحی الگوی تحقیق استفاده شد.یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فرضیه نشان میدهد که قابلیت مدیریت ذینفعان (001/0=p، 80/0=ß)، ساختار ارگانیک (001/0=p، 29/0=ß) و فرهنگ منعطف (001/0=p، 32/0=ß)) بر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان تاثیر معنیداری دارد، ضمناً فرهنگ منعطف (001/0=p، 46/0=ß) و ساختار ارگانیک (001/0=p، 33/0=ß) نیز بر قابلیت مدیریت ذینفعان تاثیر معنیداری داشت. همچنین تاثیر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان بر مشروعیت سازمانی نیز معنی دار بود (001/0=p، 59/0=ß).نتیجهگیری: روابط موجود بین متغیرها با استفاده از نتایج معادلات ساختاری، نشان میدهد که عوامل زمینهای سازمان (فرهنگ منعطف، ساختار ارگانیک) بر تامین منافع ذینفعان تاثیر مثبت و معنیداری ندارد. به طور کلی، نتایج و خروجیهای مدل نهایی میتواند فهم بهتری از چگونگی تاثیرگذاری متغیرهای تحقیق برای تامین منافع ذینفعان ایجاد کند.واژههای کلیدی: مدیریت ذینفعان، قابلیت مدیریت ذینفعان، توسعۀ ورزش ملی، وزارت ورزش و جوانان.