مدیریت و توسعه ورزش
مهدی شوروزی؛ حسین اکبری یزدی؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی جمعسپاری در ورزش همگانی ایران بود.
روششناسی: روش پژوهش از نوع مطالعه کیفی اکتشافی نظاممند بر مبنای تئوری دادهبنیاد با رویکرد گلیزر بود. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، مصاحبههای عمیق با نخبگان در حیطه موضوع پژوهش صورت گرفت. نمونهگیری بهصورت هدفمند و به روش گلوله برفی دنبال شد و 17 مصاحبه ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی جمعسپاری در ورزش همگانی ایران بود.
روششناسی: روش پژوهش از نوع مطالعه کیفی اکتشافی نظاممند بر مبنای تئوری دادهبنیاد با رویکرد گلیزر بود. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، مصاحبههای عمیق با نخبگان در حیطه موضوع پژوهش صورت گرفت. نمونهگیری بهصورت هدفمند و به روش گلوله برفی دنبال شد و 17 مصاحبه کیفی انجام گرفت. دادههای به دست آمده از طریق روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. در مرحله کدگذاری باز بر اساس تحلیل و تخلیص مجدد نشانهای شناسایی شده 381 کد مفهومی اولیه استخراج شد و سپس با بازبینی متعدد و ادغام کدها بر اساس مشابهت طی مراحل کدگذاری سهگانه، 164 کد مفهومی اولیه، 40 بُعد، 10 منظر و 4 سطح استخراج شد.
یافتهها: براساس یافتههای پژوهش کدهای انتخابی اصلی (چهار سطح مدل) شامل عوامل بنیادی ظرفیتی، عوامل وضعیتی محیطی، عوامل ساختاری سیستمی و عوامل کارکردی پیامدی شناسایی شدند و برای هر بخش مدل نهایی گزارش شد.
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، کارآمدسازی فعالیتهای نوآورانه در حل مساله از جانب مدیران اجرایی ورزش کشور، توجه مضاعف به مزایای اجتماعی حاصل جمعسپاری به گروههای اثر، توجه به نیازهای روز جامعه مخاطب ورزش همگانی و تصمیمسازیهای دوطرفه بین این گروهها و نهایتاً ایجاد پایگاه اطلاعات تخصصی و معرفی افراد صاحب نظر به مدیران اجرایی جهت توسعه برنامههای مشارکت محور اجتماعی میتواند باعث همافزایی بهتر در توسعه فعالیتهای ورزش همگانی در کشور شود.
زهرا عسگری گندمانی؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی؛ علی مطیع نصرآبادی
چکیده
هدف: هدف این مقاله بررسی مفاهیم نظری و کاربردهای ورزشهای الکترونیک در بازاریابی ورزشی است.روششناسی: روش انجام پژوهش حاضر، مروری بر مطالعات انجام شده در حوزه ورزشهای الکترونیک به منظور ارائه پیوستار کامل در مورد این حوزه تازه وارد به دنیای ورزش است.یافتهها: با ورود اینترنت به دنیای امروزی، ورزشهای الکترونیک یکی پس از دیگری ...
بیشتر
هدف: هدف این مقاله بررسی مفاهیم نظری و کاربردهای ورزشهای الکترونیک در بازاریابی ورزشی است.روششناسی: روش انجام پژوهش حاضر، مروری بر مطالعات انجام شده در حوزه ورزشهای الکترونیک به منظور ارائه پیوستار کامل در مورد این حوزه تازه وارد به دنیای ورزش است.یافتهها: با ورود اینترنت به دنیای امروزی، ورزشهای الکترونیک یکی پس از دیگری پدیدار و تبدیل به جنبهای مهم از مصرف ورزش در دنیای مجازی شد. تقاضای مصرفکنندگان برای ورزشهای الکترونیک بخش قابل توجهی از صنایع مرتبط با ورزش و سرگرمی را به خود جلب کرده است. بالاخص دهه اخیر را میتوان دهه رشد و شکوفایی فرصتهای بالقوه تجاری در این حوزه دانست. مرور مقالات دهه اخیر نشان میدهد این حوزه حوزهای بدیع و محبوب برای دانشگاهیان و پژوهشگران بازاریابی ورزشی بوده است.نتیجهگیری: به دلیل محدود بودن پژوهشهای موجود در این حوزه در داخل کشور، در این نوشتار سعی شده است ضمن ارائه تاریخچه و تعاریف، متغیرهای مهم و حوزههای مطالعاتی مختلف در حوزه بازاریابی ورزشهای الکترونیک معرفی شوند. همچنین در پایان پیشنهاداتی پژوهشی به محققان علاقمند به حوزه بازاریابی ورزشی ارائه شده است.
روح الله فتحیان؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، تاثیر ابعاد جذابیت، تخصص و اعتماد شخصیت های مشهور ورزشی در ایجاد تمایل به خرید کالای ورزشی می باشدروششناسی: روش انجام این تحقیق، شبه تجربی و به صورت پیش آزمون و پس آزمون، در یک نمونه داوطلب 60 نفره از دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرمانشاه می باشد. به همین منظور داوطلبان به مدت یک ماه تحت تاثیر تبلیغات ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر، تاثیر ابعاد جذابیت، تخصص و اعتماد شخصیت های مشهور ورزشی در ایجاد تمایل به خرید کالای ورزشی می باشدروششناسی: روش انجام این تحقیق، شبه تجربی و به صورت پیش آزمون و پس آزمون، در یک نمونه داوطلب 60 نفره از دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرمانشاه می باشد. به همین منظور داوطلبان به مدت یک ماه تحت تاثیر تبلیغات شبیه سازی شده برای یک برند کفش ورزشی ساختگی و غیر واقعی به وسیله شخص مشهور ورزشکار منتخب، از طریق شبکه اجتماعی تلگرام قرارگرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد اشتیاق به برند- محصول، زیچکوسکی (1985) و پرسشنامه اشخاص نامدار در تبلیغات اوهانیان (1990)، جمع آوری، سپس با استفاده از نرم افزار23 spssو روشهای آماری تی نمونه وابستهd کوهن و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه قرار گرفتند.یافتهها: نتایج ارزیابی مشارکت متغییرهای تحقیق نشان داد که، جذابیت (β=0/303, p<.001)، اعتماد(β=0/451, p<.001) و تخصص (β=0/216, p<.001) باعث مشارکت معنی داری در متغییر وابسته تمایل به خرید شده اند. نتیجهگیری: متخصصان صنعت تبلیغات ورزش کشور باید توجه خاصی به استفاده تبلیغاتی از افراد مشهور، ابعاد جذابیت، تخصص و اعتماد این افراد و شبکه های اجتماعی تلفن همراه داشته باشند.
سارا بوژمهرانی؛ سید محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی؛ حسین اکبری یزدی؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناخت موانع و راهکارهای استقرار مدیریت کیفیت در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شد.روششناسی: روش انجام تحقیق به صورت آمیخته (کیفی- کمی) بود؛ بدین صورت که در بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و انفرادی و نیمه ساختار یافته و همینطور تحلیل محتوای مطالعات کتابخانه ای؛ موانع و راهکارها در فرایند کدگذاری های باز و ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناخت موانع و راهکارهای استقرار مدیریت کیفیت در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شد.روششناسی: روش انجام تحقیق به صورت آمیخته (کیفی- کمی) بود؛ بدین صورت که در بخش کیفی از طریق مصاحبههای عمیق و انفرادی و نیمه ساختار یافته و همینطور تحلیل محتوای مطالعات کتابخانه ای؛ موانع و راهکارها در فرایند کدگذاری های باز و محوری شناسایی و طبقه بندی شدند و در مرحله کمی، محورهای شناسایی شده در بخش کیفی از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی اولویت بندی شدند. مشارکت کنندگان در بخش کیفی که پرسشنامه مقایسات زوجی را هم تکمیل نمودند به صورت هدفمند و گلوله برفی از میان روسای فدراسیونهای ورزشی، مدیران عالی ورزش کشور و متخصصان و صاحبنظران مدیریت ورزشی و مدیریت کیفیت، انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت (17 نفر).یافتهها: نتایج کدگذاری باز و محوری مصاحبههای انجام شده و همینطور مطالعات کتابخانه ای، منجر به شناسایی 59 مفهوم به عنوان مانع شد که در فرایند کدگذاری محوری در قالب 7 مقوله کلی دسته بندی شدند. همچنین 63 راهکار و اقدام موثر نیز در قالب 7 مقوله کلی، شناسایی و استخراج گردید.نتیجهگیری: محورهای شناسایی شده در بخش موانع به ترتیب اولویت عبارت بودند از فرهنگ سازمانی، منابع انسانی و مدیران، فرایندها و نوآوری، شرایط کلان جامعه و محیط ورزش، مدیریت و برنامه ریز، قوانین و ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات و در بخش راهکارها، توسعه سیستم ارتباط با ذینفعان، توسعه سیستم ها و فرآیندها و آموزش و فرهنگ سازی بالاترین اولویت ها را داشتند. در این تحقیق نیز مشابه اکثر مدل های مدیریت کیفیت، شناسایی نیازها و انتظارات ذینفعان بالاترین اولویت را داشت.
سیدامیر اجاق؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: سالن ۱۲ هزار نفری آزادی محل اصلی برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال به شمار میرود و توجه به مسائل ایمنی و امنیتی این سالن حائز اهمیت میباشد. هدف کلی پژوهش مدیریت ایمنی در سالن داوزده هزار نفری آزادی با رویکرد تجزیه و تحلیل حالات شکست بود.روش شناسی: پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و جزء مطالعات آمیخته (کیفی-کمی) محسوب شده و از نظر ...
بیشتر
هدف: سالن ۱۲ هزار نفری آزادی محل اصلی برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال به شمار میرود و توجه به مسائل ایمنی و امنیتی این سالن حائز اهمیت میباشد. هدف کلی پژوهش مدیریت ایمنی در سالن داوزده هزار نفری آزادی با رویکرد تجزیه و تحلیل حالات شکست بود.روش شناسی: پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و جزء مطالعات آمیخته (کیفی-کمی) محسوب شده و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران و کارشناسان مدیریت ریسک و مدیران اجرایی مسابقات لیگ جهانی والیبال بود، که ۲۲ نفر مشارکتکننده در بخش کیفی و کمی به صورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها و شناسایی و اولویتبندی عوامل ریسک بعد از مطالعه مبانی نظری و انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته، پرسشنامه محقق ساختهای با ۲۴ گویه جهت شناسایی و دستهبندی ریسکها آماده گردید که روایی محتوایی و صوری آن مورد تایید کارشناسان قرار گرفت. جهت وزندهی فاکتورهای احتمال وقوع، شدت تاثیر و احتمال کشف که سه مولفه اصلی مدل (FMEA) میباشد از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی با نرخ ناسازگاری ۰۰۸۶۴/۰ مورد تایید صاحبنظران قرار گرفت.یافتهها: بررسی تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که شاخص شدت تاثیر با وزن ۶۳۶/۰ مهمترین مولفه در بین سه فاکتور مدل مذکور بود و در نهایت هر کدام از شکستها بر اساس مقدار نمرهای که کسب کردند از بالاترین تا پایینترین اولویتبندی شدند و به طور اختصاصی به ۵ شکستی که بالاترین نمره را داشتند پرداخته شد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق مهمترین ریسک شناسایی شده «ورود جمعیت بیش از ظرفیت سالن» میباشد. به همین منظور به فدراسیون والیبال پیشنهاد میشود بر اساس راهکارهای صاحبنظران که شامل؛ (فروش بلیط بر اساس ظرفیت سالن/ ممانعت از ورود افراد بدون بلیط/ نظارت بر کار بلیط فروشان/ استفاده از نیروهای پلیس آموزش دیده در جلوگیری از ورود جمعیت بیش از ظرفیت ممکن) میباشد، جهت کنترل مهمترین ریسک شناسایی اقدام کند.
مریم طاهری کیا؛ رضا خورشیدی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر به منظور ارزیابی کیفیت وب سایت های ورزشی ایران و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت آن ها صورت گرفت.روششناسی: جامعه آماری تحقیق دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه های تهران بودند که تعداد 168نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. از پرسشنامه وب کوال لوسیانو، واتسون و گودهو (2007) پس از گرفتن روایی و پایایی آن توسط متخصصین ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر به منظور ارزیابی کیفیت وب سایت های ورزشی ایران و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت آن ها صورت گرفت.روششناسی: جامعه آماری تحقیق دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه های تهران بودند که تعداد 168نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. از پرسشنامه وب کوال لوسیانو، واتسون و گودهو (2007) پس از گرفتن روایی و پایایی آن توسط متخصصین حوزه مدیریت کیفیت ورزشی، برای ارزیابی کیفیت وب سایت و مشخص کردن خواسته های مشتریان استفاده گردید. بعد از مشخص شدن خواسته های مشتریان (به وسیله پرسشنامه وب کوال) از طریق تکنیک گسترش عملکرد کیفیت (QFD) و با در نظر گرفتن وب سایت ورزش 3 به عنوان سازمان ارزیابی شونده که دارای بالاترین سطح کیفیت وب سایت نسبت به دیگر وب سایت های ورزشی منتخب را دارا بود و سه وب سایت ورزشی دیگر به عنوان سازمان های الگو، خواسته های مشتریان به ویژگی های خدمت مطلوب تبدیل گردید.یافتهها: یافته های ابزار وب کوال نشان داد بارگذاری سریع اطلاعات در وب سایت، توانایی تعامل با وب سایت به منظور دریافت اطلاعات مناسب و آسان بودن خواندن صفحات در وب سایت بیشترین وزن نسبی و مهمترین خواسته های مشتریان در این تحقیق بودند.نتیجهگیری: بر طبق ماتریس QFD و نظرات تیم QFD ویژگی های خدمت کاربرپسند بودن و راحتی جست و جو اطلاعات، منطبق بودن با انتظارات استفاده کنندگان از وب سایت و قابلیت ایجاد پنل های گفت وگو در وب سایت از مهم ترین مولفه های شناسایی شده و ویژگی های فنی مطلوب می باشند و دارای بیشترین همبستگی با خواسته های مشتریان وب سایت های ورزشی بودند.
نسیم کشمیری؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: یکی از بخشهای مهم برنامه تبلیغاتی ارزیابی آثار تبلیغ است که این موضوع در تبلیغات از طریق ورزش نیازمند وجود ابزاری استانداردشده و مخصوص بهخود، در این زمینه بود. هدف از این پژوهش طراحی پرسشنامة اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش بر اساس مدل AIDA و سپس تعیین روایی و پایایی آن بود.روششناسی: به منظور تعیین اعتبار محتوایی و صوری از ...
بیشتر
هدف: یکی از بخشهای مهم برنامه تبلیغاتی ارزیابی آثار تبلیغ است که این موضوع در تبلیغات از طریق ورزش نیازمند وجود ابزاری استانداردشده و مخصوص بهخود، در این زمینه بود. هدف از این پژوهش طراحی پرسشنامة اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش بر اساس مدل AIDA و سپس تعیین روایی و پایایی آن بود.روششناسی: به منظور تعیین اعتبار محتوایی و صوری از نظرات گروهی از صاحبنظران استفاده شد. همچنین برای تعیین اعتبار سازه و پایایی ابتدا از میان تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر در استادیوم آزادی، تعداد (45 نفر) در مطالعه مقدماتی و تعداد ( 366 نفر) در مطالعه اصلی شرکت نمودند.یافتهها:نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی حاکی از تایید روایی سازه ابزار اندازهگیری بود و نتایج همسانی درونی با استفاده از آلفای کرونباخ (84/0 α=) و پایایی ترکیبی (91/0=CR) نیز قابلقبول بود.نتیجهگیری: این ابزار با سنجش 4 گام متوالی از مدل ارزیابی اثربخشی تبلیغات AIDA میتواند چالشهای تأثیرگذاری یک تبلیغ موفق را روشن نماید. این ابزار دارای قابلیت سنجش اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش بوده و میتواند مورد استفاده شرکتهایی که از طریق ورزش اقدام به تبلیغات برای محصولات خود میکنند و نیز محققان حوزه بازاریابی و تبلیغات قرار گیرد.
عاطفه اسدزاده؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: شناسایی موانع بازاریابی رابطهمند منجر به سهولت در رسیدن به هدف اصلی بازاریابی رابطهمند خواهد شد، به منظور شناسایی این موانع پژوهشگران به دنبال ابزار معتبر و پایا هستند. از این رو در مطالعه حاضر به تعیین روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته موانع بازاریابی رابطهمند در مدیریت هواداران پرداخته شد.روششناسی: بدینمنظور ...
بیشتر
هدف: شناسایی موانع بازاریابی رابطهمند منجر به سهولت در رسیدن به هدف اصلی بازاریابی رابطهمند خواهد شد، به منظور شناسایی این موانع پژوهشگران به دنبال ابزار معتبر و پایا هستند. از این رو در مطالعه حاضر به تعیین روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته موانع بازاریابی رابطهمند در مدیریت هواداران پرداخته شد.روششناسی: بدینمنظور ابتدا روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از گروه صاحبنظران تأیید شد. به منظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که مطالعه مقدماتی بر روی 41 نفر انجام شد و ضریب حاصله آلفای کرونباخ رقم702/.=α بدست آمد.. همچنین برای سنجش روایی سازه ابزار، 141 پرسشنامه جمعآوری شد. از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی برای آزمون روایی سازه استفاده شد.یافتهها: خروجیهای لیزرل نشان داد معرفهای انتخاب شده برای سنجش مؤلفههای بازاریابی رابطهمند از روایی لازم برخوردار است و به خوبی میتواند بازاریابی رابطهمند را بسنجد.نتیجهگیری: با توجه به این نتایج میتوان گفت که مقیاس انطباق یافته موانع بازاریابی رابطهمند میتواند به عنوان مقیاس پایا و معتبر در مدیریت هواداران به کار رود