نویسندگان
1
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
3
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر به منظور ارزیابی کیفیت وب سایت های ورزشی ایران و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت آن ها صورت گرفت.
روششناسی: جامعه آماری تحقیق دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه های تهران بودند که تعداد 168نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. از پرسشنامه وب کوال لوسیانو، واتسون و گودهو (2007) پس از گرفتن روایی و پایایی آن توسط متخصصین حوزه مدیریت کیفیت ورزشی، برای ارزیابی کیفیت وب سایت و مشخص کردن خواسته های مشتریان استفاده گردید. بعد از مشخص شدن خواسته های مشتریان (به وسیله پرسشنامه وب کوال) از طریق تکنیک گسترش عملکرد کیفیت (QFD) و با در نظر گرفتن وب سایت ورزش 3 به عنوان سازمان ارزیابی شونده که دارای بالاترین سطح کیفیت وب سایت نسبت به دیگر وب سایت های ورزشی منتخب را دارا بود و سه وب سایت ورزشی دیگر به عنوان سازمان های الگو، خواسته های مشتریان به ویژگی های خدمت مطلوب تبدیل گردید.
یافتهها: یافته های ابزار وب کوال نشان داد بارگذاری سریع اطلاعات در وب سایت، توانایی تعامل با وب سایت به منظور دریافت اطلاعات مناسب و آسان بودن خواندن صفحات در وب سایت بیشترین وزن نسبی و مهمترین خواسته های مشتریان در این تحقیق بودند.
نتیجهگیری: بر طبق ماتریس QFD و نظرات تیم QFD ویژگی های خدمت کاربرپسند بودن و راحتی جست و جو اطلاعات، منطبق بودن با انتظارات استفاده کنندگان از وب سایت و قابلیت ایجاد پنل های گفت وگو در وب سایت از مهم ترین مولفه های شناسایی شده و ویژگی های فنی مطلوب می باشند و دارای بیشترین همبستگی با خواسته های مشتریان وب سایت های ورزشی بودند.
- Ø Abbasi, M. R., & Yadanpanah, M. (2002). QFD in service (Vol. 1). tehran: governmental management.[Persian]
- Ø Abdavi, f., & gholamian, s. (2015). Investigate the factors affecting on the quality of Sports Federations websites from the standpoint of Graduate Students. Journal of Communication Management in Sports Media, 3(9), 30-40. [Persian]
- Ø Akbari Yazdi, H. (2012). Quality Function Deployment (QFD) in Iran Pro League Football Based on SERVQUAL model. Tehran. [Persian]
- Ø Akbari Yazdi, H., Hamidi, M., Sajadi, N., & Khabiri, M. (2014). Quality management in sport (with SERVQUAL and QFD approach) (Vol. 1). Tehran: Elmo Danesh. [Persian]
- Ø Chang, H., & Kim, D. (2010). A Quality Function Deployment Framework for the Service Quality of Health Information Websites. Healthcare Informatics Research, 16(1): 6-14.
- Ø Chen, Y.-H., Hsu, I.-C., & Lin, C.-C. (2010). Website attributes that increase consumer purchase intention: A conjoint analysis. Journal of Business Research, 63(9-10), 1007-1014.
- Ø Faridfathi, A. (2012). Evaluation of the quality of the websites of selected sports federations. Research in Sport Management, 1(4), 18-36. [Persian]
- Ø Gonzalez, M. E., Quesada, G., Davis, J., & Mora-Monge, C. (2015). Application of Quality Management Tools in the Evaluation of Websites: The Case of Sports Organizations. Quality Management Journal, 22(1), 30-46. doi:10.1080/10686967.2015.11918417
- Ø Gonzalez, M. E., Quesada, G., Mueller, J., & Mueller, R. D. (2011). International business curriculum design: identifying the voice of the customer using QFD. Journal of International Education in Business, 4(1), 6-29. doi:10.1108/18363261111170568
- Ø Grönroos, C. (1984). A Service Quality Model and its Marketing Implications. European Journal of Marketing, 18(4), 36-44. doi:10.1108/EUM0000000004784
- Ø Karimi Alavijeh, M. R., & Ahmadi, S. (2014). The Effect of News Websites’ Design Quality on E- loyalty and Electronic Word of Mouth (e-wom) (Case Study: Allameh Tabatabaee University, Tehran). Journal of Information Technology Management, 6(2), 285-306. doi:10.22059/jitm.2014.50872. [Persian]
- Ø Kelley, S. W., & Turley, L. W. (2001). Consumer perceptions of service quality attributes at sporting events. Journal of Business Research, 54(2), 161-166. doi:10.1016/S0148-2963(99)00084-3
- Ø Kim, H., & Niehm, L. S. (2009). The Impact of Website Quality on Information Quality, Value, and Loyalty Intentions in Apparel Retailing. Journal of Interactive Marketing, 23(3), 221-233. doi:10.1016/j.intmar.2009.04.009
- Ø Kim, P., Han, J. K., & Daegu, S. B. (2013). Effects of job satisfaction on service quality, customer satisfaction, and customer loyalty: The case of a local state-owned enterprise. WSEAS Transactions on Business and Economics, 1(10), 49-68.
- Ø Lee, J.-H., Kim, H.-D., Ko, Y. J., & Sagas, M. (2011). The influence of service quality on satisfaction and intention: A gender segmentation strategy. Sport Management Review, 14(1), 54-63. doi:10.1016/j.smr.2010.02.002
- Ø Liao, H., Proctor, R. W., & Salvendy, G. (2008). Content preparation for cross-cultural e-commerce: a review and a model. Behaviour & Information Technology, 27(1), 43-61. doi:10.1080/01449290601088424
- Ø Loiacono, E. T., Watson, R. T., & Goodhue, D. L. (2007). WebQual: An Instrument for Consumer Evaluation of Web Sites. International Journal of Electronic Commerce, 11(3), 51-87. doi:10.2753/JEC1086-4415110302
- Ø Melville, N., Kraemer, K., & Gurbaxani, V. (2004). Review: Information technology and organizational performance: An integrative model of IT business value. MIS quarterly, 28(2), 283-322.
- Ø Parvin, N., Farahani, A., Parvin, N., & Hesari, S. E. (2015). Quality Assessment Website of the Ministry of Sport and Youth using Analytical Hierarchy Process. Journal of Communication Management in Sports Media, 3(10), 75-82. [Persian]
- Ø Politis, J. D. (2005). QFD, organisational creativity and productivity. International Journal of Quality & Reliability Management, 22(1), 59-71. doi:10.1108/02656710510572995
- Ø Qutaishat, F. T. (2013). Users’ Perceptions towards Website Quality and Its Effect on Intention to Use E-government Services in Jordan International Business Research, 6(1), 97-105.
- Ø Ravichandran, T., & Lertwongsatien, C. (2005). Effect of Information Systems Resources and Capabilities on Firm Performance: A Resource-Based Perspective. Journal of Management Information Systems, 21(4), 237-276. doi:10.1080/07421222.2005.11045820
- Ø Seo, W. J., & Green, B. C. (2008). Development of the Motivation Scale for Sport Online Consumption. Journal of Sport Management, 22(1), 82-109. doi:10.1123/jsm.22.1.82
- Ø Shilbury, D.(2012). Competition: The Heart and Soul of Sport Management. Journal of Sport Management, 26(1), 1-10.
- Ø Simon, F. (2010). The Experiential Aspects of Online Search Information for New Customers to a Website. Canadian Journal of Administrative Sciences / Revue Canadienne des Sciences de l Administration, 27(4), 292-305. doi:10.1002/cjas.176
- Ø Stokes, A., & Jensen, T. D. (2011). Co-Branding: The Effects of E-Tailer and Delivery Carrier Familiarity on Price and E-Tailer Perceptions. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(1), 97-108. doi:10.2753/MTP1069-6679190106
- Ø Suh, Y. I., Ahn, T., & Pedersen, P. M. (2013). Examining the effects of team identification, e-service quality (e-SQ) and satisfaction on intention to revisit sports websites. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 14(4), 2-19. doi:10.1108/IJSMS-14-04-2013-B002
- Ø Suh, Y. I., & Pedersen, P. M. (2010). Participants' service quality perceptions of fantasy sports websites: The relationship between service quality, customer satisfaction, attitude, and actual usage. Sport Marketing Quarterly, 19(2), 78.