نویسندگان
1
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
2
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران
3
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: شناسایی موانع بازاریابی رابطهمند منجر به سهولت در رسیدن به هدف اصلی بازاریابی رابطهمند خواهد شد، به منظور شناسایی این موانع پژوهشگران به دنبال ابزار معتبر و پایا هستند. از این رو در مطالعه حاضر به تعیین روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته موانع بازاریابی رابطهمند در مدیریت هواداران پرداخته شد.
روششناسی: بدینمنظور ابتدا روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از گروه صاحبنظران تأیید شد. به منظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که مطالعه مقدماتی بر روی 41 نفر انجام شد و ضریب حاصله آلفای کرونباخ رقم702/.=α بدست آمد.. همچنین برای سنجش روایی سازه ابزار، 141 پرسشنامه جمعآوری شد. از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی برای آزمون روایی سازه استفاده شد.
یافتهها: خروجیهای لیزرل نشان داد معرفهای انتخاب شده برای سنجش مؤلفههای بازاریابی رابطهمند از روایی لازم برخوردار است و به خوبی میتواند بازاریابی رابطهمند را بسنجد.
نتیجهگیری: با توجه به این نتایج میتوان گفت که مقیاس انطباق یافته موانع بازاریابی رابطهمند میتواند به عنوان مقیاس پایا و معتبر در مدیریت هواداران به کار رود
- افچنگی، سمیه. هادوی، فریده و الهی، علیرضا. (1391). پیش بینی رضایتمندی و تمایل حضور مجدد مشتریان توسط مؤلفههای بازاریابی رابطهمند در باشگاههای ورزشی: مطالعه ی باشگاههای ایروبیک زنان مشهد. پژوهشهای کاربردی مدیریت ورزشی، شماره 4، صص 63-70.
- امیرتاش، علی محمد. (1384). پایایی و عینیت سنجی برای اندازهگیری در تربیت بدنی و ورزش. پژوهش در علوم ورزشی، شماره6، صص 11-30.
- امیرشاهی، میراحمد. سیاه تیری، ویدا. روان بد، فریبا. (1388).شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در مشتریان کلیدی بانک، نشریه مدرس علوم انسانی، پژوهشهای مدیریت در ایران، شمارهی 4 (پیاپی64)، صص 61-76.
- اوماسکاران، روشهای تحقیق در مدیریت، ترجمه صائبی، محمد و شیرازی، محمود.(1391). چاپ هفتم، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- حسنی زاده، بهادر.(1391). تأثیر بازاریابی رابطهمند بر رفتار خرید مشتریان باشگاههای ورزشی تهران، پایان نامه انتشار یافته کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
- غفاری آشتیانی، پیمان.(1386). همپوشی بازاریابی رابطهمند و مدیریت ارتباط با مشتری؛ مجله تدبیر، سال هجدهم ،شماره 181، صص 131-143.
- فلاحی، احمد.(1388). مقایسه عوامل مؤثر بر حضور تماشاچیان گاهگاهی، منظم و متعصب در مسابقات لیگ برتر فوتبال. نشریه حرکت، شماره2. صص 247-270.
- کامکاری، کامبیز. کیومرثی، فیروز و شکرزاده، زهره.(1386). اندازهگیری و سنجش، چاپ اول، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر.
- هومن، حیدرعلی.(1385). تحلیل دادههای چند متغیری در پژوهشهای رفتاری، چاپ دوم، انتشارات پیک فرهنگ.
- الهی، علیرضا. (1387). موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
- Ø Arianne Bee,C. C, &Cahle L R.(2006). Relationship marketing in sports: A functional approach, Sport Marketing Qarterly, 15(2), pp: 102-112.
- Ø Ehsani, M., Izadi B., Yong-J Y., Kwang MCh, Kozechian,H.,& Tojari F.(2013). An Investigation of the Effect of Fan Relationship Management Factors on Fan Lifetime Value. Asian Social Sciense; Vol.9, No. 4.
- Ø Kim, Yu Kyoun. (2008). Relationship framework in sport management: How relationship quality affects sport consumption behaviors, Doctoral Dissertation, University of Florida, 164pages.
- Ø Kim, Yu Kyoun., & Trail, Galen. (2010). the influence of Relationship quality on sport consumption behavior: An empirical examination of the Relationship quality, North American society for sport management conference.
- Ø kim,Yu, Kyoum.&Trail, galen.(2011). A conceptual framework for understanding relationships between sport consumers and sport organizations: A relationship quality approach, journal of Sport Management, 25, pp: 57-69.
- Ø Palmatier, R W., Dant, R P., Grewal, D., Evance, K. (2006). Relationship Marketing in Sport: A functional approach, Sport Marketing Quartly, 15(2), 102-110.
- Ø Quick, S. (2000). Contemporary sport consumer: some implication of linking fan typology key spectator variable. Sport Marketing Quarterly, 9(3), 149- 156.
- Ø Sheng Chung lo (2012). A Study of Relationship Marketing on Customer satisfaction, Journal of Social Sciences 8(1), pp: 91-94.
- Ø Shilbury, David. Westerbeek, Hans, Quick, Shayne & Funk, Daniel. (2009). Strategic sport marketing, 3rd Edition, published by Allen &Unwin, pp: 40-48.
- Ø Solgen, Samuel, .wilund,Daniel. (2006). Customer Relationship management strategy in Swedish Football clubs, Malardlenshogskola Swede.NO. 6, pp: 204-216.