نویسندگان
1
دانشجوی مدیریت بازاریابی ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران
2
دانشیار داانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی تهران
3
استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی تهران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: یکی از بخشهای مهم برنامه تبلیغاتی ارزیابی آثار تبلیغ است که این موضوع در تبلیغات از طریق ورزش نیازمند وجود ابزاری استانداردشده و مخصوص بهخود، در این زمینه بود. هدف از این پژوهش طراحی پرسشنامة اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش بر اساس مدل AIDA و سپس تعیین روایی و پایایی آن بود.
روششناسی: به منظور تعیین اعتبار محتوایی و صوری از نظرات گروهی از صاحبنظران استفاده شد. همچنین برای تعیین اعتبار سازه و پایایی ابتدا از میان تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر در استادیوم آزادی، تعداد (45 نفر) در مطالعه مقدماتی و تعداد ( 366 نفر) در مطالعه اصلی شرکت نمودند.
یافتهها:نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی حاکی از تایید روایی سازه ابزار اندازهگیری بود و نتایج همسانی درونی با استفاده از آلفای کرونباخ (84/0 α=) و پایایی ترکیبی (91/0=CR) نیز قابلقبول بود.
نتیجهگیری: این ابزار با سنجش 4 گام متوالی از مدل ارزیابی اثربخشی تبلیغات AIDA میتواند چالشهای تأثیرگذاری یک تبلیغ موفق را روشن نماید. این ابزار دارای قابلیت سنجش اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش بوده و میتواند مورد استفاده شرکتهایی که از طریق ورزش اقدام به تبلیغات برای محصولات خود میکنند و نیز محققان حوزه بازاریابی و تبلیغات قرار گیرد.
- آقازاده، هاشم. بخشی زاده، الهه.(1389). ارزیابی اثربخشی تبلیغات الکترونیکی بر اساس مدل سلسله مراتب اثرات مطالعه موردی: صنعت پوشاک. دو فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 21 و 22، تابستان و پاییز، صص 123- 143.
- امیری، علی.(1385). بررسی اثرات تبلیغات تلویزیونی روی حسابهای قرض الحسنه بانک تجارت، پایان نامه انتشار نیافته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
- بلوریان تهرانی، محمد. (1383). نقاط قوت و ضعف اهداف تبلیغاتی. نشریه بین المللی دانش تبلیغات، شماره 4، اردیبهشت ماه، صص 58-55.
- پورحسینی، سید جواد. (1387). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثر بخشی تبلیغات محیطی بر اساس الگوی چهارP تبلیغات. پایان نامه انتشارنیافته کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
- تاجیک، مریم.(1384). بررسی تأثیر اجرای برنامه های تبلیغات بازرگانی بر میزان جذب مشتریان حساب های پس انداز قرض الحسنه در مؤسسه مالی و اعتباری بنیاد. پایان نامه انتشار نیافته کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
- حسینی، میرزا حسن. باقری، سید محمد. حسینی، زهرا.(1388). بررسی اثربخشی تبلیغات تلویزیونی بر جذب مشتریان بر مبنای مدل آیدا و ارائه الگوریتم ساخت یک تیزر تبلیغاتی: مطالعه موردی بانک رفاه. فصل نامه پژوهش های مدیریت، سال دوم، شماره5، پاییز، صص 119- 146.
- حمیدی زاده، محمدرضا. نوریان، ذبیح الله.(1392). تبیین و ارزیابی فرآیند اثربخشی تبلیغات تلویزیونی بر جذب مشتریان:موردپژوهی بانک صادرات ایران. دوفصل نامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال اول، شماره3، بهار و تابستان، صص33- 46.
- خواجه زاده ،سامان. (1383). بررسی اثرات اجرای برنامه های تبلیغات بازرگانی بانک کشاورزی بر سپرده گذاری در حساب قرض الحسنه پس انداز ، پایان نامه انتشارنیافته کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
- درودی، هما. (1392). نقش پیام تبلیغاتی رسانه بر اساس مدل آیدا بر روی رفتار مصرف کننده. فصلنامه مطالعات رسانه ای، سال هشتم، شماره بیست و یکم، تابستلن، صص111-118.
- ربیعی، علی. محمدیان، محمود، برادران جمیلی، بیتا. (1390). ارزیابی اثربخشی تبلیغات بانک و شناسایی مهمترین عامل در افزایش اثربخشی آن در سطح شهر تهران. مجله علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، شماره دوم، تابستان، صص 17- 40.
- رنجبریان، بهرام. خورسندنژاد، آرزو. عبداللهی، سیده معصومه.(1392). ارتباط بین اثربخشی تبلیغات و ارزش ویژه نام تجاری: مورد مطالعه تبلیغات لوازم خانگی سامسونگ. فصل نامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره14، تابستان، صص75- 90.
- شاه محمدی، عبدالرضا. میرزایی پور، علی.(1390). بررسی میزان اثربخشی تبلیغات پست بانک در میان مشتریان خود در شهر تهران. فصل نامه فرهنگ ارتباطات، سال اول، شماره اول، بهار، صص 137- 119.
- شهبازیان، سیاوش.(1391). بازاریابی از طریق ورزش. سایت فرانشیز، تاریخ درج 13/3/1393.
- صاعدی، فریدا.(1377). روانشناسی تبلیغات. مجله روابط عمومی، شماره ویژه تابستان، صفحه 34.
- عباسی، عباس. محمدیان، مقدسه (1386). رابطه بین نگرش مصرفکنندگان به وبسایت ها و اثربخشی تبلیغات اینترنتی. سال دوم، شماره هفتم، صص 99-119.
- فرهنگی، علی اکبر. فیروزیان، محمود. موسویان، اکرم السادات.(1388). بررسی اثربخشی تبلیغات شرکت ملی گاز ایران در راستای بهینه سازی مصرف. نشریه مدیریت بازاریابی، سال چهارم، شماره هفتم، پاییز و زمستان، صص 34-19.
- کروبی، مهدی. محمدیان، مجتبی.(1388). سنجش دیدگاه گردشگران در مورد اثرگذاری رسانه های تبلیغی در دفاتر خدمات مسافرتی. فصلنامه علوم اجتماعی، شماره45، تابستان، صص 63-92.
- محمدیان، محمود. حسینی، سید ابوالحسن.(1389). انواع روش های ارزیابی اثربخشی تبلیغات. دو ماهنامه توسعه مهندسی بازار سال چهارم، شماره پانزدهم، مهر و آبان، 42- 46.
- محمدیان، محمود.(1377). مروری گذرا بر نحوه تنظیم شمار تبلیغاتی . مجله جهان مدیریت، شماره دو، سال اول، اسفند ماه، ، صص 25-23.
- محمدیان، محمود.(1382). کتاب جامع تبلیغات. مجله روان شناسی، شماره 27، دی ماه، صص 87- 88.
- مدهوشی، مهرداد. رضایی، سعید.(1392). ارزیابی اثربخشی تبلیغات ویروسی با طرح پژوهش تجربی. فصل نامه مدیریت بازرگانی، دوره سوم، شماره 5، پاییز، صص 144-125.
- هراتی، محبوبه.(1385). ارزیابی اثربخشی تبلیغات صنعت بیمه: شرکت سهامی بیمه ایران. پایان نامه انتشار نیافته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه شهیدبهشتی.
- Ø Yen,W. M. (1979). Introduction to Measurement Theory. Brooks/Close Publishing Company, Monterey, California, a division of Wadsworth.
- Ø Amaldoss, W., & He, C. (2010). Product variety, informative advertising, and price competition. Journal of Marketing Research, 47(1), 146-156.
- Ø Belch, G. E., Belch, M. A., & Guolla, M. (1998). Advertising and promotion: an integrated marketing communications approach. New York: McGraw-Hill.
- Ø Birch, R. (2010). Growth Strategies. Credit Union Journal. New York, 14(3), 1-18.
- Ø Cronbach, L. J. (1970). Essentials of Psychological testing (3rd ed). New York: Harper and row international.
- Ø Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research.Psychological methods, 4(3), 272.
- Ø Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 39-50.
- Ø Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2013). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) Sage.Thousand Oaks.
- Ø Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London: Routledge.
- Ø Liesse, J., Levin, G. (1994), Advertising, Advertising Age, Chicago, Vol. 65, Iss. 17, pg. 3.
- Ø Ramalingam, V., Palaniappan, B., Panchanatham, N., & Palanivel, S. (2006). Measuring advertisement effectiveness—a neural network approach. Expert systems with applications, 31(1), 159-163.
- Ø Sinh, N. H. (2013). The Hierarchy model of advertising effects: A debate. Tạp chí Phát triển và Hội nhập, (8 (18), 92-96.
- Ø Sharma, P., Halim, I., Darmawan, D., Myers, S. D., de Cerqueira Paes, H. B., Schultz, B., & Sani, I. (2012).Advertising Effectiveness: “Understanding the Value of Creativity in Advertising”, a Review Study in India. Online Journal of Communication and Media Technologies, 2(3), 1.
- Ø Okazaki, S. (2011). Has the time finally come for the medium of the future? Research on mobile advertising. Journal of Advertising Research, (51), 59-71.