مریم نیازی تبار؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ ژاله معماری؛ عباس رضایی پندری
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت روزافزون انجام فعالیتهای اجتماعی در ورزش، هدف پژوهش حاضر واکاوی " مسئولیت اجتماعی فوتبال " بود.روششناسی: روش انجام پژوهش داده بنیاد با رویکرد گلیزری بود. بدین منظور، طی نمونهگیری بهروش هدفمند و گلولهبرفی 13 نفر از خبرگان حوزۀ مطالعات مسائل اجتماعی فوتبال در ایران مشخص شدند که 13 مصاحبه عمیق تا رسیدن ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت روزافزون انجام فعالیتهای اجتماعی در ورزش، هدف پژوهش حاضر واکاوی " مسئولیت اجتماعی فوتبال " بود.روششناسی: روش انجام پژوهش داده بنیاد با رویکرد گلیزری بود. بدین منظور، طی نمونهگیری بهروش هدفمند و گلولهبرفی 13 نفر از خبرگان حوزۀ مطالعات مسائل اجتماعی فوتبال در ایران مشخص شدند که 13 مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. دادهها از طریق مقایسۀ مستمر در فرایند کدگذاری حقیقی و نظری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تبیین مدل پژوهش پیرامون مقوله محوری، از مدل خانواده C6 در رویکرد ظاهرشونده، بهره گرفته شد.یافتهها: 192کد بهدست آمد که در 29 مفهوم طبقهبندی شد. نتایج نشان داد ارتقای ارزشهای اجتماعی و فرهنگی، عدالت اجتماعی، الگوسازی، ترویج فرهنگ داوطلبی، برنامهمحوری، قانونمداری، بسترسازی اخلاقی، اقدامات بشردوستانه و محیط زیستگرایی از مهمترین عوامل تبیینکنندۀ مسئولیت اجتماعی فوتبال هستند.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بر توسعۀ فرهنگی- اجتماعی، آموزش ارزشهای اجتماعی و موضوعات اخلاقی از طریق فوتبال، تاکید بیشتری داشتند. با شناسایی جنبههای مختلف مسئولیت اجتماعی از جمله امور فرهنگی، اقدامات زیست محیطی و فعالیتهای بشردوستانه و بررسی آثار آن بر جامعه، مدیران ورزش کشور میتوانند در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی برنامههای خود، درک و شناخت بهتری داشته و نیازهای جامعه و هواداران را با شیوههای بهتری پاسخ دهند.
مرضیه لعل بیداری؛ ژاله معماری؛ مهسا سعادتی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق بازشناسی متغیرها و حوزههای امنیت مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته با 45 گویه بود که توسط 7 نفر از خبرگان، روایی محتوایی آن تأیید و ضریب پایایی آن براساس آلفای کرونباخ معادل 870/0 تعیین شد. نمونهها شامل 300 نفر از مسئولین سازمان لیگ برتر فوتبال، مسئولین و ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق بازشناسی متغیرها و حوزههای امنیت مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته با 45 گویه بود که توسط 7 نفر از خبرگان، روایی محتوایی آن تأیید و ضریب پایایی آن براساس آلفای کرونباخ معادل 870/0 تعیین شد. نمونهها شامل 300 نفر از مسئولین سازمان لیگ برتر فوتبال، مسئولین و برخی کارشناسان فدراسیون فوتبال و هیئتهای فوتبال، اعضای هیئت علمی دانشگاهها، مسئولین ورزشگاههای محل برگزاری مسابقات لیگ برتری و باشگاههای لیگ برتر کشور بودند. عوامل تبیینکنندۀ امنیت در رویدادهای ورزشی شناسایی و بارهای عاملی متغیرهای تبیین کنندۀ هر یک، محاسبه شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و برازش مدل مسیری به ترکیب از نرمافزار SPSS نسخه 22 و LISREL نسخه 8/8 استفاده استفاده شد.یافتهها: در مدل اکتشافی امنیت، شاخصهای امنیتی، امکانات و خدمات امنیتی، کیفیت استانداردها، مستندسازی امنیت، حفاظت فیزیکی، میدیریت کیفیت امنیت، مدیریت سختافزار و نرمافزار اماکن، مدیریت و برنامهریزی، شواهد فیزیکی، اقدامات پیشگیرانه، آموزش، تعامل و ارتباطات شناسایی شدند.نتیجهگیری: مناسب است مسئولان برگزاری رویدادهای ورزشی در جهت برگزاری هر چه امنتر مسابقات ورزشی به اقدامات پیشگیرانه، در کنار توجه به عاملهای آشکار شدۀ فوق و بارهای عاملی متغیرهای هریک، به آموزش و نیز مدیریت و برنامهریزی، توجه ویژهای داشته باشند.
لیلا شفایی؛ ژاله معماری؛ محمد اصغری جعفرآبادی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 117-136
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین ابعاد و مدلسازی شخصیت برند تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبالبود. تحقیق بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد.. روششناسی: نمونهها شامل 673 تن از هواداران تیمهای منتخب لیگ برتر فصل 91-92 (پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و سپاهان ) بود که در لیگ دوازدهم برای تماشای بازی در استادیوم مجموعه آزادی تهران حضور ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین ابعاد و مدلسازی شخصیت برند تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبالبود. تحقیق بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد.. روششناسی: نمونهها شامل 673 تن از هواداران تیمهای منتخب لیگ برتر فصل 91-92 (پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و سپاهان ) بود که در لیگ دوازدهم برای تماشای بازی در استادیوم مجموعه آزادی تهران حضور مییافتند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای با 45 سؤال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 95/0 بهدست آمد(01/0 P<). یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق ابعاد منحصربهفرد، کمال، خیرهکننده، متمایز، مهیج، کلاسیک و موفق تبیین کننده مدل شخصیت برند تیمهای فوتبال لیگ برتر میباشند. نتیجهگیری: مدیران ورزشی و بازاریابان میتوانند با توجه به این ابعاد و متغیرهای تبیین کننده هر بُعد، در تبلیغات خود به جذب بیشتر هواداران، درآمدزایی و کسب جایگاه برتر در بازار دست یابند. همچنین حامیان مالی از طریق انطباق شرکت و محصولات خود با هر یک از این ابعاد قادرند رابطۀ دوسویه مناسبی را برقرار نمایند.
مریم رهبر؛ ژاله معماری؛ محمد اصغری جعفرآبادی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 119-146
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل و مدلسازی روابط میان ادراک تا توجه انحصاری مشتریان وفادار مجموعه ورزشی انقلاب تهران بود.
روششناسی: پژوهش بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد. نمونهها شامل 354 تن از مشتریان مجموعههای ورزشی انقلاب تهران در سال 91 بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای با 55 سؤال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل و مدلسازی روابط میان ادراک تا توجه انحصاری مشتریان وفادار مجموعه ورزشی انقلاب تهران بود.
روششناسی: پژوهش بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد. نمونهها شامل 354 تن از مشتریان مجموعههای ورزشی انقلاب تهران در سال 91 بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای با 55 سؤال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 95/0 به دست آمد (01/0 P<). برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای LISREL برای تعیین معادلات ساختاری وspss برای آزمونهای ANOVA و همبستگی، در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد.
یافتهها: در مدل پیشنهادی، کیفیت خدمات، عدالت ادراکشده و ریسک ادراکشده با ضرایب تأثیر (31/0)، (0068/0) و (0068/0) بهطور مستقیم بر وفاداری تأثیر میگذارند. همچنین کیفیت خدمات بهطور غیرمستقیم و به ترتیب با ضرایب تأثیر (70/0) بر رضایت و (52/0) بر ارزش تأثیر میگذارد. رضایت با ضریب تأثیر (44/0) بر وفاداری، ارزش با ضرایب تأثیر (39/0) بر اعتماد و (028/0) بر وفاداری، و اعتماد با ضریب تأثیر (11/0) بر وفاداری اثر میگذارند. همچنین عدالت ادراکشده بهطور غیرمستقیم با ضرایب تأثیر (52/0) بر اعتماد و (17/0) بر رضایت و (24/0) بر ارزش اثر دارد. رضایت و اعتماد به ترتیب با ضرایب تأثیر (25/0) و (13/0) بر فاکتورهای موقعیتی نقش دارند. فاکتورهای موقعیتی با ضریب تأثیر (057/0) بر وفاداری اثرگذار است. ریسک ادراکشده رابطه معناداری با وفاداری نشان نداد.
نتیجهگیری: کیفیت خدمات و عدالت ادراکشده نقش پررنگی در شکلگیری وفاداری و بهرهمندی سازمان از نتایج آن دارد؛ لیکن توجه کافی بر ارزش به عنوان یک عامل میانجی از موارد پیشنهادی مدل بود.
ژاله معماری؛ محمد اصغری جعفرآبادی؛ طاهره سیفی سلمی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 91-121
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه نقش کیفیت تعاملی و ارزش ادراکشده در توسعۀ نیات رفتاری مشتریان بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود. نمونهها شامل 177 تن از مشتریان مجموعههای شرکت گاز در سال 91 بودند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختهای با 72 سوال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0 بهدست آمد (01/0p<).یافتهها: ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه نقش کیفیت تعاملی و ارزش ادراکشده در توسعۀ نیات رفتاری مشتریان بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود. نمونهها شامل 177 تن از مشتریان مجموعههای شرکت گاز در سال 91 بودند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختهای با 72 سوال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0 بهدست آمد (01/0p<).یافتهها: در مدل پیشنهادی، کیفیت محیط فیزیکی با ضریب تاثیر 00/0، کیفیت تعاملی با ضریب تاثیر 37/0، نتیجۀ کیفیت با ضریب تاثیر 54/0 بهعنوان عوامل مستقل شناسایی شدند و از مسیرکیفیت خدمات با ضریب تاثیر 04/1 بر ارزش درکشده، با ضریب تاثیر 01/0 بر تصویر و با ضریب تاثیر 43/0 بر رضایت تاثیر میگذارند. ارزش با ضریب تاثیر 62/0 بر رضایت و رضایت با ضریب تاثیر 97/0 و تصویر با ضریب تاثیر 07/0 بر توجه رفتاری تاثیر میگذارند. کیفیت محیط فیزیکی رابطۀ معنیداری با کیفیت خدمات نشان نداد، لیکن همبستگی بالایی را با دو عامل نتیجۀ خدمات 877/0 و کیفیت تعاملی 792/0 دیگر نشان داد.نتیجهگیری: مدل پژوهش شاخصهای نیکویی برازش را بهدست آورد که لزوم توجه مدیران به کیفیت، ارزش، انتظارات و رضایتمندی مشتریان از مهمترین موارد پیشنهادی آن بود. همچنین لازم است به تصویر و عوامل جمعیتشناختی توجه کافی شود.واژههای کلیدی: کیفیت تعاملی، ارزش درکشده، توجهات رفتاری، خدمات ورزشی.
مهرزاد حمیدی؛ ژاله معماری؛ محمّد اصغریجعفرآبادی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1391، ، صفحه 55-74
چکیده
چکیدههدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل تاییدی و ارائه مقیاس انتخاب مربیان ملی کشور بوده است.روش شناسی: روش انجام پژوهش توصیفی پیمایشی است. این مقیاس که برای انتخاب مربیان ملی کشور طراحی شده، از طریق گردآوری فهرستی از متغیرهای اثرگذار بر انتخاب مربیان و انجام یک مطالعه تاییدی تهیه شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای با 25 سوال بستهپاسخ ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل تاییدی و ارائه مقیاس انتخاب مربیان ملی کشور بوده است.روش شناسی: روش انجام پژوهش توصیفی پیمایشی است. این مقیاس که برای انتخاب مربیان ملی کشور طراحی شده، از طریق گردآوری فهرستی از متغیرهای اثرگذار بر انتخاب مربیان و انجام یک مطالعه تاییدی تهیه شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای با 25 سوال بستهپاسخ بود که استادان دانشگاه روایی آن را تایید کردند و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ معادل 968/0تعیین شد (01/0p<). پرسشنامه در اختیار 450 نفر شامل ورزشکاران نخبه، مربیان و مدیران با تجربه در ورزش قهرمانی، کارشناسان و اساتید به عنوان نمونه پژوهش قرار گرفت و در نهایت 407 پرسشنامه تکمیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مقیاس انتخاب مربیان ملی کشور متشکل از چهار عامل بوده است. در هر یک از عاملها، متغیرهای تبیینکننده هر عامل و بارهای عاملی هر متغیر، همچنین مهمترین عاملها و نیز مهمترین نقاط قابل دستکاری برای مدیران برای اثرگذاری در هر عامل، شناسایی و تعیین شدند. همچنین مدل تاییدی و مدل تحلیل مسیری این ابعاد به دست آمد. شاخصهای برازش بهدست آمده اعتبار مدل را تایید کردند. در نتیجه مدل به سطح مطلوبی از برازش دست یافت و براساس یک مطالعه تاییدی ساختار حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تایید شد. براساس این مدل، معیارهای انتخاب مربیان ملی کشور عبارتاند از: مهارتهای رهبری شامل مهارتهای ارتباطی و مهارتهای ویژه و مهارتهای فنی شامل سوابق فنی و توان عملیاتی. همچنین براساس مدل تحلیل مسیری، دو عامل مهارتهای رهبری و مهارتهای فنیِ مربیان همبستگی دوسویهای به میزان 92/0 با یکدیگر دارند.نتیجه گیری: همبستگی بالای مهارت های رهبری و فنی نشان می دهد که اگر مربی در یکی از این مهارت ها ضعیف بود، می تواند روی مهارت دیگر سرمایه گذاری کند و آن را توسعه دهد. در ضمن، با توجه به تشابه مدل اکتشافی این پژوهش با مدل لین و جسک (1996) می توان از آن برای انتخاب مربیان ملی استفاده کرد.واژههای کلیدی: مهارت های فنی، مهارت های ارتباطی، مهارت های رهبری.