زهرا سبزی نژاد؛ مرتضی دوستی؛ فرزام فرزان؛ همایون عباسی
چکیده
چهدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی پدیده مهاجرت سرمایههای انسانی نخبه در ورزش کشور بود.روش شناسی: روش تحقیق کیفی (نظریه دادهبنیاد) است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل صاحبنظران، خبرگان، اساتید و مربیان در زمینه موضوع این تحقیق میباشند. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه ...
بیشتر
چهدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی پدیده مهاجرت سرمایههای انسانی نخبه در ورزش کشور بود.روش شناسی: روش تحقیق کیفی (نظریه دادهبنیاد) است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل صاحبنظران، خبرگان، اساتید و مربیان در زمینه موضوع این تحقیق میباشند. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 15 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 81/0 بود. در راستای تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریه دادهبنیاد استفاده شد.یافته ها: بر اساس یافتههای تحقیق حاضر عوامل تعیین کننده در مهاجرت نخبگان ورزشی کشور شامل: عوامل علی (جایگاه شغلی ضعیف در جامعه و سیستم مدیریتی ناکارآمد)، عوامل زمینهای (مشکلات اقتصادی_سیاسی و مشکلات فرهنگی_اجتماعی)، عوامل مداخلهگر (ویژگیهای فردی و محیطی)، راهبردها(بهبود وضعیت زیرساختی ورزش کشور و بهبود وضعیت اجتماعی جامعه) و در نهایت پیامدهای این تحقیق (افت کیفیت ورزش قهرمانی و کمبود الگوی ورزشی مناسب در جامعه) میباشد. که این مقولهها خود شامل 18 مفهوم و چندین عامل یا کد باز هستند.نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجه میگیریم با تاکید بر یافتههای پژوهش و چالشهای شناسایی شده، باید سیاست-گذاریهای کلان و اقدامات موثری جهت ارتقای سطح کیفیت زندگی اجتماعی و حرفهای ورزشکاران نخبه صورت پذیرد.
شهناز رضاجو؛ رباب مختاری؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
بدون شک، همگانی شدن ورزش در میان مردم نیازمند منابع مالی است. هدف این پژوهش ارائه مدل عوامل ریسک سرمایه گذاری در ورزش همگانی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. این پژوهش از لحاظ هدف تحقیق از نوع ( کیفی)، از لحاظ نوع روش داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری شامل اساتید و اعضای هیات علمی گروه مدیرت ورزشی و اساتید صاحب نظر در حوزه های اقتصاد و بازاریابی ...
بیشتر
بدون شک، همگانی شدن ورزش در میان مردم نیازمند منابع مالی است. هدف این پژوهش ارائه مدل عوامل ریسک سرمایه گذاری در ورزش همگانی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. این پژوهش از لحاظ هدف تحقیق از نوع ( کیفی)، از لحاظ نوع روش داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری شامل اساتید و اعضای هیات علمی گروه مدیرت ورزشی و اساتید صاحب نظر در حوزه های اقتصاد و بازاریابی استان آذربایجان شرقی به تعداد 8 نفر بودند که مورد مصاحبه قرار گرفتند و این طرح در سه مرحله اساسی کد گذاری انجام شد. نتایج تحلیل سوالات نشان داد که عوامل اثر گذار بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (نیروی انسانی، سیاستگذاری مدیران، برنامهریزیهای کلان اسپانسرگزینی، مشارکت همگانی مردم، تبلیغات و بازاریابی رسانهای و توسعه جاذبههای ورزشی)؛ عوامل زمینهای اثرگذار بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (عوامل ساختاری (نرمافزاری)، عوامل ساختاری (سختافزاری)، زیرساختهای فنی، اعطای مجوز، ثبات نسبی سیاستها و قوانین حاکم در جامعه، آییننامهها و قوانین اساسی و برندسازی بومی و پایه ای)؛ عوامل مداخلهگر بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی(ریسک سیستماتیک، ریسک غیر سیستماتیک، عوامل اقتصادی، عوامل حقوقی، عوامل سیاسی و عوامل اداری)؛ راهبردهای مؤثر بر ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (آسیبشناسی و تحلیل موانع، ارزیابی عملکردی مستمر، قانونمداری، تخصیص بهینه سرمایه در مناطق سرمایهپذیر، خصوصیسازی و بازاریابی ورزش همگانی)؛ پیامدهای اجرایی ریسک سرمایهگذاری در ورزش همگانی (ریسک سرمایهگذاری اسپانسرشیپها، پیامدهای فرهنگی ـ ورزشی، سلامت و بهداشت جسمی و روانی جامعه، ناهنجاریهای درون سازمانی و ساختاری) مورد تایید قرار گرفتند.
حمداله الیاسی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه سرمایه اجتماعی در فعالیت های داوطلبی ورزش دانشآموزی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجامشد. جامعه آماری کلیه متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی و فعال در ورزش دانشآموزی ایران بودند و از روش ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه سرمایه اجتماعی در فعالیت های داوطلبی ورزش دانشآموزی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجامشد. جامعه آماری کلیه متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی و فعال در ورزش دانشآموزی ایران بودند و از روش نمونهگیری هدفمند نظری با تکنیک گلوله برفی(17 نفر) و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید.یافتهها: بر اساس نتایج عوامل علی در مقولههای ارزش آفرین بودن داوطلبی دانش آموزان، اوقات فراغت و سرگرمی، کارکرد داوطلبی ورزشی و الزام پیشگیری از آسیبهای اجتماعی؛ شرایط زمینهای در بستر امکاناتی، بستر اقتصادی، بستر ساختاری-قانونی و بستر مدیریتی؛ عوامل مداخلهگر در دو بعد موانع و تسهیلگرها؛ راهبردها در عواملی همچون مناسبسازی محیطهای شهری و اماکن ورزشی، سیاستگذاری کلان، تخصیص اعتبارات و منابع مالی، بکارگیری نیروهای داوطلب، ترویج و اشاعه فرهنگ داوطلبی ، مشارکت فعال و مسمتر دانشآموزان در رویدادهای ورزشی و در نهایت پیامدها در سه بعد فردی، اجتماعی و تحصیلی احصا شدهاند.نتیجهگیری: عوامل تشکیلدهندهی الگو، دارای متغیرها و مقولههایی هستند، که توجه به تحقق آنها موجب توسعه سرمایه اجتماعی در نهضت داوطلبی ورزش دانشآموزی میگردد.
جعفر خوشبختی؛ مهتاب ناصح؛ محسن نخ زری مقدم
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی در استان خراسان جنوبی با رویکرد داده بنیاد بود.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی بود که به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شد و از لحاظ نتیجه از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می شود. به منظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی در استان خراسان جنوبی با رویکرد داده بنیاد بود.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی بود که به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شد و از لحاظ نتیجه از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می شود. به منظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را صاحب نظران، خبرگان و کارشناسان در زمینه ورزش قهرمانی در استان خراسان جنوبی تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت هدفمند آغاز شد و براساس شیوه نمونهگیری نظری تا اشباع دادهها ادامه یافت.یافتهها: نتایج نشان داد که مواردی چون مسائل مدیریتی و تشکیلاتی، حمایت، و منابع انسانی به عنوان شرایط علی، و از آن سو شرایط اجتماعی و بومی-جغرافیایی به عنوان عوامل زمینه ای با مداخله عامل انگیزش سبب ایجاد چالش های جدی در روند توسعه ورزش قهرمانی استان در بخش های اماکن و تجهیرات، مدیریت استعداد و قوانین و آیین نامه ها شده است؛ که برای برون رفت از شرایط حاضر راهکارهایی در بخش های مالی و تجهیزاتی، آموزشی و پژوهشی و همچنین در بخش ارتباطات و تعاملات ارائه گردید.نتیجهگیری: به نظر می رسد توسعه ورزش قهرمانی در استان با مسائل و چالش های فراوانی مواجه است که بسیاری از این چالش ها خارج از کنترل های سازمانی در درون استان است؛ از این رو تقویت راهکارهای انگیزشی به عنوان یک عامل مداخله گر و همچنین تمرکز بر توسعه مسیرهایی جهت افزایش تعاملات درون و برون سازمانی، توسعه مسیرهای جذب سرمایه و تمرکز بر آموزش و پژوهش های کاربردی به عنوان راهکارهای مؤثر پیشنهاد می گردد.
عباس سبحانی؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ رسول فرجی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تدوین الگوی مدیریت امنیت گردشگری ورزشی در کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک است. جامعه آماری این پژوهش شامل صاحبنظران، اساتید و پژوهشگران، برگزارکنندگان ، تأمینکنندگان امنیت ، ورزشکاران و تماشاگران رویدادهای ورزشی بود که نمونهگیری با استفاده از ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تدوین الگوی مدیریت امنیت گردشگری ورزشی در کشور بود.روش شناسی: روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک است. جامعه آماری این پژوهش شامل صاحبنظران، اساتید و پژوهشگران، برگزارکنندگان ، تأمینکنندگان امنیت ، ورزشکاران و تماشاگران رویدادهای ورزشی بود که نمونهگیری با استفاده از روش هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری صورت گرفت. جمعآوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و تعداد 17 مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته انجام گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش سیستماتیک شامل کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد.یافته ها:در مجموع 146 کد اولیه ایجاد شد؛ سپس تمامی کدهای مشابه در گروه خاص خود قرار گرفتند و به 19 مقوله فرعی تقلیل یافتند و نهایتاً بر اساس کدهای باز ثانویه، 7 مقوله اصلی ایجاد شد که شامل ارتقای مدیریت امنیت گردشگری ورزشی، مدیریت منابع انسانی، زیرساختها، حفاظت فیزیکی، تدوین برنامه مدیریت امنیت، شرایط میزبانی رویداد و پیامدهای فردی و سازمانی میباشند. در ادامه و طی فرایند کدگذاری محوری و انتخابی مقولههای شناساییشده در الگوی پارادایمی قرار گرفته و روابط بین آنها تعیین شد؛ این الگوی پارادایمی شامل پدیده محوری، شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها میباشد. بدین ترتیب الگوی مدیریت امنیت گردشگری ورزشی تدوین گردید.نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد مدیران و متصدیان زمینه گردشگری ورزشی میتوانند با تمرکز بر توسعه عوامل مدیریت منابع انسانی، تدوین برنامه مدیریت امنیت، حفاظت فیزیکی، زیرساختها، بهبود شرایط میزبانی رویدادها باعث افزایش امنیت روانی گردشگران ورزشی و برگزاری هر چه بهتر رویدادهای ورزشی شوند.
احمد اسدی نیا؛ نوشین بنار؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمد خبیری؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری نظری و هدفمند و براساس مصاحبههای عمیق با 8 تن از کارشناسان، دادههای تحقیق جمعآوری شد. نمونهگیری تا زمانی ادامه یافت که تحقیق به اشباع نظری رسید. براساس نظریه دادهبنیاد و با رویکرد سیستماتیک، دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی دادهها که معادل روایی و پایایی است از دو روش بازکدگذاری توسط محقق و روش بازبینی اعضا استفاده شد.یافتهها: براساس نتایج حاصل از سه مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، راهبردهای شناسایی شده در قالب زیرمقولههای قانونی، فرهنگی_اجتماعی، حاکمیتی، آموزشی، سازمانی و مدیریت ذینفعان، استخراج شدند.نتیجهگیری: به نظر میرسد با همکاری نهادهای مختلف کشور و ایجاد بسترهای لازم در بلندمدت و انجام راهبردهای شناسایی شده بتوان این مدل از مالکیت را در باشگاه استقلال اجرایی کرد.
مهرداد نمازی؛ مسعود ایمان زاده؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی تولید داخل بود.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی با ماهیت کیفی است که به شیوه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران شاخص و نخبه استان اردبیل تشکیل داده بودند که از بین آنها 22 نفر بعنوان نمونه آماری(نمونه گیری هدفمند) انتخاب گردید. ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی تولید داخل بود.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی با ماهیت کیفی است که به شیوه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران شاخص و نخبه استان اردبیل تشکیل داده بودند که از بین آنها 22 نفر بعنوان نمونه آماری(نمونه گیری هدفمند) انتخاب گردید. و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات آنها پرداخته شد. داده های حاصل از مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد، کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: تحلیل یافته های تحقیق حاصل از پنج مفهوم شرایط علی، شرایط مداخله گر، شرایط زمینه ای، راهبردها و پیامدها در قالب الگوی کدگذاری استراوس و کوربین(1990) نشان داد که؛ بالا بردن کیفیت کالاهای ورزشی، تبلیغات و فرهنگ استفاده مناسب، ساماندهی و بهسازی شرکت های ورزشی، اهداء لوح یادبود در مسابقات و خرید اینترنتی از مولفه های اصلی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی داخلی هستند.نتیجهگیری: به طور کلی نتایج در قالب یک مدل کیفی نشان داد که با اتخاذ یک رویه و سیاست کلی و با ارتقاء کیفیت کالاهای ورزشی تولید داخل می توان ورزشکاران را به خرید کالاهای ورزشی ساخت داخل ترغیب نمود و با راهبردهای مناسبی همچون مبارزه با قاچاق کالای ورزشی، ارتقای کیفیت کالاهای ورزشی داخل؛ اطلاع رسانی و تبلیغ، رونق تولیدات ورزشی را افزایش داده و تحریم های اقتصادی را بی اثر و همبستگی ملی را افزایش داد و در نهایت پدیده ای با عنوان ترجیح و خرید کالای ورزشی داخلی به جای کالای ورزشی خارجی توسط ورزشکاران رخ خواهد داد.