نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشیار مدیریت ورزشی ، گره تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استاد مدیریت ورزشی ، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه سرمایه اجتماعی در فعالیت های داوطلبی ورزش دانش‌آموزی بوده است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام‌شد. جامعه آماری کلیه متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی و فعال در ورزش دانش‌آموزی ایران بودند و از روش نمونه‌گیری هدفمند نظری با تکنیک گلوله برفی(17 نفر) و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. داده‌ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه‌وتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید.
یافته‌ها: بر اساس نتایج عوامل علی در مقوله‌های ارزش آفرین بودن داوطلبی دانش آموزان، اوقات فراغت و سرگرمی، کارکرد داوطلبی ورزشی و الزام پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی؛ شرایط زمینه‌ای در بستر امکاناتی، بستر اقتصادی، بستر ساختاری-قانونی و بستر مدیریتی؛ عوامل مداخله‌گر در دو بعد موانع و تسهیل‌گرها؛ راهبردها در عواملی همچون مناسب‌سازی محیط‌های شهری و اماکن ورزشی، سیاست‌گذاری کلان، تخصیص اعتبارات و منابع مالی، بکارگیری نیروهای داوطلب، ترویج و اشاعه فرهنگ داوطلبی ، مشارکت فعال و مسمتر دانش‌آموزان در رویدادهای ورزشی و در نهایت پیامدها در سه بعد فردی، اجتماعی و تحصیلی احصا شده‌اند.
نتیجه‌گیری: عوامل تشکیل‌دهنده‌ی الگو، دارای متغیرها و مقوله‌هایی هستند، که توجه به تحقق آن‌ها موجب توسعه سرمایه اجتماعی در نهضت داوطلبی ورزش دانش‌آموزی می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a model for the development of social capital in the student sports volunteering activities

نویسندگان [English]

  • Hamdollah Elyasi 1
  • Morteza Rezayi soofi 2
  • Abolfazl Farahani 3
  • Hamid Gasemi 4

1 PhD Student of Sport Management, Department of Sport Sciences, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran

2 Associate Professor of Sports Management, Department of Sport Sciences, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran

3 Professor, Department of Sport Management, Department of Sport Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran

4 Associate Professor of Sports Management, Department of Sport Sciences, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to design a model for the development of social capital in the student sports volunteering activities.
Methodology: The present study was conducted based on the purpose of basic research and in terms of collecting exploratory information and using the data theory of the foundation. The statistical population was all professors, experts, specialists and expert professors active in the field of sports management and active in the field of student sports in Iran. The data collection tool was a semi-structured interview. The collected data were analyzed using open, axial and selective coding and the final model was extracted.
Results: Based on the obtained results, causal factors in the categories of students' volunteer value, leisure and entertainment, sports volunteer function and the obligation to prevent social harms; Underlying conditions in the context of facilities, economic context, structural-legal context and managerial context; Interfering factors in two dimensions of barriers and facilitators; Strategies in factors such as adaptation of urban environments and sports venues, macro policy, allocation of funds and financial resources, employment of volunteer forces, promotion and dissemination of volunteer culture, active and continuous participation of students in sporting events and finally the consequences in three individual dimensions , Social and educational are counted.
Conclusion: Therefore, it can be concluded that the components of the model have variables and categories, the realization of which leads to the development of social capital in the student sports volunteering activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Volunteer activities
  • interpersonal relations
  • social participation
  • student sports
  • grounded theory