مطالعه تجربه زیسته هواداران از خشونت در استادیوم های فوتبال

وجیهه جوانی؛ غلامرضا میزا محمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اسفند 1403

https://doi.org/10.22124/jsmd.2025.27960.2912

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تجربه‌ زیسته‌ هواداران ازخشونت در استادیوم های فوتبال ایران انجام گردید.روش‌شناسی: پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی و ازنظر هدف کاربردی و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری اسمیت و همکاران انجام ‌شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه هوادارانی است که خشونت درفوتبال را ازطریق تماشای فوتبال در استادیوم‌ها ...  بیشتر

واکاوی پدیده قوم‌گرایی در بین هواداران فوتبال ایران

فرشته آقاجانی؛ وجیهه جوانی؛ یعقوب بدری آذرین

دوره 12، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 118-141

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.19871.2574

چکیده
  هدف: فوتبال که یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی در اقصی نقاط این کره خاکی است، در سال‌های اخیر، به محل جولان افرادی تبدیل شده که با ایجاد محیط‌های نژادپرستانه و سردادن شعارهای قومیتی، سبب تفرقه در بین تماشاگران شده است؛ پدیده‌ای که در فوتبال ایران نیز در قالب قوم‌گرایی قابل مشاهده ‌است. بنابراین در این پژوهش، سعی بر این است قوم‌گرایی ...  بیشتر

براورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران بر اساس میزان حمایت هواداران

فرزانه حسینی؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش

دوره 11، شماره 3 ، آبان 1401، ، صفحه 70-89

https://doi.org/10.22124/jsmd.2022.6662

چکیده
  هدف: هدف کلی پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران بر اساس میزان حمایت هواداران در کشور ایران می‌باشد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که از نظر هدف جزو پژوهش‌های کاربردی می‌باشد. جامعه آماری، هواداران باشگاه استقلال در سطح کشور ایران و حجم نمونه آماری نیز طبق جدول میشل و کارسون برابر با 393 نفر ...  بیشتر

شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال با استفاده از روش داده‌بنیاد

احمد اسدی نیا؛ نوشین بنار؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمد خبیری؛ شهرام شفیعی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 78-96

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5047

چکیده
  هدف: مالکیت باشگاه­‌ها به وسیله­‌ی هواداران یکی از شکل­‌های رایج اداره­‌ی باشگاه­‌های فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روش‌شناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی داده­‌بنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونه­‌گیری ...  بیشتر

تأثیر موقعیت عدم اطمینان برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در هواداران باشگاه پرسپولیس(مطالعه دانشجویان دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد)

احمد نظری ترشیزی؛ علی بنسبردی؛ محمدرضا معین فرد

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 18-33

https://doi.org/10.22124/jsmd.2020.4507

چکیده
  هدف:  پژوهش حاضر با هدف تأثیر موقعیت عدم اطمینان برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در هواداران باشگاه پرسپولیس به انجام رسید.روش‌شناسی: روش پژوهش شبه تجربی و شامل یک گروه کنترل و 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 461 دانشجوی دانشکده علوم ورزشی فردوسی مشهد بودند که از این تعداد 100 هوادار تیم پرسپولیس  و به‌عنوان نمونه آماری ...  بیشتر

تاثیر ابعاد بازاریابی حسی بر افزایش هواداران باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران

سید عماد حسینی؛ محمد پورکیانی؛ علی افروزه

دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 140-152

https://doi.org/10.22124/jsmd.2018.3022

چکیده
  هدف:  هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر افزایش هواداران باشگاه­های لیگ برتر فوتبال ایران است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمام هواداران باشگاه­های لیگ برتر فوتبال تشکیل می­دادند. حجم نمونه 210 نفر از هواداران باشگاه­های لیگ برتر انتخاب شدند ...  بیشتر

بررسی ملّی‌گرایی هواداران تیم ملّی فوتبال ایران

مرتضی دوستی؛ ابوالفضل درویشی؛ علی اصغر خلیلی فر

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 178-192

چکیده
  هدف: هدف از تحقیق حاضر اندازه‌گیری ملّی‌گرایی به‌عنوان انگیزه هواداران تیم ملّی فوتبال ایران، وضعیت متغیر ملّی‌گرایی در ایجاد انگیزه، برای حضور هواداران تیم ملّی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در استادیوم است.روش‌شناسی: تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان از میان تمام هواداران تیم ملّی فوتبال ...  بیشتر