وجیهه جوانی؛ غلامرضا میزا محمدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تجربه زیسته هواداران ازخشونت در استادیوم های فوتبال ایران انجام گردید.روششناسی: پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی و ازنظر هدف کاربردی و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری اسمیت و همکاران انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه هوادارانی است که خشونت درفوتبال را ازطریق تماشای فوتبال در استادیومها ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تجربه زیسته هواداران ازخشونت در استادیوم های فوتبال ایران انجام گردید.روششناسی: پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی و ازنظر هدف کاربردی و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری اسمیت و همکاران انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه هوادارانی است که خشونت درفوتبال را ازطریق تماشای فوتبال در استادیومها تجربه کردهاند. در مطالعه حاضر نمونهگیری به صورت هدفمند با توجه به هدف پژوهش از بین هواداران باشگاههای پرسپولیس، استقلال، سپاهان،تراکتور، نساجی مازندران و فولادخوزستان انتخاب گردید، با استفاده از نمونهگیری هدفمند 70 نفر از هواداران و متخصصان تا حد رسیدن به اشباع اطلاعاتی انتخاب شدند و جهت گردآوری دادهها از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده گردیده است.یافتهها: بر مبنای تجزیهوتحلیل داده های کیفی بهدستآمده از مصاحبه با هواداران باشگاههای حاضر درلیگ برترفوتبال ایران با موضوع مطالعه تجربه زیسته هواداران از خشونت در استادیوم های فوتبال، درمجموع 55 مضمون، 14مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی، استخراج و طبقهبندی شدند.نتیجهگیری: نتایج بیانگرآن بودند که تجربه زیسته هواداران ازخشونت دراستادیوم های فوتبال ایران مشتمل برتمهای عوامل تشدیدکننده خشونت، منشاء خشونت، گونه های خشونت و عوامل کاهنده خشونت بود که باکاربست تجربه اندوخته هواداران در رویارویی با خشونت می توان برحسب ضرورت با استفاده از همه منابع و تعیین سیاست های پیشگیرانه مناسبی با محوریت پرهیز ازخشونت و برجسته سازی نقش بازی جوانمردانه از طریق رسانه های جمعی، درجهت کاستن و یارفع این پدیده مهلک اجتماعی عمل نمود.
فرشته آقاجانی؛ وجیهه جوانی؛ یعقوب بدری آذرین
چکیده
هدف: فوتبال که یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی در اقصی نقاط این کره خاکی است، در سالهای اخیر، به محل جولان افرادی تبدیل شده که با ایجاد محیطهای نژادپرستانه و سردادن شعارهای قومیتی، سبب تفرقه در بین تماشاگران شده است؛ پدیدهای که در فوتبال ایران نیز در قالب قومگرایی قابل مشاهده است. بنابراین در این پژوهش، سعی بر این است قومگرایی ...
بیشتر
هدف: فوتبال که یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی در اقصی نقاط این کره خاکی است، در سالهای اخیر، به محل جولان افرادی تبدیل شده که با ایجاد محیطهای نژادپرستانه و سردادن شعارهای قومیتی، سبب تفرقه در بین تماشاگران شده است؛ پدیدهای که در فوتبال ایران نیز در قالب قومگرایی قابل مشاهده است. بنابراین در این پژوهش، سعی بر این است قومگرایی در بین هواداران فوتبال ایران مورد مطالعه قرارگیرد.روششناسی: روش پژوهش، از نوع کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. برای انجام این پژوهش، با هواداران فوتبال ایران از قومیتهای ترک، فارس و عرب مصاحبه شد. روش نمونهگیری ملاکی بود و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.یافتهها: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، پدیده قومگرایی بین هواداران فوتبال ایران تلفیقی از دو مضمون اصلی قومگرایی واکنشی و سهوی و قومگرایی کنشی و تعمدی است.نتیجهگیری: مضمون قومگرایی واکنشی و سهوی نمایانگر رفتارهای واکنشی است؛ یعنی افراد به حوادث موجود در جامعه واکنش نشان داده و نارضایتی خود را در بسترهای ورزشی با شعارهای قومیتی نشان میدهند اما در مضمون قومگرایی کنشی و تعمدی، بیانگر استفاده افراد از ورزشگاهها برای تبلیغ عقاید سیاسی خود هست. با توجه به نتایج به دستآمده پیشنهاد میشود به مواجه سلبی و ایجابی این پدیده در ورزشگاههای فوتبال تا باعث بروز ناهنجارهای مخرب در جامعه و تخریب وجه فوتبال ایران نگردد.
فرزانه حسینی؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران بر اساس میزان حمایت هواداران در کشور ایران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری، هواداران باشگاه استقلال در سطح کشور ایران و حجم نمونه آماری نیز طبق جدول میشل و کارسون برابر با 393 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران بر اساس میزان حمایت هواداران در کشور ایران میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری، هواداران باشگاه استقلال در سطح کشور ایران و حجم نمونه آماری نیز طبق جدول میشل و کارسون برابر با 393 نفر بود. برای این منظور پرسشنامهای طراحی گردید و بهوسیلهی آن تمایل به پرداخت هواداران باشگاه فوتبال استقلال تهران در سطح کشور برای کالاها و منافع تولیدشده توسط این باشگاه و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت از آنها پرسیده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مدل پروبیت رتبهای استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که 3/85 درصد از هواداران مایل به مشارکت در تأمین بودجه برای حضور تیم استقلال در سطوح رقابتی میباشند و تمایل به پرداخت هواداران باشگاه فوتبال استقلال برای حضور و قهرمانی در رقابتهای لیگ برتر به ترتیب 2/77 درصد و 2/79 درصد، قهرمانی در جام حذفی و رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا به ترتیب 2/78 درصد و 84 درصد، تهیه بلیت تماشای مسابقات تیم فوتبال استقلال از استادیوم 9/93 درصد و میزان خرید محصولات این باشگاه 1/43 درصد میباشد.نتیجهگیری: تمایل به پرداختهایی که هواداران بیان کردند نشان میدهد حضور تیم فوتبال استقلال در سطوح بالای رقابتی ورزش کشور ایران بر روی رفاه آنها تأثیر مثبت داشته است؛ بهطوریکه هواداران مایلند حامی تیم محبوب خود شوند.
احمد اسدی نیا؛ نوشین بنار؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمد خبیری؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری نظری و هدفمند و براساس مصاحبههای عمیق با 8 تن از کارشناسان، دادههای تحقیق جمعآوری شد. نمونهگیری تا زمانی ادامه یافت که تحقیق به اشباع نظری رسید. براساس نظریه دادهبنیاد و با رویکرد سیستماتیک، دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی دادهها که معادل روایی و پایایی است از دو روش بازکدگذاری توسط محقق و روش بازبینی اعضا استفاده شد.یافتهها: براساس نتایج حاصل از سه مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، راهبردهای شناسایی شده در قالب زیرمقولههای قانونی، فرهنگی_اجتماعی، حاکمیتی، آموزشی، سازمانی و مدیریت ذینفعان، استخراج شدند.نتیجهگیری: به نظر میرسد با همکاری نهادهای مختلف کشور و ایجاد بسترهای لازم در بلندمدت و انجام راهبردهای شناسایی شده بتوان این مدل از مالکیت را در باشگاه استقلال اجرایی کرد.
احمد نظری ترشیزی؛ علی بنسبردی؛ محمدرضا معین فرد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر موقعیت عدم اطمینان برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در هواداران باشگاه پرسپولیس به انجام رسید.روششناسی: روش پژوهش شبه تجربی و شامل یک گروه کنترل و 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 461 دانشجوی دانشکده علوم ورزشی فردوسی مشهد بودند که از این تعداد 100 هوادار تیم پرسپولیس و بهعنوان نمونه آماری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر موقعیت عدم اطمینان برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در هواداران باشگاه پرسپولیس به انجام رسید.روششناسی: روش پژوهش شبه تجربی و شامل یک گروه کنترل و 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 461 دانشجوی دانشکده علوم ورزشی فردوسی مشهد بودند که از این تعداد 100 هوادار تیم پرسپولیس و بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه در دو مرحله توزیع گردید. ابتدا پرسشنامه بین همه هواداران توزیع گردید و در مرحله دوم به 5 گروه 20 نفری تقسیم شدند که گروه کنترل بدون خواندن هیچ سناریویی به پرسشنامه پاسخ داد و 4 گروه آزمایشی بعد از خواندن هر یک از سناریوها به پرسشنامه پاسخ دادند.یافتهها: یافتهها نشان داد که تغییری در نمرات گروه کنترل به وجود نیامد اما در تمام گروههای آزمایش سناریوهای مثبت باعث افزایش ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس و سناریوهای منفی باعث کاهش ارزش ویژه برند آنها شد.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که تغییری در نمرات گروه کنترل به وجود نیامد اما در تمام گروههای آزمایش سناریوهای مثبت باعث افزایش ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس و سناریوهای منفی باعث کاهش ارزش ویژه برند آنها شد.
سید عماد حسینی؛ محمد پورکیانی؛ علی افروزه
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر افزایش هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمام هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال تشکیل میدادند. حجم نمونه 210 نفر از هواداران باشگاههای لیگ برتر انتخاب شدند ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر افزایش هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمام هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال تشکیل میدادند. حجم نمونه 210 نفر از هواداران باشگاههای لیگ برتر انتخاب شدند که پرسشنامهها به طور تصادفی در ورزشگاه بین هواداران توزیع شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی و روش مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل استفاده شد.یافتهها:با توجه به بارهای عاملی، مهمترین بعد اثر گذار بر افزایش هوادارن باشگاههای فوتبال، بعد شنوایی است، و پس از آن بعدهای چشایی، بویایی، بینایی و لامسه قرار میگیرند. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد بازاریابی حسی تاثیر معنی داری بر افزایش هوادارن باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران دارد. با توجه به ماهیت حسی ورزش، به نظر میرسد بازاریابی حسی نمونهای مناسب برای ورود به این حوزه باشد. باید توجه کرد که در ارائه خدمات به مشتری علاوه بر رابطه فیزیکی، رابطه عاطفی نیز باید برقرار شود. باشگاهها باید استراتژیهای حسی را از طریق حسگرها، احساسات، و عبارت حسی در رابطه با احساس و ذهن انسانها به کار ببندند.
مرتضی دوستی؛ ابوالفضل درویشی؛ علی اصغر خلیلی فر
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 178-192
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر اندازهگیری ملّیگرایی بهعنوان انگیزه هواداران تیم ملّی فوتبال ایران، وضعیت متغیر ملّیگرایی در ایجاد انگیزه، برای حضور هواداران تیم ملّی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در استادیوم است.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان از میان تمام هواداران تیم ملّی فوتبال ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر اندازهگیری ملّیگرایی بهعنوان انگیزه هواداران تیم ملّی فوتبال ایران، وضعیت متغیر ملّیگرایی در ایجاد انگیزه، برای حضور هواداران تیم ملّی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در استادیوم است.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان از میان تمام هواداران تیم ملّی فوتبال ایران 384 نفر(حداکثر حجم نمونه بر اساس جدول مورگان) به دست آمد و همچنین دادهها با استفاده از پرسشنامه بوگدانف (2005) جمعآوری گردید. علاوه بر شاخصهای آماری توصیفی، از آزمونهای کلموگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی اسپیرمن و رتبهبندی فریدمن جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که غرور ملّی، هویت ملّی و تعلق ملّی، ارتباط با دیگر هموطنان از عوامل مهم در حضور هواداران تیم ملّی در ورزشگاهها میباشد. میتوان اذعان نمود که در حال حاضر بین ابعاد و مؤلفههای ملّیگرایی (غرور ملّی، هویت و تعلق ملّی و ارتباط با هموطنان) و رسانهها ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری: مسئولان در جهت حفظ و تقویت ارتباط آنها در بین هواداران اقدامات مؤثرتری را انجام دهند زیرا موضوع ملّی بودن در ورزش بهعنوان محور اصیل در ورزش شناخته شده است.