نازنین راسخ؛ حمید قاسمی؛ صلاح دستوم؛ سعید جعفری؛ سمیه رهبری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند بستر و سیستم جذب و حفظ حمایت و خیریه به ورزش زنان در استان تهران انجام شد.روششناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. اطلاعات پژوهش از بخش منابع انسانی (خبرگان و متخصصان) و منابع اطلاعاتی (اسناد، مقالات، طرحها، گزارشهای سازمانی، دانشگاهی و رسانهای مرتبط) استخراج شد. روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند بستر و سیستم جذب و حفظ حمایت و خیریه به ورزش زنان در استان تهران انجام شد.روششناسی: روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. اطلاعات پژوهش از بخش منابع انسانی (خبرگان و متخصصان) و منابع اطلاعاتی (اسناد، مقالات، طرحها، گزارشهای سازمانی، دانشگاهی و رسانهای مرتبط) استخراج شد. روش نمونهگیری از نوع هدفمند (براساس معیارهای مشخص) بود. مبنای برآورد نمونهگیری نیز بر حسب رسیدن به اشباع نظری بود (96 منبع اطلاعاتی، 26 نفر مصاحبه).یافتهها: نتایج نشان داد که مفاهیم مستخرج از مصاحبه و مطالعه نظری در 310 مولفه (کدگذاری اول)، 44 مقوله (کدگذاری دوم) و 17 تم فرعی و 8 تم اصلی (کدگذاری سوم) چارچوببندی شدند. سطوح هشتگانه مدل مفهومی شامل بستر محیطی، سطح ظرفیتها، سطح چالشها، سطح سیستم، سطح تقسیم کار و همکاری سازمانها، سطح مدیریت فرآیند، سطح راهبردها و سطح پیامدها بود.نتیجهگیری: براساس نتایج تحقیق می توان گفت فرآیند جذب و حفظ حامیان و خیّرین به ورزش متأثر از بستر محیطی و قابلیتهای ساختاری بوده و نیازمند اتخاذ راهبردهای مناسب و مشارکت بین سازمانی جهت بهرهگیری از ظرفیتها و تعدیل چالشها است تا بتواند به نتایج مورد انتظار برسد.
حمداله الیاسی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه سرمایه اجتماعی در فعالیت های داوطلبی ورزش دانشآموزی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجامشد. جامعه آماری کلیه متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی و فعال در ورزش دانشآموزی ایران بودند و از روش ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه سرمایه اجتماعی در فعالیت های داوطلبی ورزش دانشآموزی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجامشد. جامعه آماری کلیه متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی و فعال در ورزش دانشآموزی ایران بودند و از روش نمونهگیری هدفمند نظری با تکنیک گلوله برفی(17 نفر) و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید.یافتهها: بر اساس نتایج عوامل علی در مقولههای ارزش آفرین بودن داوطلبی دانش آموزان، اوقات فراغت و سرگرمی، کارکرد داوطلبی ورزشی و الزام پیشگیری از آسیبهای اجتماعی؛ شرایط زمینهای در بستر امکاناتی، بستر اقتصادی، بستر ساختاری-قانونی و بستر مدیریتی؛ عوامل مداخلهگر در دو بعد موانع و تسهیلگرها؛ راهبردها در عواملی همچون مناسبسازی محیطهای شهری و اماکن ورزشی، سیاستگذاری کلان، تخصیص اعتبارات و منابع مالی، بکارگیری نیروهای داوطلب، ترویج و اشاعه فرهنگ داوطلبی ، مشارکت فعال و مسمتر دانشآموزان در رویدادهای ورزشی و در نهایت پیامدها در سه بعد فردی، اجتماعی و تحصیلی احصا شدهاند.نتیجهگیری: عوامل تشکیلدهندهی الگو، دارای متغیرها و مقولههایی هستند، که توجه به تحقق آنها موجب توسعه سرمایه اجتماعی در نهضت داوطلبی ورزش دانشآموزی میگردد.
عباس خدایاری؛ حمید قاسمی؛ مهدی بابایی جعفری؛ بهمن عسگری؛ علی بابایی جعفری
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 49-61
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تداوم قهرمانی مدالآوران نوجوان و جوان کشتی ایران در ردۀ سنی بزرگسالان از دیدگاه مدیران و مربیان این رشته است. روششناسی: نمونۀ آماری پژوهش حاضر شامل190 نفر از رئیسان هیأتهای کشتی استانها و مربیان فعال درجۀ یک و دو ایران میباشد. ابزار اندازهگیری تحقیق پرسشنامۀ محقق ساخته بود که شامل 34 سؤال در 5 حیطۀ ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تداوم قهرمانی مدالآوران نوجوان و جوان کشتی ایران در ردۀ سنی بزرگسالان از دیدگاه مدیران و مربیان این رشته است. روششناسی: نمونۀ آماری پژوهش حاضر شامل190 نفر از رئیسان هیأتهای کشتی استانها و مربیان فعال درجۀ یک و دو ایران میباشد. ابزار اندازهگیری تحقیق پرسشنامۀ محقق ساخته بود که شامل 34 سؤال در 5 حیطۀ تخصصی شامل حیطههای امکانات، مدیریت، آمادگی جسمانی، آسیبدیدگی و مسائل روانی بود. اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 7 نفر از متخصصان رشته تربیتبدنی تأیید شد و پایایی آن در یک مطالعه راهنما روی 30 نفر از متخصصان با روش «آلفا کرونباخ» 80/0 به دست آمد. بهمنظور توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSSو در سطح معناداری 05/0≥p استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد امکانات، مدیریت فدراسیون کشتی، آمادگی جسمانی، آسیبدیدگی و مسائل روحی و روانی به ترتیب بر عدم تداوم قهرمانی مدالآوران نوجوان و جوان کشتی ایران رده بزرگسالان کشتی از دیدگاه مدیران و مربیان تأثیرگذار هستند. نتیجهگیری: درنهایت، پیشنهاد میشود که مسئولان فدراسیون کشتی این حیطهها را برای تداوم قهرمانی مدالآوران نوجوان و جوان کشتی ایران در رده سنی بزرگسالان در اولویت قرار دهند. واژههای کلیدی: پرورش استعداد ورزشی، کشتیگیران نوجوان و جوان، موانع توسعۀ کشتی.
حمید قاسمی؛ سارا کشکر؛ لیلا محمدی؛ ابوالفضل بجانی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 99-115
چکیده
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی رفتار شرکتکنندگان در پیشبینی رقابتهای فوتبال و بررسی نحوۀ بازاریابی شرکتهای متولّی این رقابتها بود.روششناسی: روش پژوهش از نظر راهبرد، توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود و به صورت میدانی انجام شد. جامعۀ پژوهش عبارت بود از 20000 نفر شرکتکننده در مسابقات پیشبینی در شهر رشت که طبق جدول مورگان ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی رفتار شرکتکنندگان در پیشبینی رقابتهای فوتبال و بررسی نحوۀ بازاریابی شرکتهای متولّی این رقابتها بود.روششناسی: روش پژوهش از نظر راهبرد، توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود و به صورت میدانی انجام شد. جامعۀ پژوهش عبارت بود از 20000 نفر شرکتکننده در مسابقات پیشبینی در شهر رشت که طبق جدول مورگان 380 نفر به عنوان نمونۀ تحقیق به صورت تصادفی و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت شرکتکنندگان را جوانانی تشکیل می دادند که هدف آنها از شرکت در این مسابقات تفریح و سرگرمی بود و درصد کمی از افراد نیز به شکل بیمارگونه و مشکلساز در این مسابقات شرکت میکردند. بین سطوح جنسیت، تاهل، تحصیلات و سن افراد شرکتکننده از نظر رفتار شرطبندی تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین از نظر روند بازاریابی این مسابقات، یافتهها نشان داد که شرکتکنندگان به این مسابقات وفادار بودند، ولی میزان وفاداری آنها تحت تاثیر عوامل بیرونی تغییرپذیر بود. مطالعۀ عناصر آمیختۀ بازاریابی مورد استفاده شرکتهای برگزار کنندۀ این مسابقات نشان داد که از نظر مشتریان این عناصر بهطور مطلوبی استفاده میشدند.نتیجهگیری: اکثر شرکت کنندگان فقط به دلیل تفریح و سرگرمی در مسابقات پیش بینی شرکت می کنند و شدت این امر در گروه های مختلف اجتماعی متفاوت است. علاوه بر آن اشراف مسئولین شرکت های برگزارکننده این مسابقات بر روش های مطلوب و اثرگذار بازاریابی که به جذب هر چه بیشتر جامعه به شرکت در این مسابقات می گردد، جای تامل است. لذا لزوم برنامه ریزی مناسب برای تامین نیازهای سرگرمی و تفریحات جوانان در اوقات فراغت و لزوم اطلاع رسانی در مورد مضرات شرط بندی و شرکت های برگزارکننده آن از طریق رسانه های گروهی و فرهنگ سازی در جهت استفاده از فرصت ها برای انجام فعالیت های ارزشمند و مفید اهمیت دارد.واژههای کلیدی: رفتار، پیشبینی، شرطبندی، مسابقات ورزشی، آمیختۀ بازاریابی.
حمید قاسمی؛ مهدی کهندل؛ علی قره؛ عباس میرزامحمدی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، ، صفحه 21-40
چکیده
چکیدههدف: هدف از مطالعۀ حاضر تحلیل محتوای روزنامههای منتخب ورزشی با تاکید بر ورزش کشتی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی بود و از تحلیل محتوا استفاده شد. نمونۀ آماری تحقیق شامل ده روزنامه بود که به صورت چرخشی (از هر هفته یک روز) در سه ماهۀ منتهی به المپیک پکن انتخاب شد. از ابزار برگۀ کدگذاری با روایی و عینیت تایید شده، برای جمعآوری ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از مطالعۀ حاضر تحلیل محتوای روزنامههای منتخب ورزشی با تاکید بر ورزش کشتی بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی بود و از تحلیل محتوا استفاده شد. نمونۀ آماری تحقیق شامل ده روزنامه بود که به صورت چرخشی (از هر هفته یک روز) در سه ماهۀ منتهی به المپیک پکن انتخاب شد. از ابزار برگۀ کدگذاری با روایی و عینیت تایید شده، برای جمعآوری دادهها دربارۀ توصیف روزنامههای مورد بررسی، مطالب، سطح پوشش چاپ، ارزش خبری و تصویر، جهتگیری و شخصیتهای مطرح ورزش کشتی استفاده شده است.یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که کمتر از 5 درصد مطالب و عکسها مربوط به کشتی است و بیشتر از 90 درصد به فوتبال اختصاص دارد. همچنین رشتۀ کشتی به عنوان امید مدالآوری در المپیک هیچ تیتر اول و دومی در روزنامههای مورد مطالعه نداشت و این در حالی است که حدود 90 درصد تیترها به رشتۀ فوتبال اختصاص داشتند که به المپیک هم راه نیافته بود.نتیجهگیری: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان در اقدامی هماهنگ و به منظور جلب توجه بیشتر به این رشته میتوانند ابزارهای تشویقی مناسبی مانند تسهیلات حمایتی از نشریات موثر در رشتههای مدالآور ملی را تامین کنند.واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، مطبوعات ورزشی، ورزش کشتی.