مریم ملائی؛ علی محمد صفانیا؛ مهرداد محرم زاده؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی در ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی است که به صورت میدانی در سال 1402 اجرا شد. جامعه آماری شامل؛ مربیان و داوران و مدیران ارشد، معاونین ادارت ورزش و جوانان و مدیران باشگاههای خصوصی، روسای هیاتهای ورزشی بود. در این بخش نیز از فرمول ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی در ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی است که به صورت میدانی در سال 1402 اجرا شد. جامعه آماری شامل؛ مربیان و داوران و مدیران ارشد، معاونین ادارت ورزش و جوانان و مدیران باشگاههای خصوصی، روسای هیاتهای ورزشی بود. در این بخش نیز از فرمول تعیین حجم نمونه، به روش تصادفی طبقه ای برای نمونه گیری استفاده شد (217 نفرn=). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ملائی کوهی و همکاران (1402) با 118 سوال بود. پایایی با استفاده از ضریب آلفایکرونباخ محاسبه شد که برابر با 85/0 بود و تأیید شد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای آماری تی تک متغیره، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی که از طریق نرم افزارهای آماری اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافته ها نشان داد که الگوی توسعه کارآفرینی در ادارات کل ورزش و جوانان مناسب بوده و تمامی اعداد و پارامترهای مدل از مقادیر تی و بار عاملی قابل قبولی برخوردار بوده و در سطح معناداری کمتر از 05/0 معنادار بودند. نتیجه گیری می شود مدل توسعه کارآفرینی در سازمانهای ورزشی میتواند به عنوان ابزاری کاربردی و موثر برای افزایش رقابتپذیری، آموزش کارآفرینی، توانمندسازی نیروی انسانی، تدوین راهبردهای کارآفرینی، توسعه فرهنگ کارآفرینی و جذب منابع مالی و انسانی مورد استفاده قرار گیرد.
عباس ناطق نوری؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان
چکیده
هدف: اثربخشی برنامهریزی استراتژیک سازمان مرتبط با میزان پیادهسازی اهداف و نتایج کار هست. هدف این مطالعه بررسی تأثیر میزان اختیار مدیران و سطح کنترل استراتژیک بر اثربخشی برنامههای استراتژیک از طریق رفتارهای سیاسی در وزارت ورزش و جوانان بود.روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و به لحاظ راهبردی کمی و به حیث مسیر ...
بیشتر
هدف: اثربخشی برنامهریزی استراتژیک سازمان مرتبط با میزان پیادهسازی اهداف و نتایج کار هست. هدف این مطالعه بررسی تأثیر میزان اختیار مدیران و سطح کنترل استراتژیک بر اثربخشی برنامههای استراتژیک از طریق رفتارهای سیاسی در وزارت ورزش و جوانان بود.روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و به لحاظ راهبردی کمی و به حیث مسیر اجرا همبستگی، به لحاظ گردآوری دادهها میدانی و از نظر زمان آیندهنگر میباشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند. حجم نمونه تعداد 370 نفر برآورد گردید و روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه و جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد در یک مورد متغیرهای مستقل موجب اثربخشی برنامههای استراتژیک و در مورد دیگر، این متغیرها موجب کاهش رفتار سیاسی میشوند. همچنین مشخص شد که رفتار سیاسی تأثیرات منفی بر اثربخشی برنامههای استراتژیک دارد.نتیجهگیری: با استناد به یافتههای این تحقیق اثربخشی برنامههای استراتژیک متأثر از رفتارهای سیاسی، اختیار مدیران و سطح کنترل استراتژیک است.
شیرین احمدی؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر حکمرانی خوب بر اعتماد عمومی کارکنان سازمان ورزش شهرداری؛ نقش میانجی سکوت و آوای سازمانی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی تحلیلی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان سازمان ورزش شهرداری بودند. به منظور برآورد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید. حجم نمونه 317 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر حکمرانی خوب بر اعتماد عمومی کارکنان سازمان ورزش شهرداری؛ نقش میانجی سکوت و آوای سازمانی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی تحلیلی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان سازمان ورزش شهرداری بودند. به منظور برآورد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید. حجم نمونه 317 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای حکمرانی خوب مقیمی و اعلایی اردکانی(1390)، اعتماد عمومی نرگسیان و همکاران (1394)، سکوت سازمانی وکولا و بوراداس (2005) و آوای سازمانی هامس (2012) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که حکمرانی خوب تأثیر منفی و معکوسی بر سکوت (669/0-) و سکوت تأثیر منفی و معکوسی بر اعتماد عمومی (098/0-)، کارکنان دارد و همینطور حکمرانی خوب تأثیر مثبت و معناداری بر اعتماد عمومی (507/0)، کارکنان دارد. همچنین مدل تحقیق مبنی بر تاثیر حکمرانی خوب با اعتماد عمومی کارکنان سازمان ورزش شهرداری با در نظر گرفتن نقش میانجی سکوت و آوای سازمانی، از برازش مطلوبی برخوردار است.نتیجهگیری: در جلسات مدیران میتوانند با استفاده از آوا سازمانی، اثرات سکوت را از بین ببرند. مدیر با تحریک آوای سازمانی کارکنان، خواستههای آنان را درمییابد و در صورت پاسخگویی و حل مشکلات ، به طور خودکار مشکلات و خواستههای جمعی از کارکنان نیز که دارای سکوت سازمانی هستند از بین خواهد رفت و به دلیل از بین رفتن مشکلات و ابهامات، حتی با وجود اینکه سکوت آنان تغییری نداشته است اعتماد عمومی آنها افزایش پیدا میکند و تاثیر منفی سکوت آنان بر اعتماد عمومیشان از بین خواهد رفت.
جمیل ناوخاصی؛ سعید صادقی بروجردی؛ علی محمد صفانیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تأثیر هیجان بر رضایت از بازی و قصد بازگشت برحسب موقعیتهای برد و باخت در بین هواداران فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را هوادران تیمهای فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران در فصل 99-98 تشکیل میدادند. حجم نمونه بر مبنای نرمافزار ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تأثیر هیجان بر رضایت از بازی و قصد بازگشت برحسب موقعیتهای برد و باخت در بین هواداران فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را هوادران تیمهای فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران در فصل 99-98 تشکیل میدادند. حجم نمونه بر مبنای نرمافزار SPSS Sample Power برای هر تیم به تفکیک برابر با 277 نفر در مجموع (554 نفر) برآورد گردید. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و پس از پایان بازی هنگام خروج از ورزشگاه (ورزشگاه آزادی تهران) انجام شد. برای آزمون مدل از روش مدلسازی معادله ساختاری و آزمون کائی اسکوئر استفاده شد.یافتهها: با استناد به نتایج آزمون کائی اسکوئر مشخص گردید که روابط ساختاری موقعیتهای برد و باخت در ارتباط بین هیجانها بر رضایت از بازی و قصد بازگشت متفاوت است. براین اساس میتوان گفت که موقعیتهای برد و باخت نتیجه تأثیر هیجانها بر رضایت از بازی و قصد بازگشت را تعدیل میکند. در این بین با استناد به نتایج مدل ساختاری مشخص گردید که تأثیر هیجانهای منفی بر رضایت از بازی در موقعیت باخت (676/0-= ضریب بتا) بیشتر از موقعیت برد (406/0-= ضریب بتا) است، تأثیر هیجانهای مثبت بر رضایت از بازی در موقعیت باخت (145/0= ضریب بتا) کمتر از موقعیت برد (203/0= ضریب بتا) است، تأثیر رضایت از بازی بر قصد بازگشت در موقعیت باخت (460/0= ضریب بتا) کمتر از موقعیت برد (720/0= ضریب بتا) بود.نتیجهگیری: براین اساس باشگاههای ورزشی نیازمند آن هستند که حالت عاطفی و احساسی هواداران ورزشی را طی بازی با استفاده از افزایش خدمات فرعی از طریق پیشبرد بهتر رویدادهای ورزشی تقویت کنند.
سعید امینی پور؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محمد حامی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل شاخصهای انتخاب اعضای هیات رئیسه فدراسیونهای ورزشی انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی آمیخته (کیفی-کمی) میباشد که ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی، شامل 15 نفر از روسا و نائبروسای فدراسیونهای ورزشی و اساتید دانشگاه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل شاخصهای انتخاب اعضای هیات رئیسه فدراسیونهای ورزشی انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی آمیخته (کیفی-کمی) میباشد که ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی، شامل 15 نفر از روسا و نائبروسای فدراسیونهای ورزشی و اساتید دانشگاه بودند. در این پژوهش از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. با استفاده از فرمول جدول مورگان حجم نمونه تعداد 221 نفر برآورد گردید. در این پژوهش سه مرحله کدگذاری اجرا شد: باز، محوری و انتخابی. فرآیند کدگذاری طی دو مرحله انجام شده که ابتدا کدگذاری باز و سپس محوری انجام شد.. بر اساس مقولههای اصلی و زیر مقولهها پرسشنامه محقق ساخته تهیه و طراحی شد. روایی صوری و محتوای پرسشنامه با نظر 15 تن از صاحبنظران تایید شد. همچنین پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 72/0 گزارش شد.یافتهها: 13 مقوله و 36 زیرمقوله بعد از فرآیند کدگذاریها به دست آمد که بعد از تجزیه و تحلیل دوباره به 4 مقوله و 16 زیرمقوله ریزش کرد. در این بین شاخص سیاسی رتبه اول و شاخص اقتصادی رتبه آخر را کسب کردند.نتیجهگیری: احتمالا مدیران بخاطر اینکه بتوانند نفوذ و اختیارات بیشتری داشته باشند به ناچار در اعضای هیئت رئیسه خود از افراد با نفوذ که در دولت هستند استفاده میکنند.