سارا کشکر
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل موانع و فرصتهای بهرهبرداری از منابع انرژی تجدیدپذیر در استادیومهای فوتبال کشور بود.روششناسی: پژوهش حاضر به شیوه کیفی انجام شد و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان و صاحبنظران در حوزه توسعه پایدار، ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل موانع و فرصتهای بهرهبرداری از منابع انرژی تجدیدپذیر در استادیومهای فوتبال کشور بود.روششناسی: پژوهش حاضر به شیوه کیفی انجام شد و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان و صاحبنظران در حوزه توسعه پایدار، مدیران و مهندسین فنی استادیومهای لیگ برتر فوتبال در سالهای 1398تا 1399 ایران بودند. انتخاب آزمودنیها به روش هدفمند و در ادامه روش گلوله برفی و با معیار اشباع نظری بود که درنهایت با 12 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد.یافتهها: پس از جمعآوری و تجزیهوتحلیل مصاحبهها در بخش موانع ،31کد باز به دست آمد که در سه مقوله محوری قرار گرفتند. همچنین در بخش فرصتها 9 کد باز شناسایی شد که در دو مقوله محوری قرار گرفتند. مقولههای بخش موانع ، شامل موانع مدیریتی، موانع سیاسی و اقتصادی، وموانع عمرانی، و در بخش فرصتها نیز شامل فرصت های جغرافیایی و فرهنگی ،بازاریابی و منابع انسانی) بودند.نتیجهگیری: استادیوم های ورزشی به دلیل استقرار در شهرهای مختلف کشور از فرصت های منحصر به فرد منابع جغرافیایی و فرهنگی و همچنین منابع انسانی و در نتیجه شیوه های بازاریابی وابسته به فرهنگ برخوردارند. به منظور بهره برداری مؤثر از این منابع در جهت استفاده از منابع تجدید پذیر نیاز به رفع مشکلات حاصل از سوء مدیریت این اماکن توسط مدیران ناآگاه و غیرمتخصص، کنترل محدودیت های سیاسی در منطقه، رفع موانع اقتصادی برای تأمین زیرساختهای لازم و نهایتا ایجاد زیرساخت های عمرانی برای استقرار تجهیزات لازم به منظور استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در استادیومهاست. در این خصوص لازم است برای ارتقای سطح آگاهی مدیران استادیومها و شناسایی فرصتهای طبیعی و سرمایههای فرهنگی و نحوه بهره برداری از آنها برای استفاده از انرژیهای تجدید پذیر و مدیریت بهینه انرژی در استادیومها اقدام کرد.
سپیده شبانی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ رسول فرجی؛ بهبود یاریقلی
چکیده
هدف: به منظور بهبود جو استادیومهای فوتبال و افزایش لذت تماشای بازی برای تماشاگران، لازم است طیف وسیعی از سازمانها در جهت ارتقای آداب حضور در استادیومها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمانها و نهادهای نقشآفرین در توسعهی فرهنگ و آداب حضور در استادیومهای فوتبال ...
بیشتر
هدف: به منظور بهبود جو استادیومهای فوتبال و افزایش لذت تماشای بازی برای تماشاگران، لازم است طیف وسیعی از سازمانها در جهت ارتقای آداب حضور در استادیومها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمانها و نهادهای نقشآفرین در توسعهی فرهنگ و آداب حضور در استادیومهای فوتبال ایران با هدف ارتقای امنیت آنها انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع اکتشافی و روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. سیزده مصاحبهی نیمهساختاریافته عمیق با متخصصان حوزه مدیریت و جامعهشناسی ورزشی، تا رسیدن به حد اشباع نظری، انجام شد. دادههای به دست آمده با استفاده از کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار کدگذاریها نیز با بازبینی و کنترل صحت کدهای استخراج شده و کدگذاری مجدد مصاحبهها توسط دو نفر متخصص همکار مورد تأیید قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، باشگاههای فرهنگی- ورزشی و مجموعه پلیس و نیروهای انتظامی به عنوان متولیان مستقیم و مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسانهها، نهاد مذهب، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، خانوادهها، شهرداریها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانهای مردم نهاد و چهرههای سرشناس به عنوان متولیان غیرمستقیم میتوانند در الگوسازی فرهنگی و توسعه آداب حضور افراد در استادیومهای فوتبال دخیل باشند.نتیجهگیری: تعامل و اتحاد استراتژیک و ارتباطات شبکه ای سازمانها و نهادهای شناسایی شده در این پژوهش میتواند به واسطه توسعه فرهنگ و آداب حضور افراد در استادیومهای فوتبال، سطح خشونت و پرخاشگری تماشاگران و سایر افراد حاضر در استادیومها را کاهش داده و از وقوع حوادث امنیتی پیشگیری نماید.
علیرضا الهی؛ فرهاد فتحی
چکیده
هدف:تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، تعیین انگیزههای حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، میزان و حضور مجدد هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری آن کلیه تماشاگران تیم ملی ...
بیشتر
هدف:تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، تعیین انگیزههای حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، میزان و حضور مجدد هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری آن کلیه تماشاگران تیم ملی ایران که در بازی ایران مقابل ایتالیا از سری مسابقات مقدماتی لیگ جهانی والیبال (2014) حضور داشتند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان 372 نفر از تماشاگران جزء نمونه آماری قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه انگیزه حضور الهی (1391) و حضور مجدد لیم (2006) بود که روایی آن مورد تایید 8 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت. ضریب پایایی با آلفا کرونباخ به ترتیب 87/0 و 70/0 تایید شد. از آزمونهای دوجملهای، همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و چندگانه برای تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد انگیزههای حضور فقط با متغیر تمایل به حضور مجدد رابطه معنیداری داشته و مولفههای انگیزه قابلیت پیشبینی تمایل به حضور مجدد (30 درصد) را دارند.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای مطالعه هر چه مدیران بر عوامل انگیزشی تماشاگران تاکید و آن را تقویت نمایند میتوانند انتظار داشته باشند زمینه حضور و قصد حضور آتی تماشاگران افزایش یابد.
محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد خبیری؛ مهدی آزادان
چکیده
هدف: مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جداییناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت میتواند باعث خسارات جبرانناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامهریزی در این خصوص اقدام شود.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جداییناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت میتواند باعث خسارات جبرانناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامهریزی در این خصوص اقدام شود.روششناسی: تحقیق با روش کیفی و با ماهیت اکتشافی انجام شد. از طریق روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلولهبرفی و بر اساس 23 مصاحبۀ عمیق با خبرگان مرتبط با موضوع، دادههای تحقیق جمعآوری شد. بر اساس تحلیل تماتیک، دادهها کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشاندهندۀ وجود چالشها در قالب 57 مفهوم بود. این مفاهیم در مرحله دوم کدگذاری به 14 مفهوم ثانویه و در نهایت در مرحله سوم به 5 مقوله عمده یا تم با عناوین ساختار، رفتار، سیاستگذاری، مسائل اجتماعی-فرهنگی و هویت مدیریت جمعیت تبدیل شدند.نتیجهگیری: آشنایی دستاندرکاران و برگزارکنندگان لیگ برتر فوتبال با چالشهای شناسایی شده میتواند آن ها را به تلاش و برنامهریزی برای مدیریت مطلوب چالشها ترغیب نماید. این موضوع در آینده سبب افزایش رضایتمندی و تمایل تماشاگران به بازگشت مجدد، افزایش سطح ایمنی و امنیت و در نهایت مزایای مختلف اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.