فاطمه سعیدی؛ نوشین بنار؛ سید رضا میر عسکری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازارکار ورزش ایران با تأکید بر محیط کلان انجام شده بود.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد فراترکیب و به روش تحلیل محتوای کیفی اجرا شده بود. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 580 پژوهش در زمینه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازارکار ورزش ایران با تأکید بر محیط کلان انجام شده بود.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد فراترکیب و به روش تحلیل محتوای کیفی اجرا شده بود. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 580 پژوهش در زمینه موضوع مورد نظر ارزیابی و در نهایت 31 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو، یافتههای پژوهش پیشین مرتبط با اهداف پژوهش، بررسی، تجمیع، ترکیب و تفسیر شد. با استفاده از روش کدگذاری تعداد 21 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی شناسایی شدند.یافتهها: بر اساس یافتهها، موانع محیط کلان اشتغال در بازارکار ورزش در 5 مضمون موانع اقتصادی، موانع فرهنگی و اجتماعی، موانع سیاسی، موانع دانش و فناوری، موانع قانونی و حقوقی طبقهبندی شده است.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که توسعه اشتغال در ورزش ایران با موانع متعددی در محیط کلان روبرو است. برای غلبه بر این چالشها، اتخاذ رویکردی جامع و بلندمدت توسط سیاستگذاران، مدیران و فعالان اقتصادی این حوزه ضروری است. با درک عمیقتر از موانع محیط کلان، میتوان سیاستها و استراتژیهای مؤثرتری برای ارتقای اشتغال در بازار کار ورزش تدوین کرد. این سیاستها میتوانند شامل اصلاحات اقتصادی، بهبود روابط سیاسی، حمایتهای اجتماعی، پیشرفت فناوری و تغییرات قانونی باشند. اجرای این اقدامات، میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی جدید و پایدار در ورزش ایران منجر شود.
مهدی شریعتی فیض آبادی؛ سعید مقدم بقا
چکیده
هدف: امنیت اقتصادی از مهمترین ابعاد امنیت ملی و از اصول مهم زیرساختهای اساسی کشورها برای دستیابی به توسعه اقتصادی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی محسوب میشود؛ پژوهش حاضر با هدف شناسایی مفاهیم و کارکردهای ورزش در تقویت امنیت اقتصادی شکل گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گرداوری دادهها کیفی با استفاده ...
بیشتر
هدف: امنیت اقتصادی از مهمترین ابعاد امنیت ملی و از اصول مهم زیرساختهای اساسی کشورها برای دستیابی به توسعه اقتصادی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی محسوب میشود؛ پژوهش حاضر با هدف شناسایی مفاهیم و کارکردهای ورزش در تقویت امنیت اقتصادی شکل گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گرداوری دادهها کیفی با استفاده از تکنیک دلفی بود. جامعۀ آماری برابر با نمونه مطالعاتی و شامل 13 خبره صاحب اثر (کتاب، مقاله، یادداشت و...) در حوزه اقتصاد ورزش و اقتصاد سیاسی بودند که با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب و بر اساس اشباع نظری مصاحبههای نیمه باز انجام گردید. در این پژوهش برای اعتباربخشی به یافتهها از دو راهبرد استفاده شده است. نخست، بازبینی توسط همکار پژوهشی و در مرحله دوم از راهبرد بازبینی همتایان استفاده گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر پس از مطالعه مفاهیم مرتبط و استفاده از تکنیک دلفی، نشان داد که ورزش در تامین امنیت اقتصادی دارای 27 مفهوم بود که در نهایت در 3 مقوله سلامت، اشتغال و درآمدزایی و سرمایه گذاری دستهبندی گردید.نتیجهگیری: ورزش ابزاری کم هزینه و پر فایده در خلق ثروت است که به نظر میرسد لزوم توجه به ویژه در سه حوزه اشتغال، سرمایه گذاری و سلامت میتواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند.
نوشین بنار؛ فاطمه سعیدی؛ آذر خسروی اقدم
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی امکانسنجی توسعه ورزشهای الکترونیک با رویکرد ایجاد کسبوکار و اشتغالزایی بوده است.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی با ماهیت اکتشافی بوده و در آن از استراتژی نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل نخبگان و متخصصان اجرایی و دانشگاهی در زمینه ورزشهای الکترونیک، کسبوکار و اشتغال ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی امکانسنجی توسعه ورزشهای الکترونیک با رویکرد ایجاد کسبوکار و اشتغالزایی بوده است.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی با ماهیت اکتشافی بوده و در آن از استراتژی نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل نخبگان و متخصصان اجرایی و دانشگاهی در زمینه ورزشهای الکترونیک، کسبوکار و اشتغال در استان گیلان بود. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. درمجموع 15 مصاحبه انجام شد و نمونهگیری تا جایی تداوم یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، پس از دستهبندی کدهای اولیه بالغ بر 143 زیرمفهوم، 73 مفهوم و 18 مقوله احصاء شده است که در قالب مدل پارادیمی شامل توسعه ورزشهای الکترونیک به عنوان مقوله محوری و شرایط علی (ماهیت ذینفعان (بازیگران) اکوسیستم ورزشهای الکترونیک، ماهیت اقتصادی)، شرایط مداخلهگر (چالشهای قانونی و حقوقی، چالشهای ساختاری)، شرایط زمینهای (هویتیابی، ایجاد جذابیت)، راهبردها (توسعه زیرساختها، توسعه قابلیتها، توسعه بسترهای مدیریتی- ساختاری، توسعه فرهنگی-اجتماعی) و پیامدها (بهبود و تسهیل فضای کسبوکار ورزشهای الکترونیک) قرار گرفتند.نتیجهگیری: در نهایت بر اساس رویکرد کیفی، الگوی امکانسنجی توسعه ورزشهای الکترونیک بررسی و به تصویر کشیده شد و بر اساس آن میتوان بیان کرد مدیران و مسئولین میتوانند با تقویت زیرساختهای فناورانه، زیرساختهای آموزشی و زیرساختهای فیزیکی همگام با توسعه قابلیتهای انسانی، قابلیتهای مالی و قابلیتهای بازاریابی و بسترسازی ایجاد کسبوکار، مشارکت، مشوقهای مالی و تمرکز بر فرهنگسازی، و اطلاعرسانی مطلوب موجب بهبود و تسهیل فضای کسبوکار ورزشهای الکترونیک گردند.
رحیم رمضانی نژاد؛ محمدرضا برومند؛ سهیلا نتاج؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال، نگرش و مهارتهای شغلی دانشآموختگان سال های 1386-1382 رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان است.روش شناسی: نمونه آماری برابر با جامعه آماری ( ۳۴۰ نفر) بودند ، اما تعداد 271 نفر به پرسشنامههای ویژگیهای فردی، نگرش شغلی جاکو (Jacko, 2004) و میزان تناسب محتوای دروس با نیازهای بازار کار پاسخ دادند. روایی این ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال، نگرش و مهارتهای شغلی دانشآموختگان سال های 1386-1382 رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان است.روش شناسی: نمونه آماری برابر با جامعه آماری ( ۳۴۰ نفر) بودند ، اما تعداد 271 نفر به پرسشنامههای ویژگیهای فردی، نگرش شغلی جاکو (Jacko, 2004) و میزان تناسب محتوای دروس با نیازهای بازار کار پاسخ دادند. روایی این ابزارها توسط 11 نفر از اساتید تربیتبدنی تایید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نگرش شغلی و تناسب محتوای دروس به ترتیب 90/0 r= و 89/0 r= برآورد شد.یافتهها: نتایج آزمون خی دو نشان داد که زنان نسبت به مردان (λ2= 25; P= .001) و دانشآموختگان کارشناسیارشد به طور معنیداری بیشتر از سایر دانشآموختگان (λ2= 26.83; P= .001) در مشاغل مرتبط با رشته تربیتبدنی مشغول به کار شدهاند. بر اساس نتایج آزمون یومن ویتنی، نگرش دانشآموختگان شاغل مرتبط با رشته تربیتبدنی (دانشآموختگان سال 1384) به ابعاد اهمیت وظیفه (P= .009)، تنوع مهارت (P= .001)، تخصص (P= .03)، حل مسئله (P= .001) و کل نگرش شغلی (P= .001) مثبت بود؛ و دانشآموختگان شاغل غیر مرتبط با رشته فقط در ابعاد هویت وظیفه (P= .001) و استقلال (P= .004) نگرش مثبتتری داشتند. علاوه بر این، دانشآموختگانی که شغل مرتبط با رشته تربیتبدنی داشتند در کار داوطلبانه (λ2= 14.28; P= .001) و کارت مربیگری (λ2= 14.54; P= .001) از سایر دانشآموختگان مهارت بیشتری کسب کرده بودند.نتیجهگیری: به نظر میرسد که ظرفیت اشتغال دانشآموختگان تربیتبدنی دانشگاه گیلان بالاست؛ و آن ها توانستهاند مهارتهای شغلی مناسبی را در خلال تحصیل کسب و نگرش مثبتی نسبت به حرفه خود بعد از اشتغال پیدا کنند
رحیم رمضانینژاد؛ اسماعیل ملکاخلاق؛ محمدرضا برومند؛ مهرعلی همتینژاد؛ سیدمحمدحسین رضوی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1392، ، صفحه 1-19
چکیده
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است.روششناسی: نمونههای تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها، مدیران ورزشی و فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحبنظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای بررسی اسناد ...
بیشتر
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است.روششناسی: نمونههای تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها، مدیران ورزشی و فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحبنظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای بررسی اسناد و مدارک، مطالعات قبلی، جلسات مصاحبه، فرمها و پرسشنامه (فرم شناسایی SWOT شامل سوالات باز و بسته، پرسشنامۀ عوامل درونی، پرسشنامۀ عوامل بیرونی و فرم تعیین موقعیت استراتژیک) استفاده شد. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا با بهرهگیری از نظر چهارده نفر از استادان خبره مدیریت، مدیریت ورزشی و دانشکدۀ کارآفرینی استفاده شد. ثبات درونی ابزار در یک مطالعه مقدماتی روی سی نفر از آزمودنی ها به روش ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 محاسبه شد. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمونهای رتبهای فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و در نهایت ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACEM) استفاده شد.یافتهها: در تجزیه و تحلیل شرایط محیطی (درونی و بیرونی) اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی 18 نقطه قوت، 40 نقطه ضعف، 33 فرصت و 33 تهدید شناسایی و به ترتیب اولویتبندی شد. یافتههای پژوهش نشان داد اشتغال فارغالتحصیلان رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد و با وجود ضعفهای داخلی با تهدیدهای خارجی متعدد و عمده نیز مواجه است که در ماتریس ارزیابی جایگاه، در بدترین وضعیت یعنی در موقعیت تدافعی (WT) قرار دارد.نتیجهگیری: پیشنهاد میشود براساس شرایط موجود برای تبیین استراتژیهای اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران علاوه بر استفاده از استراتژیهای ST، SO و WO بر استراتژیهای WT نیز تاکید شود.واژههای کلیدی: اشتغال، رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک.