مریم خارکن؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ حسین زارعیان
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای اقتصادمقاومتی در ورزش دانشگاهی ایران بود.روششناسی: با توجه به ماهیت کیفی و اکتشافی موضوع، از روش پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری و به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. نخست، از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی عوامل مؤثر شناسایی شد. سپس، مصاحبههای نیمه ساختاریافته (تعداد= 30 نفر) با نخبگان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای اقتصادمقاومتی در ورزش دانشگاهی ایران بود.روششناسی: با توجه به ماهیت کیفی و اکتشافی موضوع، از روش پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری و به شیوه گلیزر (1992) استفاده شد. نخست، از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی عوامل مؤثر شناسایی شد. سپس، مصاحبههای نیمه ساختاریافته (تعداد= 30 نفر) با نخبگان آگاه از موضوع پژوهش انجام شد.یافتهها: نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 199 نشان میتوانند در اقتصاد مقاومتی در ورزش دانشگاهی مؤثر باشند. سپس، در مرحلهی کدگذاری محوری، نشانها در 33 مفهوم طبقهبندی شدند. در نهایت، 8 مقولهی شناساییشدهی حاصل از کدگذاری انتخابی شامل مقولهی قانون مداری، مدیریت مصرف، آموزش و اطلاعرسانی، تحرک و پویایی، توسعه اجتماعی، مشارکت فعال، اتکای به خود و برنامهریزی طبقه بندی شدند.نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش، راهکارهایی شناسایی شدند که میتوان با تقویت آنها موجب توسعه ورزش دانشگاهی کشور شد، علاوه بر این سیاستگذاران تربیتبدنی آموزش عالی کشور میتوانند از نشانها، مفاهیم و مقوله های شناساییشده در برنامه ریزیهای آتی خود برای عملیاتی شدن اقتصادمقاومتی در ورزش دانشگاهی استفاده کنند.
مصطفی دهقان؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی فرصت ها، چالشها، و راهکارهای توسعه کارآفرینی و اشتغال در ورزش پرورشی و پایه بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع هدف کاربردی بوده و به روش توصیفی پیمایشی انتخاب شد. جامعه آماری را کلیه افراد صاحب نظر در زمینه اشتغال و کارآفرینی در حوزه ورزش پرورشی و پایه تشکیل می دادند. با توجه به تنوع و غیرقابل شمارش ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی فرصت ها، چالشها، و راهکارهای توسعه کارآفرینی و اشتغال در ورزش پرورشی و پایه بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع هدف کاربردی بوده و به روش توصیفی پیمایشی انتخاب شد. جامعه آماری را کلیه افراد صاحب نظر در زمینه اشتغال و کارآفرینی در حوزه ورزش پرورشی و پایه تشکیل می دادند. با توجه به تنوع و غیرقابل شمارش بودن جامعه آماری، با استفاده از روش نمونهگیری به روش قضاوتی، تعداد 164 نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری(10 نفر) و نرمال بودن توزیع متغیرها تایید و ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ (87/0) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری فریدمن، یومن ویتنی و ویلکاکسون در نرم افزار SPSS استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش شامل چهار بخش اصلی حوزههای کارآفرینی، اشتغال، چالشها و راهکارها بود. یافتهها تفاوت معنیداری را بین وضعیت موجود با ظرفیت بالقوه در حوزههای مختلف کارآفرینی و اشتغال نشان دادند. همچنین بین اولویت مولفهها در هر دو بخش چالشها و راهکارها تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین یافتهها نشان داد بین دیدگاه مدرسان و مجریان تنها در چالشهای ارتباطی و اطلاعاتی تفاوت معنیداری وجود دارد و در سایر ابعاد تفاوت معنیداری وجود نداشت.نتیجهگیری: به صورت کلی، براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که ورزش پرورشی از ظرفیت متنوع و بالایی برای کارآفرینی و اشتغال برخوردار است و لازم است ضمن در نظر گرفتن دیدگاهها و اولویتهای مشخص شده با اتخاد راهکارهای مناسب برای هر بخش از شغل و کسب و کار به رونق این بازار زمینه رشد کارآفرینی و ورود افراد متخصص ورزشی را هر چه بیشتر فراهم نمایند. و با ارزیابی هر یک از فرصتهای اشتغال و کارآفرینی و اقدام در جهت رفع چالشهای پیش روی آنها و روابط بین آن ها به اجرای راهبردهای توسعه دهنده مناسب در این زمینه پرداخت.
محمد رضا فتحی؛ محمد حسین ملکی؛ علی صابری؛ عاطفه زندآگاهی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، آینده پژوهی ورزش دانشگاهی ایران میباشد.روششناسی: در این پژوهش با استفاده از دو روش آیندهپژوهی شامل تحلیل ساختاری و سناریونگاری ابتدا عدم قطعیتهای کلیدی ورزش دانشگاهی ایران شناسایی شد و سپس سناریوهای آتی پیش روی ورزش دانشگاهی ایران تدوین گردید. دادههای اولیه تحقیق با استفاده از مصاحبه با خبرگان ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، آینده پژوهی ورزش دانشگاهی ایران میباشد.روششناسی: در این پژوهش با استفاده از دو روش آیندهپژوهی شامل تحلیل ساختاری و سناریونگاری ابتدا عدم قطعیتهای کلیدی ورزش دانشگاهی ایران شناسایی شد و سپس سناریوهای آتی پیش روی ورزش دانشگاهی ایران تدوین گردید. دادههای اولیه تحقیق با استفاده از مصاحبه با خبرگان ورزش دانشگاهی و مرور مبانی و پیشینه تحقیق جمع آوری شد و در قالب پرسشنامه خبرهسنجی و با استفاده از نرم افزار میک مک تجزیه و تحلیل شدند. تعداد خبرگان تحقیق در این پژوهش 45 نفر از اساتید و متخصصین ورزشی بودند.یافتهها: از میان هفده عامل موثر، ده عامل با اهمیت شناسایی گردید و با تجزیه و تحلیل نرم افزار میک مک در نهایت دو عامل کلیدی حمایتهای مالی و اقتصادی و سبک زندگی مشخص شد. براساس این عوامل و با استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد و ماتریس اثرات متقابل چهار سناریو بدست آمد. این سناریوها شامل سناریوی عصر شادی، دنیای بی تفاوتی، دنیای تنبل ها و دنیای افسرده می باشند.نتیجهگیری: در سناریوی عصر شادی که بهترین وضعیت را نشان میدهد حمایت مالی زیاد و سبک زندگی مناسب آینده خوبی را برای ورزش دانشگاهی رقم میزند. سناریوی دنیای افسرده هم بدترین وضعیت را نشان میدهد که در آن حمایت مالی کم، زیرساختهای نامناسب و عدم فرهنگسازی برای سبک زندگی پویا جوانان و دانشجویان را به سمت ورزش سوق نمیدهد. از طریق شناخت بهترین و مطلوبترین آینده میتوان برنامههای فعلی را به سمت تحقق آن سوق داد.
فریدون منافی؛ رحیم رمضانینژاد؛ حمیدرضا گوهررستمی؛ صلاح دستوم
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت توسعه ورزش دانشگاهی کشور در برنامههای کلان توسعه بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل اسنادی است. جامعه آماری شامل تمامی اسناد و گزارش های موجود و مرتبط با برنامهها، رویدادها و اقدامات ادارهکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. مولفهها و شاخصهای مورد ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت توسعه ورزش دانشگاهی کشور در برنامههای کلان توسعه بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل اسنادی است. جامعه آماری شامل تمامی اسناد و گزارش های موجود و مرتبط با برنامهها، رویدادها و اقدامات ادارهکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. مولفهها و شاخصهای مورد نظر به صورت توصیفی بررسی، و به صورت کیفی با برنامهها و اهداف توسعه ورزش دانشگاهی تطبیق داده شد. همچنین روند تغییرات برنامههای کلان توسعه ورزش دانشگاهی، بررسی و بر اساس چشمانداز 1404 تحلیل و تفسیر گردید.یافتهها: . نتایج نشان داد تغییرات ساختاری و رشد برنامههای توسعه ورزش دانشگاهی با وجود تأکید در برنامه دوم و سوم توسعه، فقط در برنامه چهارم صورت گرفته است. همچنین نوع و سطح رویدادها و برنامهها در برنامههای توسعه، رشد کمی نسبتاً مطلوبی داشت، ولی ثبات و کیفیت پایین و تغییرات پیشبینی نشده زیادی داشته است. البته سطح پوشش دانشجویان در ورزش قهرمانی و همگانی، سرانه برنامهها، امکانات و بودجه تا حد زیادی به اهداف تعیین شده دست یافته است. ضمناً تاسیس فدارسیون ملی ورزش دانشگاهی، دبیرخانه مناطق ورزشی، تغییر رویکرد از ورزش قهرمانی به همگانی و برگزاری المپیادهای سطح ملی، مهمترین ابعاد اثر گذار بر روند توسعه ورزش دانشگاهی بود. به طور کلی، شاخصهای توسعه ورزش دانشگاهی کشور تناسب مطلوبی با چشمانداز 1404 و برنامههای پنج ساله توسعه کشور ندارد.نتیجهگیری: لذا پیشنهاد میشود برنامهها، ساختار و تشکیلات ورزش دانشگاهی کشور در حوزههای آموزشی، تفریحی، همگانی و قهرمانی دانشگاهی کشور، براساس معیارها و واقعیتهای جامعه دانشگاهی مورد بازبینی اساسی و طراحی نوین قرار گیرد.