مریم زینل فامیله؛ حسن فهیم دوین؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسین پیمانی زاد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی تنیس روی میز ایران با استفاده از روششناسی کیو و ارائه راهکارهای برون رفت انجام شد.روششناسی: مطالعهی حاضر بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی؛ به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای اکتشافی، از نظر گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی- پیمایشی، از نوع پژوهشهای آمیخته (کمی-کیفی) بود که در ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی تنیس روی میز ایران با استفاده از روششناسی کیو و ارائه راهکارهای برون رفت انجام شد.روششناسی: مطالعهی حاضر بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی؛ به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای اکتشافی، از نظر گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی- پیمایشی، از نوع پژوهشهای آمیخته (کمی-کیفی) بود که در دو فاز انجام شد. ابتدا توسط روششناسی کیو به آسیبشناسی تنیس روی میز پرداخته شد و سپس از طریق روش تحلیل مضمون به ارائه راهکارهای برونرفت از آسیبها پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل مربیان فعال در لیگ برتر، پیشکسوتان و نخبگان در تنیس روی میز بودند. این انتخاب به کمک تلفیقی نمونهگیری گلوله برفی در بخش مصاحبه با خبرگان و نمونهگیری هدفمند و غیراحتمالی در بخش تکمیل پرسشنامه کیو انجام شد (21=n). روش تجزیه و تحلیل داده ها، تحلیل عاملی اکتشافی و چرخش واریماکس بود.یافتهها: یافتهها نشان داد الگوهای ذهنی خبرگان شامل عدالت خواهان ورزش، آینده نگران آموزش، 2 پی مهم در کل تاریخ (پول و پارتی)، نابرده رنج گنج میسر نمیشود، آهسته ولی پیوسته به پیش، به روزرسانی فقط مخصوص نرمافزارها نیست، فشار اقتصادی از همه جهت، راهبردگرایان برنامهریزی، 3ت اساسی = تخصص، تعهد و تداوم میباشد.نتیجهگیری: در کل میتوان گفت آسیبهای زیادی در ورزش تنیس روی میز وجود دارد که هر کدام اثر منفی زیادی بر توسعه این رشته میگذارد و برای برون رفت از این وضعیت ابتدا باید مسأله حمایت را مد نظر قرار داد و سپس راهکارهای کلان سازمانی و قانونی را پیادهسازی کرد.
محمد صادق افروزه
چکیده
هدف: ورزش حرفهای با رویکردی بازارگرایانه علاوه بر مزایای اجتماعی گاهی در برخی جنبهها به استثمار ورزشکاران پرداخته است. هدف این تحقیق شناسایی مصادیق استثمار ورزشکاران توسط باشگاهها و فضای کلی ورزش حرفهای بود.روششناسی: روش تحقیق کیفی بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 12 ورزشکار، کارشناس و مدیر به عنوان مشارکتکننده ...
بیشتر
هدف: ورزش حرفهای با رویکردی بازارگرایانه علاوه بر مزایای اجتماعی گاهی در برخی جنبهها به استثمار ورزشکاران پرداخته است. هدف این تحقیق شناسایی مصادیق استثمار ورزشکاران توسط باشگاهها و فضای کلی ورزش حرفهای بود.روششناسی: روش تحقیق کیفی بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 12 ورزشکار، کارشناس و مدیر به عنوان مشارکتکننده انتخاب شدند و از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته دادهها جمعآوری شدند.یافتهها: نتایج نشان داد مصادیق استثمار ورزش در هشت قضیه شامل استثمار بدنی (صدمات جسمی، بهداشت تمرین، تخریب بدن)، استثمار روحی (طرد خانواده، تحقیر اجتماعی)، استثمار هویت (تبعیضجنسیتی، تبعیض قومی مذهبی)، استثمار اجتماعی (رسانه مداری، توقعات، کژ نقشی اجتماعی، سردرگمی)، استثمار اقتصادی (قرار دادها، بازنشستگی، حقوق)، استثمار فرهنگی (جنگ رسانهای سبک زندگی) استثمار مالکیت انسانی (نگاه ابزاری، ابزار جنگی) و استثمار تربیتی (خشونت رفتاری، خشونت کلامی، خشونت روانی) میباشد.نتیجهگیری: به نظر میرسد وجود فرهنگهای محلی، نفود تفکرات لیبرالیسیتی حمکرانان ورزشی و در نهایت عدم آگاهی ورزشکار از مسیر زندگی حرفهای خود گاهی منجر به استثمار زندگی ورزشکار در ابعاد گوناگون شده است.
علیرضا ایرج پور؛ ناهید مجرد؛ فرامرز دباغ رضاییه
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 36-52
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف بررسی تأثیر نقشهای رسانههای جمعی (فرهنگسازی، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی) در توسعه فرهنگی ورزش همگانی و حرفهای کشور در سال 1392 انجامشده است.روششناسی: این تحقیق از حیث روش در زمره تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش با توجه به متغیرهای تحقیق، شامل صاحبنظران (متخصصان، مدیران ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با هدف بررسی تأثیر نقشهای رسانههای جمعی (فرهنگسازی، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی) در توسعه فرهنگی ورزش همگانی و حرفهای کشور در سال 1392 انجامشده است.روششناسی: این تحقیق از حیث روش در زمره تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش با توجه به متغیرهای تحقیق، شامل صاحبنظران (متخصصان، مدیران و کارشناسان) حوزه ورزش و رسانه بود که تعداد این افراد 360 نفر بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه محاسبه گردید که برابر 186 نفر شد. برای جمعآوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای(اسناد و مدارک، مطالعات قبلی) و میدانی(پرسشنامه و مصاحبه ) استفاده شد. از آمار توصیفی برای توصیف دادهها و از آزمونهای آماریt، همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزارهایLisrel و SPSS استفاده گردید. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد که میزان آن 898/0 بود.یافتهها: فرضیههای تحقیق در سطح معنی داری 05/0 تأیید شدند و بین نقشهای چهارگانه رسانههای جمعی (فرهنگسازی، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی )و توسعه فرهنگی ورزش همگانی و حرفهای کشور رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد. بر اساس میانگینهای بهدستآمده، عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگی ورزش همگانی و حرفهای کشور رتبهبندی گردید. نقش فرهنگسازی رسانههای جمعی، رتبه اول و نقشهای آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی به ترتیب،رتبههای بعدی را به دست آوردند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق و اظهارات آزمودنیها، باوجود تأثیر رسانههای جمعی بر توسعه فرهنگی ورزش کشور، رسانههای جمعی توجه مناسب و مطلوبی به این مسئله نداشتهاند،در ضمن بیشتر برنامههای ورزشی رسانهها در ارتباط با ورزش قهرمانی و حرفهای میباشد و ورزش همگانی و تفریحی کمتر موردتوجه قرار میگیرد.ازاینرو، میتوان برنامهریزی عملیاتی مناسبی در جهت تعامل با رسانهها و استفاده از ظرفیتهای آنها برای توسعه فرهنگی ورزش کشور در ابعاد مختلف انجام داد.