مدیریت و توسعه ورزش
مهدی رسولی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف: ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی، بهعنوان یکی از میراثهای آیینی و فرهنگی ایران، علیرغم برخورداری از قدمت چند هزار ساله و ارزشهای اخلاقی-حماسی، در سالهای اخیر با چالشهای متعددی نظیر ضعف تبلیغات، تکجنسی بودن، ذهنیت منفی عمومی و نبود منابع مالی مواجه شده است. در نتیجه هدف این پژوهش تدوین راهبردهای برندسازی فدراسیون ورزشهای ...
بیشتر
هدف: ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی، بهعنوان یکی از میراثهای آیینی و فرهنگی ایران، علیرغم برخورداری از قدمت چند هزار ساله و ارزشهای اخلاقی-حماسی، در سالهای اخیر با چالشهای متعددی نظیر ضعف تبلیغات، تکجنسی بودن، ذهنیت منفی عمومی و نبود منابع مالی مواجه شده است. در نتیجه هدف این پژوهش تدوین راهبردهای برندسازی فدراسیون ورزشهای زورخانهای و کشتی پهلوانی است.روششناسی: این پژوهش با هدف شناسایی و ارائه راهبردهای برندسازی ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی، در سه بخش اصلی طراحی شده است. ابتدا، مصاحبههای عمیق با 8 نفر از خبرگان (شامل اعضای هیئترئیسه فدراسیون، ورزشکاران حرفهای، محققان دانشگاهی و باشگاهداران زورخانه) صورت گرفت تا فهرستی از چالشها، ظرفیتها و اولویتهای برندسازی به دست آید. در مرحله دوم، برنامهی استراتژیک فدراسیون مورد تحلیل قرار گرفت و کدهای مرتبط با برندسازی از این سند استخراج شد. در گام نهایی، کارگروه متمرکز متخصصان بازاریابی ورزشی با بهرهگیری از دادهها، اقدام به طراحی راهبردهای برندسازی فدراسیون ورزشهای زورخانهای و کشتی پهلوانی نمود.یافتهها: یافتهها نشان داد برای توسعهی پایدار ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی، نیاز به برندسازی مجدد حسابشده و نوآوری در سرفصلهای سنتی وجود دارد. راهبردهای کلیدی نیز شامل ایجاد کمیتههای «کلاسیک» و «نوین» در فدراسیون، تسهیل ورود بانوان بهصورت تدریجی، ورود به مدارس و دانشگاهها، همکاری با سایر فدراسیونها و رویدادهای مشترک، بازطراحی ابزارهای زورخانه برای باشگاههای بدنسازی، و تقویت تبلیغات و شبکههای اجتماعی با انتخاب سفیران فرهنگی بودند. نتیجهگیری: در صورت اجرای راهکارهای ارائه شده بر اساس یافتهها، انتظار میرود نگرش منفی جامعه تغییر کرده، طیف گستردهتری از مخاطبان به ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی جذب و درآمد پایدار برای فدراسیون تأمین شود؛ و جایگاه ملی و بینالمللی این ورزش ارتقا یابد. این نتایج میتواند مبنایی برای برنامهریزی مدیران ورزشی، سیاستگذاران فرهنگی، و پژوهشگران علاقهمند به احیای هویت ایرانی-آیینی در ورزش باشد.
محسن اسمعیلی؛ طهماسب شیروانی؛ مصطفی افشاری؛ شمس الدین رضایی
چکیده
هدف: هدف پژوهش طراحی مدل تجاری سازی محصولات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی بود.روششناسی: نوع تحقیق اکتشافی و دارای ماهیت کیفی بود که از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک بهره گرفته شد. جامعه آماری، کارشناسان، اساتید دانشگاه، در حیطه های علمی و اجرایی ورزش از داخل و خارج از پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی بودند. تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش طراحی مدل تجاری سازی محصولات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی بود.روششناسی: نوع تحقیق اکتشافی و دارای ماهیت کیفی بود که از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک بهره گرفته شد. جامعه آماری، کارشناسان، اساتید دانشگاه، در حیطه های علمی و اجرایی ورزش از داخل و خارج از پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی بودند. تعداد نمونه ها تا اشباع نظری ادامه پیدا کرد و در نهایت 23 مصاحبه انجام شد. روش نمونهگیری غیر تصادفی و انتخاب نمونه ها به دو روش هدفمند و گلوله برفی بود. برای جمعآوری دادهها در مرحله اول از مطالعات کتابخانه ای، بررسی آیین نامه ها و اسناد، کتب و سایت های اینترنتی استفاده شد و در مرحله دوم از مصاحبه به صورت سؤالات باز به شکل نیمه ساختاریافته بهره برده شد. جهت تحلیل داده ها از روش کدگذاری بر اساس تئوری داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک استفاده شد.یافتهها: توجه به مبانی نظری، تحقیق و بررسی، عوامل اقتصادی و مالی، موانع و تهدیدات، تسهیل کننده ها، موسسات و سازمان های موثر بر تجاری سازی از جمله یافته های اصلی تحقیق است. بود.نتیجهگیری: پیشنهاد می شود موسسات علمی پژوهشی با تشکیل تیم تجاری سازی و تقویت ساختارهای دانشی و نگرشی، با در نظر گرفتن برنامه های فن آور محور و ارتباط محور و توجه به راهبردهای درونی و بیرونی به موضوع تجاری سازی ورود نموده و از پیامدهای ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی آن بهره مند شوند.
مهدی رسولی؛ علیرضا الهی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای بیرونی مؤثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و توسعه "مدل برندینگ باشگاه های فوتبال رسولی (2014)" میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحقیقات بنیادی می باشد که با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیان و با ابزار مصاحبه های عمیق با صاحبنظران انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای بیرونی مؤثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و توسعه "مدل برندینگ باشگاه های فوتبال رسولی (2014)" میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحقیقات بنیادی می باشد که با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیان و با ابزار مصاحبه های عمیق با صاحبنظران انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از کد گذاری های باز، محوری و انتخابی صورت گرفت.یافتهها: یافتهها، بیانگر وجود 60 نشان مؤثر در برندینگ بیرونی باشگاههای فوتبال است. این نشانها در 8 مفهوم طبقهبندی شدهاند و شامل موارد زیر میباشند: فرهنگی، اقتصادی، بالادستی ها، رسانه، تکنولوژی، تصویر نامطلوب فوتبال کشور که با عنوان "سایرین" نام گذاری گردید، رقبا و بازار مشتری بود..نتیجهگیری: درنهایت، مدل جدید و توسعه یافته برندینگ باشگاه های فوتبال ایران تدوین گردید. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای اجرایی ارانه گردید که میتواند راهگشای مدیران قوتبال درخصوص توسعۀ برند باشگاه، سازمان لیگ و در نهایت فوتبال کشور باشد.
شمس الدین رضایی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف: مهمترین منبع درآمدزایی صنعت فوتبال در جهان، حق پخش تلویزیونی میباشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی حق پخش تلویزیونی در صنعت فوتبال ایران است.روششناسی: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 31 نفر ...
بیشتر
هدف: مهمترین منبع درآمدزایی صنعت فوتبال در جهان، حق پخش تلویزیونی میباشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی حق پخش تلویزیونی در صنعت فوتبال ایران است.روششناسی: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 31 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعة حسابرسی فرآیند نتایج 89% بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که عوامل محیطی، عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، عوامل ساختاری فوتبال، عوامل مؤثّر مدیریتی(دولتی)، عوامل رفتاری و معنایی، عوامل حقوقی و قانونی و تدوین و استقرار الگوی فروش حق پخش تلویزیونی هفت مؤلفة مؤثّر در فروش حق پخش تلویزیونی میباشند.نتیجهگیری: بررسیها نشان داد که ادامة امتناع صدا و سیما از پرداخت حقِ پخش تلویزیونی باعث ورشکستگی مالی صنعت فوتبال خواهد شد. همچنین تأسیس شبکههای تلویزیونی خصوصی و تشکیل کمیته چانهزنی با دولت، مجلس و سازمان صدا و سیما برای توسعة پایدار مالی صنعت فوتبال کشور لازم به نظر میرسد.
محسن اسمعیلی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزهچیان؛ حبیب هنری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 137-152
چکیده
هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد. روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد. روششناسی: نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری درون مراکز بهصورت تصادفی طبقهای بوده است که شامل دو گروه پرسنل و مشتریان بوده است. مهمترین ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، مصاحبه، و مشاهده بوده است. روش تحلیل دادهها استفاده از معادلات ساختاریSEM از طریق نرمافزار AMOS و SPSS بوده است. یافتهها: نتایج نشان داد بازارگرایی بر رفتار مصرفکننده بهطور مستقیم تأثیر معنیداری ندارد ولی بر کیفیت خدمات تأثیر معنیداری دارد. کیفیت خدمات نیز میتواند نقش واسطه را در ارتباط بازارگرایی و رفتار مصرفکننده ایفا کند. همچنین متغیر فرهنگ بازارگرایی در مقایسه با هوشمندی بازار، تأثیر بیشتری بر کیفیت خدمات داشته است. در بین مؤلفههای کیفیت خدمات عامل تناسب بیشترین وزن رگرسیونی را در برداشته است. بین هوشمندی بازار و فرهنگ بازاریابی نیز رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: مدیران مراکز باید در تدوین راهبردهای بازاریابی خود به عواملی همچون مشتریگرایی، رقابت گرایی، هماهنگی بین وظیفهای و شناخت محیط بازار توجه ویژهای نموده و در راستای توسعه کیفیت خدمات، نوآوری، خلاقیت و توسعه جذابیت خدمات را محور کار خود قرار دهند.