نویسندگان
1
استادیار گروه تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، دانشگاه ایلام
2
استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: مهمترین منبع درآمدزایی صنعت فوتبال در جهان، حق پخش تلویزیونی میباشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی حق پخش تلویزیونی در صنعت فوتبال ایران است.
روششناسی: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 31 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعة حسابرسی فرآیند نتایج 89% بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که عوامل محیطی، عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، عوامل ساختاری فوتبال، عوامل مؤثّر مدیریتی(دولتی)، عوامل رفتاری و معنایی، عوامل حقوقی و قانونی و تدوین و استقرار الگوی فروش حق پخش تلویزیونی هفت مؤلفة مؤثّر در فروش حق پخش تلویزیونی میباشند.
نتیجهگیری: بررسیها نشان داد که ادامة امتناع صدا و سیما از پرداخت حقِ پخش تلویزیونی باعث ورشکستگی مالی صنعت فوتبال خواهد شد. همچنین تأسیس شبکههای تلویزیونی خصوصی و تشکیل کمیته چانهزنی با دولت، مجلس و سازمان صدا و سیما برای توسعة پایدار مالی صنعت فوتبال کشور لازم به نظر میرسد.
- Danaeifard, H., & Eslami, A. (2010). Application of Grounded Theory in Practice: Constructing of Organizational Indifference. Publications of Imam Sadiq University, Tehran, 1th Edition, p: 112. [Persian].
- Deloitte and Touché. (2016). Football money league, the reign in Spain, (25): 3-18. www.deloitte.com/dtt/press_release.
- Deloitte Economic Organization. (2017). European Fiscal Years Report, pp: 18-4. www.deloitte.co.uk/sportsbusinessgroup
- Deloitte and Touché. (2018). Deloitte Football Money League, (26): 1-56.
- Fairley, SH., Kellett, P. (2013). Branding and positioning Australian rules football for participation growth in North America, Sport Management Review, (16): 397–406.
- Kazem, M. (2012). Football in the Exchange and Exchange in the Football, Tehran, First Edition, Ministry of Culture and Islamic Guidance publications, p. 77. [Persian].
- Naderiyan, M., Rahbari, S., & Ghorbani, M. (2014). A comparative study of how to finance the professional football clubs in Iran's and England premier league. Applied Researches in Sport Management, 3(3): 31-43. [Persian].
- Naghdi, Y., Kaghazeian, S., & Afsharpi, A. (2013). Analysis of the Economic factors Affecting Income of Football Clubs (Selected World Clubs). Development and Planning Economics, 2(1): 43-21. [Persian].
- Rezaei, SH. (2017). The Economics of Sport, Leisure and Tourism. Ilam University Publications, Ilam, 1th Edition, pp: 89-65. [Persian].
- Rezaei, SH., Amiri, M., & Kozechian, H. (2017). Investigating the Obstacles to improving the Relationship between Football Clubs and Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) Organization. Sport Management, 8(2): 206-189. [Persian].
- Rezaei, Sh., (2018). Fundamentals of Sports Organizations Management. Ilam University Publications, 1th Edition, pp: 143-156. [Persian].
- Rezaei, SH., (2018). Designing a revenue model for the football clubs in Iran: With grounded theory approach. Applied Researches in Sport Management, 6(3): 101-116. [Persian].
- Scott, M., Hill, B., Zakus, D.H. (2012). When the home team is not featured: Comparison of two television network commentaries during broadcasts of the 2006 FIFA World Football Cup, Sport Management Review (15): 23–32.
- Sir Norman Chester for football Research. (2002). British football on the TV, Fact Sheet 8, University of Leicester. Www. Le. Ac.uk/ snccfr/.
- Strelize, B. (2005). Relationship in sport sponsorship: marketing perspective, doctoral degree dissertation, faculty of management, University of Johannesburg, p: 113.
- Straus, A., & Corbin, J. (2008). Basic of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory, Third Edition, Los Angeles: Sage publication, p: 156.
- The Islamic Republic of Iran Football Federation. (2016). Rules of the League of Football, Clause 13, p. 23. [Persian].
- Tolson, A. (2016). Proper football people: Talking soccer on Sky Sports News, Discourse Context and Media, (11): 12–18.