نویسندگان
1
استادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
2
دانش آموخته دکتری دانشگاه تربیت مدرس تهران
3
استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشکده مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی علوم ورزشی ،تهران، ایران
4
دانشیار گروه تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، دانشگاه ایلام
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف پژوهش طراحی مدل تجاری سازی محصولات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی بود.
روششناسی: نوع تحقیق اکتشافی و دارای ماهیت کیفی بود که از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک بهره گرفته شد. جامعه آماری، کارشناسان، اساتید دانشگاه، در حیطه های علمی و اجرایی ورزش از داخل و خارج از پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی بودند. تعداد نمونه ها تا اشباع نظری ادامه پیدا کرد و در نهایت 23 مصاحبه انجام شد. روش نمونهگیری غیر تصادفی و انتخاب نمونه ها به دو روش هدفمند و گلوله برفی بود. برای جمعآوری دادهها در مرحله اول از مطالعات کتابخانه ای، بررسی آیین نامه ها و اسناد، کتب و سایت های اینترنتی استفاده شد و در مرحله دوم از مصاحبه به صورت سؤالات باز به شکل نیمه ساختاریافته بهره برده شد. جهت تحلیل داده ها از روش کدگذاری بر اساس تئوری داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک استفاده شد.
یافتهها: توجه به مبانی نظری، تحقیق و بررسی، عوامل اقتصادی و مالی، موانع و تهدیدات، تسهیل کننده ها، موسسات و سازمان های موثر بر تجاری سازی از جمله یافته های اصلی تحقیق است. بود.
نتیجهگیری: پیشنهاد می شود موسسات علمی پژوهشی با تشکیل تیم تجاری سازی و تقویت ساختارهای دانشی و نگرشی، با در نظر گرفتن برنامه های فن آور محور و ارتباط محور و توجه به راهبردهای درونی و بیرونی به موضوع تجاری سازی ورود نموده و از پیامدهای ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی آن بهره مند شوند.
- Ab. Aziz, K., Harris, H., & Norhashim, M. (2011). University Research, Development & Commercialisation Management: A Malaysian Best Practice Case Study (Vol. 1).
- Bandarian, R. (2009). Marketing and Commercialization of New Technologies: Steps, Facilitating Factors and Key to Success. Quarterly Journal of Parks and Growth Centers, 19, 39-45.
- Berggren, E. (2011). The entrepreneurial university's influence on commercialisation of academic research - The illustrative case of Chalmers University of Technology (Vol. 12).
- Dong, X., Tang, C., Lian, Y., & Tang, D. (2019). What Entrepreneurial Followers at the Start-Up Stage Need From Entrepreneurship Cultivation: Evidence From Western China. Frontiers in Psychology, 10(1309). doi:10.3389/fpsyg.2019.01309
- Dulakakhoria, S., & Jana, T. (2013). Mapping Innovation Growth in the Sports Industry through Patent Data Mining.
- Enjolras, B. (2002). The Commercialization of Voluntary Sport Organizations in Norway (Vol. 31).
- Guerrero, M., Urbano, D., Alain, F., Klofsten, M., & Mian, S. (2016). Entrepreneurial universities: emerging models in the new social and economic landscape (Vol. 47).
- Hashem Nia, S., Samadi, M., Saketi, P (2009). Commercialization Methods in Higher Education and Challenges. Journal of Higher Education, 2(6), 36-59.
- Ismail, N., Mohd Nor, J., & Sidek, S. (2015). A Framework for a Successful Research Products Commercialisation: A Case of Malaysian Academic Researchers (Vol. 195).
- Jacob, M., Lundqvist, M., & Hellsmark, H. (2003). Entrepreneurial Transformations in the Swedish University System: The Case of Chalmers University of Technology (Vol. 32).
- Kalar, B., & Antoncic, B. (2014). The entrepreneurial university, academic activities and technology and knowledge transfer in four European countries (Vol. 36-37).
- Khademi, T., Ismail, K., Lee, C. T., & Garmsari, M. (2015). The Role of Potential Licensee Availability in Facilitating Commercialization of Academic Research Results. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172, 331-335. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.372
- Williams, H. (2017). How Do Patents Affect Research Investments? (Vol. 9).
- Lackéus, M., & Williams Middleton, K. (2015). Venture creation programs: bridging entrepreneurship education and technology transfer. Education + Training, 57(1), 48-73. doi:10.1108/ET-02-2013-0013
- Li-Ying, J., & Vanhaverbeke, W. (2009). The effects of inter-industry and country difference in supplier relationships on radical innovations (Vol. 29).
- Mahmud pour, B., Rahimian, H., Abbaspur, A., Delavar, A (2012). Examining the Challenges of Commercialization of Humanities Research and Providing a Grounded Theory. A New Approach to Educational Management Quarterly, 3(11), 19-48.
- Min, J. W., Vonortas, N. S., & Kim, Y. J. . (2019). Commercialization of transferred public technologies. Technological Forecasting and Social Change, 138, 10-20.
- O'Kane, C., Mangematin, V., Geoghegan, W., & Fitzgerald, C. (2014). University Technology Transfer offices : the search for identity to build legimacy (Vol. 44).
- Rasmussen, E., Borch, O., Sørheim, R., & Gjellan, A. (2006). Government initiatives to support the commercialization of research - an international benchmarking study.
- Reamer, A. (2003). Technology Transfer and Commercialization: Their Role in Economic Development. Retrieved from Economic development administration, U. S. Department of Commerce:
- Slaughter, S., & L. Leslie, L. (2003). Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University.
- Wang, Y., Vanhaverbeke, W., & Roijakkers, N. (2011). Exploring the Impact of Open Innovation on National Systems of Innovation – A Theoretical Analysis (Vol. 79).
- Weckowska, D. M. (2015). Learning in university technology transfer offices: transactions-focused and relations-focused approaches to commercialization of academic research. Technovation, 41-42, 62-74.
- William Todorovic, Z., McNaughton, R. B., & Guild, P. (2011). ENTRE-U: An entrepreneurial orientation scale for universities. Technovation, 31(2), 128-137. doi:https://doi.org/10.1016/j.technovation.2010.10.009
- Wu, Y., Welch, E., & Huang, W.-L. (2014). Commercialization of university inventions: Individual and institutional factors affecting licensing of university patents (Vol. 36-37).